واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ديناني: علم قادر به حل مسائل فلسفي نيست خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پروژهشي فلسفه و حكمت ايران گفت: علم به دليل اينكه به موجود و فلسفه به وجود ميپردازند قادر به حل مسائل فلسفي نيست. به گزارش خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس (توانا)، غلامحسين ابراهيم ديناني عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پروهشي فلسفه و حكمت ايران در نشست «اصالت عقل در فلسفه» كه عصر امروز در سالن همايشهاي موسسه برگزار شد اظهار داشت: وظيفه فلسفه رفع مشكلات روزمره مردم نيست بخصوص زماني كه روزمرهگي در جامعه حاكم شود فيلسوف قادر نيست روزمرهگي را برطرف كند بلكه فلسفه به مسائل بنيادين هستي ميپردازد. وي افزود: فيزيكدان، اقتصاددان و جامعهشناس و طبيب هر يك به موضوع خاصي براي كار خود پرداخته اما فيلسوف به اصل هستي ميپردازد و درباره آن فكر ميكند. مولف كتاب دفتر عقل و آيت عشقآموزي گفت: فيلسوفي نيست كه نيستيشناسي كند و اصلا نيستي كجاست و چطور ميتوان نيستي را فهم كرد بنابر اين مطلق علم به چيزي تعلق گرفته است كه لايهاي از حقيقت را دارا باشد. وي با بيان اينكه خود امري كه در بالا ذكر شد يكي از ادله وجود ذهني است كه حكما آن را مطرح ميكنند گفت: چرا كه اموري مانند اجتماع نقيضين با آنكه موجود نيستند اما مورد فهم واقع ميشوند بنابر اين بودن و نبودن هستي و نيستي يكي از مسايل بنيادين فلسفه و مورد اختلاف حكما و فلاسفه است. ديناني سپس به اختلاف فلاسفه و حكما به مساله بودن و نبودن پرداخت و گفت: فلاسفه باور دارند كه براي وجود داشتن بايد موجود به حد ضرورت برسد اما حكما باور دارند كه صرف اولويت داشتن براي وجود يافتن كافي است. عضو هيئت علمي و آموزش حكمت و فلسفه ايران با بيان تفاوت فكر فلسفي و غيرفلسفي تصريح كرد: همه انسانها فكر كرده اما تفكري فلسفي است كه به مسايل بنيادين هستي بپردازد و تمام كوشش فلاسفه سعي در فهم وجود است و دانشجوي فلسفه تا پرسش فلسفي برايش دغدغه نشود و در پي پاسخ آن نباشد دچار پرسش فلسفي نشده است. وي ادامه داد: هر انساني زماني كه درگير مسايل هستيشناسي شود به حيطه فلسفي ورود پيدا كرده و سوالها و پرسشهاي فلسفه تنها به وسيله عقل پاسخ داده ميشود. ديناني با بيان اينكه علم و جواب آزمايشگاهي به فلسفه كمك ميكند اما جوابگوي مسائل فلسفي نيست گفت: علت اينكه علم قادر به حل مسائل فلسفي نيست اين است كه علم موجود را ميشناسد اما نميتواند وجود را بشناسد. وي در پايان خاطرنشان كرد: شرط نخست هستيشناسي و خداشناسي، خودشناسي است و خودشناسي به وسيله علم حصولي امكانپذير است. متاسفانه امروز بازار مكاره براي آموزش علم حصولي به وجود آمده است اما نميدانند كه علم حصولي چيست و هستي و نيستي دو مساله علم حصولي است. انتهاي پيام/ز
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4711]