تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827795282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيام غدير، وحدت مسلمين است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار پنجشنبه 28 آذر 1387 تعداد مشاهده : 87 پيام غدير، وحدت مسلمين است خبرگزاري فارس: «محمد حسين رجبي» با بيان اين‌كه پيام غدير وحدت است، گفت: اگر مسلمان‌ها به درك صحيحي از غدير رسيده بودند با بي‌توجهي به آن باعث ايجاد تفرقه نمي‌شدند. محمد حسين رجبي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اهميت مسئله «غدير» گفت: «قرآن داراي محكمات و متشابهات است. متشابهات قرآن قابل بحث است و هر كسي نمي‌تواند متوجه منظور دقيق آن شود. مثل «الرحمن علي العرش استوي» ، آيا واقعاً خداوند جسم دارد كه روي عرش بنشيند؟ از آنجايي كه بعد از پيامبر اسلام وحي بر بشر قطع مي‌شود، غدير اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند. چرا كه اگر مسلمانان به حال خود رها شده باشند مي‌توانند در قيامت ادعا كنند كه كسي نبوده كه متشابهات قرآن را از او سوال كنيم و بنابراين بر ما حرجي نيست.» رجبي جهاني بودن دين اسلام را دليل ديگري بر اهميت غدير خوانده و افزود: «اسلام داراي برنامه‌اي حكومتي است و اجراي احكام آن بدون تشكيل حكومت عملي نمي‌شود. بنابراين معقول نيست كه پيامبر بدون اين كه راه و مسير را مشخص كرده باشد مسلمان‌ها را به حال خود رها كند. اين مسير همانا در روز غدير با معرفي اميرالمؤمنين به عنوان وصي پيامبر مشخص شده است.» اين استاد دانشگاه «عيد‌الله الاكبر» خواندن عيد غدير را ناشي از اهميت ويژه آن دانسته و گفت: «پيامبر كه مقام بالاتري از علي(ع) دارد و دين اسلام را ايشان معرفي كرده است. چرا اين صفت را راجع به مبعث پيامبر به كار نمي‌برند؟ به اين دليل كه اگر مسأله غدير درست تبيين و اطاعت شود، مبعث معنا و مفهوم پيدا مي‌كند و اگر مورد توجه واقع نشود مبعث هم به انحراف كشيده مي‌شود.» عضو هيأت علمي دانشگاه پذيرش ولايت اميرالمؤمنين را لازمه تكميل دين از سوي خداوند عنوان كرد و ادامه داد: «خداوند امر ولايت اميرالمؤمنين را لازمه كمال اسلام مي‌داند و از اين روست كه در آيه تبليغ (يا ايّها الرسول بلّغ ما انزل اليك من ربك) با لحن نسبتاً شديدي به پيامبر مي‌گويد اگر اين كار (معرفي علي) را انجام ندهي رسالتت را انجام نداده‌اي!» رجبي با اشاره به 23 سال تحمل زجر و محنت از سوي پيامبر و تأكيدشان بر اين موضوع كه هيچ پيامبري به مانند ايشان مورد آزار و اذيت امتش قرار نگرفته است، گفت: «اهميت غدير تا حدي است كه بعد از 23 سال تبليغ و تلاش پيامبر و كمتر از 3 ماه مانده به رحلتشان، به ايشان امر مي‌شود كه اگر علي(ع) را به عنوان وصي خود معرفي نكني تمام اين 23 سال هيچ و پوچ خواهد شد. چون بقا و استمرار مسير صحيح اسلام وابسته به اين موضوع است و وقتي پيامبر رسالتش را انجام مي‌دهد آيه «اكمال» نازل مي‌شود كه «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا». «و»اي كه در اين آيه شريف آمده است واو حاليه است، يعني در صورت ولايت علي (ع) است كه دين شما كامل مي‌شود، نعمت من تمام مي‌شود و من راضي مي‌شوم كه اسلام دين شما باشد.» رجبي مهمترين نقش غدير را ايجاد وحدت در بين مسلمان‌ها دانسته و ايجاد تفرقه در بين مسلمان‌ها در اعصار مختلف را حاكي از عدم توجه به اين موضوع عنوان كرد و افزود: «زماني در اندلس عده‌اي از مسلمان‌ها با مسيحياني كه كمر به حذف اسلام بسته‌اند هم‌پيمان شدند و امروز هم رژيم‌هايي مثل مصر، عربستان سعودي و اردن حاضرند براي به زانو درآوردن مردم غزّه و فلسطين با اسرائيل همگام شوند.» وي اين همگامي را ناشي از باور غلط و منطق نادرستي دانست كه ريشه در تاريخ دارد و گفت: «بعد از رحلت پيامبر، عده‌اي براي چيرگي بر ديگران تعمداً از خلافت علي (ع) ممانعت كردند و گفتند «ما نگذاشتيم بعد از پيامبر خلافت به علي برسد، مبادا كه بني‌هاشم تا قيامت بر بقيه قريش فخر بفروشد. رسالت آنها را كافي است اما امامت بايد بين تيره‌هاي مختلف قريش گردش كند تا اين افتخار نصيب هر قبيله‌اي شود.» حال اينكه اگر مسأله به اين سادگي بود خداوند به پيامبر اينگونه امر نمي‌كرد.» رجبي با اشاره به اينكه موضوع معرفي وصي امري نيست كه در اختيار پيامبر باشد و ايشان فقط نقش معرفي كننده را دارد گفت: «از آنجايي كه پيامبر از وجود رقابت‌هاي داخلي در بين قبائل عرب آگاه بود در برخي روايت‌هاي غدير آمده است كه پيامبر فرمودند: «من در ابلاغ فرمان خدا تعلل كردم تا شايد خدا اين مأموريت را از دوش من بر دارد». اگر مسلمانها به درك صحيحي از غدير رسيده بودند با بي‌توجهي به آن باعث ايجاد تفرقه نمي‌شدند. برادري و وحدتي كه توسط پيامبر در بين مسلمانها ايجاد شده بود با بي‌توجهي به پيام غدير از بين رفت.» وي در ادامه تصريح كرد: «از آنجايي كه امكان فشردن دست علي (ع) جهت بيعت توسط 120 هزار نفر حاضر در غديرخم ميسر نبود پيامبر پيشاپيش از ايشان به صورت زباني بيعت گرفت تا كسي به بهانه‌اي نداشته باشد و نگويد كه چون بيعت نكرده‌ام پس تكليفي بر من نيست.» رجبي با اشاره به سكوت علي(ع) بعد از ماجراي خلافت جهت جلوگيري از ايجاد تفرقه در بين مسلمان‌ها، افزود: «علي (ع) وحدت را مهم‌تر از خلافت احساس مي‌كند و به فرموده خودش «خار در گلو و استخوان در چشم» از خلافت به حق خويش دست مي‌شويد. بنابراين امروزه بايد از هر موضوعي كه باعث ايجاد شكاف و اختلاف بيشتر در بين مسلمان‌ها مي‌شود پرهيز و روي مشتركات تأكيد كرد. بروز هرگونه اختلاف بين مسلمان‌ها دشمنان اسلام را قوي‌تر مي‌كند.» رجبي مظلوميت مسأله غدير را ناشي از باورهاي غلط برخي مسلمانها و افراط در اين زمينه دانسته و گفت: «عده‌اي براي پرهيز از تفرقه به ورطه افراط افتاده‌اند و از بيان اهميت و جايگاه واقعي غدير طفره مي‌روند. حال آن كه بيان سيره پيامبر منافاتي با ايجاد وحدت ندارد.» وي افزود: «سه جلد اول كتاب الغدير علامه اميني(ره) به ذكر نام راويان سني حديث غدير مي‌پردازد. وقتي كه «شيخ سليم بشري» دانشمند معرف اهل تسنن و رئيس وقت دانشگاه الاظهر مصر در مناظره مكتوب با «علامه شرف‌الدين» مي‌پذيرد كه عيد غدير خم مربوط به ولايت اميرالمومنين (ع) است نه بحث محبت و دوستي، معنا ندارد كه ما سخن پيامبر را ناديده بگيريم.» رجبي در پايان ضمن كنار گذاشتن اختلافات كوچك و روشي در اعتقادات جهت حفظ وحدت بين مسلمانها گفت: «اهل سنت اعلام مي‌كنند كه اهل عمل به سنت پيامبر هستند و به شيعيان خرده مي‌گيرند كه از مسير پيامبر خارج شده‌اند. حال آيا تكرار گفتار پيامبر و عمل به آن خروج از سنت پيامبر است يا عين عمل به آن؟» انتهاي پيام/ش




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن