تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806586553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمك‌هاي كشورهاي منطقه به عراق در جنگ تحميلي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كمك‌هاي كشورهاي منطقه به عراق در جنگ تحميلي


ايران- توجه به ابعاد مختلف جنگ تحميلي عراق عليه ايران تنها نبايد منحصر به مناسبت‌هايي چون هفته دفاع مقدس شود.

از اين‌رو پرداختن به منظري جديد درخصوص عوامل پشت پرده اين جنگ، از جمله حضور قدرتمند نظامي و مالي جهان عرب در پشت عراق در قالب ارسال كمك‌هاي نظامي و همچنين فروش تسليحات پيشرفته نظامي و همچنين كمك‌هاي مالي به اين كشور، بيش از پيش عدم‌وجود توازن نظامي در اين جنگ و نابرابري تسليحاتي موجود ميان عراق و ايران را نمايان مي‌سازد.

نگاهي كوتاه به اين موضوع خالي از لطف نيست. لازم به يادآوري است كه در تهيه و تنظيم اين مطلب از مقالات مركز مطالعات و تحقيقات جنگ سپاه و پايگاه اطلاع رساني ساجد استفاده شده است.

اين واقعيت كه كمك‌هاي تسليحاتي و اطلاعاتي كشورهاي عربي به عراق در جريان جنگ تحميلي عليه ايران اگر از كمك‌هاي نظامي كشورهاي غربي و اروپايي بيشتر نبوده كمتر هم نبوده است، بر هيچ كس پوشيده نيست. بسياري از كشورهاي عربي با استفاده از برخي تعبيرها و تفسيرها از جمله اظهارنظر ملك حسين، شاه سابق اردن در سال 1980 ميلادي كه گفته بود، عراق كشور عربي و برادر ماست كه نبايد مورد هيچ‌گونه تهديد خارجي قرار گيرد يا آسيبي از هر منبع كه باشد به آن برسد و همچنين اعمال فشارهاي سياسي و نظامي از سوي آمريكا، سيل كمك‌هاي نظامي‌شان را به عراق طي 8سال جنگ عليه ايران سرازير مي‌كردند.

بي‌شك بررسي ميزان اين كمك‌ها و پرداختن به آمار و ارقام موجود در اين زمينه از واقعيت‌هاي تلخي پرده بر مي‌دارد كه گذشته از هر چيز ميزان اعمال نفوذ و فشار آمريكا بر كشورهاي عربي را به خوبي نشان مي‌دهد.

برخي از كمك‌ها

1 - در اوايل سال 1360 مطبوعات كويت گزارش دادند كه كويت و عربستان قرار است يك وام 6ميليارد دلاري در اختيار عراق قرار دهند. سهم كويت از اين مبلغ، 2 و سهم عربستان 4ميليارد دلار تعيين شده بود.
2 - 7ماه پس از اعطاي وام نخست كويت به عراق، در تاريخ 19/8/1360 گزارشي مبني‌بر واگذاري يك اعتبار 7/4 ميليون دلاري از سوي كويت به دولت عراق منتشر شد.
3 - در تاريخ 9/1/1365 نيز واحد مركزي خبر در تهران گزارش داد كه دولت كويت در ادامه حمايت مالي‌اش از عراق، وامي به مبلغ 8ميليون و 900 هزار دينار كويتي به عراق خواهد پرداخت.
4 - كويت و عربستان توافق كردند كه از سال 1980 عايدات صدور نفت از منطقه‌ بي‌طرف (روزانه 300 الي 350 هزار بشكه) به حساب عراق ريخته شود. اين توافقنامه تا سال 1986 اعتبار داشت و عراق درصدد تمديد آن براي يكسال ديگر بود.

كمك‌هاي اردن به عراق

در طول جنگ تحميلي، اردن - كه از پس از پيروزي انقلاب اسلامي، روابطه حسنه‌اي با ايران نداشت - روابط بسيار نزديكي با عراق برقرار كرده بود. پس از كنفرانس سران كشورهاي عربي در بغداد و تونس، روابط بين عراق و اردن روز به روز نزديكتر و عميق‌تر شد؛ تا آنجا كه ملك حسين صراحتا به نفع عراق و عليه ايران موضع‌گيري كرده و با كمك‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي فراوانش از جمله اعطاي وام‌هاي چند ميليون دلاري به عراق، حمايت و پشتيباني‌اش را از اين كشور اعلام كرد. در طول جنگ 8ساله بين ايران و عراق، تنها سيستم حمل‌ونقل به عراق از طريق اردن صورت مي‌گرفت.

در اين چارچوب شبكه‌ حمل‌ونقل وسيعي بين 2كشور ايجاد شد و بندر عقبه اين كشور براي حمل‌ونقل سلاح و تجهيزات نظامي سبك و سنگين در اختيار عراق قرار گرفت. به علاوه ملك حسين كه نظاميان اردن را براي سركوبي مردم مسلمان ايران به عراق گسيل داشته بود، در نطقي اظهار داشته بود: اگر ضرورت ايجاب كند نيروهاي بيشتري را به عراق اعزام خواهيم كرد.

در مجموع بسياري از آمارها و گزارش‌ها درخصوص حمايت جهان عرب و برخي از كشورها از جمله كويت، عربستان و اردن از عراق در جريان جنگ تحميلي عليه ايران، به روشني نشانگر آن است كه عراق از جنبه‌هاي چشمگير نظامي و اقتصادي از حمايت بي‌دريغ بسياري از اين كشورها، بهره‌مند بوده است.

يادآور مي‌شود كه در كنار حمايت‌هاي مالي و نظامي كه اين كشورها از عراق داشتند؛ حمايت‌هاي بسيار سياسي و تبليغاتي دولت‌هاي عرب از عراق صورت مي‌گرفت كه خود نيازمند يك بررسي مستقل و مجزا ست.

همچنين تعدادي از كشورهاي منطقه‌اي نيز حضور مستقيم در جنگ داشتند و با اعزام نيروهاي خود به عراق رژيم بعثي را در مقابل ايران حمايت مي‌كردند به گونه‌اي كه با گذشت نزديك به 2دهه از پايان جنگ، چند ماه پيش حسني‌ مبارك، رئيس‌جمهوري مصر اعتراف كرد كه 18 هزار سرباز مصري در كنار بعثي‌ها در مقابل ايران مي‌جنگيدند.

تاريخ درج: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 18:44 تاريخ تاييد: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 19:27 تاريخ به روز رساني: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 19:09
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2084]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن