واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هدفدارى نظام اجتماعى و اصلاح الگوى مصرف توجه به الگوى صحيح و اصلاحى مصرف در نظام اجتماعى عاملى بنيادين جهت هدفدارى آن و ايجاد اصولى پايدار و قوانين نظاممند براى زندگى اجتماعى انسانها به شمار مىآيد. الگوى اصلاحى مصرف، به آدمى شناخت هدف صحيح زندگى را آموخته و نشاط، شادابى و تلاشى اميدوارانه را براى وى به ارمغان مىآورد. همچنين بر آگاهى آدمى از ارزشها و هنجارهاى ايدهآل اجتماعى جهت افزايش كاركردهاى مثبت نظام خانواده و عمل بدانها مىافزايد و به او مىفهماند كه هر گونه عبث گرايى و بيهودگى در آفرينش انسان منتفى است.(1)به طور كلى هدفدارى نظام اجتماعى با الگوى صحيح مصرف و اصلاح اساسى آن رابطهاى متقابل دارد؛ زيرا:1ـ انسان را مقيد به عمل پسنديده و صالح جهت سعادت دنيوى و اخروى نموده و حضور سرافرازانه وى را بدين جهت در اجتماع موجب مىشود.2ـ انسان را از افسردگى و پوچى و احساس بىشخصيتى در درون فردى و نظام اجتماعى رها مىسازد و مصونيت مىبخشد.3ـ مهمترين هدف انسان را دستيابى بر كمال انسانى و رحمت والاى الهى مىداند و برنامه نظاممند فردى و اجتماعى وى را بر اين اساس تنظيم مىكند.4ـ موجب مىگردد انسانها در نظام اجتماعى و در عرصههاى مختلف آن تلاش و كوشش فراوان نموده و هيچگاه از آن دست برنداشته، بلكه تلاشهاى خود را در زندگى دنيوى جهتدار نموده و بدانها رنگ و بوى الهى و اخروى دهند.5ـ انضباط و تعهد اجتماعى را به انسانها هديه مىكند.6ـ از اتلاف بيهودهى عمر و اوقات زندگى انسانها را رها مىسازد و بارقهى نااميدى و پريشانى را از دلهاى پاك آنان دور مىسازد.7ـ به انسانها تعليم مىدهد كه عبادتها را به موقع انجام دهند، آنها را با رياكارى و زهد دروغين نابود نسازند، حقوق ديگران را رعايت نموده و به گناه و گناهكارى مبتلا نشوند.8ـ هدفدارى نظام اجتماعى، سير تربيتى انسانها را در مصرف و مسير اقتصادى خانواده و اجتماع اصلاح نموده و برنامههايى اساسى، چون اداى امانت، راستگويى و حسن همجوارى را براى آنان تنظيم مىنمايد و راس همهى اين برنامهها را تقوا و ترس از خدا مىداند.9ـ جامعهى اسلامى را از زيانهاى اسراف و تبذير آگاه نموده و محيط آن را از بىدينى و بىبند و بارى رها مىنمايد و آشوبها و فسادهاى اجتماعى را از سطح جامعه پاك نموده و دور مىكند.
سيماى قرآنى فاصله گيرندگان از الگوى صحيح مصرف در جامعه اسلامىفاصله گيرندگان از الگوى صحيح مصرف، از ديدگاه قرآن، همان »مسرفين و مبذرين« هستند كه به دليل عدم رعايت و اصلاح الگوى مصرف، به اين نام و صفت خوانده مىشوند و تعابير سخت و جانكاهى در مورد آنان در قرآن به عنوان سيماى ظاهرى، درونى و سرنوشت دنيوى و اخرويشان به كار رفته است:1ـ مسرفان اهل هلاكت و از اصحاب دوزخند.(1) و (2)2ـ جامعه اسلامى و نظام اجتماعى را به فساد مىكشند. آنان در زمين فساد مىآفرينند و در پى اصلاح نيستند. (3 )3ـ خدا آنها را هدايت نمىكند و عامل انحراف ارزشها در جامعه اسلامى هستند(4)4ـ اعمال آنها شيطانى است و شيطان اعمال نارواى ايشان را آراسته و زيبا مىنمايد(5)5ـ آنان عامل گمراهى و ضلالت اعضاى جامعه اسلامى و برادران و همراهان شيطانند(6)6ـ الگوهاى عملى ايشان، ستمگران و مستبدان هستند، لذا برنامهها و طرحهاى عملى آنان موجب خسارتهاى جبرانناپذير براى اجتماع انسانى محسوب مىگردد(7)7ـ محبوب خدا نيستند و اهل تعامل و معاشرتهاى پايدار و صحيح اجتماعى نمىباشند(8)8ـ فاقد اهداف عقلايى در برنامههاى مصرف و كاربرد امكانات مادى و معنوى هستند و الگوى آنان افرادى چون فرعون و نظام طاغوتى اوست(9)9ـ سرچشمهى بسيارى از فقرها و تبعيضها و شكافهاى طبقاتى هستند.10ـ پايه و اساس بسيارى از ناكامىها، خودنمايىها و همچنين اضمحلال شخصيتهاى اجتماعى انسانها به شمار مىروند و عاقبتى بس وخيم و خطرناك دارند(10)پى نوشتها:1. سوره انبياء، آيه 92. سوره شعرا، آيات 151 و 1523. همان4. سوره غافر، آيه 285. سوره يونس آيه 126. سوره اسرا، آيه 277. سوره يونس، آيه 838. سوره انعام، آيه 1419. سوره يونس، آيه 8310. سوره حجر، آيه 3منبع:http://isfahanziba.isfahan.ir/خ
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]