واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فيلم سينمايي «بيپولي» به كارگرداني حميد نعمتا... شامگاه گذشته ـ 22 شهريور ماه ـ در فرهنگسراي ارسباران (هنر) به نمايش درآمد و پس از آن با حضور كارگردان، مصطفي شايسته (تهيهكننده) و علي علايي (منتقد سينما) مورد نقد و بررسي قرار گرفت. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين نشست، نعمتا... با اشاره به اينكه «بيپولي» دومين فيلم سينمايياش است، عنوان كرد: در اين دو فيلم و ساختههاي بعديام همواره سعي خواهم داشت كه فيلم خوبي ارائه كنم. شايد زماني تصور ميكردم كه چون اين دو اثر اولين ساختههاي سينماييام هستند، بر رويشان اينقدر وسواس داشتهام، اما اكنون كه فكر ميكنم ميبينم كه فيلمهاي بعديام را هم حتما با چنين وسواسي خواهم ساخت. او درادامه دربارهي مخاطب گفت: همواره بهطور ماهوي كارگردانان سعي دارند كه فيلمي پرمخاطب بسازند. در واقع بههنگام نگارش فيلمنامه و يا ساخت فيلم چنين موردي جدا از كيفيت و يا بحث هنرمندانه نيست. به هرحال انسان در هنگام ساخت، يك مخاطب فرضي را در نظر ميگيرد و دائم بررسي ميكند كه اثر ساختهاش بر روي آن مخاطب چگونه است. به شخصه چنين موردي را در فيلم قبليام يعني «بوتيك» هم رعايت كردم و همواره با خود فكر ميكنم كه آيا موضوعات فيلمهايم از جذابيت و كشش كافي برخوردار است يا خير. در ادامهي اين نشست و در پاسخ به يكي از حاضران سالن كه از نگاه بياعتماد اين فيلم و ساختههاي ديگري چون «خاك آشنا» به جوانان سخن ميگفت، نعمتا... عنوان كرد: در اين فيلم نگاه منفي يا مثبتي به جوانان نداشتم. به هرحال شخصيتهاي اين فيلم كاراكترهايي هستند كه براي يك قصه انتخاب شدهاند و مانند همه با اوج و فرودهاي انساني مواجه هستند و لزوما شمايل كلي نسل جوان را به تصوير نميكشند. به هرحال اين شخصيتها متعلق به فيلم هستند و به شخصه نميتوانم آنها را به جوانان كل جامعه تعميم بدهم. كارگردان «بيپولي» در جواب مطلبي كه دربارهي دكوپاژ اين فيلم مطرح شده بود هم اظهار كرد: بنده معمولا دكوپاژ از پيش تعيين شدهاي ندارم و سرصحنه دكوپاژهاي خود را انتخاب ميكنم، علاوه بر اين بدم هم نميآمد كه دكوپاژ اين فيلم تا حدي رها باشد. چرا كه خود فيلم را هم اثري آنكادر شده نميديدم براي همين به تدوينگر فيلم هم گفتم كه در كات كردنهاي خود راحت باشد و در كل اين مساله برايم خيلي اهميت نداشت. در واقع دراين اثر به نفع فرم و حالت كلي فيلم، دكوپاژ را به اين شكل در نظر گرفتم، چرا كه از ابتدا هم فيلمي با دكوپاژ آهنين مدنظرم نبود. نعمتالله در پاسخ به مطلب ديگري كه مبنيبر ناداني شخصيتهاي فيلم در موارد متعدد عنوان شده بود، گفت: ناداني و كمدي مرزي قابل بررسي دارند. علاوه بر اين همواره در وضعيتهاي بحراني ممكن است كه از افراد كارهايي جاهلانه سربزند. در كل، بنده فكر ميكنم كه هنگامي كه فيلمي ساختار كمدي دارد چنين مسائلي مجاز ميشود. نكتهي ديگر هم آنكه، محك ارزيابي يك فيلم كمدي با يك اثر غيركمدي متفاوت است و در كل ميتوان گفت كه در آثار كمدي همه چيز مجازتر ميشود. او در واكنش به مطلبي كه دربارهي نقش كمرنگ امير جعفري در اين فيلم مطرح شده بود هم عنوان كرد: به نظر بنده، جعفري دراين فيلم خوب نقش خود را ايفا كرده و حضور او تا همين حد كافي بوده است، چرا كه اگر قرار بود اين حضور بيش از اينباشد، بايد برخي موارد ديگر را حذف ميكرديم. نعمتا... در بخش ديگري از اين نشست هم به مسالهي باورپذيري پرداخت و گفت: باورپذيري، اصلي اساسي است و در تمامي انواع فيلم، باورپذيري اساس ماجرا تلقي ميشود. بسياري از افرادي كه فيلمنامهي مينويسند و يا فيلم ميسازند هم همواره به اين موضوع توجه دارند و براي بنده و نويسنده ديگر اين فيلم هم اين مساله از اهميت بالايي برخوردار بود، البته ما سعي داشتيم كه در كنار باورپذيري، اين اثر از جذابيت و كشش كافي هم بهرهمند باشد. اين كارگردان در پاسخ به مطلبي كه حذف برخي موارد از فيلم را ممكن دانسته بود هم گفت: اين مساله يكي از كهن الگوهاي كليشه شدهي ذهن ما است. من نميدانم كه چرا و بر روي چه مبنايي چنين فرمولي وجود دارد، اما اكنون اكثر فيلمها فاقد داستانهاي پرپيچ و خم هستند و به راحتي ميتوان صحنههاي مختلفي از آنها را حذف كرد، اما به هرحال بودن اين صحنهها لطف خاص خود را دارد. نعمتا... همچنين به رابطهاش با تهيهكنندهي اين فيلم پرداخت و عنوان كرد: در همكاري بنده و مصطفي شايسته آن تصوري كه از رابطهي تهيهكننده و كارگردان وجود دارد، نبود و من در تمام بخشها از نظرات او استفاده كردم و خواهم كرد. به گزارش ايسنا، در پايان اين نشست هم يكي از حاضران فيلم «بوتيك» را نقطهي عطفي در كارنامهي محمدرضا گلزار دانست و پرسيد كه آيا به نظر نعمتا... با «بيپولي» هم تغييري در مسير بهرام رادان صورت گرفته كه نعمتا.. در پاسخ به اين سوال گفت: علاوه بر گلزار «بوتيك» براي بازيگراني گلشيفته فراهاني و حامد بهداد نيز موقعيت خوبي فراهم كرد و يا رضا رويگري را كه سالها بود دچار نوعي خمودگي شده بود، تغيير داد. نميدانم اما فكر ميكنم كه حضور در «بيپولي» هم براي رادان خوب بوده اما به هرحال ديني نسبت به بازيگران ندارم كه بخواهم همواره چنين اقدامي انجام دهم. مصطفي شايسته تهيهكنندهي «بيپولي» هم در قالب اين نشست يكي از علتهاي همكارياش با نعمتا... را مربوط به تجربهي همكاريهاي قبلي دانست و گفت: «بوتيك» در زمينهي فرهنگي و اقتصادي نتايج بسيار خوبي برجاي گذاشت و طبيعتا همين موضوع بنده را متقاعد ميكرد كه به فكر همكاري مجدد با نعمتا... باشم، لذا زماني كه او فيلمنامه «بيپولي» را به من پيشنهاد كرد، با توجه به استعداد او در نوعي سينماي خاص اين كار را قبول كردم. چرا كه احساس كردم در فيلمنامه تفاوتها و نكات بارز متعددي وجود دارد. او ادامه داد: در هر حال وجه اوليه و دليل ساخت اين فيلم از سوي من مسائل فرهنگي موجود در فيلمنامه و خود حميد نعمتا... بوده است. اين تهيهكننده همچنين به اكران اين فيلم از روز چهارشنبه هفتهي جاري ـ 25 شهريور ماه ـ اشاره و عنوان كرد: با توجه به نمايشهايي كه فيلم در جشنوارهي فجر و در نمايشهاي خصوصي داشته، فكر ميكنم كه ارتباط خوبي با مخاطبان برقرار كند. ضمن اينكه با توجه به همه اين موارد اميدوارم كه اين فيلم جزء پرفروشهاي سال باشد، كه اگر چنين باشد نشانهي خوبي است، چرا كه جامعه از يك فيلم فرهنگي استقبال كرده است. اين تهيهكننده در بخش پاياني صحبتهايش هم مهمترين انگيزهاش از توليد فيلم «بيپولي» را متفاوت بودن آن دانست و گفت: شايد افراد با دستياري در يك مجموعه 20 قسمتي و يا ساخت يك اثر اصول كارگرداني را بياموزند، اما قطعا با اين شيوه نميتواند كارگردان خوبي بشود، البته شايد بتواند كارگردان متوسط دائم الكاري باشد اما كارگردان متفاوتي نخواهد بود. حال آنكه در كل تاريخ هنر همواره نام افرادي جاودان مانده كه دست به كارهاي متفاوت زدهاند. او ادامه داد: به عنوان يك تهيهكننده به هيچ عنوان وظيفهي خود نميدانم كه تمام نقاط ضعف فيلمهايم را نفي كنم. بنده نيز براين باورم كه نقاط ضعف مختلفي در فيلمهاي ايراني وجود دارد و اگر در چنين محافلي به ذكر اين موارد نپردازيم، واقعا كجا ميتوانيم به آنها بپردازيم. من به عنوان يك تهيهكننده ميتوانم بگويم كه در محدودهي سينماي خودمان فيلم بينقصي نميشناسم و در ميان فيلمهاي خودم هم اصلا چنين فيلمي وجود ندارد. حال آنكه اگر ما نگاه نقادانهاي به سينما داشته باشيم و آثار را خوب مطلق ندانيم، ديگر راه غلط را ادامه نخواهيم داد. به گزارش ايسنا، علي علايي، منتقد حاضر دراين جلسه هم به عدم انتقاد جدي منتقدان حاضر در جشنوارهي فجر با اين فيلم اشاره كرد و نعمتا... را فيلمسازي دانست كه بيش از استاندارد ايران، فيلمسازي را درك كرده است. او ادامه داد: عليرغم مخالفت كارگردان «بيپولي» بنده اين اثر را فيلمي ديني ميدانم كه بدون فرياد زدن و خودنمايي به مسائل ديني مي پردازد. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]