تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799016574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علل گرایش مردم به معنویت جدید


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: علل گرایش مردم به معنویت جدید
عرفان های نوظهور
علل گرایش به عرفانهای نو ظهور 3 در جهان معاصر بعد از وقفه ای نسبتاً طولانی که در جهان غرب نسبت به معنویت رخ داد هم اینک ما شاهد علاقه و گرایش زیاد مردم به معنویت هستیم. از جمله شواهد این گرایش را می توان به آثار معنوی (فیلم، کارتون، کتاب، رمان، و موسیقی و...) خلق شده در این زمینه و گرایش وسیع مردم به آنها اشاره کرد و همچنین رونق محافل و مجالس مربوط با معنویت نمونه این گرایشات را در کشور خودمان مثلا در چاپ فراوان کتب عرفان چه اصیل و چه بدیل مانند: زندگی بزرگان، طالع بینی، کف بینی، جن گیری، پیش گویی و ...دید.  اما علل گرایش مردم ما به معنویت جدید چیست؟ علل گرایش به این جنبشهای جدید در کشور ما بسیار است که من سعی میکنم در این نوشته به یکی از  آنها اشاره کنم .یکی از علل گرایش مردم به عرفانهای جدید سبک زندگی (الگو یا مجموعه کنشهای مرجح یا رفتارهای ترجیحی) امروزی بشر است، در واقع رویکردی که در زندگی مردم دیده میشود رفتن به سمت و سوی یک زندگی جدید و جدای از سبکهای سنتی گذشته است .در گذشته ای نه چندان دور مردم در خانه هایی با حیاط بزرگ زندگی میکردند و قسمت عمده خانه را حیاط آن خانه تشکیل میداد که به مرور زمان این حیاطها تبدیل به آپارتمانهای بلند و شیک شد . در خانه های ما آشپزخانه که محل فعالیت خانم خانه بود در گوشه ای از خانه که در دید نباشد قرار داشت ، کم کم به اتاقی در کنار اتاقهای خانه در آمد و بعد از آن تبدیل به آشپزخانه اُپن شد، به مرور زمان این آشپزخانه قسمتی از پذیرایی خانه را تشکیل داد و به شکلی در آمد که کاملا در دید کسانی باشد که در منزل حضور دارند .در دین و مذهب ما برای رسیدن به معنویت و مباحث پیرامون آن (آرامش ، موفقیت ، کمال و ... ) راههای ساده و کاملی بیان شده است ، اما مشکل اینجاست که یا ما به سراغ آنها نرفتیم و برای دست یابی به آنها وقتی صرف نکرده ایم ، و یا اینکه مشکل در این است که نگرش ما به شکل زندگی ، ما را تبدیل به انسانی کرده که تمام شکل زندگیش وارداتی است و به همین دلیل به دنبال معنویتی میرود که آن هم وارداتی باشد .به عبارت دیگر میشود اینگونه گفت که زندگی امروز مردم با زندگی چند سال قبل تفاوتهای زیادی داشته است، از شکل منزل و لوازم منزل گرفته تا شکل غذا و پوشاک که مردم را از خانه های بزرگ به آپارتمانهای بدون حیاط، و از خوردن غذاهای سنتی که آماده شدنشان زمان زیادی میبرد به خوردن غذاهای فست فوتی و .... همگی از نشانه این تفاوت فاحش است .این سبک و یا استیل زندگی که خود از غرب وارد کشور ما شد با خود فرهنگ و ملزوماتی را هم وارد کشور ما کرد، نوع پوشش و آرایش ، خوردن ،  چینش لوازم منزل و .... در جهان امروز یکی از راههای انتقال عقیده و فکر این است که ابتدا رفتاری متناسب با آن فکر را در جامعه ای درست کرده و رواج دهند، آن هم با عوض کردن شکل و سبک زندگی مردم آن منطقه با استفاده از وارد کردن لوازم جدید و جذاب که لازمه شکلی جدید از زندگی است و به دنبال آن  کم کم خود مردم به راحتی تفکرات و عقایدی را که متناسب با سبک زندگیشان است را به راحتی پذیرا می شوند و این همان تهاجم خاموش است که دیگر نیازی به زور و اسلحه نیست تا عقیده و ر فتار گروهی را تغییر داده و به شکل دلخواه درآورند.زندگی بخشی از مردم جامعه ما را میتوان یک زندگی ساندویچی و یا فست فوتی نامید، زندگی ای که در آن برای تهیه  اشیاء و مواد مورد نیاز وقت زیادی ندارند و به دنبال سریع ترین و راحت ترین راه میگردند ، از تهیه غذا گرفته تا تأمین نیازهای دیگر . بهتر است بدانیم که این جنبشهای نو پدید دینی که ادعای رساندن به معنویت در کمترین زمان را دارند کاملا با این سبک زندگی همخوانی دارند آنهم زندگی که همه چیز را آماده و سریع میخواهد برای رسیدن به معنویت و عرفان هم به دنبال راهی ساده و سریع میگردد و مدعیان این راه همین عرفانهای جدید هستند.  این جنبشهای نو پدید دینی که ادعای رساندن به معنویت در کمترین زمان را دارند کاملا با این سبک زندگی همخوانی دارند آنهم زندگی که همه چیز را آماده و سریع میخواهد برای رسیدن به معنویت و عرفان هم به دنبال راهی ساده و سریع میگردد و مدعیان این راه همین عرفانهای جدید هستند.  اینجا به این نکته اشاره میکنیم که همیشه و در همه موارد راه سریع و آسان راه خوبی نمی تواند باشد واینکه کسی برای رسیدن به مقصودش به سراغ راههای کوتاه و ساده برود ممکن است او را از رسدن به مقصود دور کرده و یا برای همیشه باز دارد ، برای مثال کسی که به جای درس خواندن و زحمت کشیدن در این راه به دنبال راه ساده و سریع تقلب برود ، این کار او ضمن ضرر به خودش در یاد نگرفتن مطالب مورد نیازش و ضایع کردن حق دیگران امکان این را دارد که برای همیشه از ادامه تحصیل محروم شود و یا کسی که می خواهد صاحب ماشین سواری شود و نخواهد راه معمول آن یعنی کار و زحمت را طی کند و دنبال  راه سریع و راحت باشد ، ممکن است به دزدی رو آورده و به جای رسیدن به مطلوب ، هم از آن محروم شود و هم جریمه انتخاب این راه را بدهد.در دین و مذهب ما برای رسیدن به معنویت و مباحث پیرامون آن (آرامش ، موفقیت ، کمال و ... ) راههای ساده و کاملی بیان شده است ، اما مشکل اینجاست که یا ما به سراغ آنها نرفتیم و برای دست یابی به آنها وقتی صرف نکرده ایم ، و یا اینکه مشکل در این است که نگرش ما به شکل زندگی ، ما را تبدیل به انسانی کرده که تمام شکل زندگیش وارداتی است و به همین دلیل به دنبال معنویتی میرود که آن هم وارداتی باشد .داشتن سبک زندگی جدید و نو که بر گرفته از دین مبین اسلام باشد میتواند به پایبندی هر چه بیشتر ما به مسایل اسلام و آماده شدن محیطی سالم برای تربیت نسل آینده نقش بسزایی ایفا  کند .داریوش عشقی – کارشناس گروه دین و اندیشه تبیانمنبع : کتاب دین و سبک زندگی مهدوی کنی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 656]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن