تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833333281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حافظ تکرار شدنی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حافظ تکرار‌شدني نيست
حافظ الشيرازي
عضو هيأت علمي و استاد دانشگاه هنر گفت: حافظ نه تنها زبان فارسي بلکه عربي را که رايج زمان و دنياي متمدن آن روزگار بود مي‌دانست، اين تلاش از حافظ هنرمندي بزرگ ساخت که امروز در قله قرار داشته و تکرار نمي‌شود.صابر امامي، عضو هيأت علمي و استاد دانشگاه هنر، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، درباره رمز ماندگاري سخن و غزل حافظ به مناسبت 20 مهر روز بزرگداشت حافظ گفت: حافظ احتمالا با سواد‌ترين، با شعور‌ترين و پرکارترين هنرمند روي زمين بوده است و در عين حال انساني عاشق، صادق و جوشان؛ يعني در حافظ ذوق و تفکر و زحمت به هم رسيده بود و هر دو در اوج قرار داشته است.وي ابراز داشت: برخي تلاش مي‌کنند، اما ذوق ندارند، برخي ذوق خوب داشته اما تلاش و تفکر ندارند، اما در حافظ هر دو اينها به هم رسيده بود، علاوه بر اينکه عشق و صداقت در زندگي و در حس و بيان او وجود داشت.* ديوان حافظ، ‌نشان از آن دارد که وي آثار پيش از خود را خوانده بودبه گفته اين استاد دانشگاه، اين موارد دست در دست هم نهاد و از حافظ انساني والا ساخت و در زمان خود با توجه به ديوان حافظ، ‌اين اثر نشان از آن دارد که وي آثار پيش از خود را خوانده بود.وي گفت: حافظ نه تنها زبان فارسي بلکه عربي را که رايج زمان و دنياي متمدن آن روزگار بود مي‌دانست، به اين تربيت اين تلاش از حافظ هنرمندي بزرگ ساخت که امروز در قله قرار داشته و تکرار نمي‌شود.امامي با اشاره به تفعل بر ديوان حافظ عنوان کرد: حافظ با توجه به توانايي، شناخت و معرفتي که از زبان فارسي داشته، از آرايه ايهام بهره‌ها برده، سعي کرده واژگاني را استفاده و به کار برده که اين واژگان طيف معنايي وسيع و متفاوتي دارند.وي افزود: شعر حافظ بيش از هر شعري تاويل پذير از منظر خواننده است، هر مخاطب منظر خود را به راحتي در شعر خواجه شيراز مي‌يابد.* واژگان در شعر حافظ به نحوي انتخاب شده‌اند که دايره برداشت را براي مخاطب وسيع کرده استامامي ابراز داشت: واژگان به نحوي انتخاب و برگزيده شده‌اند که دايره برداشت را وسيع کرده و به هر خواننده‌اي اين امکان را مي‌دهد که با توجه به شرايط روحي خود از ابيات درک کند.اين استاد ادبيات با اشاره به فال گرفتن از ديوانه‌ لسان الغيب ادامه داد: گاهي اوقات حتي ماجرا از تاويل در شعر خواجه هم عبور مي‌کند، حتي مخاطب نام شخصي که مدنظرش است در ابيات مي‌يابد و يا ماجراي ذهني خود را در بيت مي‌بيند؛ اين امور فراتر از توجيه است، اينجاست که بايد به زبان توده مردم بازگشت، چيزي که مردم از آن دريافتند سبب شد به او لقب لسان الغيب دهند، بالطبع حافظ با توجه به شخصيت عميق و با گذر از ظلمات نفساني خود به سوي پاکي‌ها، چنان عميق پيش رفته بود که مي‌تواند به قول يونگ «در ناخودآگاه جمعي ملت ايران حضور داشته و سخنگوي اين جمعيت باشد» و به قول مذهب مي‌توان گفت، چنان در يک حيطه‌اي از فرديت واحد بشري به نام فطرت خود را از آلودگي دور کرده و مي‌زيسته که سخنش مي‌تواند با هر فردي ارتباط فرا منطقي برقرار کند. * حافظ ادعاي صوفياني که غلطيده در آداب و رسوم و سنن و تعلقات هستند را رد مي‌کندامامي در ادامه اظهار داشت: رسيدن به روح جمعي يک ملت نياز به سفر ندارد، بلکه نياز است فرد سفرهاي دروني عميق و گسترده داشته باشد، به نظر مي‌رسد سفرها و پروازهاي دروني حافظ عميق‌تر و گسترده‌تر بوده تا يک هنرمند ديگر، البته فردوسي هم رسيدن‌هاي عميقي را درباره مردم، ويژگي‌ها و هويت ايراني دارد، اما حافظ در عين حال که عموميت را داراست، با فرد فرد انسانها دست داده و آشتي مي‌کند، رسيدن به چنين مقامي که هم مي‌تواند سخنگوي ناخودآگاه جمعي باشد و هم مي‌تواند مخاطب فردي به دست آرد کار دشواري است.به گفته وي، حافظ در اوج کار ادعاي صوفي‌گري کرد، ادعاي صوفي به معناي رهيده از دلبستگي و مقام‌ها و ايستاده در برابر خواست‌هاي عموم، حافظ چنين ادعايي دارد،‌ چراکه نه در برابر مردم ايستاده و نه به کسي ستم روا مي‌دارد و اين انسان والايي که حافظ نام رند بر آن مي‌نهد در شاعر شيراز ديده مي‌شود، اما حافظ ادعاي صوفياني که غلطيده در آداب و رسوم و سنن و تعلقات هستند را رد مي‌کند، تنها حمله حافظ به صوفيان نيست بلکه حمله حافظ به همه اقشار جامعه است که به نوعي گرفتار تعصبات صنفي شده و از حقيقت دور شده‌اند. تهيه و تنظيم : بخش ادبيات تبيان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن