واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انتقاد علما به آقای خاص
بخش سیاسی- ازصحبت های آقای اسفندیار رحیم مشایی در مورد موسیقی ،انتساب خبری به وی درباره نژاد پیامبر و ...جنجال های بعد از آن حدود یک هفته ای گذشته است.این نظر البته واکنش هایی را نیز در پی داشت که شاید به علت نزدیک بودن ایشان به رئیس جمهوری و به عنوان رئیس دفتر ایشان ماجرا ابعادی جدید یافت.واکنش آیت الله یزدی/ می دانیم مقصود چیست.آیت الله یزدی در دیدار فرماندهان گردانها، پایگاهها، حوزههای مقاومت و مسوولان واحدهای تیپ مستقل امام صادق(ع) که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد به این مساله اشاره و تصریح کرد : برخی قصد دارند میان روحانیت دو دستگی و اختلاف ایجاد کنند حتی به مراجع عظام نیز چشم طمع دارند، ولی خوشبختانه مراجع و روحانیت بیدار، هوشیار و بصیر هستند.به گزارش ایسنا، آیت الله یزدی گفت: میدانیم مقصود کسانی که رسما به مراجع توهین میکنند و درباره موسیقی اظهار نظر مینمایند چیست، ما میدانیم که چرا شورای ایرانیان مقیم خارج را راه انداختند چون میخواستند مکتب ایرانی درست کرده و آن را در مقابل مکتب اسلامی علم کنند.
وی تصریح کرد: برخی آن قدر بی سواد هستند که میگویند پیامبر ایرانی بوده چون قریش همان کوروش است پس پیامبر ایرانی است، ما نمیدانیم اصلا قریش چه ربطی به کوروش دارد؟عضو خبرگان رهبری با اشاره به دو مفهوم اصولگرایی و اصلاح طلبی، ادامه داد: مفهوم اصولگرایی و اصلاح طلبی توسط مقام معظم رهبری تبیین شده و اصولگرا کسی است که به اسلام و انقلاب و رهبری و قانون و نظام حاکم وفادار بوده و ولایت را نقطه مرکزی و فصل الخطاب میداند و نظر رهبری را بر نظر خود ترجیح میدهد.رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز انحراف به اندازهای رسیده که کسی که وحی را منکر شده است، ملاصدرای نظام معرفی میشود این اهانت به ملاصدرا است چون کسی که این حرف را زده اصلا سواد ندارد که بخواهد ملاصدرا را بشناسد تا به کسی نسبت دهد.یزدی اظهار داشت: بنده رسما اعلام میکنم عنوان اصولگرایی عنوانی دین مداری است و اصولگرای واقعی کسی است که حاکمیت نظام و مقدسات اسلامی را پذیرفته و ولایتمدار باشد و ولایت فقیه را فصلالخطاب بداند چون ولایت فقیه ادامه ولایت پیامبر و امام علی(ع) است و از سوی خدا منصوب میشود.وی افزود: با حضور مردم و رهبری، فتنه نتوانست به هدف خود برسد البته تصور نشود که فتنه خاموش شده است، دشمنان تا اسلام و نظام اسلامی وجود دارد خاموش نمینشیند و از هر سوژه استفاده میکنند.جناب آقای مشایی ما زیبایی شناس نیستیم وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِث چه بسا آنچه ما زیبا می دانیم زیبا نباشد و آنچه ما زیبا نمی دانیم همان زیبا باشدواکنش و نامه سرگشاده آیتالله محیالدین حائری شیرازی به آقای اسفندیار رحیم مشاییبه گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، در این نامه آمده است:به جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی دوست نزدیک رئیس جمهوردر رابطه با مساله زیبای موسیقی و حکم آن به نظر می رسد مطالبی باید ارائه شود. چه عنوان مناظره داشته باشد چه نداشته باشد. زیرا رئیس جمهور طبق قانون اساسی اولین شخصیت بعد از مقام منیع رهبریست، نسبت به دوستی رئیس جمهور و صمیمیت ایشان با شما نیازی به بحث نیست. پس نتیجه میگیرم مطلبی که شما بیان کرده اید و موقعیتی که درآن قرار دارید ارزش بیان مطلبی را دارد.شما زیبا بودن را دلیل حلیت آن دانسته اید. حلال و حرام حریم الهی هستند عقل هابیل نمی تواند از حریم الهی حرام و حلال خبر داشته باشد قبل از اینکه حکم موضوع از حریم الهی صادر شده باشد آنچه حضرت هابیل زیبا دانسته روشن است و آنچه را به علم خود عمل کرده مشخص است ونتیجه عمل به علم که عین تقوا است مشخص است همه این موارد را توضیح می دهم. ولی قبل از وارد شدن در بحث عقل و علم و عمل حضرت هابیل بحث در مقام و موقعیت او لازم است . شما به خوبی می دانید که موسی (ع) مامور شد هفتاد نفر متقی را برای حضور در محضر مقدس الهی در حرمی که بی تقوا در آن راه ندارد انتخاب کند و به او فرموده بود در این حرم بی تقوا قبول نمی شود اگر آمد هلاک می شود .
موسی (ع)این پیامبر اولوالعزم الهی انتخاب خود را کرد اما هیچ یک از هفتاد نفر زنده نماندند سر انسانها حرم الهی است خداست که از اسرار انسانها مطلع است حال در شان حضرت هابیل همین بس که اگر در میان آن هفتاد نفر بود زنده میماند چون خدا از سر او خبر داشت و قربانی اورا قبول کرد إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ شما بخوبی می دانید وقتی قربانی قابیل قبول نشد به حضرت هابیل گفت : تورا خواهم کشت و حضرت هابیل در جوابش فرمود : خداوند فقط از متقین قبول می کند تا اینجا همه چیز به خوبی پیش رفته است بحث در زیبایی شناسی حضرت هابیل است و رابطه زیبایی با حلال و حرام، امروز اگر کسی شما را تهدید به قتل کند و شما بتوانید از خود دفاع کنید به او چه می گویید شما پاسخ می دهید عقل من به من حکم می کند از خودم دفاع کنم. اگر شما به حریم من آمدی و در حین دفاع من کشته شدی من مقصر نیستم حتی دیه تو بر عهده من نیست . دفاع مظلوم زیباست . حسین بن علی و پدرش که قهرمانان بسیاری بدست آنها کشته شده بودند کار زیبایی انجام دادند . اما شما از کجا دانستید دفاع از خود کار زیبایست که از آن بفهمید هرچه زیباست حلال است.موسیقی هم زیباست حلال است هم دفاع از خود می کنم و هم از موسیقی دفاع می کنم. چون هردو زیبا هستند پس هردو حلال هستند.حضرت هابیل نگفت از خودم دفاع میکنم زیرا زیبایی دفاع از خود را درک نکرد چون انسان است وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ حضرت هابیل دفاع نکردند را زیبا دید و اعلام کرد از خودم دفاع نخواهم کرد .لَئِن بَسَطتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لَأَقْتُلَکَ إِنِّی أَخَافُ اللّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ إِنِّی أُرِیدُ أَن تَبُوءَ بِإِثْمِی وَإِثْمِکَ فَتَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِکَ جَزَاء الظَّالِمِینَ معنای آیه برای شما روشن است اگر امروز شما بجای آن حضرت بودید می گفتید: نه اجازه می دهم خودم مقتول شوم و نه اجازه می دهم تو قاتل شوی. من نمی خواهم تو اهل جهنم شوی.شما می گویید در گوشم طنین انداز است که انصر أخاک ظالما أو مظلوما پرسیدند نصرت مظلوم درست است. چگونه برادر ظالم را نصرت کنم .فرمودند جلوی ظلم او را بگیر نگذار ظلم کند .این بهترین نصرت است همه اظهارات شما زیباست. اما چرا هابیل مطالب دیگری را زیبا می دید چرا دفاع از خود را حرام می دید چرا دفاع نکردن از خود را حلال می دید چون هنوز این احکام از حریم الهی صادر نشده بود. من چرا از کار خدا بدم آمد من چرا زیبایی کار خدا را نفهمیدم قبول نشدن قربانی من زیبا بود اما من زیبا شناس نبودم ای کاش این عجز را که الآن دارم قبلا درک کرده بودم و از فرمان خدا عصبانی نمی شدم قرآن سپس می گوید فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ شما جایگاه فاء فَطَوَّعَتْ را به خوبی می شناسید اظهارات قبلی قابیل یک تهدید بیشتر نبود به مرحله عزم نرسیده بود اظهارات هابیل علیه السلام به تردیدهای قابیل پایان داد قبل از اظهارات حضرت هابیل هنوز نفس قابیل راضی به قتل نشده بود. این اظهارات کار را تمام کرد قرآن سپس می گوید قابیل قابل اصلاح بود اگر این اظهارات هابیل نبود و فرصت فکر کردن برای او پیدا می شد چنین اتفاقی نمی افتاد قرآن ادامه می دهد فَبَعَثَ اللّهُ غُرَابًا یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُوَارِی سَوْءةَ أَخِیهِ قَالَ یَا وَیْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِیَ سَوْءةَ أَخِی فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِینَ شما به خوبی می دانید درک عجز از کمالات است از انصاف است قابیل انصاف می دهد من به اندازه یک کلاغ نمی فهمم او بلد است لاشه را چال کنم و من بلد نیستم من چرا از کار خدا بدم آمد من چرا زیبایی کار خدا را نفهمیدم قبول نشدن قربانی من زیبا بود اما من زیبا شناس نبودم ای کاش این عجز را که الآن دارم قبلا درک کرده بودم و از فرمان خدا عصبانی نمی شدم قرآن ادامه می دهد مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا اگر این قتل چند سال قبل اتفاق افتاده بود و کسی حضرت آدم را قبل از صاحب فرزند کشته بود اثری از دیگر انسان ها باقی نمی ماند خداوند زیبایی دفاع و زشتی قتل نفس را اندازه گیری می کند اگر هابیل اعلام دفاع کرده بود احتمال داشت با گذشت زمان قابیل اصلاح شود و هابیل دو ثواب برده بود حفظ جان خود و فرصت هدایت برادر.جناب آقای مشایی ما زیبایی شناس نیستیم وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِث چه بسا آنچه ما زیبا می دانیم زیبا نباشد و آنچه ما زیبا نمی دانیم همان زیبا باشد.
اسفندیار رحیم مشایی صبح روز سه شنبه در حاشیهی سفر رییس جمهور به استان البرز در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتقادات برخی علما به صحبتهایش در مورد موسیقی اظهار کرد: من چیزی ندیدهام و نشنیدهام و چیزی به دست من نرسیده است.وی با اشاره به اهمیت اجرای عدالت در جامعه، تصریح کرد: قطعا در برابر اجرای عدالت مخالفتهایی وجود دارد، انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت شکل گرفته، تا فرصت برای همگان در جهت رشد و شکوفایی فراهم شود.مشایی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در اجرای عدالت، عدالت اقتصادی است که از آن به عنوان قسط تعبیر میشود.وی افزود: طبعا مخالفان عدالت تلاش میکنند که قسط در جامعه اجرا نشود . هدفمند کردن یارانهها یکی از گامهای مهم در راستای اجرای عدالت است و بدیهی است که مخالفانی داشته باشد . وی همچنین یادآور شد:کسانی که از فرصتهای نابرابر اقتصادی استفاده کردهاند، با روشهای مختلف تلاش میکنند که مانع اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها شوند. از ابتدا که دولت بحث اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها را مطرح کرد، آنها به شکلهای مختلف سعی کردند که دل مردم را خالی کنند، گاهی تلاش کردند دل دولت را خالی کنند، سعی کردند که مسالهسازی کنند جو روانی ایجاد کنند، ولی خوشبختانه دولت با درایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری و شجاعت رییسجمهور و همراهی مردم اجرای این قانون را شروع کرد.مشایی با بیان این که درباره قانون هدفمند کردن یارانهها کار کارشناسی زیادی انجام گرفت،افزود: جوانب کار در نظر گرفته شد که کار درست اجرا شود. ابعاد مختلف این قانون مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه برخلاف تبلیغات مخالفین دولت که اندک هستند و منافع مردم را در راستای منافع خود نمیبینند و در این راستا توطئههایی را طراحی کرده بودند، کار به خوبی جلو رفت و مردم در اجرای این طرح همکاری کردند و همراه دولت در راستای اجرای این قانون بودند.فرآوری:مسلم حقیقی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]