تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798077483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایشگاه کتاب تهران روی خط تبعیض!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
نمایشگاه کتاب تهران روی خط تبعیض!
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که این بار سایه‌ای به سنگینی تبعیض‌های مبهم برسرش افتاده گاهی نقش کاتالیزور را بازی کرده و سره رااز ناسره جدا می‌کند.


باشگاه خبرنگاران- نسرین خدایاری؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که این بار سایه‌ای به سنگینی تبعیض‌های مبهم برسرش افتاده گاهی نقش کاتالیزور را بازی کرده و سره رااز ناسره جدا می‌کند.


راستی اگر سره ازناسره عرصه نشر جدا شده آیا نهاد کتابخانه‌های عمومی که در سالهای اخیر به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تاثیرگذار در ترویج فرهنگ مکتوب و خوانش آن شناخته شده سره است یا ناسره؟ 


این سوالی است که پاسخگویی به آن مشروط به شناخت اولویتهای و بایدها و نبایدهای فرهنگی است اما با یک نظر اجمالی بر شواهد موجود می‌توان گفت که بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه بخوانم و چه نخوانم میدانی برای تبعیضهای گاه و بی‌گاه شده آنچنانکه در این کمبود جا برخی از ناشران موفق به دریافت 2 یا 3 غرفه شده‌اند و برخی ناشران نیز حتی یک ستاره در آسمان نمایشگاه ندارند تا کمی با آن بر روی زخمهای خود مرهم بگذارند.


نشر ما اگر چه در سالهای اخیر عرصه رشد قارچ گونه موسسات نشری شده که گاه هیچ تاثیری بر روی افزایش سطح کیفی این عرصه نداشته‌اند اما هرگز تبعیض را به خود هموار نمی‌کند چرا که این عرصه، عرصه‌ای فرهنگی بوده و فرهنگ تبعیض‌بردار نیست.


با این اوصاف باید گفت: نمایشگاه کتاب تهران حق همه ناشران و نهادها و سازمانهای فرهنگی شناخته شده در کشورمان است اما این بار گویا اختصاصی شده و از حالت عمومیت درآمده به گونه‌ای که حقوق برخی را از درست یا نادرست زیرپا گذاشته و آخرین رشته امیدشان را از هم گسسته است.


آنگونه که برخی از ناشران می‌گویند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آش دهن‌سوزی برای آنها نیست چرا که هرگز جایی برای آنها نداشته و البته با تغییر کاربری چندانی هم برای ناشران ندارد زیرا نمایشگاه، نمایشگاه هست و هرگز نباید تبدیل به یک فروشگاه صرف شود.


پر رنگ‌ شدن جنبه فروشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هیچ نتیجه‌ای بجز کاهش اعتبار این نمایشگاه در سطح ملی و بین‌المللی ندارد.


البته مشکلات نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران فقط به تبعیض‌ها و تغییر کاربریث آن محدود نمی‌شود و نبود مکانی مناسب برای این نمایشگاه اگر نگوییم بزرگترین مشکل اما یکی از 10 مشکل برتر بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور به حساب می‌آید.


مصلای امام خمینی (ره) که در 10 سال اخیر مسکنی موقت برای مستاجری همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده هرگز درمانی هر چند موقت برای عرصه فرهنگ کشورمان نشده و خود دردی است که کهنه شده و گویا قصد بهبود ندارد البته بهبود این درد آرزویی محال و دور از انتظار نبوده اما طبیبان آن که خود هم از تاولهای آن می‌نالند به بهانه‌ای نامناسب و واهی قصد مرهم گذاردن بر آن را ندارند و هر سال رنگ باخته‌تر از سال گذشته صورت خود را با سیلی توجیهات غیر قابل قبول سرخ نگهداشته و دیگران را نیز چنان توجیه می‌کنند که گویا چه بخواهند و چه نخواهند باید واقعیت را قبول کرده و چشم از امید به آینده‌ای بهتر بردارند البته گزینه‌های دیگر مطرحی همچون شهر آفتاب هم جای دفاع ندارند چرا که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به طور حتم دست و پای بازدید کنندگان را بسته و به محدودیت دسترسی به بزرگترین ویترین فرهنگی کشور می‌انجامد.


گفتنی است که نبود امکانات مناسب و کافی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه برگزاری این نمایشگاه به حساب می‌آید چرا که هر چند امکانات به ظاهر فراهم است اما آنچه مشاهده می‌شود این است که بازدیدکنندگان به سختی و با صرف هزینه‌ای 2 برابر آنچه در خارج از نمایشگاه باید پرداخته شود موفق به بهره‌برداری از این امکانات می‌شوند و این امر به منزله سو استفاده اقتصادی از یک فضای فرهنگی است.


در نتیجه باید گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اگر چه همواره جایگاه خود را در تسریع حرکت چرخه اقتصادی نشر حفظ کرده اما با مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کند برخی از ناشران را بیمارتر از گذشته و برخی دیگر را به کلی از میدان به در می‌کند.




انتهای پیام/ 



اخبار مرتبط

صالحی: نمایشگاه کتاب نمایه‌ای از فرهنگ این ملت است/ حذف بن‌های کاغذی کتاب/ پابرجا بودن محکومیت ناشران متخلف از دوره گذشته
حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب امسال بی‌سابقه است
نمایشگاه کتاب تهران به کتابفروشی تبدیل شده است
رادیو فرهنگ با شعار "حامی کتاب و کتاب خوانی" به نمایشگاه می‌آید
حمید داوودآبادی: داستان نويسي را از وسط سنگرهاي دفاع مقدس شروع كردم




۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن