تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820348127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستگاه هاي پرس کننده خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دستگاه هاي پرس کننده خودرو
دستگاه هاي پرس کننده خودرو نویسنده : اد گرا بيا نوسکيمترجم : محمود کريميمنبع : راسخون براي هر آغازي پاياني هست. هر خودروي نوي درخشنده در نمايشگاه روزي کارش در انبار ضايعات آهن تمام مي شود و ارزش آن بيش از ارزش فلز به کار رفته در ساخت آن نخواهد بود. کارخانجات خودرو سازي آمريکاي شمالي در سال 2005، 15 ميليون و800 هزار خودرو ساختند که همه ي آنها بايد يک جايي کارشان تمام شود. يکي از مهم ترين ايستگاه هايي که يک خودروي کهنه در آخر خط به آن مي رسد، دستگاه پرس کننده است.ماشين عظيمي که تنها کار آن به هم فشردن يک خودرو و تبديل آن به يک مکعب خيلي کوچک و يا ورقي مسطح است.يک پرس کننده خودرو، دستگاهي است که بقاياي فلزي يک خودروي دور انداخته شده را پس از آن که همه اجزاي مفيد آن جدا شد، پرس مي کند. فشرده کردن آنها موجب مي شود وقتي که انبار مي شوند يا توسط کاميون يا قطار به تأسيسات بازيافت مي روند، فضاي کمتري اشغال کنند. پرس کننده فقط يک مرحله از فرآيند باز يافت خود رواست. از آنها مي توان براي به هم فشرده کردن ديگر فرم هاي ضايعات فلزي مثل لوازم تجهيزات و وسايل وحتي ماشين هاي بزرگ مثل ماشين کمباين ( درو کننده محصولات کشاورزي) استفاده کرد.

دستگاه هاي پرس کننده مي توانند ثابت يا سيار باشند. ماشين هاي قديمي تر اکثراً ثابت هستند. در محوطه ي ضايعات کار گذاشته مي شوند و همان جا مي مانند. امروزه، بيشتر دستگاه هاي پرس کننده، قابل حمل(سيار) هستند . آنها طوري ساخته مي شوند که بتوانند روي کاميون هاي تريلر با سايز استاندارد قرار گيرند و مي توانند به مکان هاي مختلف برده شوند، نصب شوند، براي پرس کردن مورد استفاده قرارگيرند و سپس به جاي ديگر برده شوند. اين به کاهش هزينه براي اوراقچي هاي اتومبيل کمک مي کند. به جاي خريدن يک ماشين پرس کننده ي گران قيمت، مي توانند هزينه ي آن را با ديگر اوراقچي ها شريک شوند يا به صورت زماني يک دستگاه را براي هفته اي يک بار اجاره کنند.يک دستگاه پرس کننده چگونه پرس مي کند؟تقريباً همه ي پرس کننده هاي مدرن از فشار هيدروليک براي پرس کردن خودروها استفاده مي کنند. يک موتور بزرگ به يک پمپ نيرو مي دهد تا مايع هيدروليک را داخل سيلندرهاي بزرگ براند. با استفاده از اصول افزايش نيرو، يک سيتم هيدروليک مي تواند فشاري بيش از 2000 psi و بيش از 150 تن نيروي پرس کننده بر توده اي از اتومبيل هاي اسقاطي وارد کند.

دستگاه پرس از چندين قسمت تشکيل شده است:بستري که همه ي اتومبيل ها روي آن قرار داده مي شوند.صفحه ي پرس کننده که بالا مي رود تا فضا را براي اتومبيل ها باز کند و سپس پايين مي آيد تا نيروي پرس کننده را اعمال کند.موتور، پمپ ، سوپاپ ها ، لوله ها و ديگر قسمت هاي سيستم هيدروليک.قطعات تنظيم کننده(راهنما) که صفحه ي پرس کننده را تنظيم مي کند تا مطمئن شويم که نيروي پرس کننده به صورت يکنواخت وارد مي شود.در يک دستگاه پرس کننده ي به اصطلاح"قوطي" دسته اي ديگر از پيستون ها صفحه ي پرس کننده ي ديگري را در عرض حرکت مي دهند. وقتي که خودرو به صورت مسطح پرس شده از پهلو پرس مي شود تا شکل"علوفه بسته بندي شده" از يک خودروي به هم فشرده شده به دست آيد. برخي از دستگاه هاي پرس کننده ي قوطي ساز از ناخن هايي با شکل خاص استفاده مي کنند تا خودروها را به صورت قوطي يا چهار گوش تا بزنند.همچنين يک سيستم احياي روغن در زير بستر پرس کننده قرار مي گيرد. وقتي که روغن موتور و ديگر مايعات از خودروي پرس شده بيرون مي آيند، وارد اين سيستم مي شوند تا جمع آوري شوند و براي بازيافت هاي متعاقب ذخيره شوند.ديگر پرس کننده ها :انواع ديگري از پرس کننده ها هم وجود دارند مثل پرس کننده ي چکشي که از صفحات عظيم يا برآمدگي هايي روي چرخ هاي دوار براي خرد کردن و ذره ذره کردن هر چيزي که پرس شده باشد، مورد استفاده قرار مي گيرند. اما اين نمونه بيشتر در صنايعي استفاده مي شوند که سنگ ها را خرد مي کنند. ممکن است بازيافت کننده هاي اتومبيل از آنها براي تبديل ضايعات فلزي به تکه هاي کوچک تر استفاده کنند اما به ندرت پيش مي آيد که اين کار اولين مرحله از فرآيند باز يافت يک خودرو باشد.برخي پرس کننده هاي ثابت داراي آهن رباهاي الکترومغناطيسي بر روي يک بازوي بالا آينده براي جذب فلز خودروها و قراردادن آن ها در داخل پرس کننده استفاده مي کنند. همچنين از آهن ربا براي جداکردن قطعات فولاد از مواد غير آهني استفاده مي کنند.

دستگاه هاي پرس کننده خودرو بايد با فولاد ضخيم و سخت ساخته شوند. مواد به کار رفته در آن ها بايد از هر گونه چيزي که آنها پرس مي کنند، محکم تر باشند. اين محکم بودن است که موجب مي شود برخي از پرس کننده هاي اصلي که در دهه 1970 ساخته شده اند، هنوز هم در حال کار باشند.براي اين که دستگاه پرس کننده اي براي خودتان بخريد( سرگرمي خوبي براي استفاده در حيات پشتي خانه خودتان است) بايد برنامه بريزيد که حداقل 30 هزار دلار براي يک مدل قديمي و دست دوم بپردازيد يک دستگاه پرس کننده با مارک جديد بين 120 تا 150 هزار دلار قيمت خواهد داشت.چرا خودروها را پرس مي کنيم ؟چرا ما به پرس کردن خودروها نياز داريم؟ واضح ترين دليل اين است که فضاي کمتري بگيرند .اما چرا ما اصلاً ماشين ها را اسقاط و تکه تکه مي کنيم ؟ بازيافت اتومبيل ها ، تجارت پر منفعتي است و به حفظ محيط زيست کمک مي کند. فروش قسمت هاي اوراق شده ي قابل استفاده تنها قسمت کوچکي از کار بازيافت اتومبيل است .تقريباً 65 درصد يک اتومبيل اسقاطي از فولاد ساخته شده است ( بقيه از ديگر مواد به علاوه شيشه، لاستيک و پارچه ساخته شده است.)قيمت آهن و فولاد اسقاطي، اگر چه نوسان دارد، اما حدود 250 دلار براي هر تن قيمت دارد. توسعه ي اقتصاد در آسيا درخواست براي فولاد اسقاطي را افزايش داده است و موجب تقويت بازار جهاني شده است. با 14 ميليون تن فولاد جدا شده از خودروها در هر سال که جزء کل صنعت 76 ميليون تني آهن و فولاد بازيافتي در سال است به آساني مي شود فهميد که بازيافت خودرو يک صنعت چندين ميليارد دلاري است.

با توجه به اطلاعات آژانس حفاظت از محيط زيست بازيافت فلزات نسبت به توليد فولاد جديد 740 درصد انرژي کمتري مي برد .به علاوه از آن جا که مواد کافي جديد لازم نيست که از معدن به دست آورده شوند، فولاد بازيافتي ارزان تر تمام مي شود. همه ي محصولات فولاد که امروزه استفاده مي کنيم، 25 درصد فولاد بازيافتي در خود دارند و برخي محصولات به طور کامل از فولاد بازيافتي ساخته مي شوند.بنابراين علاوه بر مزاياي اقتصادي و زيست محيطي، بازيافت خودروها حلقه اي حياتي از زنجيره زيربناي دنياي صنعت است.بزرگترين تکه تکه کننده اتومبيل :پس از آن که خودروها پرس شدند، به مراکز بازيافت برده مي شوند تا به تکه هاي کوچک تر پاره پاره و قسمت شوند. اين تکه ها هم به صورت فلزات متنوعي گروه بندي مي شوند. بزرگترين پاره کننده در جهان توسط آهن و فلز استارجيز در ايالت اينديانا استفاده مي شود. اين دستگاه خيلي بزرگ است که به وسيله ي تن مقايسه نمي شود که به وسيله ي مساحت مقايسه مي شود. اين دستگاه از يک موتور الکتريکي 8000 اسب بخاري براي به حرکت واداشتن گردونه اي عظيم که چکش ها را با سرعت 175 مايل (280 کيلومتر) برساعت مي چرخاند، استفاده مي کند و در هر دقيقه 6 خودروي از قبل پرس شده را به تکه هاي فلزي به اندازه ي مشت تبديل مي کند. اين دستگاه پاره کننده خيلي قدرتمند است ، چکش ها بايد هر روز وارونه يا تعويض شوند.( به علت فرسودگي و سائيدگي که به آنها وارد مي شود).اين دستگاه بر روي لرزه گيرهاي ويژه اي قرار گرفته تا از بروز لرزش هايي شبيه زلزله در منطقه ي اطراف جلوگيري شود.منبع انگليسي مقاله : Howstuffworks.com





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 859]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن