واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ویروس کش های تاریخی(قسمت دوم)با تقلید از ناسیونالیسم و نازیسم آلمانی، ملی گرایان ایرانی متولد شدند و با تقلید از انقلاب بولشویکی شوروی.
قسمت اول این مطلب را در اینجا ببینید.در بخش اول این جستار دو مورد از عواملی که باعث تحریف های تاریخی می شوند، در راستای ایجاد نگاهی آگاهانه هنگام مطالعات تاریخی، معرفی گردید. آن چه در پی می آید معرفی چهار عامل دیگر است که می توان با در نظر داشتن آنها تحقیقات تاریخی خود را از بسیاری آلودگی ها پیراسته کرد. 3. روشنفکران ایرانی آغاز جریان روشنفکری در ایران به سالهای انتهایی حکومت قاجار می رسد که افرادی از شاهزادگان و اشراف زادگان به عنوان «هیئت های معارفی» رهسپار دیار فرهنگ شدند و قرار بود پس از تحصیل علوم جدیده به کشور بازگردند و این علوم را منتقل کنند. در عمل بسیاری از آنها شیفته غرب شده، در همانجا ازدواج کردند و رحل اقامت گزیدند. برخی نیز پس از بازگشت تنها ظاهر و تصویر بیرونی غرب را دیدند و از درک تاریخ و فلسفه غرب غافل شدند. پس از کودتای رضاخانی، روشنفکران ایرانی با شیفتگی فرهنگ غرب را تقلید کردند و با دریافتی اشتباه از واقعه رنسانس در غرب و غافل از اینکه هر گردی، گردو نیست، تیشه به دست به جان ریشه های دینی و اسلامی کشور افتادند. با تقلید از ناسیونالیسم و نازیسم آلمانی ، ملی گرایان ایرانی متولد شدند و با تقلید از انقلاب بولشویکی شوروی، حزب توده ایران پدید آمد. این در حالی است که اگر دین اسلام تنها از زاویه تاریخی نگریسته شود و از آموزه ها و اثار اخلاقی آن چشم پوشی گردد، باز هم اسلام با ورود به ایران باعث تعالی تمدنی ایرانیان در دانش و هنر گردید و نامگذاری برخی قرون گذشته به نام دانشمندان ایرانی در کتب معتبر تاریخ علم جهان تایید کننده این ادعاست. آموزه های دین تحریف شده مسیحیت در قرون وسطی را به نام اسلام اعلام کردند و نگارش کتابهایی در تحریف تاریخ و عقائد اسلامی آغاز گردید. به نام ملی گرایی به سست کردن اعتقادات مذهبی مردم مشغول شدند و آثار سخیف و بی ارزشی در این باره پدید آمد. جالب آنکه این جریان همچنان فعال است و حتی در داخل کشور مشغول به عرضه چنین آثاری است. مراجعه به اهل فن می توانند خواننده را از افتادن به چاهی که چنین کتابهایی ایجاد می کنند بر حذر دارد. 4. تاریخ اسلام یا تاریخ مسلمانانمغالطه های که معمولا از روی عمد و نیتی خاص صورت می گیرد به اشتباه انداختن مخاطب در مساوی دانستن آنچه اسلام می گوید با آنچه مسلمانان رفتار می کنند است. یعنی تاریخنگار فلان اشتباه یا جنایت یک فرد به ظاهر مسلمان را به کل اسلام تعمیم می دهد و در استدلالی ناقص از جزء، یک کل را نتیجه می گیرد. اگر مخاطب به چنین ترفندها و مغالطه هایی آشنا نباشد گمان می برد که نکند اسلام واقعا چنین باشد؟ برای مثال فرض کنید تاریخنگاری با ادعای بی طرفی، یزید بن معاویه را خلیفه همه مسلمانان معرفی کند و رفتار او را رفتاری منبعث از اسلام بداند و اسلام را از طریق او معرفی کند. متأسفانه چنین بی انصافی ها و غرض ورزی هایی در کتب تاریخی فراوان است. 5. غرض ورزی و کتاب های سفارشیبرخی کتابهای تاریخی با غرض خاص نویسنده و نیت او در اثبات یا رد واقعه ای تاریخی اتفاق می افتد و او به کوچکترین نوشته یا متنی که ادعایش را ثابت کند متوسل می شود. چنین نویسنده هایی را می توان از سوابق پیشین و مواضع و گفتارهای عمومی شان بازشناخت و اولین کاری که مخاطب یک اثر تاریخی باید به آن اقدام کند اطلاع یافتن از میزان علمی بودن کتاب و سابقه و زندگی قبلی مولف کتاب است و برای چنین منظوری می توان به متخصصان تاریخ اسلام که هم آشنایی و اشراف کامل به اسلام و هم تحقیقاتی کامل در زمینه تاریخ اسلامی داشته اند مراجعه کرد. آگاهی از سابقه قبلی یک مولف، مخاطب را به عینکی مسلح خواهد کرد که با آن خواهد توانست بسیاری از نیت ها، اغراض و تحریف های مولف از تاریخ مورد اشاره را بدون مراجعه به منابع یا متخصصان دریابد و از ویروسی شدن داده های تاریخی خود جلوگیری کند. 6. شرق شناسان و کتاب هایی که می نویسندبسیاری از کتابهای تاریخی درباره اسلام و ایران توسط شرق شناسان غربی نگاشته شده است. کتابهای بسیاری در آسیبها و غرض ورزی های این شرق شناسان منتشر شده است و اکنون در محافل علمی تعصبات و غرض ورزی های آنان علیه اسلام مشخص شده است. علاقمندان به تاریخ می توانند با مطالعه برخی کتب درباره ماهیت شرق شناسی از جفایی که در این مسیر به تاریخ و تمدن اسلامی روا شده است اطلاع یابد. کتاب «آشنایی به استشراق و اسلام شناسی غربیان» که توسط دکتر محمد حسن زمانی نگارش یافته و به همت انتشارات بین المللی المصطفی منتشر شده است می توان راهنمایی مناسب در این زمینه باشد.نویسنده: محمدعلی روزبهانی، گروه حوزه علمیه تبیانتنظیم: رهنما، گروه حوزه علمیه تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 698]