محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843349111
به بهانه نمایش فیلم «کپی برابر اصل» در افتتاحیه بخش بینالملل بازگشت به تجربههای امتحان پس داده دهه ۶۰ سرلوحه حرکت روبروی فیلم فجر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه نمایش فیلم «کپی برابر اصل» در افتتاحیه بخش بینالملل
بازگشت به تجربههای امتحان پس داده دهه ۶۰ سرلوحه حرکت روبروی فیلم فجر
متاسفانه نهادهای دولتی با بازگشت به تجربههای گذشته و حضور روشنفکرانی چون کیارستمی ذوقزده شده و ضعف و کمکاری خود را در حوزه فرهنگ پوشش میدهند و به صورت سازمانیافتهتری این جریان فکری را سرلوحه آثار فیلمسازان جوان قرار دادهاند.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، عباس کیارستمی که در سینمای ایران به عنوان نماینده سینمای روشنفکری است، پیش از انقلاب اسلامی، فیلمسازی را در کانون به صورت مرتب انجام می داد بعد از انقلاب نیز این کار را انجام داد و روند تحسین او درجشنواره های خارجی ادامه داشت اما آنگونه که انتظار می رفت فیلمسازانی چون کیارستمی هیچ گاه براساس واقعیتهایی که در جامعه اسلامی رخ داد منعکس کننده و بازتابنده مظلومیت های جامعه ایران نبودند در هر برهه از زمان چه زمان جنگ ، تنگناهای اقتصادی و چه امروز که با تحریم مواجه هستیم. هیچ گاه سینمای دوستانی که در آنسوی مرزها جایزههای متعدد اتخاذ کردند در خدمت منافع و مصالح فرهنگی جامعه قرار نگرفت. و هیچ گاه مخالفان نظام جمهوری اسلامی از حضور فیلمهای ایرانی در جشنواره های خارجی احساس خطر نکردند و به این جریان بال و پر دادند. اما نکته مهم وحایز اهمیت این است که فیلمهای کیارستمی تا زمانی برای جشنوارههای خارجی اهمیت داشت که فضای ایران را ترسیم می کرد و کیارستمی در یک هماهنگی جدی با جهانبینیاش قرار داشت. حرکت دوربینش که حرف اول را در سینمای او می زند زمانی برای جشنوارهها اهمیت داشت که در ایران می چرخید و فیلمهای فاقد سناریوی پیچیده و داستانش را تحسین می کرد و دوربین فاقد سرعتش را می ستود اما از زمانی که او در خارج از کشور مقیم شد و دیگر دوربینش در ایران و فضای ایرانی نچرخید و احساس شد کارگردان دیگر در ایران مسأله ندارد به جهانبینیاش وقعی ننهاندند و این جهان را شامل جوایز متعدد جشنواره هایشان ندانستند. چه تعداد فیلمسازان ما دنباله روی سینمای روشنفکری کیارستمی بودند و مقلدان جوان سینمای کیارستمی در دهه 60 و 70 چقدر در این دهههاافزایش یافتند و در نهایت سرخورده از عدم توجه جشنوارهها نگاه خود را تغییر دادند و یا سرخورده فیلمسازی را کنار گذاشتند؟ حال در اولین جشنواره بینالمللی مستقل فیلم فجر این جشنواره به سراغ عباس کیارستمی می رود و فیلم «کپی برابر اصل» فیلمساز را به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره در نظر گرفتند. یا دوستان در جشنواره فیلم فجر مفهوم فیلم افتتاحیه در جشنوارههای بین المللی را فراموش کردند و یا مقصد و منظور دیگری را دنبال می کردند. فیلم «کپی برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی در شرایطی ساخته و اکران شد که نتوانست نظر منتقدان و کارشناسان خارجی را به خود جلب کند و تنها سه جایزه بین المللی جشنواره ها را به خود اختصاص داد و به دلیل حضور ژولیت بینوش نامزد نخل طلای کن شد. این فیلم مانند کارهای قبلی فیلمساز با داشتن بازیگر حرفه ای باز هم از ریتم کند برخوردار بود و جالب است که برای مخاطب ایرانی هم جذابیت خاصی نداشت زیرا این فیلم در سینمای پیاده رو در 5 سال گذشته اکران شد و آن روزگار هم نتوانست نظر مخاطبان سینمای کیارستمی را جلب کند. سالن نمایش فیلم در شب گذشته خالی از جمعیت بود اما نکته مهم این است که کیارستمی هم برایش این مراسم جای تعجب داشت زیرا در بخشی از صحبت هایش متذکر شد: انتظار چنین کاری را نداشتم. حال باید دید بخش بین الملل سینمای ایران قصد دارد باز هم سینمای روشنفکری و ضد قصه عباس کیارستمی را برای نسل جوان به عنوان الگو قرار دهد تا این سینما را سرلوحه کار خود قراردهند و یا به دلیل این که فیلمساز نسبت به سینمای دفاع مقدس و شهدای ما واکنش نشان داده است و خشم کارگردان صاحب نام ما را برانگیخت و در نهایت منجر به حضورش در موزه صلح شد دلجویی کنند. هر قصد و نیتی که دوستان در حوزه بین الملل داشته باشند باید به این مهم توجه کنند که سینمای دنیا به فیلمهای خموده و ضد قصه که توجهی به مسایل اجتماع ندارند دیگر توجهی ندارد و توجه جشنوارههای خارجی به روند فیلمسازی نسبت به دهه 60 که دوستان مدیریت سینما را برعهده داشتند تغییر کرده است و نباید با الگوسازی غلط سینما را به سمت سینمای روشنفکری و ضد قصه هدایت کرد و نمایش انسانهای بدوی که هیچ کنشی در زندگی ندارند را سرلوحه آثار فیلمسازان جوان قرارداد و به آنها که علاقه به سینما و حضور در جشنواره های خارجی دارند آدرس غلط داد. اگر نگاهی به فیلم های کوتاه دهه 60 و 70 داشته باشیم خواهیم دید فیلمسازان جوان با تاسی از روش فیلمسازی کیارستمی آثاری را تولید و روانه جشنوارهها می کردند که هرکدام به نوعی با زاویه دوربین خود به جامعه ایرانی نزدیک شدند و اکثراً بدبختیها و مشکلات عده قلیلی از جامعه را به نمایش گذاشتند به گونهای که دیگر فیلمسازان کوتاه بیشتر از خود کیارستمی به جشنوارهها دعوت می شدند و سفرهای خارجی آن ها بیش از سفر کیارستمی شده بود. تاثیر آثار کیارستمی در آثار فیلمسازان جوان در یک دوره به قدری زیاد بود که جشنوارهها از پذیرش آثاری از این دست امتناع کردند و مخاطب هم این نوع فیلم ها را در حوزه فیلم کوتاه ارتباط برقرار نکرد. اگر به درستی به جریان ساخت فیلم کوتاه در سینمای ایران بپردازیم خواهیم دید اکثر فیلمسازان کوتاه ما متاثر از فیلمسازی کیارستمی بوده و هنوز هم هستند. فیلمسازانی که به بهانه تجربهگرایی به سراغ سادهترین رخدادها در بخش کوچکی از جامعه میروند و آن را با بزرگنمایی به گونه ای جلوه گر می سازند که جامعه ایرانی ما از این مشکلات رنج می برد. در شرایطی این رخدادها نمود بیشتری پیدا می کند که نهادهای دولتی نیز با بازگشت و حضور روشنفکرانی چون کیارستمی ذوق زده شده و ضعف و کمکاری خود را در حوزه فرهنگ پوشش میدهند و به صورت سازمان یافتهتری این جریان فکری را سرلوحه آثار فیلمسازان جوان قرارداده و این جریان ادامه خواهد یافت در شرایطی که حتی جشنواره خارجی نیز از پذیرش آثاری از این دست امتناع می کنند و کیارستمی نیز به سمت قصه گویی در آثار جدیدش رفته است و بازنگری در ساخت آثارش انجام داده است اما ما همچنان با برگزاری کارگاه و انتخاب فیلم به عنوان افتتاحیه این جریان را برای جوان خود سرمشق و سرلوحه قرار می دهیم . انتهای پیام/
94/02/06 - 14:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]
صفحات پیشنهادی
جزییات کارگاههای بخش بینالملل اعلام شد/ نمایش ۱۱ فیلم چینی
دو خبر از جشنواره فیلم فجر جزییات کارگاههای بخش بینالملل اعلام شد نمایش ۱۱ فیلم چینی شناسهٔ خبر 2536007 جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۲ هنر > سینمای ایران برگزاری ۸ کارگاه تخصصی در ایام برگزاری مستقل بخش بینالملل جشنواره فجر با همکاری کشورهایی چون نیوزلند کانادا فرانسه و هآغاز بخش بینالملل فجر با نمایش ۳۷ فیلم کوتاه، بلند و مستند
آغاز بخش بینالملل فجر با نمایش ۳۷ فیلم کوتاه بلند و مستند شناسهٔ خبر 2561726 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۰ هنر > سینمای ایران نخستین روز از برگزاری بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت با ۳ فیلم پردیس سینمایی آزادی با ۱۲ فیلم خانه هنرمندان و موزه سینما با تعدادی ازآیین افتتاحیه بخش بینالملل سیوسومین جشنواره فیلم فجر آغاز شد
آیین افتتاحیه بخش بینالملل سیوسومین جشنواره فیلم فجر آغاز شدمراسم افتتاحیه بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر لحظاتی پیش در محوطه اصلی پردیس سینمایی ملت آغاز شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در مراسمی با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سیعضو هیات انتخاب جشنواره اعلام شد نمایش فیلمهای بخش بینالملل فجر حتی بدون حذف یک فریم/حداکثر ممیزی 2 دقیقه
عضو هیات انتخاب جشنواره اعلام شدنمایش فیلمهای بخش بینالملل فجر حتی بدون حذف یک فریم حداکثر ممیزی 2 دقیقهعضو هیات انتخاب بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت فیلمهای حاضر در بخش بینالملل جشنواره با کمترین ممیزی نمایش داده میشوند به گزارش خبرگزاری فارس رضا درستکارچه کسانی به افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر رفتند؟
چه کسانی به افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر رفتند فرهنگ > سینما - مراسم افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر با حضور مسئولان سینمایی میهمانان خارجی و داخلی برگزار شد افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر این مراسم در محوطه پردیس سینمایی ملت برگزار شدبرگزاری مراسم افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر در میان باد و توفان
برگزاری مراسم افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر در میان باد و توفان فرهنگ > سینما - مراسم افتتاحیه بخش بینالملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در محوطه اصلی پردیس سینمایی ملت برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این مراسم حجتالله ایوبی رییس سازمان سیآیین افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر امروز در پردیس ملت
آیین افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر امروز در پردیس ملتآیین افتتاحیه بخش بینالملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس افتتاحیه این جشنواره شنبه پنجم اردیبهشتماه ساعت ۱۷ در فضای باز پردیس سینمایی ملت تهران برگزاراولين نمايش کپي برابر اصل در پرديس ملت
۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۰ ۲۸ق ظ اولين نمايش کپي برابر اصل در پرديس ملت موج - فيلم سينمايي کپي برابر اصل به کارگرداني عباس کيارستمي براي نخستين بار به عنوان يک نمايش فوق العاده امروز شنبه ۵ ارديبهشت در پرديس سينمايي ملت نمايش داده مي شود به گزارش خبرگزاري موج پس از شروع نمايش هاي جشنآغاز اکران فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی از ۵ اردیبهشت
آغاز اکران فیلم کپی برابر اصل کیارستمی از ۵ اردیبهشت کپی برابر اصل ساخته عباس کیارستمی از پنجم اردیبهشت در سینماهای گروه هنر و تجربه اکران میشود به گزارش خبرگزاری فارس این فیلم قرار است در دو نسخه دوبله وزیر نویس فارسی در سینماها به نمایش در آید جعفری مدیر شرکت قرن 21دربارهاکران فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی در گروه هنر و تجربه
اکران فیلم کپی برابر اصل کیارستمی در گروه هنر و تجربه فرهنگ > سینما - کپی برابر اصل ساخته عباس کیارستمی از پنجم اردیبهشت ماه در سینماهای گروه هنر وتجربه اکران میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این فیلم قرار است در دونسخه دوبله و زیرنویس فارسی در سینماها به نماارزیابی مدیر پرشیا فیلم از تغییرات جدید جشنواره فیلم فجر بهتر بود بخش بینالملل بلافاصله بعد از بخش ملی برگزار
ارزیابی مدیر پرشیا فیلم از تغییرات جدید جشنواره فیلم فجربهتر بود بخش بینالملل بلافاصله بعد از بخش ملی برگزار میشد بازار فیلم به استاندارد جهانی رسیده استشاهرخ بحرالعلومی با اشاره به اینکه بهتر بود به دلیل تثبیت تقویم جهانی جشنواره فجر بخش بینالملل بلافاصله بعد از بخش ملی برگزجزئیات افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر اعلام شد
جزئیات افتتاحیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر اعلام شد شناسهٔ خبر 2560796 جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۴ هنر > سینمای ایران آیین افتتاحیه بخش بینالملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر فردا ۵ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در فضای باز پردیس سینمایی ملت با اجرای موسیقی مناطق مختلف ایران برگنمایش فیلم «فاطمه معتمدآریا» در روز دوم بخش بینالمللی جشنواره فیلم فجر
نمایش فیلم فاطمه معتمدآریا در روز دوم بخش بینالمللی جشنواره فیلم فجر دومین روز برگزاری بخش بینالملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهایی از سه بخش رقابتی جلوه گاه شرق سینمای سعادت و هنروتجربه و بخشهای غیررقابتی کار خود را دنبال میکنند به گزارش حوزه سینما باشگاهاولین نمایش «کپی برابر اصل» کیارستمی در ایران
جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۳ فیلم سینمایی کپی برابر اصل به کارگردانی عباس کیارستمی برای نخستینبار روز شنبه ۵ اردیبهشت در پردیس سینمایی ملت نمایش داده میشود به گزارش ایسنا پس از شروع نمایشهای بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر با میزگرد و نمایش آثار کارگاههای عباس کیارستمی فینمایش ۲۹ فیلم کوتاه از کیارستمی در بخش بینالملل فجر
نمایش ۲۹ فیلم کوتاه از کیارستمی در بخش بینالملل فجر شناسهٔ خبر 2534112 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۱ هنر > سینمای ایران مجموعه نشستهای تحلیل و بررسی فیلمهای کوتاه ساخته شده در کارگاه های عباس کیارستمی در اسپانیا و کلمبیا در بخش بینالملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر برگزآغاز بخش بینالملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر
آغاز بخش بینالملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر بخش بینالملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر امروز شنبه در پردیس سینمایی ملت آغاز به کار میکند براساس اعلام دبیرخانه جشنواره فیلم فجر بیش از ۳۰۰ فیلم از ۸۰ کشور به این دبیرخانه ارسال شده که آثار منتخب در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی بفروش بليت بخش بينالملل جشنواره فيلم فجر از ۲ ارديبهشت
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ۱۱ ۵۸ق ظ فروش بليت بخش بينالملل جشنواره فيلم فجر از ۲ ارديبهشت موج - دبير بخش بينالملل سي و سومين جشنواره فيلم فجر از آغاز فروش بليت آثار حاضر در بخش بينالملل فجر از دوم ارديبهشت خبر داد به گزارش خبرگزاري موج عليرضا رضاداد دبير بخش بينالملل سي و سومين جشن-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها