تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804218605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«ماهی و گربه»؛ سایه ترس بر سر چه کسی است؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نقد فیلم شهرام مکری
«ماهی و گربه»؛ سایه ترس بر سر چه کسی است؟!

تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 ساعت 20:37 | شماره خبر : 1919432555660614133 تعداد بازدید: 4
پ پ









دومین فیلم بلند شهرام مکری بیشتر یک اثر تکنیکال و فنی است تا یک فیلم در ژانر درام اجتماعی ـ جنایی برای نمایش تصویر حقیقی سینما به مخاطب خاص و عام. اگرچه پیشینه فیلمسازی وی در ساخت فیلم کوتاه حقیقتا خوب بوده است؛ با این همه ماهی و گربه ضعف‌های محتوایی و ساختاری اساسی دارد، اما باید اعتراف کرد همین که فیلمسازی به یک ژانر کمتر مورد توجه در سینمای ایران سرک کشیده و ورود پیدا کرده؛ باید به فال نیک گرفته شود.


داستان فیلم در اولین شب زمستان می‌گذرد. یلدایی که برای چند دختر و پسر دانشجو می‌تواند به بدترین خاطره زندگی‌شان تبدیل شود. طبق قرار قبلی آنها برای یک برنامه بادبادک‌بازی به منطقه ساحلی در شمال می‌روند. در همان حوالی سه مرد محلی حضور دارند که رفتارشان سایه ترس بر سر همه می‌افکند. آنها گوشت لازم دارند چون آشپز رستوران هستند... بلایی که سر فیلمسازان جوان ایرانی می‌آید؛ آنهایی که شاخص و سرمایه سال‌های بعد محسوب می‌شوند؛ این بلا اینجا سر شهرام مکری و فیلمش ماهی و گربه آمده است، اول باید اعتراف کرد که این فیلم ابتدا در باغ سبز به تماشاگر نشان می‌دهد و شما در این حس و حالید که مشغول تماشای یک اثر متفاوت در یک ژانر کمتر استفاده شده در ایران هستید اما هرچه می‌گذرد اوضاع بدتر می‌شود و ماهی و گربه در همان محدوده دایره‌ای که شهرام مکری ساخته گرفتار می‌آید و اما چند نکته: ـ زمان فیلم: بیش از 133 دقیقه؛ ماهی و گربه زمان دارد. قرار است در این مدت داستانک‌های رئال اجتماعی و روتین و همچنین وحشت و ترس را ببینیم، ولی این‌گونه نیست. تمام این دقایق اگرچه احتمالا در ذهن کارگردان صرف تصویر تکنیکال شده اما نتیجه‌اش کسل‌کننده از کار درآمده است. اگر ماهی و گربه یک فیلم کوتاه زیر 50 دقیقه بود، شاید یک فیلم اسکاری می‌شد اما در این محدوده زمانی واقعا جز فخرفروشی تکنیکی! چیز دیگری ندارد. ـ شخصیت‌ها: معلوم نیست این همه تعدد شخصیت‌ها در ماهی و گربه برای چیست و عمده آنها چه کاره هستند؟ برای همین است که بیشترشان نیز در همان چرخه زمان طولانی فیلم گرفتار می‌آیند. بازی‌ها عمدتا حرفه‌ای نیست و جذاب از کار درنیامده‌اند. منظورم این است که مثلا اگر یک کامبیز و یک زهره و منوچهر دیگر هم به این فیلم اضافه می‌شد هیچ اتفاقی نمی‌افتاد که اگر همین تعداد از آنها کم می‌شد. آنها در این چرخه گرفتار می‌آیند و می‌روند. ـ فرم و محتوا و مضمون: واقعا هنوز بر سر تعاریف فرم و محتوا و مضامین و حتی تعریف زمان و مکان و ژانر در سینمای ایران نظرها متفاوت و گاهی عجیب و غریب است. ماهی و گربه به لحاظ فرمی به هیچ عنوان اثری فرسوده نیست، اما غافل نشویم که به لحاظ فرم، ماهی و گربه شبیه که نه، اصلا همان محدوده دایره فیلم کوتاه زیبای شهرام مکری است. ماهی و گربه در همان فرم است؛ تماشاگر خاص جای خود، تماشاگر عام نیز از دیدن ماهی و گربه می‌تواند به وجد بیاید. هرچه باشد میزانسن در ماهی و گربه مفهوم تکنیکال خود را حداقل بروز می‌دهد. سکانس افتتاحیه فیلم و تا سکانس کلبه و آشنایی با لوکیشن اطراف کمپ دخترها و پسرهای مسافر؛ عالی از کار درآمده است. در ادامه اما باز همان دایره بسته سراغمان می‌آید. شخصیتی باید سوزنی به این دایره می‌زد. که این کاراکتر در ماهی و گربه وجود داشت. ـ در همه کشورها سرمایه انسانی سینما در زمینه فنی و محتوایی تمام شدنی است که مدارس ملی سینما و دانشکده‌ها این سرمایه‌ها را تامین می‌کنند. سینمای ایران نیز مستثنا نیست و به خون تازه نیاز دارد. خون تازه جرأت دارد ژانر نو را تجربه کند. ماهی و گربه و کارگردانش جزو همین گروهند. این را باید به فال نیک گرفت. مکری باید نقدها را بپذیرد و رو به جلو گام بردارد. مهدی تهرانی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 ساعت 20:37 | شماره خبر : 1919432555660614133 تعداد بازدید: 4





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن