تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804252875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منافع کشورهاي آسيايي از بيانيه لوزان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ فروردين ۱۳۹۴ (۲۲:۵۲ب.ظ)
منافع کشورهاي آسيايي از بيانيه لوزان موج - گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، توافق هسته‌اي ايران و 1+5 موسوم به بيانيه سوئيس يا بيانيه لوزان در 13 فروردين 1394 را مي‌توان گام تازه‌اي در روند مذاکرات هسته‌اي عنوان کرد. در روزهاي اخير تفاسير متفاوتي از اين بيانيه صورت گرفته است. درواقع مي‌توان گفت که بيانيه سوئيس الزام‌آور نيست؛ ولي داراي آثار حقوقي و سياسي در سطح بين‌المللي است، يعني هر طرفي آن را نقض کند به‌عنوان کشور نقض‌کننده در سطح جهاني معرفي مي‌شود که آثار منفي سياسي زيان‌باري را در پي دارد.
تحريم هاي اقتصادي که توسط ايالات متحده، اتحاديه اروپا و ديگر کشورها عليه ايران اعمال شده است، موجب محدوديت زياد بر سر راه فرصت هاي تجاري بين المللي با ايران شده است و همچنين تاثيري منفي بر اقتصاد ايران داشته است. افزايش روابط اقتصادي با ايران فضاي اقتصاد جهاني را تقويت مي کند. ايران با وجود تحريم ها، دومين اقتصاد بزرگ منطقه خاورميانه بعد از عربستان سعودي است. ايران همچنين دومين ذخاير گاز طبيعي در جهان را داراست و چهارمين کشور در زمينۀ ذخاير نفت خام ثابت شده است. اگر تحريم ها لغو شود، اقتصاد آمريکا هم به طور مستقيم نفع خواهد برد. بررسي اخيري که منتشر شده است نشان مي دهد که در فاصلۀ سال هاي 1995 و 2012 ايالات متحده حدود 175 ميليارد دلار درآمد بالقوه از صادرات به ايران را از دست داده است و به طور متوسط هر سال حدود 60 هزار فرصت شغلي در آمريکا به اين خاطر از بين رفته است.
روز گذشته، (29 فروردين) مسعود احمد، مدير خاور ميانه و آسياي ميانه صندوق بين المللي پول در همين رابطه اعلام کرد اجراي توافق هسته اي ميان ايران و کشورهاي گروه پنج بعلاوه يک، مزاياي اقتصادي قابل توجهي براي شرکاي تجاري ايران در خاور ميانه و سرتاسر دنيا در پي خواهد داشت.
آمريکا و اتحاديه اروپا توافق کردند در صورتي که ايران از چارچوب توافق هسته اي که در تاريخ دوم آوريل ميان دو طرف حاصل شد پيروي کند، تحريم هاي اقتصادي مربوط به فعاليت هاي هسته اي اين کشور به تدريج لغو شود.
احمد در نشست بهار صندوق بين المللي پول - بانک جهاني در اين باره گفت: «در صورتي که چارچوب توافقي که اعلام شده است، به واقع تکميل و از آن پيروي شود، اين موضوع نه تنها براي اقتصاد ايران، بلکه براي اقتصاد کشورهاي منطقه و ساير نقاط که
همچنين بلومبرگ در گزارشي نوشت پالايشگاه هاي آسيايي آماده مي شوند در صورت توافق هسته اي ايران نفت بيشتري از اين کشور خريداري کنند. مشتريان آسيايي نفت که در شرايط فزوني عرضه در بازار نفت مورد نياز خود را از کشورهاي مختلف از عراق گرفته تا مکزيک تامين مي کنند، در حال آماده شدن براي چانه زني هاي احتمالي براي افزايش واردات، در صورت افزايش صادرات نفت ايران هستند.
در حالي که قدرت هاي جهاني به دنبال دستيابي به توافقي بر سر برنامه هسته اي ايران هستند، حداقل 6 شرکت پالايشگاهي آسيايي از جمله شرکت مانگالور هند و شرکت کازمو اويل ژاپن انتظار دارند که در صورت برداشته شدن تحريم ها عليه ايران، نفت بيشتري از خاورميانه خريداري کنند. در حالي که توليد کنندگان به دنبال دفاع از سهم خود در بازار هستند، خريداران در آسيا نيز تلاش دارند تا به منابع تامين نفت خود تنوع ببخشند.
بازار نفت در موسسه سامسونگ فيچرز گفت: «اگر تحريم ها برداشته شوند، شانس زيادي وجود دارد که تقاضا براي نفت ايران در کشورهاي آسيايي نظير کره جنوبي، چين و ژاپن افزايش يابد.» وي افزود: «هند نيز يکي ديگر از مشترياني است که بايد ديد چه واکنشي از خود نشان مي دهد.»
تا قبل از تشديد تحريم ها در اواسط سال 2012، ايران دومين توليد کننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان بود، اما اکنون اين کشور به رده پنجم تنزل يافته است. بر اساس آمارهاي گردآوري شده توسط بلومبرگ، ميزان توليد روزانه نفت ايران در ماه فوريه به 2.78 ميليون بشکه رسيد، در حالي که اين رقم در دسامبر 2011، 3.58 ميليون بشکه بود.
وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جديدترين گزارش خود از افزايش 26 درصدي واردات نفت اين کشور از ايران در فوريه 2015 خبر داد واردات نفت ژاپن از ايران در ماه فوريه 2015 به 243 هزار بشکه در روز رسيد. اين رقم نسبت به ماه قبل از آن رشد 26 درصدي و نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 6 درصدي داشته است.
افزايش قابل توجه واردات نفت ژاپن از ايران در فوريه امسال در حالي است که کل واردات نفت اين کشور در اين ماه با کاهش 6 درصدي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.
دراين بين با تمديد قرارداد صادرات ميعانات ايران به چين متوسط واردات نفت اين کشور از ايران در ماه‌هاي پيش‌رو به بيش از 600 هزار بشکه در روز مي‌رسد که اين رقم بالاتر از متوسط واردات نفت چين از ايران (روزانه 555 هزار بشکه) در دوران قبل از تشديد تحريم‌ها است. ايران قرار است صادرات ميعانات گازي خود به شرکت چيني ژوهاي ژنرونگ را تحت يک قرار‌داد تمديد ‌شده يک ساله 50 درصد افزايش دهد.قرار‌داد شرکت ملي نفت ايران براي عرضه روزانه 100 هزار بشکه ميعانات گازي از ماه اوت، قبل از تفاهم هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني در هفته‌ گذشته منعقد شده است.
همچنين وال استريت ژورنال نوشت توافق هسته اي مي تواند موج سرمايه هاي خارجي را به بازار ايران سرازير کند. پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي در مطلبي به قلم بيل اسپيندل و دان کيلر نوشت، اگر ايران به توافق هسته اي دست يابد و تحريم ها لغو شود، احتمالا سرمايه گذاران خارجي براي سرمايه گذاري در ايران تمايل بسياري نشان خواهند داد.
در حالي که مذاکره کننده ها جزئيات کارهاي خود را محرمانه نگه داشته اند، هدف توافق محدود کردن برنامه هسته اي ايران در ازاي لغو تدريجي تحريم هاي مختلف اقتصادي اعلام شده است که آمريکا، اتحاديه اروپا وسازمان ملل عليه تهران وضع کرده اند. در آستانه پايان ضرب الاجل تعيين شده، نمايندگان طرف هاي مذاکره اکنون در سوئيس ديدارهاي فشرده و سنگيني براي توافق درباره برنامه هسته اي ايران برگزار مي کنند.
از سوي ديگر به دنبال امضاي تفاهم هسته اي در لوزان، ايران به عضويت بانک آسيايي که گفته مي شود رقيب صندوق بين المللي پول است، درآمد. به دنبال اين امر، وزارت دارايي چين روز اعلام کرد عضويت ايران در بانک سرمايه گذاري زيرساخت هاي آسيايي پذيرفته شد. وزارت دارايي چين در بيانيه اي در پايگاه خبري خود از حمايت ديگر اعضاي موسس اين بانک از عضويت ايران خبر داده است.
تقاضاي ايران براي عضويت در اين بانک قبلا اعلام نشده بود اما بلافاصله پس از توافق هسته اي اعلام شد توافقي که چين نيز به عنوان يک ميانجي در آن نقش ايفا کرده بود.
چين قصد دارد در زمان رياست جمهوري شي جينپينگ جاده باستاني ابريشم را تحت عنوان «يک منطقه، يک جاده» با هدف تسهيل تجارت احيا کند. انتظار مي رود بخشي از سرمايه گذاري اين طرح از سوي بانک سرمايه گذاري زيرساخت هاي آسيايي صورت گيرد.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن