محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832135963
حجتالاسلام حاتمپوری در گفتوگوی مشروح با فارس: اعتکاف قبل از اسلام هم بود/ چه کارهایی در اعتکاف انجام دهیم/ مسجدی با بیشترین معتکف
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام حاتمپوری در گفتوگوی مشروح با فارس:
اعتکاف قبل از اسلام هم بود/ چه کارهایی در اعتکاف انجام دهیم/ مسجدی با بیشترین معتکف
معاون سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مردم سه روز از وقت خود را به شرکت در اعتکاف اختصاص میدهند و منِ مسئول، باید حتماً برای آنها برنامهریزی داشته باشم و مسیر مشخص و معینی را برای آنها ترسیم کنم.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از سنتهای حسنهای که در دین مبین اسلام وجود دارد و بعد از سالهای پیروزی انقلاب، به ویژه در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، سنت «اعتکاف» است. اعتکاف فرصت راز و نیازی خالصانه با معبود یکتا را برای انسان فراهم میکند و به راستی میتواند غبار را از دلهای زنگار گرفته بزداید. با آغاز ماه مبارک رجب و نزدیک شدن به ایام البیض و اهمیت برگزاری و شرکت در مراسم معنوی اعتکاف، با حجتالاسلام محمدرضا حاتمپوری امام جماعت مسجد علی بن الحسین (واقع در بلوار ابوذر، منطقه ۱۴ تهران) و یکی از افراد موفق در زمینه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف گفتوگو کردیم. «اعتکاف» مربوط به اسلام نیست بلکه اسلام آن را تقویت کرده است *اعتکاف به چه معناست و آیا فقط مختص دین اسلام است؟ اعتکاف از معنای «عَ کَ فَ» به معنای اقبال به چیزی است اقبال به چیزی بیآنکه روی از آن برگرداند یا اینکه مراقبت ویژه یا محبوس کردن چیزی در مکان خاصی با تعظیم و بزرگداشت آن است. در آیات قرآن هم به مسأله اعتکاف توجه ویژهای شده و فضیلت زیادی دارد. در سوره مبارکه بقره خداوند متعال میفرماید: «انْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ» یا «وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ». «اعتکاف» مربوط به اسلام نیست بلکه اسلام آن را تقویت کرده و شخص پیامبر اکرم(ص) 10 شب آخر ماه مبارک رمضان این سنت حسنه را ترویج دادند. در زمان حضرت عیسی(ع) هم به نوعی اعتکاف را داریم منتها همان رهبانیت میان بعضی از حواریون بود. در اسلام رهبانیت و گوشهنشینی به معنای منزوی شدن و دور شدن از متن جامعه نداریم، بلکه هرازگاهی انسان نیاز دارد یک خلوتی را با خدای متعال داشته باشد که این خلوت باعث میشود در مباشرتهای اجتماعی خویش تأثیر فوقالعادهای داشته باشد. درست است که میخواهیم چند روز خلوت کنیم و از جامعه دور میشویم، اما در زندگی خویش، رفتار و منش خود با اطرافیان، با خانواده، با جامعه بسیار مؤثر است. حضرت رسول(ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان در مسجد معتکف میشدند *چه چیزی باعث میشود تا ثبتنام و شرکت در اعتکاف، هر سال در مقایسه با سال گذشته از استقبال و شور بیشتری از سوی جوانان برخوردار شود؟ اعتکاف، یک سنت ارزشمندی است که خوشبختانه چند سال اخیر از یک رونق خاصی بین آحاد مختلف جامعه خصوصاً قشر جوان و تحصیلکرده مواجه شده است. به نظرم این به دلیل آن است که افراد، نتیجه خوبی از این خلوتها و نجواهای عاشقانه دیدهاند که هر سال باشکوهتر در این مراسم معنوی حضور مییابند. با وجود اینکه در فصلهای مختلف مانند تابستان و سختی روزه گرفتن و همزمان با ایام امتحانات دانشآموزان، دانشجویان و طلاب است اما باز هم از این استقبال کم نمیشود و این واقعاً جای شکرگزاری دارد که به نظرم در این چند سال اخیر هم خلوت انسی است و هم یک موقعیت بسیار خوبی است به تعبیر تمام بزرگان، «اعتکاف» نوعی مدرسه خودسازی است. البته انسی که انسان در این چند روز با خداوند پیدا میکند مقدمهای برای خودسازی است. الحمدلله این چند ساله اخیر در ایام البیض ماه رجب (سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب) سنت حسنه اعتکاف برقرار میشود، اما پیامبر اکرم(ص) خودشان را بیشتر مقید میکردند در دهه آخر ماه مبارک رمضان در مسجد معتکف شوند. بیشترین لذتی که مؤمنین در بهشت میبرند، گفتوگوی با خداوند است * اعتکاف چه رهآوردی میتواند برای انسان داشته باشد؟ مخصوصاً در دنیای پرهیاهوی امروزی که جوانان آنقدر غرق در مسائل و مشکلات متعدد هستند که کمتر فرصت اینچنی مثلاً سه روزه پیدا میکنند؟ یکی از مطلوبات انسان، عبادت با خداست و میل بر پرسش در فطرت انسان وجود دارد. شاید برخی بخواهند این میل را در درون خود کور کنند و فردی به ظاهر آزاد و بیقید باشند، اما در مواقع سختی و مشکلات، رجوع آنها به سوی خداوند خواهد بود. توجه به مال دنیا و دینداری از جمله مواردی است که در ذات انسان وجود دارد. در روایات آمده است که اوقات خود را در شبانهروز به چند نوبت تقسیم کنیم، بخشی را به معیشت و رزق حلال، بخشی هم برای لذتهای حلال و بخشی هم برای پرستش خداوند و خلوت کردن با او. جلد 12ـ 11 کتاب در محضر امیرالمؤمنین(ع) را که مینوشتم در بخش نعمتهای بهشتی و جهنمی آوردهام بالاترین نعمت بهشت، همان گفتوگوی با پروردگار متعال است و علیرغم تمام نعمتها و مواهبی که برای بهشت ذکر شد، بیشترین لذتی که مؤمنین در بهشت میبرند، گفتوگوی با خداوند است. داستان معروفی است که حضرت موسی(ع) برای مناجات میرفتند، جوانی آمد نزد ایشان و گفت خدایی که میگویی بندگان گنهکارش را مجازت میکند بگو مرا مجازات کند، من که خدای تو را نمیپرستم. حضرت موسی(ع) به مناجات رفت و برگشت، اما درباره گله این فرد چیزی به محضر خداوند عرض نکرد. خداوند متعال سؤال کرد ای موسی! آیا بندهای از بندگان من پیغامی برای من نداد؟ عرض کرد چرا، اما من از گفتن آن حیا کردم. خداوند فرمود برو به این بنده ما بگو بالاترین مجازات تو آن است که لذت مناجات و عبادت را از تو گرفتهام! گاهی اوقات بعضی افراد بر این باور هستند که زرنگی میکنند و العیاذبالله به خدا دهنکجی میکنند در حالی که لذت مناجات و بندگی خدا از آنها گرفته شده است. لذا این خلوت کردن با خداوند یکی از بهترین مواهبی است که پروردگار متعال به برخی از بندگانش عنایت فرمودهاند. انسان آرامش میخواهد. تمام تلاشهایی که مثلاً برای خرید خانه، ماشین، ازدواج، بچهدار شدن و ... داریم، در واقع برای به دست آوردن آرامش است، اما در واقع دغدغههایی پشت سر هریک از این موارد، وجود دارد. خداوند میفرماید: من آرامش را در ذکر خودم قرار دادم «أَلَا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، اگر میخواهید به آرامش برسید فقط با ذکر من است. اگر بخواهیم پای درد دل بعضی از کسانی که در اعتکاف شرکت میکنند بنشینیم، میبینیم شاید اعتقاد باطنی نداشته باشند و فقط حضورشان در اعتکاف، صوری بوده، در ظاهر گرفتارند یا با تشویق یکی از دوستانشان به اعتکاف آمده باشند ولی بعد از اینکه اعتکاف تمام میشود، فکر میکنند یک گمگشتهای داشتهاند که در این اعتکاف یافتهاند و غیر از حوائج مادی و دنیوی به آن آرامشی که میخواستند به آن دست یافتهاند. بهترین زمان برای شروع «مراقبه» زمان اعتکاف است دوم اینکه فرصت خوبی برای تفکر است. انسان به فکر کردن و اینکه بداند از کجا آمده و به کجا خواهد رفت و مبدأ و معاد و ارتباط آنها با هم نیاز دارد. انسان نیاز دارد اندکی هم با خودش صحبت کند که البته تمام اینها سلسلهوار به هم وصل است و بحث مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاقبه که چهار شرط مراقبه است را داشته باشد و فرصت خوبی است که با خودش شرط کند بعد از این سه روز به این اعمال خویش ادامه دهد و هر روز مراقب شرطهایی که با خود گذاشته باشد، شب بنشیند حساب و کتاب کند تا چه حدی موفق بوده و سپس معاقبه یعنی جاهایی که قصور داشته، خود را مورد عتاب قرار دهد که چرا اینگونه عمل کرده است. به طورکلی، اعتکاف فرصت خوبی است تمام سالکان و بزرگان میگویند اگر کسی میخواهد به درجات عالی عرفان برسد، بهترین راه آن همین مراقبه است و بنده میگویم بهترین زمان برای شروع مراقبه زمان اعتکاف است چرا که انسان با خود خلوت میکند و قصد و نیتی برای عبادت دارد، انسی هم پیدا میشود و باید آن را غنیمت شمرد. نشستن در مسجد بهتر از نشستن در بهشت است * برای کسانی که امسال میخواهند اولین تجربه اعتکاف را داشته باشند، چه توصیهای دارید؟ در حدیث قدسی خداوند به پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «یَا أَحْمَدُ لَیْسَ کُلُّ مَنْ قَالَ أُحِبُّ اللَّهَ أَحَبَّنِی حَتَّى یَأْخُذَ.... وَ یَتَّخِذَ الْمَسْجِدَ بَیْتاً»؛ هر کس که بگوید من خدا را دوست دارم، خدای متعال میفرماید شرط دوست داشتن من این است که انسان، مسجد را خانه خودش بداند. لذا امیرالمؤمنین علی(ع) میفرمایند: نشستن در مسجد بهتر از نشستن در بهشت است، چرا که نشستن در بهشت موجب رضایت من است و نشستن در مسجد موجب رضایت خداست و من به دنبال رضایت الهی هستم. هرچند این امور منحصر به شخص حضرت امیر(ع) است، اما به هر حال ما نیز میتوانیم از ایشان الگو بگیریم. اینکه در مسجد باشیم و فقط نماز بخوانیم، روزه بگیریم خیر، امام صادق(ع) میفرمایند: «لَیسَ الْعِبَادَةُ کَثْرَةَ الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ»؛ عبادت به بسیار بودن نماز و روزه نیست، سپس ادامه میدهند: «إنّما العبادة التفکّر فی أمر الله عزّ وجلّ»؛ یکی از بهترین کارها تفکر پیرامون خدای متعال و عالم آفرینش است. «أَوَلَمْ یَنْظُرُوا فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»؛ خداوند در این آیه میفرماید: آیا در ملکوت آسمانها و زمین و چیزهایی که آفریده است، نمیاندیشید. درباره جایگاه خودمان در هستی تفکر کنیم. تفکر در امور و احوالات خویش، اینکه چه وضعیتی داریم، چه اندازه آروزهایمان برآورده شده، چه نعمتهایی که خداوند به من داده و من اصلاً متوجه نشدم. روزی فرد نقاشی آنقدر محو نقاشیای که کشیده بود شد، برای اینکه بتواند بهتر تصویری که کشیده است را ببیند، عقب عقب حرکت کرد تا جایی که نزدیک بود از بالای پشت بام به پایین بیفتد، فرد دیگری او را دید با خود گفت اگر بخواهم نقاش را صدا بزنم ممکن است بیفتد، اگر بخواهم جلوی روی او ظاهر شوم موجب وحشت او خواهد شد، لذا بهترین کاری که به ذهنش رسید این بود که خطی روی نقاشی او بکشد و در این هنگام بود که آن فرد به خود آمد و شروع کرد به دعوا کردن! گاهی اوقات خطخطیهایی در زندگی ما مشاهده میشود که خدای متعال میگوید من میخواهم اصلِ تو را نجات دهم، تو ظاهر کار را میبینی! هیچکس به اندازه من بندهام را دوست ندارد. من خالق تو هستم، چه کسی میتواند به اندازه من، تو را دوست داشته باشد. بنابراین محدودیتهایی که ما فکر میکنیم محدودیت است، در حقیقت مصونیتی از جانب خداست و منجر به حفظ شدن ما میشود. اعتکاف فرصت زیبایی است که انسان با خدا خلوت کند و تصمیمات آیندهاش را با خالق یکتا مطرح کند و در میان بگذارد و به ذات الهی نزدیک شود. امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «اشد الغصص فوت الفرص»؛ بالاترین غصهها از دست دادن فرصتهاست. خواهشی که از تمام خواهران و برادرانم دارم این است که این فرصت را از دست ندهند، چرا که بعدها برای از دست دادن یک لحظه آن نیز غصه خواهیم خورد. نباید در قضاوتهایمان در ظاهر افراد دچار اشتباه و عجله شویم * بعضاً مشاهده میشود در آخرین ساعات اعتکاف افرادی را میبینیم که وقتی میخواهند به منازل خویش بازگردند با همان ظاهر نامناسبی که داشتند، هستند! چه اتفاقی باید بیفتد که او متوجه شود آن اتفاق خوبی که در درونش رخ داده، چه زیباست در ظاهرش هم هویدا شود؟! درباره بحث ظاهر و باطن، اگر ظاهر حفظ شود که عالی است در روایات هم داریم که: «علیکم بالظواهر والله یتولى السرائر». اما اینکه ما صرفاً بگوییم کسی که ظاهرش حفظ شده فرد خوبی است و کسی که حجابش را رعایت نمیکند فرد بدی است، البته باید ظاهر حفظ شود، اما نباید در قضاوتهایمان دچار اشتباه و عجله شویم. بنده با تأکید بر حفظ ظواهر میگویم اگر هم کسی ظاهر خوبی ندارد، قضاوت بدی نسبت به او نداشته باشیم چراکه بسیاری از این افراد در خانوادههای بدی بزرگ شدهاند که جاهلاند و اهمیت رعایت حجاب و پوشش را نمیدانند، از طرفی دلهای پاکی دارند و ارتباط قوی و خوبی با خداوند دارند، یا اینکه توجیهاتی مانند مد و شیکپوشی را در کنار آن میآورند. روزی دو خانم که ظاهری بسیار نامناسب داشتند به سوی من آمدند، سلام کردند و خواستند استخارهای برای آنها بگیرم، در حالی که من با توجه به ظاهری که داشتند اصلاً فکر نمیکردم اعتقادی به استخاره داشته باشند! من گفتم نه قرآن و نه تسبیحی برای انجام استخاره ندارم. یک مرتبه دیدم یکی از آنها گفت هم قرآن و هم تسبیح در کیفش دارد. بنابراین، معلوم میشود او با این ظاهرش هم به خدا، استخاره، روحانیت، مسجد و ... اعتقاد دارد، اما ظاهرش متفاوت است. اگر حفظ ظاهر را بعد از اعتکاف به آن شکلی که باید و شاید نمیبینیم، اما مطمئن باشید که قطعاً تأثیرش را بر روی فرد گذاشته است و انشاءالله در ظاهر او هم تغییراتی ایجاد خواهد شد. * وظیفه مؤمنان و متدینانی که در این مراسم معنوی حضور دارند، چیست؟ اتفاقاً یکی از وظایف افراد مؤمن و معتقد این است که این افراد را بیشتر تحویل بگیرند، به آنها احترام بگذارند و طوری نشود که آنها از آمدن به مسجد احساس غربت کنند و بگویند جای ما اینجا نیست و نباید ظاهر افراد را ملاکی برای قضاوت قرار دهیم که این کاری بس خطرناک است و باید توجه کنیم همین مقداری که او آمده با اخلاص است و فرد میتواند خود را همانند فرد مُحرِمْ بداند و محرمات آن را مرتکب نشود. مسجد علی بن الحسین(ع) بیشترین آمار شرکت کننده در اعتکاف را دارد * تاریخ برگزاری اعتکاف در مسجد علی بن الحسین(ع) به چه زمانی باز میگردد؟ خوشبختانه تقریباً ۱۵ سال است که جزو معدود مساجدی بودیم که این سنت از ابتدا در آن رایج شد. اوایل هم برخی از بزرگان، هدایایی را برای برای تقدیر از معتکفان در نظر میگرفتیم، اما اکنون نه تنها هدیهای نمیدهیم، بلکه هزینهای هم بابت خورد و خوراک و امکانات از معتکفان گرفته میشود، اما به قدری استقبال در سالهای گذشته زیاد بوده که وقتی ثبتنام را آغاز کردیم، حدوداً ۲۰۰۰ نفر معتکف داریم که شاید بیشترین تعداد معتکف در میان مساجد تهران و حتی مساجد کشور نیز باشد به طوری که هشت صبح ثبتنام شروع میشود تا ساعت ۱۰ شب ظرفیت ثبتنام تکمیل میشود. مساجد دیگر هم همینطور فعال و پررونق است و این جای بسی خوشحالی دارد که بسیاری از مسائل را قبل از انقلاب نداشتیم؛ دعای کمیل، دعای توسل این رونقی که امروز دارد را نداشت، دعای عرفه، ابوحمزه ثمالی، اعتکاف و... که اصلاً نبود، فقط در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در قم یا اینکه فقط دو مسجد در مشهد اعتکاف میگرفتند، آن هم تعداد محدودی، اما الان فوقالعاده است و باید خدا را شاکر بود که منت بر سر ما گذاشته و باید آن را قدر بدانیم. بنابراین، مسئولان امر باید برنامهریزیهای خوبی داشته باشند و تا معتکفان بهترین بهره و استفاده را در این چند روز ببرند. حقالناسی بالاتر از وقت مردم نیست * شما برای جذب جوانان به مسجد و برای هر چه باشکوهتر برگزار شدن مراسم اعتکاف، چه تدبیری اندیشیدهاید؟ بنده واقعاً برای این مراسمها وقت میگذارم و هیچگاه فکر نمیکنم که مثلاً من مطالب زیادی میدانم و از همانها یک چیزهایی برای مردم بگویم، خیر، بلکه خود را در برابر وقت تکتک مردم مسئول میدانم از این رو حقالناسی بالاتر از وقت مردم نیست. مردم سه روز از وقت خود را به شرکت در اعتکاف اختصاص میدهند و منِ مسئول باید حتماً برای آنها برنامهریزی داشته باشم و مسیر مشخص و معینی برای آنها ترسیم کنم. یکسری برنامهها جمعی و برخی دیگر عمومی است؛ عدهای ازافراد، خودشان به تنهایی با خدا خلوت میکنند و ارتباط خوبی با خدا دارند اما بعضی اینگونه نیستند. راههای ماندگاری دستاوردهای اعتکاف؛ علاقهمندی به مسجد، بودن در هیأتهای خوب، انتخاب یک استاد اخلاق خوب * خود فرد معتکف، برای حفظ این حس و حال خوب چه کاری باید انجام دهد؟ نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد، مراقبت بعد از اعتکاف است. در تمام مباحث تربیتی که بنده کار کردهام و آثاری هم در این زمینه دارم هیچ چیزی برای استمرار در یک کار و ثابت نگه داشتن یک رفتار، مهمتر از محراب و منبر نیست، لذا فرد باید ارتباط خود را با مسجد حفظ کند و به مسجد علاقهمند شود. علاقهمند به منبر قال الصادق و قال الباقر شود. این علاقهمندی و بودن در هیأتهای خوب، انتخاب یک استاد اخلاق خوب میتواند کمک شایانی به ما کند، وگرنه شیاطین درون و شیاطین برون آنقدر اطراف ما را محاصره کردهاند که با یک لحظه غفلت ممکن است همه چیز را از دست بدهیم، لذا این استمرار لازم است. امام علی(ع) به امام مجتبی(ع) میفرماید: دلت را همیشه با موعظه روشن نگه دارد؛ «احی قلبک بالموعظه». یعنی منِ طلبه، مرجع تقلید، استاد دانشگاه، دکتر، مهندس، وزیر و وکیل، باسواد و بیسواد، زن و مرد همگی به موعظه نیاز داریم، کسی استثنا نیست تا جایی که حضرت رسول(ص) نیز به جبرئیل میفرمود: مرا موعظه کن. انتهای پیام/ک
94/01/31 - 10:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام عباسی در گفتوگوی مشروح با فارس: اعتراض به سعودیها را به اختلاف عرب و عجم تعبیر نکنیم/ ننگ حمله ب
حجتالاسلام عباسی در گفتوگوی مشروح با فارس اعتراض به سعودیها را به اختلاف عرب و عجم تعبیر نکنیم ننگ حمله به یمن بر پیشانی وهابیت حک میشودکارشناس شبکه ولایت با اشاره به بیانات امام خمینی ره درباره حفظ حرمت حجاج گفت پلیس سعودى باید توجه کنند زائرانی که به زیارت بیت الله الحراحجتالاسلام مطهری در گفتوگو با فارس: ۵ اثر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) به بازار کتاب میآید
حجتالاسلام مطهری در گفتوگو با فارس ۵ اثر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع به بازار کتاب میآیدمدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع گفت چند عنوان کتاب پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع درباره پیامبر ص مذهب شیعه و فرهنگنامه مؤلفان اسلامی زیر چاپ رفت حجتالاسلام حمیدرضحجتالاسلام فضلی در گفتوگو با فارس: «سنجه گزارههای عرفان نظری» به بازار نشر میآید
حجتالاسلام فضلی در گفتوگو با فارس سنجه گزارههای عرفان نظری به بازار نشر میآیدعضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از اتمام نگارش کتاب سنجه گزارههای عرفان نظری خبر داد و گفت این اثر برای انتشار به پژوهشگاه سپرده شده است حجتالاسلام علی فضلی عضو هیأتحجتالاسلام ابراهیمزاده مطرح کرد برگزاری مراسم اعتکاف در دانشگاههای سراسر کشور/ 200 دانشگاه میزبان معتکفین د
حجتالاسلام ابراهیمزاده مطرح کردبرگزاری مراسم اعتکاف در دانشگاههای سراسر کشور 200 دانشگاه میزبان معتکفین دانشجو اعتکاف اساتید در دانشگاه تربیت مدرسمدیر فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها ضمن اعلام ثبتنام از دانشجویان جهت شرکت در مراسم معنوی اعتکاف گفت قریب به 200 مسجدحجتالاسلام کلباسی در گفتوگو با فارس: وجود حضرت فاطمه زهرا(س) نمونهای از تربیت قرآنی و نبوی است
حجتالاسلام کلباسی در گفتوگو با فارس وجود حضرت فاطمه زهرا س نمونهای از تربیت قرآنی و نبوی استرئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت با اینکه حضرت زهرا س عمر کوتاهی را در این جهان سپری کرد اما در تمام ابعاد دارای تأثیر است و نمونه کاملی از تربیت قرآنی و نبوی را به منصه ظهور رساند حجت&zگفتوگوی مشروح فارس با احمد واعظی تأکید رهبری بر استفاده از گویش محلی در مداحی/ نزدیک بود از تفقد حضرت آقا غش
گفتوگوی مشروح فارس با احمد واعظیتأکید رهبری بر استفاده از گویش محلی در مداحی نزدیک بود از تفقد حضرت آقا غش کنماحمد واعظی از ذاکران اهلبیت ع که مدیحهسرایی او در شب میلاد حضرت زهرا س مورد توجه مردم و رهبری قرار گرفت در این باره میگوید شخص حضرت آقا جوری حقیر را مورد تفقد قحجتالاسلام رهدار در گفتوگو با فارس: حمایت غرب از حمله به یمن نشان داد دموکراسی غربی صرفاً یک ادعاست
حجتالاسلام رهدار در گفتوگو با فارس حمایت غرب از حمله به یمن نشان داد دموکراسی غربی صرفاً یک ادعاسترئیس مؤسسه فتوح اندیشه گفت نظام سیاسی هیچیک از کشورهایی که در حمله عربستان به یمن ائتلاف کردهاند براساس دموکراسی تعریف نشده است بنابراین میتوان ادعا کرد که این حمله حمله کشودبیرکل «کنگره علمای یمن» در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد مردم یمن شهادتطلبند/برپایی جنگ نرم علی
دبیرکل کنگره علمای یمن در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کردمردم یمن شهادتطلبند برپایی جنگ نرم علیه مردم یمن مبارزه انقلاب یمن با تفرقهافکنی مذهبی انقلاب اسلامی و حزبالله الهامبخش یمنیهاانقلاب مردم یمن پیش از آنکه انقلابی سیاسی باشد انقلابی فرهنگی و مردمی است و این چیزی است کحجتالاسلام سیدباقری در گفتوگو با فارس: ناکارآمدی سیاسی حکومت سعودی با پول و حمله به یمن رفع نمیشود
حجتالاسلام سیدباقری در گفتوگو با فارس ناکارآمدی سیاسی حکومت سعودی با پول و حمله به یمن رفع نمیشودعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت عربستان در حمله به یمن باید این را بداند که ناکارآمدی سیاسی با پول رفع نمیشود بلکه با احترام به حقوق ملتها مردمسالاری دینی و اگفتوگوی تفصیلی فارس با علیاکبر شکارچی قبل انقلاب نیم نفسی از موسیقی سنتی باقی مانده بود و با انقلاب جانی تاز
گفتوگوی تفصیلی فارس با علیاکبر شکارچیقبل انقلاب نیم نفسی از موسیقی سنتی باقی مانده بود و با انقلاب جانی تازه گرفت از مروارید سیاه اقیانوس الهام گرفتمعلی اکبر شکارچی گفت در آن زمان وضع اقتصادی خانوادههای روستایی خوب نبود و من نمیتوانستم کمانچه بخرم بنابراین خودم با یک قوطیحجتالاسلام فرحزاد در گفتوگو با فارس: حضرت امالبنین(ع) الگویی برای تقدیم بهترین شهیدان است
حجتالاسلام فرحزاد در گفتوگو با فارس حضرت امالبنین ع الگویی برای تقدیم بهترین شهیدان استیک کارشناس دینی گفت وقتی خبر شهادت سیدالشهداء ع را به بانو ام البنین س دادند فرمودند که من و همه اهل زمین فدای اباعبدالله الحسین ع شویم و این افتخار را نصیب خویش کرد که چهار فرزندش راحجتالاسلام نصوری در گفتوگو با فارس: حضرت زهرا(س) الگویی برای منتظران است
حجتالاسلام نصوری در گفتوگو با فارس حضرت زهرا س الگویی برای منتظران استعضو مرکز تخصصی مهدویت گفت اگر امام زمان عج از حضرت زهرا س به عنوان الگو برای خودشان مطرح میکنند زیرا حضر در بُعد معرفتی به حد اعلی رسید و با توجه به سن کم به جایی رسیدند که سرور زنان دو عالم و بزرگ زناحجتالاسلام بهداروند در گفتوگو با فارس: ثبت خاطرات دفاع مقدس حسبالامر رهبری واجب دینی است/ نویسندهها ثبت خا
حجتالاسلام بهداروند در گفتوگو با فارس ثبت خاطرات دفاع مقدس حسبالامر رهبری واجب دینی است نویسندهها ثبت خاطرات را بر خود واجب بدانندنویسنده کتاب زندان الرشید گفت حسب الامر فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند که این جنگ یک گنج است فرض واجب بر رزمندگان از فرماندهان تا سایرین است کهگفتوگوی مشروح فارس با ابوالفضل بهرامپور تفسیر نسیم حیات را با عنایت حضرت زهرا(س) نوشتم/ خاطراتی ناگفته از شه
گفتوگوی مشروح فارس با ابوالفضل بهرامپورتفسیر نسیم حیات را با عنایت حضرت زهرا س نوشتم خاطراتی ناگفته از شهید بهشتیابوالفضل بهرامپور مترجم و مفسر قرآن کریم میگوید به سفارش آیتالله بهشتی به مدرسه آلمانیها در قلهک رفتم و در کلیسا اسلام را تدریس میکردم آنجا ایرانیهایی بودحجتالاسلام مهاجرنیا در گفتوگو با فارس: آمریکا با دموکراسی یمنی مخالف است چون برای او منفعت اقتصادی ندارد
حجتالاسلام مهاجرنیا در گفتوگو با فارس آمریکا با دموکراسی یمنی مخالف است چون برای او منفعت اقتصادی نداردعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره دخالت غرب در اوضاع یمن گفت آنچه غرب صادر میکند لیبرال ـ دموکراسی نه به معنای نفس دموکراسی بلکه تأمین منافع اقتصادی است بحجتالاسلام رجبی در گفتوگو با فارس فکر اول شدن را هم نمیکردم/ این مقام از عنایت امام رضا(ع) است
حجتالاسلام رجبی در گفتوگو با فارسفکر اول شدن را هم نمیکردم این مقام از عنایت امام رضا ع استنماینده کشورمان در مسابقات بینالمللی قرآن کریم کسب مقام نخست مسابقات سراسری را تنها از لطف و عنایت ائمه خصوصاً امام رضا ع میداند و میگوید پیش از مسابقات فکر اول شدن را هم نمیکردمحجتالاسلام اوحدی در گفتوگو با فارس: مجمع تقریب مذاهب اقدامات غرب و عربستان را در یمن محکوم میکند
حجتالاسلام اوحدی در گفتوگو با فارس مجمع تقریب مذاهب اقدامات غرب و عربستان را در یمن محکوم میکندمعاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت اولویت مجمع تقریب مذاهب اسلامی حمایت از مردم مظلوم منطقه به خصوص مردم بیدفاع یمن و ادامه فعالیتهای وحدتبخش و تقریبی در جهان اسلام است حج-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها