تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815280950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد روندی افسار گسیخته دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در همایش مدیریت شهری مشهد عنوان شد:
ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد روندی افسار گسیخته دارد

مشهد


شناسهٔ خبر: 2568001 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
استانها > خراسان رضوی

مشهد- استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متاسفانه ساخت و ساز و توسعه ارتفاعات جنوبی شهر مشهد روندی افسارگسیخته پیدا کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، محمد رحيم رهنما روز دوشنبه در سومين نشست مديريت شهرى با موضوع ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبى شهر مشهد كه در سالن فردوسى دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسى برگزار شد اظهار كرد: مغفول ماندن تعهد و اخلاق در حوزه بلند مرتبه سازى باعث تقابل منافع اقتصادى و فرهنگى شده است.وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از بحث قانون بحث تفکر، اندیشه و فلسفه در حوزه ساخت و ساز و مديريت شهرى مطرح است كه اين دغدغه به شکل های مختلف برای مسئولان ایجاد شده که باید به سمت تمدن اکولوژیک رفت.

وی افزود: اکولوژی کردن شهر یعنی توجه به محیط و مبنای نظری آن خودکفا شدن شهر به شكلى است كه انرژی، غذا، کالا، آب به صورت خطی وارد شهر می شود و فاضلاب نيز به صورت خطی خارج می شود.

 استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد عنوان كرد: در همين راستا ضرورى است که منابع کم وارد شده و در شهر بازیافت شود و کم هم خارج شود که این مبنای تفکر اکولوژی است.وى با اشاره به اينكه نبايد مديريت شهر توسط بازار كنترل شود اضافه كرد: فعال کردن اقتصاد شهر به معناى سپردن مديريت آن به دست بازار نیست چرا كه عواقب آن بیش از منافعی است که ایجاد می کند، همانطور که در تغییر کاربری باغات بلوار خیام و احداث مجمتع کوهسر در هاشمیه، منافع اقتصادی ارجح بوده است.

 رهنما تصريح كرد: باید به مسائل شهری بیش از گذشته توجه کرد و قوانين نيز بايد در اين حوزه اصلاح و رعایت شود، زیرا قانون مقدمه و بنیان کار است.

وى تاكيد كرد: با وجود محورهای کنارگذر جنوبی شهر شامل بلوار نماز، فکوری و پيروزى تا كلانترى بعید به نظر می رسد که نیاز به ایجاد کنارگذری ديگرى در این منطقه باشد چرا كه تأثیرات و آسیب های زیست محیطی این حجم خاکبرداری، خاکریزی و کلیه فعالیت هایی که در اینجا انجام می شود قابل تصور نیست.

رهنما افزود: از جمله آسيب هاى حاصل از احداث بزرگراه در اين منطقه شهر مشهد افزایش بی رویه جمعیت شهر، گسترش حاشیه نشینی، تخریب اراضی اطراف کنارگذر، وقوع مخاطرات محیطی، افزایش سرمایه داری زمین و بورس بازى است.وی با بیان اینکه در این زمینه از سوی شورای شهر اقدامات موثری صورت گرفته که روند ساخت و ساز در این ارتفاعات را کندتر کرده است، گفت: این اقدام ارزشمند است اما کافی نیست و این دامنه ها برای آینده شهر بسیار حیاتی هستند. استادجغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد تصريح كرد: منطقه ۶۰۰ دستگاه مشهد به عنوان نمونه موفق از شهرسازی اکولوژیک است لذا بايد اين نكته در مناطقی مانند ارتفاعات جنوبی شهر نيز کنترل و هدایت شود تا شاهد توسعه افسارگسیخته در این مناطق نباشيم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن