تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813073474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سوگ ياس - 1حضرت فاطمه(س)؛ بانوي عفاف و تقوا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در سوگ ياس - 1حضرت فاطمه(س)؛ بانوي عفاف و تقوا
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه : حضرت فاطمه (س) بزرگ بانويي است كه بدليل شخصيت والا و مقام بلند و كم نظيري كه در وادي عرفان و عبادت به دست آورد و همچنين عفاف و تقوايي كه از خود نشان داد، همواره افتخار جهان بشريت بوده و سرور زنان بهشت است.

حضرت فاطمه زهرا سرور زنان عالم و دخت گرامي پيامبر اسلام بنا به نقل مشهور دانشمندان شيعه ، در بيستم جمادي الثاني سال پنجم هجرت و به نقل بيشتر تاريخ نگاران و محدثان اهل سنت پنج سال پيش از بعثت رسول گرامي اسلام پاي به عرصه وجود گذاشت و فاطمه نام گرفت .

زهرا، بتول ، طاهره، ام ابيها، ام الائمه، عذرا، زكيه، راضيه، مرضيه، محدثه، صديقه و مريم كبري ساير القاب و اسامي آن حضرت است كه بخوبي كمالات روحي ، اخلاقي و معنوي ايشان را بيان مي كند .

حضرت فاطمه (س) تحت تربيت پدر و مادري قرار گرفت كه هركدام نمونه هاي بارزي از ارزشهاي والاي انساني و الهي بودند. حضرت محمد(ص) شخصيتي بود كه حتي قبل از رسيدن به مقام پيامبري به جهت صداقت و امانتداري و ديگر فضائل اخلاقي شهره خاص و عام بود، به طوري كه در ميان مردم به " محمد امين" شهرت داشت .

حضرت خديجه نيز از خانواده اي محترم و در فضائل و كمالات سر آمد زنان عصر خويش بود. اين دو شخصيت برجسته، اركان خانواده اي را بنياد نهادند كه همچون بستان فضيلت در بيابان بي آب و علف جاهليت بود.

خداوند رحمان در مدت بيست و پنج سال زندگي مشترك حضرت محمد و خديجه به آنان دو پسر و چهار دختر عطا فرمود. حضرت فاطمه آخرين فرزند خديجه و محمد بود كه پنج سال پس از اينكه حضرت محمد به پيامبري برانگيخته شد به دنيا آمد. اين دوران از حساسترين دوران زندگي حضرت محمد بود.

يكي از مسائلي كه مشركين خيلي به آن اميدوار بودند اين بود كه بعد از وفات پيامبر پيروان او بدون يار و ياور خواهند ماند و به زودي پيام محمد در جهان به فراموشي سپرده خواهد شد.

مشركين بنا به سنت غلطي كه در زمان جاهليت مرسوم بود، بقا و دوام نسل يك فرد را به داشتن فرزند پسر مي دانستند و چون دو پسر پيامبر در كودكي از دنيا رفته بودند، آنها معتقد بودند كه نسل پيامبر منقرض شده و زمانيكه آن حضرت از دنيا برود كسي نيست پرچم پاسداري از اسلام را بر دوش نگه دارد.

اما پيامبر يقين داشت كه از او نسل پاك و با بركتي به وجود خواهد آمد كه سرمنشاء تمام خوبيهاي جهان خواهد شد. ديري نپائيد كه قلب پيامبر به نويد پروردگار روشن شد و آن زماني بود كه سوره "كوثر" بر پيامبر نازل گشت. خداوند در اين سوره بر روي تمام تصورات واهي دشمن خط بطلان مي كشد و پيروزي نهايي حق و شكست باطل را نويد مي دهد و به پيامبر خطاب مي كند :
" ما به تو كوثر را عطا نموديم، پس به شكرانه آن نماز به جاي آور و قرباني كن. همانا (نسل ) دشمن تو بريده خواهد ماند."

وعده خدا با ولادت حضرت زهرا تحقق يافت. رسول گرامي اسلام لبريز از سرور و شادي به شكرانه اين لطف و مرحمتي كه خداوند به ايشان عطا كرده بود، نماز شكر به جاي آورد و در راه خداوند گوسفندي را قرباني كرد .

حضرت فاطمه در كنار پدر و مادر گرامي خود با زيباترين ارزشهاي الهي و اخلاقي آشنا گشت.

علاقه پيامبر به حضرت فاطمه (س) تنها به خاطر رابطه پدر و فرزندي نبود . هر چند اين عاطفه در وجود پيامبر موج مي زد، اما تعابير و سخناني كه پيامبر به هنگام اظهار علاقه نسبت به دختر خود بيان مي كرد، نشان دهنده اين بود كه در اينجا معيارهاي ديگري مطرح است. بدون شك شخصيت والاي حضرت و مقام بلند و كم نظيري كه در وادي عرفان و عبادت به دست آورد، همچنين عفاف و تفوايي كه از خود نشان داد، نقش محوري و اصلي را در اين تجليلها و تكريم ها ايفا كرد، تا جايي كه پيامبر ايشان را " مادر خويش " لقب داده و حضرت فاطمه (س) را " ام ابيها" ناميدند.

آنگاه زهرا (س) مادر ولايت نيز مي‌ شود ، همسر بي ‌نظير‌ترين انسانهاي عالم پس از پيامبر، خاندان پيامبر از اوست كه زنده مي ‌ماند، دوازده گوهر درخشان امامت از بركت وجود زهرا پرتو‌افشاني مي ‌كند و نور ولايت را تا دنيا دنياست به تلألو وامي‌دارد.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن