محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826964958
«ایران برگر» کمدی ایرانی و بیان فردی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نقدی بر آخرین ساخته «مسعود جعفری جوزانی»
«ایران برگر» کمدی ایرانی و بیان فردی
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 ساعت 01:14 | شماره خبر : 1910512323450969952 تعداد بازدید: 0
پ پ
آخرین ساخته مسعود جعفریجوزانی پس از سالها دوری از سینما یک اثر سرخوشانه در ژانر کمدی است که گرچه اسباب تفریح یکی دوساعته تماشاگر عام را فراهم میکند، اما از سینمای کارگردانش و همچنین از قواعد ژانر دور است.
داستان ایران برگر یک روایت دوخطی سرراست است. در گرماگرم انتخابات شورای روستا دو نفر از اهالی متنفذ یعنی فتحاللهخان و امراللهخان پیگیر امور میشوند تا قطعا به پیروزی برسند. اما این روند قرار نیست در یک چارچوب منطقی یا حتی عادلانه همراه با کرامت انسانی برگزار شود. طرفداران و بویژه خانوادههای هر دو طرف درگیر مسائل پیش از انتخابات میشوند و تا زمان برگزاری، داستانکهای خاصی برای هر دو طرف درگیر پیش میآید. چشم و همچشمیهای کودکانه، جاهطلبیهای کورکورانه و موارد دیگر همگی از رفتارهایی است که دو طرف درگیر نسبت به هم اشاعه و ارائه میدهند؛ غافل از اینکه عمده آنها صرفنظر از برخی دلخوریهای قدیمی، تا پیش از این همگی سر یک سفره بودهاند... این تمام داستان ایران برگر است. وجود دو طیف سیاه و سفید از یک جامعه کوچک و بشدت سنتی که حالا با سرعت به سمت مدرنیزه شدن در حرکتند و در این روند ممکن است گاهی کرامات انسانی و رفتارهای ارزشی و سنتی را نیز زیرپا بگذارند. فتحاللهخان و امراللهخان در ایران برگر نماد مردمانی هستند که میتوانند در جامعههای بزرگتر نیز وجود داشته باشند و اطرافیان ایشان نیز همگی به نوعی این توانایی را دارند که نماینده قشرهای مختلف جوامع بزرگتر مثلا شهری باشند. اما این وسط قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ مگر ایران برگر در ژانر کمدی قرار نگرفته یا به زور جای داده نشده است؟ پس قواعد گونه و سبک در ساخت یک اثر سینمایی در این ژانر چه میشود؟ امضای کارگردان چقدر اهمیت دارد؟ حقیقت اینجاست که سازنده ایران برگر، یک فیلمساز جوان و معمولی نیست. جوزانی باید استاد خطاب شود. او که امسال شصت و هفت ساله میشود تا اینجای کار تنها هفت فیلم در کارنامه دارد و به یاد داشته باشیم که اولین کار او محصول 1364 و مربوط به 30 سال پیش است. «جادههای سرد» ماندگارترین اثر سینمایی جوزانی سه دهه قدمت دارد و در ژانر ملودرام اجتماعی ساخته شده است. با این همه نمیتوان ایران برگر را از کارگردانش جدا دانست، چرا که جوزانی فیلمساز کماثری نیست. از این رو او که دانشآموخته سینما در بالاترین مقاطع تحصیلی است بهتر میداند که باید مسئولیت هر اثرش را بپذیرد و این مهم را به دوستدارانش نیز تذکر دهد. ایران برگر در ساخت یک فضای روستایی و آدمهای ویژه و مختص آن بسیار معمولی عمل کرده است. یعنی تماشاگر واقعا نمیتواند باور کند روی پرده نقرهای دارد یک روستای حقیقی مربوط به این آب و خاک را میبیند. جدای از آن عناصر داستان هرکدام تکهپاره از کار درآمدهاند. در حالی که در یک روند شکلگیری استاندارد، داستانکها باید به هم پیوند منطقی پیدا کنند. رفتارهای فتحاللهخان و امراللهخان و فیگور شخصیتی این دو نفر بسیار عادی از کار درآمده و اگر نبود ویژگیهای بیحد علی نصیریان، همین مقدار نیز روی پرده سینما نقشها تحقق پیدا نمیکرد. اطرافیان هرکدام از این دو بزرگ روستا نیز به عنوان مکمل ماجرای آن بزرگ (که همان انتخابات باشد) هیچکارهاند. آنها فقط میآیند و میروند و داستانکهای نیمبند و در بسیاری مواقع هم البته بامزه و خندهدار میگویند و میروند پی کارشان تا صحنه بعد! از سویی، نگارنده بشدت با مقایسه شدن این کار با سریالهای تلویزیونی مشابه مثل برره مخالف است. این بی انصافی است. ایران برگر حتی شوخیهای بدیع هم داشته که متاسفانه فقط روی صفحه کاغذ آمده و در هنگام تبدیل شدن به تصویر کم آورده و دچار کاستی شده است. مقایسه کار تلویزیونی با اثری از جوزانی بیانصافی است. او پیش از این سراغ ژانرهای درام و ملودرامهای اجتماعی رفته و داستانکهای حماسی در آنها روایت کرده است. جوزانی حتی به نوعی و به تعبیری ژانر تاریخی ـ حماسی را نیز در «شیرسنگی» محصول 1365 تجربه کرده است و او محتاج گرتهبرداری از یک کار تلویزیونی حالا حتی پرطرفدار نیست. اما نتیجه کار به هرحال نشان داده افکار سیاسی و اجتماعی و رفتارشناختی و معناشناختی آدمهای قصه ایران برگر درست شکل نگرفتهاند. بازیها حقیقتا ضعیف و سرشار از نقص از کار درآمده و شاید یکی از دلایل اصلی بد بودن ایران برگر بازیهای عمدتا ضعیف بازیگرانش باشد. در واقع در کنار بازی علی نصیریان که پیشتر در بالا ذکر کردم و محسن تنابنده که به نظرم دوربینیترین! بازی او در کارنامه حرفهایاش بوده؛ بقیه گویی پشت صحنه در حال تمرین هستند. این نقص بسیار بزرگتر میشود وقتی میفهمیم در این فیلم بیش از 35 بازیگر ریز و درشت و سرشناس و ... به نحوی حضور داشتهاند. لهجه لری به کار رفته در بازیها عمدتا فاجعهآمیز است و در کنار بازی پر از کاستی بازیگران این تقلید لهجه نیز بدجوری حقیقتا توی ذوق میزند. بازی نیوشا ضیغمی و حمید گودرزی به عنوان کاراکترهایی که باید نقش مکمل را عالی ارائه دهند از همه ضعیفتر از کار درآمده در حالی که این دو بازیگر حقیقتا سرشار از استعداد و آینده کاری هستند. ژانر کمدی؛ حقیقت زندگی است وقتی جوزانی ایران برگر را در ژانر کمدی ساخته، با توجه به سابقهاش قطعا درک بالایی از این گونه داشته اما فیلمش به قواعد این ژانر هرگز نزدیک نیست. در سینمای کمدی، هدف نهایی فیلمساز، خنداندن تماشاگر است. بر این اساس تضاد موجود در روند شکلگیری فیلم و میان انگارههای مرتبط با کنش و واکنشها شرایطی را ایجاد میکند که تماشاگر را به خنده وامیدارد. از سوی دیگر کمدی، گونههای فراوانی دارد و بیننده اگر اعضای این مجموعه را بشناسد، سطح توقع خود را از فیلم کمدی ارزیابی میکند و برای درک و فهم آن نیروی فکری میگذارد. البته این نوع کمدی هرچند انگارههای خندهآور دارد، اما میتواند پیامآور نکات اخلاقی، اجتماعی و حتی سیاسی نیز باشد.
در حال حاضر، بیننده آنچه را بیش از همه در سریالهای تلویزیونی یا فیلمهای به اصطلاح خندهدار و سرخوشانه مشاهده میکند، بهکارگیری یکی از مستعملترین زیرگونههای کمدی است که از آن به «کمدی لفظی» یاد میشود. در ایران برگر سهم این روند بسیار محفوظ است. تکهپرانی در این فیلم از سکانس افتتاحیه تا صحنه تیراندازی در زمان انتخابات به کرات وجود دارد اما عمدتا تاثیرگذاری خاصی ندارند. در واقع در کمدی از این نوع، کاراکتر با دیالوگ فضا را آماده میکند و در این زمینه، به کارگیری شوخیهای کلامی و متلکپرانی از ویژگیهای اصلی به شمار میآید. همچنین تغییر لهجه یا بهکارگیری لهجههایی ساختگی یا حتی واقعی، یکی از کاربردهای کمدی لفظی است. به هر حال، کاربرد هریک از ترفندهای فوق نمیتواند از ارزش هنری برخوردار باشد و هر نوع تغییر لهجه یا متلکپرانی، ارزشمند نیست، حتی اگر مایه خنده بیننده هم بشود. این روند نیز چنانچه در بررسی بازیگری در ایران برگر اشاره کردم مطلوب از کار درنیامده است. شاید هم جوزانی در ایران برگر در کمدی کلامی و کمدی لفظی قصد داشته سهل و ممتنع عمل کند، اما به هر حال نتیجه طبق قواعد ژانر به دست نیامده است. ساخت کمدی اجتماعی، شوالیهگری است سر لارنس اولیویه، بازیگر اسطورهای سینما با وجود اینکه کمدین نبود اما جملهای فوقالعاده خاص درباره ژانر کمدی و کمدینها و فیلمسازان کمدی دارد. او گفته است: تولید یک فیلم کمدی اجتماعی، با حفظ تمام قواعد ژانر، کار یک شوالیه است... تمام اهمیت ژانر کمدی و کمدی اجتماعی در بیان حقیقت و شجاعت و صراحت در ارائه نقایص ساختاری جامعه است. همچنین پرداختن به رفتارشناختی، معناشناختی و جامعهشناختی اجتماع و مردمانش. جوزانی با چنین نیتی به تولید ایران برگر رو آورده است. ایران برگر یک کمدی سرخوشانه و به احتمال زیاد سهل و ممتنع است که احتمالا تماشاگر عام را برای یکی دوساعتی شاد نگه دارد. مهدی تهرانی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 ساعت 01:14 | شماره خبر : 1910512323450969952 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]
صفحات پیشنهادی
مروری بر تیکه کلام های محبوب ایرانیان در سریال های کمدی
مروری بر تیکه کلام های محبوب ایرانیان در سریال های کمدی خیلی وقت بود که تلویزیون از یک سریال کمدی روتین و تاثیرگذار خالی شده بود سریالی که بعد از گذشت چند قسمت بتواند با شخصیتهایش مخاطبان را پای تلویزیون نگه دارد و کاری کند که دیالوگها و تکه کلامهایشان در کوچه و بازار فراگیرعربستان هواپیمای زائران ایرانی را برگرداند
عربستان هواپیمای زائران ایرانی را برگرداند رئیس سازمان حج و زیارت گفت عربستان هواپیمای حاوی زائران ایرانی که فاقد استانداردهای اروپایی بود را از جده برگرداند آفتاب با بیان اینکه کشور عربستان اعلام کرده بود هواپیماهایی که تأیید استانداردهای اروپا را نداشته باشند اجازه ورود بهدعوت یک فستیوال جهانی از هنرمند ایرانی
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۷ آروند دشتآرای بهعنوان نماینده تئاتر ایران در سمینار فستیوال بینالمللی تئاتر ترفن Theatertreffen برلین شرکت خواهد کرد موسس و مدیر کمپانی هنرهای اجرایی ویرگول در گفتوگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا درباره فعالیتهای این روزهایش بیان کرد اخیرا«جمعه ایرانی» تا مهر روی آنتن نمی رود/ تغییرات اساسی در راه است
مدیر رادیو ایران به مهر گفت جمعه ایرانی تا مهر روی آنتن نمی رود تغییرات اساسی در راه است شناسهٔ خبر 2529630 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ هنر > رادیو و تلویزیون مدیر رادیو ایران درباره توقف پخش برنامه جمعه ایرانی بیان کرد که عوامل این برنامه خودشان درخواست مرخصی دادندآرایش غلیظ برای زنان ایرانی خوب است نه اسرائیلی +عکس
رسانه صهیونیستی آرایش غلیظ برای زنان ایرانی خوب است نه اسرائیلی عکس خبرها حاکیست رسانههای داخلی صهیونیست ها زنان را به عدم استفاده از آرایشهای غلیظ تشویق کردند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز درحالیکه تبلیغ استفاده از آرایشهای غلیظ برای زنان ایرانی سال هاست از سو«جمعه ایرانی» تا مهر روی آنتن نمی رود
تغییرات اساسی در راه است جمعه ایرانی تا مهر روی آنتن نمی رود تاریخ انتشار پنج شنبه 20 فروردین 1394 ساعت 10 41 | شماره خبر 1899000022483592921 تعداد بازدید 167 پ پ مدیر رادیو ایران درباره توقف پخش برنامه جمعه ایرانی بیان کرد که عوامل این برنامه خودشان درخواست مرخصی دادندحمله به زائران ایرانی در عربستان/ «برای لغو عمره تابع مجلس و دولتیم»
حمله به زائران ایرانی در عربستان برای لغو عمره تابع مجلس و دولتیم خدرنژاد معاون سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار شبکه خبر با اشاره به موضوع حمله به زوار ایرانی در عربستان گفت این حادثه بدون برنامه یزی قبلی بوده و توسط چند کودک انجام شده است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شحمله به زوار ایرانی در عربستان/ برای لغو عمره تابع مجلس و دولتیم
حمله به زوار ایرانی در عربستان برای لغو عمره تابع مجلس و دولتیم خدرنژاد معاون سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار شبکه خبر با اشاره به موضوع حمله به زوار ایرانی در عربستان گفت این حادثه بدون برنامه یزی قبلی بوده و توسط چند کودک انجام شده است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه4 جایزه رهآورد جشنواره دیتكتیو فست برای فیلمهای ایرانی
4 جایزه رهآورد جشنواره دیتكتیو فست برای فیلمهای ایرانی مراسم اختتامیه جشنواره دیتكتیو فست عصر روز شنبه برگزار شد که در این مراسم ٤جایزه به جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران مراسم اختتامیه جشنواره دیتكتیو فست عصر روز شنبه برگزار ش«ایران برگر» صدرنشین جدول اکران
ایلنا فیلم ایران برگر با فروش یک میلیارد و 700 میلیون تومانی همچنان در صدر فروش اکران نوروزی قرار دارد به گزارش خبرنگار ایلنا امسال 5 فیلمِ «رخ دیوانه» ابولحسن داوودی «ایران برگر» مسعود جعفریجوزانی «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی &lمسعود نجابتی در گفتوگو با فارس: جمعآوری ۵۰۰ اثر هنری شیعی/نقوش ایرانی را جایگزین نقوش اروپایی کردیم/آموزش هن
مسعود نجابتی در گفتوگو با فارس جمعآوری ۵۰۰ اثر هنری شیعی نقوش ایرانی را جایگزین نقوش اروپایی کردیم آموزش هنرجویان در فضای مجازیمنتخب چهره سال هنر انقلاب گفت از زمان آغاز فعالیت تاکنون نزدیک به 500 اثر در حوزههای مختلف هنرهای تجسمی طی ادوار گذشته را در پایگاه اینترنتی هنر شیعیبازي ايراني «کينوک» گرين لايت شد
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۶ ۳۱ب ظ بازيهاي ايراني در قضاوت کاربران بينالمللي بازيهاي رايانهاي بازي ايراني کينوک گرين لايت شد موج - بازي رايانهاي کينوک با نام لاتين Go Kinok Go ساخته جديدي از بازيسازان ايراني است که بهتازگي موفق شده با راي کاربران سايت استيم مجوز گرين لايت درواکنش علی سرتیپی نسبت به شائبه تقلب در ارایه آمار فروش «ایران برگر»: پیشتازی «ایران برگر»
واکنش علی سرتیپی نسبت به شائبه تقلب در ارایه آمار فروش ایران برگر پیشتازی ایران برگر در اکران کاملا مستند و غیرقابل خدشه استعلی سرتیپی مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران و پخشکننده فیلم سینمایی ایران برگر گفت پیشتازی ایران برگر در اکران یک امر کاملاً مستند و غیرقابل خدشه است به گزارشاستقبال بی سابقه لرها از "ایران برگر"
استقبال بی سابقه لرها از "ایران برگر" رکورد تعداد حضور تماشاگر از یک فیلم در شهرستان ملایر شکسته شد به گزارش فرهنگ نیوز فیلم سینمایی «ایران برگر» به کارگردانی «مسعود جعفری جوزانی» که هم اکنون پیشتاز اکران نوروزی است مورد استقبال بیسابقهسه برنامه رادیویی ایرانی به جشنواره کرواسی راه یافت
سه برنامه رادیویی ایرانی به جشنواره کرواسی راه یافت شناسهٔ خبر 2529185 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۵ هنر > رادیو و تلویزیون سه برنامه از تولیدات رادیو معارف رادیو جوان و یک برنامه از صداوسیمای زنجان به جشنواره مارولیک کرواسی راه یافت به گزارش خبرگزاری مهر از میان آثار اواکنش یک بازیگر به خبر تجاوز پلیس عربستان به دو نوجوان ایرانی
واکنش یک بازیگر به خبر تجاوز پلیس عربستان به دو نوجوان ایرانی فرهنگ > سینما - عارف لرستانی بازیگر سریال در حاشیه در صفحه اینستاگرامش به انتقاد از حرکت پلیس عربستان پرداخته و از مسئولان خواسته که پاسخ محکمی به این اقدام بدهند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او با نوشتپیشتازی «ایران برگر» در اکران یك امر كاملاً مستند و غیرقابل خدشه است
علی سرتیپی مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران پیشتازی ایران برگر در اکران یك امر كاملاً مستند و غیرقابل خدشه است خبرگزاری پانا علی سرتیپی مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران و پخشکننده فیلم سینمایی ایران برگر گفت پیشتازی ایران برگر در اکران یك امر كاملاً مستند و غیرقابل خدشه است ۱۳-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها