تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815543369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهادت حضرت فاطمه(س)/حضرت فاطمه(س)؛ الگوي جاودانه زنان عالم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شهادت حضرت فاطمه(س)/حضرت فاطمه(س)؛ الگوي جاودانه زنان عالم
خبرگزاري مهر- گروه دين و انديشه: امروز به روايتي سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) است، بانويي كه در مكتب تربيتي اسلام پرورش يافت، ايمان و تقوا در ذرات وي جاي داشت. آن حضرت الگوي جاودانه زنان عالم است .

بدون ترديد در ميان زنان و بانوان اسلامي ، فاطمه زهرا محبوبترين چهره ديني، علمي، ادبي، تقوايي و اخلاقي در ميان مسلمانان و ديگر مردم جهان محسوب مي شود . شخصيت حضرت فاطمه زهرا سيدة نساء العالمين ( سرور زنان جهان ) اسوه و الگويي كامل براي تمام زنان عاشق عفت و فضيلت است .

در دامن پاك آن حضرت دو امام بزرگوار و دو شخصيت ممتاز عالم بشري، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسين (ع) سرور شهيدان تربيت يافتند، زينب كبري(س) مظهر شجاعت و نمونه سخنوري و حق طلبي نيز در دامان فاطمه زهرا پرورش يافت.

فاطمه تنها دختر بازمانده پيغمبر از خديجه كبري است . مادرش خديجه دختر خويلد از نيكوترين و عفيف ترين زنان عرب قبل از اسلام و در دوره اسلامي نخستين زني است كه به پيامبر اكرم ايمان آورد و آنچه از مال دنيا در اختيار داشت در راه پيشرفت اسلام بخشيد.

خديجه از پيغمبرهفت فرزند آورد : قاسم كه قبل ازبعثت در دو سالگي درگذشت . عبد الله يا طيب كه او هم قبل از بعثت فوت شد .
طاهر، كه در آغاز بعثت متولد شد و بعد از بعثت درگذشت . زينب كه به ازدواج ابو العاص درآمد . رقيه كه ابتدا با عتبه و پس از آن با عثمان بن عفان ازدواج كرد و در سال دوم هجرت درگذشت .

ام كلثوم كه او نيز به ازدواج عثمان (پس از رقيه ) درآمد و در سال چهارم هجرت درگذشت . هفتم فاطمه زهرا (س) كه به ازدواج حضرت علي (ع) درآمد و سلاله پاك امامان بزرگوار ما ، ثمره اين ازدواج پر شوكت و بركت است .

ولادت حضرت فاطمه را روز بيستم جمادي الثاني سال پنجم بعثت در مكه مي دانند . بنابراين در هنگام هجرت ، سن آن بانوي يگانه نزديك به نه سال بوده است .

نامها و لقبهايي كه آن حضرت دارد همه بيانگر صفات و سجاياي ملكوتي اوست، صفاتي چون صديقه طاهره ، زكيه ، زهرا ، سيدة النساء العالمين و خير النساء و بتول .

ام الحسن ، ام الحسنين و ام الائمه نيز از جمله كنيه هاي آن حضرت هستند.

و شگفت تر از همه " ام ابيها " يعني " مادر پدرش " است كه بيانگر علاقه بسيار زياد حضرت فاطمه است به پدر بزرگوارش و اينكه با همه كمي سن از آغاز كودكي ، پناهگاه معنوي و تكيه گاه روحي ( بعد از خداوند متعال ) مانند خديجه ، براي پدر بزرگوارش بوده است .

حضرت فاطمه زهرا وارث صفات بارز مادر بزرگوارش خديجه بود ، در جود ، بخشش ، بلندي نظر و حسن تربيت وارث مادر و در سجاياي ملكوتي وارث پدر و همسري دلسوز ، مهربان و فداكار براي همسرش علي(ع) بود .

نه سال در كنار پدر بزرگوار و مادر و نه سال ديگر را كنار همسر گرانقدرش دوش به دوش وي در نشر تعليمات اسلام ، خدمات اجتماعي و كار منزل ، زندگي كرد . اوقاتش به تربيت فرزند ، امورات منزل و ذكر و عبادت پروردگار مي گذشت . فاطمه در مكتب تربيتي اسلام پرورش يافت و ايمان و تقوا در ذرات وجودش جاي داشت .

فاطمه در كنار مادر و آغوش پر مهر پدر تربيت شد و علوم و معارف الهي را از سرچشمه نبوت فراگرفت و آنچه را به سالها آموخت، در خانه همسر به مرحله عمل گذاشت و چون مادري سالخورده و كدبانويي آزموده كه تمام دوره هاي زندگي را گذرانده باشد، به اهل خانه و آسايش شوهر و تربيت فرزندان توجه مي كرد و آنچه را بيرون خانه مي گذشت ، مورد توجه قرار مي داد و از حق خود و همسرش دفاع مي كرد .

سال يازدهم هجري ، در آخر ماه صفر رحلت جانگداز پيامبر پيش آمد و چه دردآور بود جدايي اين پدر و دختر .

پس از رحلت پيامبر اكرم، فاطمه سرور زنان عالم و سرور زنان اين امت ، اين نوگل خندان باغ رسالت بر اثر تندبادهاي حوادث ، زود پرپر شد و چندي بعد از پدر بزرگوارش ، به وي پيوست .

مرگ پدر مهربان و دگرگونيهايي كه پس از رسول خدا ايجاد شد، روح و جسم دختر پيغمبر را آزرد. وي در روزهايي كه پس از مرگ پدر زيست ، پيوسته رنجور ، پژمرده و گريان بود . هرگز رنج جدايي پدر را تحمل نمي كرد . او مردن را بر جدا از پدر زيستن ترجيح مي داد .

سرانجام آزردگيها و ناتواني تا بدانجا كشيد كه دختر پيغمبر در بستر افتاد . دختر پيامبر اسلام ( ص) بر اثر مصائب جانكاه و دوري از پدر مهربان و گرانقدرش رسول مكرم ( ص ) ، سر انجام به " گلشن رضوان " شتافت .

وفات حضرت زهرا بنابر رواياتي هفتاد و پنج روز پس از وفات پيامبر و در 13 جمادل الاول سال يازدهم هجري است و در برخي روايات نيز نود و پنج روز پس از رحلت پيامبر و سوم جمادي الثاني نيز ذكر شده است .

از آنجا كه پيكر مطهر حضرت فاطمه (س) بنا به وصيت ايشان ، شبانه و مخفيانه به خاك سپرده شد، محل دفن ايشان مشخص نيست .
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن