واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: روز گذشته در موزهي امام علي (ع) و گالري هما برنامههايي تدارك ديده شده بود تا از بانوي 74 سالهاي كه به اذعان بسياري از اهالي هنر، كاشف هنرمندان نامي و معاصر ايران ازجمله سهراب سپهري، حسين زندهروي، عليرضا اسپهبد، پرويز تناولي و ....، بوده است، قدرشناسي شود. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مراسم با سخنراني آيدين آغداشلو در موزهي هنرمندان معاصر همراه بود. او با بيان اينكه شخصيت سيحون به تعبير مينويي، شخصيت "ستيهنده"اي است، اظهار كرد: جايگاه سيحون بايد بهعنوان نقاش درنظر گرفته شود، زيرا اينگونه افراد نه تنها هيچ چيز از هنرمندان دوران خود كم ندارند، بلكه نشانهي يك روح و يك حس متفاوت نيز هستند. وي با دادن لقب "زن آهنين" به سيحون، ابراز كرد: بانوي گالريهاي ايران، هرگز برخلاف عقيده و ايمان خود حرفي نزده و هميشه مواضع خودش را حفظ كرده است؛ اين امر يكي از بزرگترين وجوه شخصيتي او بهشمار ميرود. آغداشلو با اشاره به اين نكته كه كار گالريداري در ايران مقولهي تازهاي بهشمار ميرود، خاطرنشان كرد، گالريداري در ايران با استاد محمود جواديپور آغاز شده و اوج حقيقي آن با سيحون و گالري او بوده است؛ اما باز هم گالريداري در ايران بهخوبي جا نيفتاده است. او تاسيس گالري در ايران را يكي از مهمترين نقاط تاسيس نظام اقتصاد هنر و رساندن اثر هنري به علاقمند خواند و افزود: بخش ديگر اين كار برعهده رسانهها و آشناييهاي شخصي هنرمند بوده كه ما اين كار را مديون حضور سيحون و همكارانشان و كساني كه از سال 1345 تا كنون فعاليت كردهاند، هستيم. بدون حضور او اين سيستم نامتعادل همچنان مطلقا وجود نميداشت. آغداشلو در ادامه همچنين با بيان اين مطلب كه هنرمندان ما عادت به بدعادتي دارند، ابراز عقيده كرد: هنرمندان ما شكستشان را با گالريداريها تقسيم ميكنند و موفقتشان را از آن خودشان ميدانند؛ اما در همهي جاي دنيا گالريدار تعيين كنندهي قيمت، محل فروش و سياست كلي براي معرفي هنرمند است. درحاليكه گالريدار در ايران تيغ برايي ندارد. وي تبليغ و قانعكردن مشتري را مهمترين مشكل گالريدارها در ايران و در همه جاي دنيا دانست و گفت: اين كار، فعاليتي عظيم و پيچيدهاي است و تلاش بهخاطر هنرمند، زمينهي هنر مملكت و اعتبار فرهنگ معاصر كشور بوده كه نسبت به نقاط ديگر جهان درصد ناچيزي است. به گزارش ايسنا، در ادامهي برنامه پرويز كلانتري - هنرمند نقاش - نيز دربارهي مدير گالري سيحون عنوان كرد، ما مناسبات نقاش و مشتري را نميشناختيم و حضور يك گالري در آن زمان بهما ياد داد كه كار گالري سه راس دارد؛ گالريدار، نقاش و مخاطب. وي در ادامه بخشهايي از يادداشتي را با عنوان "قلبي ديگر در سينه سيحون" خواند. در پايان اين مراسم لوح يادبودي ازسوي جامعهي هنرهاي تجسمي ايران و گالريها و... به معصومه سيحون بهعنوان بانوي گالري ايران اهدا شد. همچنين مستندي دربارهي زندگي وي پخش شد. در ادامه حاضران در اين مراسم از آثار هنري معصومه سيحون در گالري هما بازديد كردند. در حاشيه اين مراسم معصومهي سيحون به خبرنگار ايسنا گفت: گمان ميكنم بيشتر از دولتمردان، وطنم را دوست دارم و نيز بيش از دولتمردان براي اين كشور خدمت كردهام، اما متاسفانه مورد بيمهري قرار گرفتهام. بنا بر اين گزارش، هنرمندان نقاش و مجسمهساز و جمعي از گرافيستهاي ايران باسابقه و جوانترها، به نگارخانهي هما رفتند و در حاليكه گالري را جمعيت زيادي دربر گرفته بود، چراغ نمايشگاه نقاشيهاي سيحون در فضاي نسبتا كوچك نگارخانهي يادشده روشن شد. مجموعه نقاشيهاي معصومه سيحون با فضاي آبستره و مربوط به سالهاي 1346 تا 1380 بودند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]