تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838007712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علوم تجربي در رفع مشكلات علوم انساني عاجز است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار جمعه 20 اسفند 1389 تعداد مشاهده : 213 علوم تجربي در رفع مشكلات علوم انساني عاجز است خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به نظر «ملاصدرا» در پيوستاري روح و بدن گفت: در اين بينش، تئوري‌هايي كه در علوم تجربي مطرح مي‌شود، مشكلات علوم انساني را حل نمي‌كند، چرا كه روح انسان در مرتبه بالاتري از بدن قرار دارد. به گزارش خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس«توانا»، حجت‌الاسلام عليرضا قائمي‌نيا، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، در نشست هم‌انديشي تحول در علوم انساني كه عصر چهارشنبه هجدهم در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: تفكيك ميان علوم انساني و علوم تجربي مانند بسياري از دوگانگي‌هاي موجود در فلسفه و تفكر غربي مولود عصر روشنگري است. وي افزود: قبل از عصر روشنگري چنين تفكيكي قطعاً وجود نداشته است، منظورم اين نيست كه ريشه‌هاي اين تفكيك وجود ندارد. در قرون وسطي بسياري از فلاسفه ميان علم به اشياء و علم به جان فرق مي‌گذاشتند كه دقيقا منطبق با تقسيمي كه امروزه ما ميان دو دسته از علوم انساني و تجربي سر و كار داريم. عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در ادامه سخنانش اظهار كرد: تفكيك علوم تجربي و علوم انساني به اين خاطر است كه در علوم تجربي ما با اشياء و قوانين منطبق با اشياء و تبيين رفتارهاي اشياء سر و كار داريم، ولي در علوم انساني با خود انسان يا روح بشر سر و كار داريم، بر كلمه روح تأكيد مي‌‌كنم چون در دوره‌اي از تفكر غرب اصطلاح علوم روحي (در عصر رمانتيسم آلمان) به جاي علوم انساني به كار مي‌رفته است، چون منظورشان اين بوده كه علوم انساني با تجليات روح بشر كار دارد. وي با اشاره به اينكه تفكيك ميان علوم تجربي و انساني بدين شكل در عالم اسلام وجود نداشته است، اظهار كرد: البته اين عدم تفكيك داراي دلايلي است، اغلب دانشمندان تمدن اسلامي دانشمندان جامع‌الاطرافي بودند كه هم به مباحث علوم انساني و هم به مباحث علوم طبيعي مي‌پرداختند. قائمي‌نيا ادامه داد: اين تفكيك به شكلي كه در غرب صورت گرفت و در ادامه شاهد ظهور دانش‌هاي مختلفي در درون علوم انساني شديم، همان طور كه در علوم تجربي با استقلال شاخه‌هاي مختلف روبرو شديم، به اين شكل جاي بحث فراواني وجود دارد و شايد وقتي خود اين روند را دنبال كنيم و فرآيند شكل‌گيري و استقلال علوم انساني را مشاهده كنيم نكته‌هاي آموزنده‌ زيادي وجود دارد تا بتوانيم با بررسي اين روند پيشنهادهايي داشته باشيم. وي گفت: اين تفكيك اساساً مبتني بر دوگانه‌انگاري دكارتي است، به معنايي كه در فلسفه دكارت با دو گانه‌انگاري نفس و بدن وجود دارد و در حال حاضر با يك نوع بحران معرفتي در علوم انساني مواجه هستيم در علوم تجربي بسياري از فلاسفه علم از بحران‌هاي معرفتي بحث كردند، «كوهن» در كتاب «ساختار انقلاب‌هاي علمي» راجع به بحران‌هاي معرفتي در علم و نحوه پيدايش پارادايم‌هاي جديد و مكانيسم رشد پارادايم‌ها و جايگزين شدن آن‌ها توسط پارادايم‌هاي ديگر به تفصيل بحث كرده است. اين نويسنده و پژوهشگر افزود: نخستين عاملي كه موجب بحران در علوم انساني غربي شده است، وجود نظريات متنوع و بلكه متعارض است، عامل دوم وجود نگاه‌هاي متفاوت به انسان است. مهم‌تر از همه تحويل‌گرايي است. تحويل‌گرايي از ويژگي‌هاي مهم علم جديد است و تلاش مي‌كند كه تمام زمينه‌ها را به زمينه‌هاي ديگر ملموس و عيني‌تر كاهش دهد كه روح در آن حضور كمتري داشته باشد. قائمي‌نيا در ادامه سخنانش اظهار كرد: مناسب‌ترين نگاهي كه در تفكر اسلامي راجع به پاسخ به دوگانگي نفس و بدن وجود دارد نگاهي است كه ملاصدرا دارد، از ايده‌هايي كه ايشان مطرح كرده در اين مورد مي‌توان استفاده كرد. ملاصدرا نفس و بدن را يك پيوستار مي‌بيند كه به اين معناست كه دوگانگي كه بين نفس و بدن وجود ندارد. وي در پايان سخنانش تأكيد كرد: اگر قايل شويم كه بدن و نفس يك پيوستاري است و بعدا روح پيدا مي‌شود، نگاه ما به علوم انساني و علوم تجربي متفاوت خواهد شد، علوم تجربي نبايد مثل اعلي علوم به نظر برسد، تبيين‌ها و تئوري‌هايي كه در علوم تجربي مطرح مي‌شود نمي‌تواند مشكلات علوم انساني را حل كند، چون روح انسان در مرتبه بالاتري از بدن قرار دارد. انتهاي پيام/ك/4




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن