واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سبک شناسی کارگردان مشهور ایرانی با حضور شاگردان خارجی او تهران - ایرنا - دومین میزگرد سبک شناسی عباس کیارستمی در غیاب وی و با حضور 5 تن از شاگردان خارجی او از کشور های مختلف در جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، میزگرد سبک سینمای عباس کیارستمی در برابر سینمای همزمان با سومین روز از برپایی بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سالن سینمایی پردیس ملت 3 برگزار شد.
در این میزگرد که اجرای آن بر عهده سیف الله صمدیان بود، کیارستمی به دلیل مسافرت در آن شرکت نکرد. لی لیانا، ایلاریا گومبورلی از ایتالیا، فرودو گارسیا از اسپانیا، هکتور زرکوویچ از اسپانیا، لین یو از چین به عنوان شاگردان کیارستمی نیز در این مراسم حضور داشتند.
صمدیان در ابتدای این نشست گفت: 15 سال پیش کیارستمی اولین ورکشاپ خود را با همکاری کارنامه در کاخ سعد آباد برگزار کرد. نخستین موضوعات باد، درخت، تاکسی، فرش بود که به صورت مجموعه این آثار در مجموعه تصویر نمایش دادیم.
این فیلمبردار سینما تاکید کرد: کیارستمی در خارج از کشور متناسب با محیط موضوعات را انتخاب می کند. در لندن آسانسور و در مراکش موبایل را به عنوان موضوعات فیلمسازی انتخاب کرد.
وی اظهار کرد: این موضوعات با شاگردان داده می شود تا بر یک موضوع تمرکز داشته باشند و خلاقیت و یا عدم خلاقیت آنان اینگونه مشخص شود که اکثرا عدم خلاقیت در کارها به طور طبیعی بیشتر به چشم می خورد زیرا سینما و هنر یاد دادنی که نیست هیچ یاد گرفتنی هم نیست.
صمدیان گفت: به عنوان نمونه در آژانس مگنوم که آژانس عکاسی اساتید جهان است تنها بروس دیویدسون به صورت آکادمیک عکاسی خوانده است و از تمام کارگردانان دهه 60 و 70 دنیا، اکثریت دانشگاه سینما نرفتند.
صمدیان با اشاره به یکی از شخصیت های فیلم کپی برابر اصل یادآور شد: وقتی جیمز در فیلم کپی برابر اصل می گوید ساده دیدن ساده نیست به این مهم بر می گردد.
وی اضافه کرد: پروسه ساده نگریستن جهان و درک عمق نهفته در همه روابط انسانی بسیار پیچیده تر از آن است که به راحتی به دانشجو منتقل شود. انسان معاصر چه بخواهد و چه نخواهد از بدو تولد تا مرگ بیشتر پیچیده می شود و با او پیچیده برخورد می کنند و برای آنکه به سادگی برسیم باید از پیچیدگی ها چنان گذر کنیم که به سادگی محض برسیم.
مجری میزگردهای عباس کیارستمی تاکید کرد: اگر فیلم طبیعت بی جان سهراب شهید ثالث را دیده باشید پیرزن سوزن بان مستعفی در صحنه ای سوزنی را نخ می کرد و او به قدری طبیعی نمی توانست این کار را انجام دهد که مخاطب به درستی به گذر زمان پی می برد.
در ادامه لی لیان از شاگردان کیارستمی گفت: از اینکه ما را برای حضور در ایران دعوت کردید سپاسگزاریم. هدیه بزرگی برای ما بود که بتوانیم آن سوی داستان عباس کیارستمی را در کشورش ببینیم. اولین بار در سال 2013 در ورک شاپ شهر مورسیای اسپانیا شرکت کردم و خیلی تجربه بزرگی برای من بود.
وی یادآور شد: به یاد دارم کیارستمی می گفت؛ لی کله شق است. این سرسختی من موجب شد که کیارستمی را در سال بعد به کلمبیا ببرم و در آنجا ورک شاپی داشته باشیم.
این فیملساز توضیح داد: در کلمبیا 53 نفر از آمریکای لاتین در این ورک شاپ حضور یافتند که از این تعداد 10 نفر به فستیوال کارتاخه نا راه یافتند که مهم ترین جشنواره کلمبیا است و آثارشان در این جشنواره نمایش داده شد.
وی در ادامه درباره فیلم خود به نام قاب مقدس توضیحاتی ارائه کرد.
ایلاریا از دیگر شاگردان کیارستمی نیز افزود: وقتی کیارستمی موضوع مورد نظر را داد نا امید شده بودم تا زمانی که پلی را دیدم که کارگرانی روی آن در حال فعالیت هستند.
وی یادآور شد: وقتی این پل و کارکردن کارگردانان را دیدم از کارگران خواستم کار فیلمبرداری را برای من انجام دهند.
فرودو گارسیا نیز توضیح داد: افتخار می کنم در جشنواره فیلم فجر هستم. من هنرهای زیبا خواندم و کارم فیلمبرداری است.
وی درباره فیلم خود با موضوع دریا یادآور شد: وقتی موضوع را کیارستمی به من داد، به این فکر می کردم باید کاری درونی انجام دهم و نباید به زور کاری را بسازم.
هکتور زرکوویچ نیز درباره فیلم رقص توربافان اظهار کرد: وقتی به دریا فکر کردم اولین چیزی که به آن رسیدن آلودگی دریای مدیترانه بود. تصمیم گرفتم این موضوع را به نقد بکشم.
وی ادامه داد: شکل های مختلفی به ذهنم رسید و در نهایت با مشورت کیارستمی کار به سرانجام رسید.
لین نیز گفت: فیلم من اینجا دیده نشد زیرا اشکال صدا داشت و امکان اصلاح وجود نداشت. روز اول که موضوع دریا به من داده شد تا فیلم بسازم شروع به عکاسی کردم و تنها چیزی که به دست آوردم پرنده ای بود که پرواز می کرد.
فراهنگ**9246**1569
08/02/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]