تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806835433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حل و فصل حق آبه هيرمند به نفع ايران و افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۲۳:۴۹ب.ظ)
حل و فصل حق آبه هيرمند به نفع ايران و افغانستان موج - کشورهاي زيادي در عرصه بين الملل از مشکلات مرزي رنج مي برند، مشکلات آبي مرز ايران و افغانستان نيز از جمله مسائلي است که در روابط خارجي دو کشور همواره مطرح بوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، رودخانه هيرمند که در مرز شرقي ايران با افغانستان از گذشته جريان داشته است، با جدايي افغانستان از ايران در سال 1857 ميلادي به يکي از مسائل مهم سياسي، اجتماعي و زيست محيطي دو کشور تبديل شده است.
از ابتداي بروز مشکل ميان ايران و افغانستان تلاش ها براي مشخص کردن زمينه هاي قانوني اين رودخانه مطرح شده است، در اين ارتباط، با مداخله سه کشور آمريکا، کانادا و شيلي و با رأي کميسيون بررسي حق آبه هيرمند موسوم به کميسيون دلتا، قراردادي در سال ۱۳۵۱ ميان اميرعباس هويدا، نخست وزير وقت ايران و موسي شفيق، نخست وزير وقت افغانستان در کابل به امضا رسيد.
بر اساس اين قرارداد مقرر شد در هر ثانيه ۲۶ متر مکعب آب (معادل ۸۵۰ ميليون متر مکعب در سال) سهم سيستان و درياچه هامون باشد. اما؛ با وجود انعقاد قرارداد حق آبه هيرمند، از اواخر دهه ۱۳۷۰ و همزمان با کاهش نزولات جوي و حاکم شدن شرايط خشکسالي بر سيستان، ميزان ورودي آب رودخانه هيرمند به درياچه هامون کاهش يافت.
به دنبال عملي نشدن تعهدات طرف افغاني، مشکلاتي براي جمهوري اسلامي به وجود آمد که از آن جمله مي توان به خشک شدن تالاب هامون، قطع منبع معاش ۴۰۰ هزار سيستاني، کاهش قابل ملاحظه پرندگان بومي سيستان، رو به انقراض نهادن گاو سيستاني، بروز فقر و نا امني‌هاي متعاقب آن به واسطه فعاليت سوداگران مرگ و گروه‌هاي فعال تروريستي، مهاجرت گسترده سيستانيان به مناطق شمالي کشور و زوال روزافزون صنايع دستي اين منطقه اشاره کرد.
البته، خشک شدن تالاب هامون براي افغانستان نيز مشکلاتي به دنبال داشته است و ريزگردهايي که از بستر اين تالاب توليد مي‌شود تا ولايت‌هاي نيمروز و هلمند نيز گسترش يافته و هواي غرب اين کشور را آلوده کرده است.
مهم اينکه؛ بر اساس معاهده تقسيم آب رودخانه هيرمند، حق آبه بايد به صورت لحظه‌اي و در تمام طول سال در رودخانه جريان داشته باشد، يعني در هيچ لحظه‌اي نبايد جريان آب قطع شود، ولي به گفته مقامات ذيربط در سال‌هاي اخير فقط اين سيلاب‌ها بوده که در يک يا دو ماه از سال به ايران وارد شده است.
به اعتقاد مقامات ذيربط ايراني، افغانستان 16 سال است که سيلاب‌هاي غيرقابل کنترل خودش را به عنوان حق آبه ايران جا زده و سندسازي کرده است. بر اساس جداول ماهانه معاهده، افغانستان بايد آب را از سد کجکي رهاسازي کند، ولي اين کشور سيلاب‌هاي غيرقابل کنترل حوضه «ارغنداب» را که ارتباطي به سد کجکي و معاهده ندارد، به سمت ايران هدايت کرده است.
به اين ترتيب، به اعتقاد ايران، افغانستان اصلاً حق آبه به ايران نداده است، فقط سيلاب هايي که هيچ کس نمي‌تواند آنها را کنترل کند که گاهي اين سيلاب‌ها به سيستم‌هاي ايران خسارت نيز وارد کرده به سمت مرزهاي ايران روانه شده است.
مشکلاتي که در ارتباط با حق آبه هيرمند ميان ايران و افغانستان به وجود آمده است بر روابط دو کشور تأثير گذاشته، اما؛ نکته مهم اين است که مسئله حق آبه هيرمند به مسئله مهمي در روابط دو کشور تبديل شده است، تا جاييکه براي نخستين بار در چند دهه اخير، عالي‌ترين مقام هاي دو کشور پيشنهاد انجام مذاکره جدي بر سر موضوع آب‌هاي مرزي مشترک را پذيرفتند.
به اين ترتيب، در سفر اخير رئيس جمهور افغانستان به ايران مشکلات آبهاي مرزي دو کشور از مسائل مهم مورد بحث ميان مقامات بوده است.
به نظر مي رسد، با توجه به لزوم نزديکي بيش از پيش تهران-کابل لازم است، مسئله حق آبه هيرمند به صورت جدي و تمام و کمال حل و فصل شود تا تبديل به يک عامل تخريبي در روابط دو کشور نگردد.
معمولاً زمانيکه مشکلات مرزي کشورها با يکديگر حل و فصل نمي شود اين مسائل تبديل به عغده هاي کهنه مي شود که همواره روابط کشورها را تحت تأثير قرار مي دهد، به ويژه زمانيکه در مورد مشکلات ميان کشورها مقامات به صورت صريح سخن نمي گويند اين مشکلات به مرور زمان بزرگتر مي شوند.
به اين ترتيب، لازم است، تمامي ارگان ها به صورت هماهنگ به اين مسئله ورود پيدا کنند و زمينه را براي حل و فصل مشکل فراهم کنند. در وهله اول بايد مباني تئوري موضوع به صورت جدي و همه جانبه در رسانه ها مطرح شود و در مرحله ي بعد نيز ارگان هاي اجرايي ذيربط مانند وزارت امور خارجه، شرکت هاي آب منطقه اي و ديگر مراکز دست به کار شوند.
موضوع مهم ديگر اينکه، لازم است حوزه هاي مختلف سياست خارجي از يکديگر جدا شوند، نبايد حقوق حقه ايران فداي برقراري روابط نزديک با کابل شود.
افکار عمومي از سياستمداران زبده ايراني انتظار دارند، مسائل مختلف مطرح در روابط ايران و افغانستان به موازات يکديگر پيش برده شود.

نويسنده: شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن