واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار پنجشنبه 28 آذر 1387 تعداد مشاهده : 87 پيام غدير، وحدت مسلمين است خبرگزاري فارس: «محمد حسين رجبي» با بيان اينكه پيام غدير وحدت است، گفت: اگر مسلمانها به درك صحيحي از غدير رسيده بودند با بيتوجهي به آن باعث ايجاد تفرقه نميشدند. محمد حسين رجبي در گفتوگو با فارس با اشاره به اهميت مسئله «غدير» گفت: «قرآن داراي محكمات و متشابهات است. متشابهات قرآن قابل بحث است و هر كسي نميتواند متوجه منظور دقيق آن شود. مثل «الرحمن علي العرش استوي» ، آيا واقعاً خداوند جسم دارد كه روي عرش بنشيند؟ از آنجايي كه بعد از پيامبر اسلام وحي بر بشر قطع ميشود، غدير اهميت ويژهاي پيدا ميكند. چرا كه اگر مسلمانان به حال خود رها شده باشند ميتوانند در قيامت ادعا كنند كه كسي نبوده كه متشابهات قرآن را از او سوال كنيم و بنابراين بر ما حرجي نيست.» رجبي جهاني بودن دين اسلام را دليل ديگري بر اهميت غدير خوانده و افزود: «اسلام داراي برنامهاي حكومتي است و اجراي احكام آن بدون تشكيل حكومت عملي نميشود. بنابراين معقول نيست كه پيامبر بدون اين كه راه و مسير را مشخص كرده باشد مسلمانها را به حال خود رها كند. اين مسير همانا در روز غدير با معرفي اميرالمؤمنين به عنوان وصي پيامبر مشخص شده است.» اين استاد دانشگاه «عيدالله الاكبر» خواندن عيد غدير را ناشي از اهميت ويژه آن دانسته و گفت: «پيامبر كه مقام بالاتري از علي(ع) دارد و دين اسلام را ايشان معرفي كرده است. چرا اين صفت را راجع به مبعث پيامبر به كار نميبرند؟ به اين دليل كه اگر مسأله غدير درست تبيين و اطاعت شود، مبعث معنا و مفهوم پيدا ميكند و اگر مورد توجه واقع نشود مبعث هم به انحراف كشيده ميشود.» عضو هيأت علمي دانشگاه پذيرش ولايت اميرالمؤمنين را لازمه تكميل دين از سوي خداوند عنوان كرد و ادامه داد: «خداوند امر ولايت اميرالمؤمنين را لازمه كمال اسلام ميداند و از اين روست كه در آيه تبليغ (يا ايّها الرسول بلّغ ما انزل اليك من ربك) با لحن نسبتاً شديدي به پيامبر ميگويد اگر اين كار (معرفي علي) را انجام ندهي رسالتت را انجام ندادهاي!» رجبي با اشاره به 23 سال تحمل زجر و محنت از سوي پيامبر و تأكيدشان بر اين موضوع كه هيچ پيامبري به مانند ايشان مورد آزار و اذيت امتش قرار نگرفته است، گفت: «اهميت غدير تا حدي است كه بعد از 23 سال تبليغ و تلاش پيامبر و كمتر از 3 ماه مانده به رحلتشان، به ايشان امر ميشود كه اگر علي(ع) را به عنوان وصي خود معرفي نكني تمام اين 23 سال هيچ و پوچ خواهد شد. چون بقا و استمرار مسير صحيح اسلام وابسته به اين موضوع است و وقتي پيامبر رسالتش را انجام ميدهد آيه «اكمال» نازل ميشود كه «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا». «و»اي كه در اين آيه شريف آمده است واو حاليه است، يعني در صورت ولايت علي (ع) است كه دين شما كامل ميشود، نعمت من تمام ميشود و من راضي ميشوم كه اسلام دين شما باشد.» رجبي مهمترين نقش غدير را ايجاد وحدت در بين مسلمانها دانسته و ايجاد تفرقه در بين مسلمانها در اعصار مختلف را حاكي از عدم توجه به اين موضوع عنوان كرد و افزود: «زماني در اندلس عدهاي از مسلمانها با مسيحياني كه كمر به حذف اسلام بستهاند همپيمان شدند و امروز هم رژيمهايي مثل مصر، عربستان سعودي و اردن حاضرند براي به زانو درآوردن مردم غزّه و فلسطين با اسرائيل همگام شوند.» وي اين همگامي را ناشي از باور غلط و منطق نادرستي دانست كه ريشه در تاريخ دارد و گفت: «بعد از رحلت پيامبر، عدهاي براي چيرگي بر ديگران تعمداً از خلافت علي (ع) ممانعت كردند و گفتند «ما نگذاشتيم بعد از پيامبر خلافت به علي برسد، مبادا كه بنيهاشم تا قيامت بر بقيه قريش فخر بفروشد. رسالت آنها را كافي است اما امامت بايد بين تيرههاي مختلف قريش گردش كند تا اين افتخار نصيب هر قبيلهاي شود.» حال اينكه اگر مسأله به اين سادگي بود خداوند به پيامبر اينگونه امر نميكرد.» رجبي با اشاره به اينكه موضوع معرفي وصي امري نيست كه در اختيار پيامبر باشد و ايشان فقط نقش معرفي كننده را دارد گفت: «از آنجايي كه پيامبر از وجود رقابتهاي داخلي در بين قبائل عرب آگاه بود در برخي روايتهاي غدير آمده است كه پيامبر فرمودند: «من در ابلاغ فرمان خدا تعلل كردم تا شايد خدا اين مأموريت را از دوش من بر دارد». اگر مسلمانها به درك صحيحي از غدير رسيده بودند با بيتوجهي به آن باعث ايجاد تفرقه نميشدند. برادري و وحدتي كه توسط پيامبر در بين مسلمانها ايجاد شده بود با بيتوجهي به پيام غدير از بين رفت.» وي در ادامه تصريح كرد: «از آنجايي كه امكان فشردن دست علي (ع) جهت بيعت توسط 120 هزار نفر حاضر در غديرخم ميسر نبود پيامبر پيشاپيش از ايشان به صورت زباني بيعت گرفت تا كسي به بهانهاي نداشته باشد و نگويد كه چون بيعت نكردهام پس تكليفي بر من نيست.» رجبي با اشاره به سكوت علي(ع) بعد از ماجراي خلافت جهت جلوگيري از ايجاد تفرقه در بين مسلمانها، افزود: «علي (ع) وحدت را مهمتر از خلافت احساس ميكند و به فرموده خودش «خار در گلو و استخوان در چشم» از خلافت به حق خويش دست ميشويد. بنابراين امروزه بايد از هر موضوعي كه باعث ايجاد شكاف و اختلاف بيشتر در بين مسلمانها ميشود پرهيز و روي مشتركات تأكيد كرد. بروز هرگونه اختلاف بين مسلمانها دشمنان اسلام را قويتر ميكند.» رجبي مظلوميت مسأله غدير را ناشي از باورهاي غلط برخي مسلمانها و افراط در اين زمينه دانسته و گفت: «عدهاي براي پرهيز از تفرقه به ورطه افراط افتادهاند و از بيان اهميت و جايگاه واقعي غدير طفره ميروند. حال آن كه بيان سيره پيامبر منافاتي با ايجاد وحدت ندارد.» وي افزود: «سه جلد اول كتاب الغدير علامه اميني(ره) به ذكر نام راويان سني حديث غدير ميپردازد. وقتي كه «شيخ سليم بشري» دانشمند معرف اهل تسنن و رئيس وقت دانشگاه الاظهر مصر در مناظره مكتوب با «علامه شرفالدين» ميپذيرد كه عيد غدير خم مربوط به ولايت اميرالمومنين (ع) است نه بحث محبت و دوستي، معنا ندارد كه ما سخن پيامبر را ناديده بگيريم.» رجبي در پايان ضمن كنار گذاشتن اختلافات كوچك و روشي در اعتقادات جهت حفظ وحدت بين مسلمانها گفت: «اهل سنت اعلام ميكنند كه اهل عمل به سنت پيامبر هستند و به شيعيان خرده ميگيرند كه از مسير پيامبر خارج شدهاند. حال آيا تكرار گفتار پيامبر و عمل به آن خروج از سنت پيامبر است يا عين عمل به آن؟» انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]