محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832456993
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی کدام اعتکاف باطل است/ تفاوت اعتکاف با نماز
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی
کدام اعتکاف باطل است/ تفاوت اعتکاف با نماز
اعتکاف همچون نماز نیست تا بتوان آن را در هر مکانی به جا آورد و ارزش اعتکاف به حدی است که یکی از برجستهترین ارکان دین یعنی «روزه» شرط آن قرار میگیرد!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است. ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خضوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی میکند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریدهاست و خودش را در قبضه قدرت او میبیند، خودش را به او نیازمند و محتاج میبیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق میکند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است. آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است. آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید به موضوع «حکمت اعتکاف» میپردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است.
در فضیلت اعتکاف همین بس که معادل طواف خانه خدا قرار گرفته و عدل و قسیم و همتای رکوع و سجود به شمار آمده است. دو تن از پیامبران بزرگ الهی مأمور شدند تا کعبه و حریم آن را از لوث وجود «وثنیّت» و «ثنویّت» تطهیر کنند تا عبادتکنندگان در مطاف و کنار قبله و حرم ذات اقدس اله به طواف و اعتکاف و رکوع و سجود بپردازند. ذات اقدس اله در این زمینه میفرماید: «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی وَ عَهِدْنا إِلی إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ» و به یاد آورید زمانی که خانه کعبه را محل بازگشت و جایگاه امنیت مردم قرار دادیم و از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود برگزینید و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طوافکنندگان و معتکفان و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان، از هر گونه آلودگی میشود که بارزترین مصادیق بندگی در پیشگاه ذات اقدس اله است. دو نکته مهم در اعتکاف آنچه بر اهمیت و فضیلت اعتکاف میافزاید دو نکته است که یکی مهم و دیگری مهمتر است؛ نکته مهم آن است که اعتکاف همچون نماز نیست تا بتوان آن را در هر مکانی به جا آورد. در مورد نماز، بر پایه «جُعِلَتْ لِی الْأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا» میتوان آن را در هر مکانی انجام داد؛ حال آنکه اعتکاف، چنین نیست. اعتکاف باید در مسجد و خانه خدا باشد. آن هم نه هر مسجدی، بلکه مسجد اعظم، یا به تعبیری دیگر مسجد جامعه و یا مسجدالحرام و مسجد النبی (ع) یا مسجدی که معصوم (ع) در آن نماز جمعه و یا جماعت اقامه کرده باشد؛ یا امامی عادل هر چند غیر معصوم در آن نماز جمعه و یا یا جماعت برپا کرده باشد. پس اعتکاف باید در مسجدی باشد که مصلای توده مسلمانان است؛ یعنی مسجد جامعه و جماعتهای رسمی در آن اقامه میشود، بنابر این، مسجد بودن خود مزیت است و اقامه نماز جمعه یا جماعت در آن، مزیتی دیگر. انعقاد اعتکاف در مسجد متروک و مهجور صحیح نیست. عدهای که اعتکاف را به خصوص مسجدالحرام و مسجدالنبی (ع) یا مساجد چهارگانه اختصاص دادهاند، باید سخن آنان را را بر افضلیت حمل کرد و نه تعیّن. نکته مهمتر آن است «روزه» خود از ارکان مهم دین و از مبانی مهم و اصیل اسلام است، که «بُنی الإسلام علی خمس: علی الصلاة والزکاة والصوم والحجّ والولایه»؛ اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، زکات،روزه، حج و ولایت. عبادتی که بدین پایه از اهمیت است، شرط اعتکاف قرار گرفته است، ارزش اعتکاف به حدی است که یکی از برجستهترین ارکان دین، شرط آن قرار میگیرد! همانگونه که نماز بدون طهارت تحقق نمییابد؛ که: «لاصلاة الا بطهور» اعتکاف هم بدون روزه صحیح نیست؛ که: «لا اعتکاف الا بصوم» و این از سخنان بلند ائمه اطهار (ع) است. اعتکاف باطل اعتکاف، از برجستهترین مقام بندگی و بردگی در پیشگاه ذات اقدس اله است عدهای همین عکوف و اقبال و تعظیم را در برابر «اوثان» و «اصنام» داشتهاند، مانند سامری که در برابر گوساله خود عکوف داشت. خداوند متعال بر روی همه اعتکافها و بندگیها دروغین، مهر بطلان زده است. ذات اقدس اله، سخنان یاوه و بیهوده بتپرستان و دوگانهپرستان را اینگونه نقل میکند:«فَأَتَوْاْ عَلَى قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ یَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَـهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»؛ بنی اسرائیل به گروهی رسیدند که با تواضع و خضوع گرداگر بتهایشان جمع شده بودند. آنان به موسی(ع) گفتند: تو هم برای ما خدایی قرار بده، همانگونه که آنان خدایانی دارند؛ موسی(ع) گفت: شما مردمی جاهل هستید. در جایی دیگر از زبان حضرت موسی(ع) درباره سامری میفرماید: «وَانظُرْ إِلَى إِلَهِکَ الَّذِی ظَلْتَ عَلَیْهِ عَاکِفًا لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فِی الْیَمِّ نَسْفًا» و نگاه کن به معبودت که پیوسته بر آن معتکف بودی؛ آن را خواهیم سوزاند و ذرات آن را به دریا میریزیم. عکوف در این آیه همان اقبال و تعظیم و گرایش و کرنش است؛ که چون در مقابل باطل بوده، مردود و نکوهیده است. پیامبران بزرگ الهی از جمله ابراهیم خلیل مردم را از خضوع و عکوف و کرنش در برابر بتها بازداشتهاند. در قرآن مجید از زبان حضرت ابراهیم میخوانیم که به عمو و قومش گفت: «مَا هَذِهِ التَّمَاثِیلُ الَّتِی أَنتُمْ لَهَا عَاکِفُونَ» این مجسمهها و بتهایی که بر آن عکوف و کرنش میکنید، چیست؟ اینگونه عکوفها، همگی باطل و محرّم است؛ ولی عکوف و اعتکاف با آداب و سنن خاص خود که تنها برای ذات اقدساله باشد، صحیح و مشروع و سازنده است. انتهای پیام/
94/02/01 - 10:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی خدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیخدا را چگونه بخوانیم آهسته یا بلند وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرارپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی رابطه دعا کردن با قضا و قدر الهی چگونه است
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیرابطه دعا کردن با قضا و قدر الهی چگونه استخدای سبحان میداند که فلان شخص صله رحم میکند در نتیجه از عمر طولانی برخوردار میشود و دیگری قطع رحم میکند و از عمر طولانی محروم میشود پس چرا دعا کنیم به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس واژحجتالاسلام ابراهیمزاده مطرح کرد برگزاری مراسم اعتکاف در دانشگاههای سراسر کشور/ 200 دانشگاه میزبان معتکفین د
حجتالاسلام ابراهیمزاده مطرح کردبرگزاری مراسم اعتکاف در دانشگاههای سراسر کشور 200 دانشگاه میزبان معتکفین دانشجو اعتکاف اساتید در دانشگاه تربیت مدرسمدیر فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها ضمن اعلام ثبتنام از دانشجویان جهت شرکت در مراسم معنوی اعتکاف گفت قریب به 200 مسجدآغاز ثبتنام مراسم اعتکاف دانشگاه تربیت مدرس از امروز
آغاز ثبتنام مراسم اعتکاف دانشگاه تربیت مدرس از امروزثبتنام مراسم اعتکاف دانشگاه تربیت مدرس از امروز 26 فروردین ماه آغاز و تا 5 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند به200 مسجد دانشگاهی میزبان معتکفین دانشجو/اعتکاف اساتید در دانشگاه تربیت مدرس
200 مسجد دانشگاهی میزبان معتکفین دانشجو اعتکاف اساتید در دانشگاه تربیت مدرسمدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ضمن اعلام ثبتنام از دانشجویان برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف گفت قریب به 200 مسجد در مساجد دانشگاههای کشور میزبان معتکفین هستند به گزارش گروه دابرگزاری مراسم اعتکاف در دانشگاه آیتالله بروجردی با حضور ۱۳۰ دانشجوی دختر
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۱ مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آیتالله بروجردی گفت مراسم معنوی اعتکاف با حضور ۱۳۰ نفر از دانشجویان دختر این دانشگاه برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجت الاسلام سراغی در جمع خبرنگاران افزود مراسم معنوی ا200 مسجد دانشگاهی میزبان معتکفین/ اعتکاف اساتید در دانشگاه تربیت مدرس
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۰ مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ضمن اعلام ثبت نام از دانشجویان جهت شرکت در مراسم معنوی اعتکاف افزود قریب به 200 مسجد در مساجد دانشگاههای کشور میزبان معتکفین خواهند بود به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا حجتالاسلام والمسلمین ادرس اخلاق آیتالله قرهی: ملاک ورود به بهشت و جهنم چیست/اولین گام رسیدن به بندگی
درس اخلاق آیتالله قرهی ملاک ورود به بهشت و جهنم چیست اولین گام رسیدن به بندگیبارها پیامبر ص به حضرت فاطمه س خطاب کرد من روز قیامت در جایی که از همان ابتدا دو قسمت به طرف بهشت و جهنم میشود ایستادم تا هر که با تو غضب کرده را داخل در آتش کنم و هر که را تو را راضی کرده امر بهدر درس تفسیر قرآن کریم مطرح شد تاکید آیتالله جوادی آملی بر اجرای فریضه امر به معروف
در درس تفسیر قرآن کریم مطرح شدتاکید آیتالله جوادی آملی بر اجرای فریضه امر به معروفمفسر قرآن کریم گفت کسی که باید امر به معروف و نهی از منکر انجام میداد ولی به آن عمل نکرد شیطان دهان بسته است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز درتفاوت اعتکاف با نمازچیست؟
تراز اعتکاف همچون نماز نیست تا بتوان آن را در هر مکانی به جا آورد و ارزش اعتکاف به حدی است که یکی از برجستهترین ارکان دین یعنی روزه شرط آن قرار میگیرد به گزارش تراز واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیربرای ثبت نام اعتکاف حرم رضوی کلیک کنید
برای ثبت نام اعتکاف حرم رضوی کلیک کنید ثبت نام متقاضیان شرکت در اعتکاف ۹۴ ویژه ایام ماه مبارک رجب در مسجد جامع گوهر شاد آغاز شد به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران ثبت نام اوّلیه متقاضیان شرکت در این آئین معنوی اعتکاف از تاریخ ۱۳۹۴ ۰۱ ۱۸ لغایت ۱۳۹۴ ۰۱ ۲۵ و از طریقکتاب «اعتکاف نيکان» منتشر خواهد شد
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ۱۱ ۳۰ق ظ کتاب اعتکاف نيکان منتشر خواهد شد موج - کتاب اعتکاف نيکان به همت موسسه ايمان ماندگار براي ايام اعتکاف امسال چاپ و توزيع خواهد شد به گزارش خبرگزاري موج کتاب اعتکاف نيکان ويژه ايام اعتکاف آماده و عرضهشده است اين کتاب توسط موسسه ايمان ماندگار درشرکت 700 دانشجوی دانشگاه آزاد لرستان در مراسم اعتکاف
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۸ مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد لرستان گفت ۷۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد لرستان در مراسم اعتکاف شرکت میکنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجت الاسلام قدرتی در جمع خبرنگاران افزود 700 نفر از دانشجویان دانشگبرگزاری مراسم اعتکاف با حضور ۵۰۰ دانشجوی علمی کاربردی لرستان
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۳ دبیر شورای فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی لرستان از برگزاری مراسم اعتکاف با حضور ۵۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی لرستان در ایام البیض ماه رجب خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان مجتهدزاده در جمع خبرنگارانآیتالله جوادیآملی: رمز ماندگاری علامه طباطبایی همراهی با قرآن کریم بود
آیتالله جوادیآملی رمز ماندگاری علامه طباطبایی همراهی با قرآن کریم بودآیتالله جوادیآملی گفت رمز ماندگاری علامه طباطبایی همراهی با قرآن کریم بود قرآن به هر عالمی بها نمیدهد به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادیآملی امشب در یازدهمین همایش اساتید تفسثبتنام مراسم اعتکاف دانشگاه امیرکبیر از 20 فروردینماه آغاز میشود
ثبتنام مراسم اعتکاف دانشگاه امیرکبیر از 20 فروردینماه آغاز میشودثبتنام برای مراسم اعتکاف دانشگاه صنعتی امیرکبیر از 20 فرودین ماه آغاز میشود و تا 5 اردیبهشتماه ادامه دارد به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ثبتنام برای مراآیةالله جوادی آملی: حرمین باید از اسارت در بیاید |اخبار ایران و جهان
آیةالله جوادی آملی حرمین باید از اسارت در بیاید حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خود بیان کرد خداوند برای کیفر برخی از انسانها رفیق بد داخلی که شیطان باشد و رفیق بد خارجی را قرین آنها میکند دوستان بد کارشان این است که سوء و بدیها را پیش چشم انسانها زینت دهند-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها