تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836953682
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) امهانى خواهر گرامى على عليهالسلام امهانى نيز غدير را اين گونه توصيف مىكند : رسول خدا صلى الله عليه و آله به هنگام بازگشت از حج در غديرخم فرود آمدند ، آنگاه در گرماى نيمروز تابستان ، ايستاده و خطاب به مردم ايراد خطبه فرمودند . سپس متن خطبه را نقل كرده است . اين روايت را بزاز در مسند خود ، سهمودى شافعى و ابنعقده نقل كردهاند . ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 45 ) امهانى دختر ابوطالب و فاطمه بنت اسد ، نامش فاخته و بنابر قولى هند است . او در سال فتح مكه اسلام اختيار كرد و با اسلام خود از همسرش هبيره جدا شد . امهانى از هبيره فرزندى به نام جعده داشت . او مردى فقيه بود و از ناحيهى على عليهالسلام والى خراسان شد . امهانى پس از مدتى به همسرى رسول خدا صلى الله عليه و آله درآمد . او روايات بسيارى را در موضوعات مختلف عبادى ، اعتقادى ، تفسير قرآن و حقانيت ولايت على عليهالسلام نقل كرده است . علامه طهرانى نيز كتابى به نام اخبار ام هانى را به نقل از نجاشى به ايشان نسبت داده است . ) طهرانى ، 1332 ، ج 1 ، ص 322 ) رسولخدا صلى الله عليه و آله او را افتخار حسنين عليهماالسلام برشمرده و مىفرمايد : حسنين از نظر عمه و عمو هم بهتريناند ، عموى آنها جعفرطيار در بهشت است ، و عمهى ايشان امهانى ، دختر ابوطالب است ؛ او كه حتى به اندازهى يك چشم به هم زدن نيز مشرك نبود . ) نعمانى ، بىتا ، ج 1 ، ص 120 ) بنابر نقل اكثر مفسران ، معراج پيامبر صلى الله عليه و آله از خانهى امهانى صورت گرفته است . ) طبرسى ، 1415 ، ج 6 ، ص 217 ) در حالى كه طبق آيهى شريفهى ) سبحان الذى أسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام الى المسجد الأقصى ( ) اسراء : 1 ) ، مبدأ معراج پيامبر صلى الله عليه و آله مسجدالحرام بوده است . علامه طباطبائى مىفرمايد : ممكن است معراج دو بار اتفاق اقتاده باشد ؛ يك بار از منزل امهانى و يك بار از مسجد ، ) طباطبائى ، 1374 ، ج 13 ، ص 31 ) علامه جعفر عاملى فرض ديگرى را احتمال داده و مىفرمايد : ممكن است استعمال مجازى باشد ؛ زيرا متعارف آن است كه هر مكانى به چيزى كه در آن معروف است شناخته مىشود . بنابراين ، ممكن است پيامبر صلى الله عليه و آله در آن شب از خانهى امهانى به مسجد و از آنجا به معارج رفته باشد . ) عاملى ، 1415 ، ج 3 ، ص 26 - 25 ) عايشه دختر ابوبكر و همسر پيامبر صلى الله عليه و آله ابنعقده در حديث الولايه حديث غدير را از عايشه نيز روايت كرده است . ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 93 ) عايشه دختر ابوبكر ) خليفهى اول ( و امرومان ، در سال چهارم پس از بعثت در مكه به دنيا آمد . دو سال پيش از هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله به مدينه ، به نكاح حضرت درآمد و يك سال و نيم پس از هجرت در ماه شوال به خانهى پيامبر آمد . به هنگام رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله هجده سال داشت و با اين حساب ، او هشت سال و پنج ماه از زندگى خود را در خانه پيامبر سپرى كرده است . ) عسكرى ، 1368 ، ج 1 ، ص 45 ) رفتار محبتآميز پيامبر صلى الله عليه و آله با فاطمه عليهاالسلام همواره او را آزاد مىداد ، چنان كه نام خديجه عليهاالسلام نيز موجب رنجش خاطر او مىگرديد . به اعتراف خود او ، به هيچ زنى به اندازهى خديجه حسادت نورزيده است . ) بخارى ، 1401 ، ج 4 ، ص 231 ) عايشه پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله جرئت و جسارت بىنظير خود را آشكار نمود . در دوران حاكميت پدرش ابوبكر ، و عمر خليفهى دوم ، و همچنين در نيمه اول خلافت عثمان ، از طرفداران جدى حكومت و مهرهاى فعال به حساب مىآمد تا آنكه خلافت به دست اميرالمؤمنين على عليهالسلام افتاد . او معتقد بود پس از قتل عثمان ، طلحه بهترين گزينه براى امر خلافت است . به همين دليل ، آنگاه كه از بيعت مردم مدينه با على بن ابىطالب عليهالسلام باخبر گرديد به شدت برآشفت و با تغيير سياست خود دربارهى عثمان ، او را بىگناه و مظلوم دانست و على عليهالسلام را به قتل او متهم نمود . سپس به بهانهى خونخواهى عثمان پرچم مخالفت با على عليهالسلام را برافراشت و با تجهيز لشكريان نظامى ، با هدف رويارويى با على عليهالسلام و خلع ايشان از حكومت ، از مكه روانهى بصره گرديد . لشكريانش با حمله به فرماندارى بصره و قلع و قمع و كشتار مردم ، فرماندار بصره و تعدادى از نگهبانان را دستگير كردند و بيتالمال بصره را به تصرف خود درآوردند . از طرفى ، على عليهالسلام نيز كه از حركت عايشه باخبر شده بود ، مردم را در مسجد جمع كرد و در اجتماع آنان از ماهيت حركت عايشه و اهداف شوم او و طلحه و زبير پرده برداشت و از شكست آنان در اين مبارزه خبر داد . حضرت پس از نامهنگارى با ابوموسى اشعرى ، مردم كوفه و امام حسن عليهالسلام ، با سپاه خود وارد بصره شدند . لشكر على عليهالسلام در اين جنگ با وارد كردن ضربات سنگين بر سپاه عايشه ، جنگ را به پايان رساندند . عايشه پس از شكست ، به مدينه بازگشت . لشكر عايشه در اين جنگ پرچمى نداشتند و پرچم لشكر شترى بود كه عايشه بر پشت آن سوار شده بود و در پيشاپيش لشكر حركت مىكرد ، و به همين دليل ، آن را جنگ » جمل « مىنامند . على عليهالسلام پس از پيروزى در اين جنگ ، فرمان عفو عمومى را اين گونه صادر نمودند : مردم ! زخمىهاى دشمن را نكشيد ، فرارىها را تعقيب نكنيد و پشيمان شدگان را مورد توبيخ و سرزنش قرار ندهيد . اگر كسى از افراد دشمن سلاح خود را بر زمين انداخت در امان است ؛ آنها را آزار نرسانيد . هر كس داخل خانهى خود گرديد و در را به روى خود بست ، خون و جان وى محفوظ است ، آزارش ندهي. ( عسكرى ، 1368 ، ج 2 ، ص 213 ) آثار شوم اقتصادى و روانى اين جنگ ساليان طولانى بر سر مسلمانان سايه افكند، و اين جنگ مقدمهى جنگ ديگرى به نام » صفين « گرديد . مرحوم علامه عسكرى جلد دوم كتاب نقش عايشه در تاريخ اسلام را به دوران على عليهالسلام اختصاص داده و وقايع آن دوران را با نگاه محققانهى خود مورد بررسى و ارزيابى قرار داده است . سرانجام زندگى پر حادثهى عايشه كه مملو از درگيرىهاى خانوادگى و اجتماعى بود ، در سال 58 هجرى به پايان رسيد . نقل شده است هنگامى كه عايشه به حال احتضار افتاد سخت ناراحت و پريشان بود . به او گفتند : اين قدر پريشانى و ناراحتى چرا ؟ تو فرزند ابوبكر صديق و مادر همهى مؤمنان هستى ! در جواب گفت : به راستى جنگ جمل مانند استخوانى در گلويم مانده است ، اى كاش قبل از آن روز مرده بودم يا در شمار فراموش شدگان قرار داشتم . ) عسكرى ، 1368 ، ج 3 ، ص 210 ) و هرگاه آيهى شريفهى ) و قرن فى بيوتكن ( را قرائت مىكرد به قدرى مىگريست كه مقنعهاش خيس مىشد . ) ابنسعد ، 1377 ، ج 8 ، ص 81 ) فاطمه دختر حمزه عموى بزرگوار پيامبر صلى الله عليه و آله فاطمه نيز يكى ديگر از بانوان راوى حديث غدير است . ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 108 ) پدرش حمزه عموى بزرگوار پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، مادرش سلمى بنت عميس و كنيهاش امالفضل بوده است . بنابر روايتى ، آنگاه كه پيشنهاد ازدواج فاطمه به رسول خدا صلى الله عليه و آله داده شد فرمودند : او دختر برادر رضاعى من است . زيرا طبق روايتى ، حمزه و رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در مكه از بانويى به نام ثوبيه شير خورده بودند . فاطمه علاوه بر روايت غدير ، يكى از راويان روايت مشهور » على منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى « است . ) مجلسى ، 1403 ، ج 27 ، ص 268 ) فاطمه زهرا عليهاالسلام دختر گرامى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فاطمه زهرا عليهاالسلام نيز از بانوانى است كه همراه پدر بزرگوار خود در واقعه غدير حضور داشته است . نقل شده : على عليهالسلام كه به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله به يمن رفته بود ، وقتى از يمن به مكه بازگشت حضرت زهرا عليهاالسلام را مشاهده نمود كه محل شده ، بوى خوش استعمال كرده و لباس رنگين پوشيده است . از او در اين باره سؤال كرد و فاطمه عليهاالسلام پاسخ داد : رسول خدا صلى الله عليه و آله ما را بر اين عمل فرمان داده است . ) مجلسى ، 1403 ، ج 21 ، ص 391 ) ابنعقده حديث غدير را از فاطمه عليهاالسلام نيز روايت نموده است . ايشان به نقل از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند : » هر كه من ولى اويم ، پس على ولى اوست ؛ و كسى را كه من پيشواى اويم ، پس على پيشواى اوست . « ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 107 ) دفاع از ولايت على بن ابىطالب عليهالسلام و تلاش بر اثبات حقانيت آن در زندگى فاطمه عليهاالسلام نمونههاى فراوانى دارد . ايشان در عمر كمتر از سه ماههى خود پس از رحلت رسول خدا صلى الله عليه و آله ، با سخنرانى در جمع زنان مهاجرين و انصار ، و در حضور خليفهى وقت با استناد به كلمات پيامبر صلى الله عليه و آله به تبلغ پيام غدير پرداختند . احتجاج به حديث غدير و بازگويى آنچه در غدير گذشته است شيوهى ديگرى در اثبات حقانيت و حمايت ايشان از حق است . احتجاج به حديث غدير ، از طريق روايتى كه به » روايت فواطم « نيز مشهور است بدين گونه نقل شده است : بكر بن احمد قصرى مىگويد : حديث نمودند براى ما فاطمه ، زينب و امكلثوم دختران موسى بن جعفر عليهالسلام كه حديث نمود براى ما فاطمه دختر جعفر بن محمد صادق عليهالسلام ، و گفت : حديث نمود براى من فاطمه دختر محمد بن على عليهالسلام ، و او گفت : حديث نمود براى من فاطمه دختر على بن حسين عليهالسلام ، و او گفت : حديث نمود براى من فاطمه و سكينه دختران حسين بن على عليهالسلام از امكلثوم دختر فاطمه عليهاالسلام بنت النبى صلى الله عليه و آله كه فاطمه عليهاالسلام فرمود : آيا فراموش كرديد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله در غديرخم فرمود : » هر كه را من مولاى اويم پس على مولاى اوست «؟ و اينكه ايشان خطاب به على عليهالسلام فرمودند : » نسبت تو با من مثل نسبت هارون است به موسى ، با اين تفاوت كه پس از من پيامبر ديگرى نخواهد آمد . « اين حديث از يك وجه مسلسل است و آن اينكه هر يك از بانوان موسوم به فاطمه ، از عمهى خود روايت نمودهاند . ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 62 - 61 ) به دليل آنكه نام چند تن از راويان اين حديث » فاطمه « است ، به » روايت فواطم « نيز مشهور است . بيعت دوم : بيعت بر خلافت پس از قتل عثمان در سال 35 هجرى ، مردم كه على عليهالسلام را بهترين گزينه براى امر خلافت مىدانستند در محلى اجتماع كرده و پذيرش خلافت را از سوى ايشان خواستار شدند . يكى از مورخان اهل سنت اجتماع اصحاب و مردم را براى پذيرفتن خلافت از سوى على عليهالسلام اين گونه توصيف مىكند : گروهى از مهاجرين و انصار ، از جمله طلحه و زبير ، نزد على آمده و گفتند : دستت را جلو بياور تا با تو بيعت كنيم ؛ و در نقلى ديگر مىنويسد: آنان نزد ايشان آمده و گفتند : عثمان كشته شده و مردم نياز به رهبر دارند و ما امروز هيچ كس را برتر و لايقتر از شما بر اين امر نمىدانيم ؛ زيرا سابقهى شما از ديگران بيشتر است و شما نزديكترين افراد به رسول خدا صلى الله عليه و آله بودهايد . ) طبرى ، بىتا ، ج 3 ، ص 450 ) على عليهالسلام در چند خطبه ، حضور مردم و پافشارى آنان بر بيعت را توصيف نموده و در خطبهى 229 به شركت دختران جوان در ميان جمعيت تصريح فرموده و آن اجتماع را اين گونه ترسيم مىكند : » و بسطتم يدى فكففتها و مددتموها فقبضتها ثم تداككتم تداك الابل اليهم على حياضها يوم ورودها حتى انقطع النعل و سقطت ارداء و وطىء الضعيف و بلغ من سرور الناس ببيعتهم اياى ان ابتهج بها الصغير و هدج اليها الكبير و تحامل نحوها العليل و حسرت اليها الكعاب « ؛ دست مرا براى بيعت مىگشوديد و من مىبستم . شما آن را به سوى خود مىكشيديد و من آن را مىگرفتم . سپس چونان شتران تشنه كه به طرف آبشخور هجوم مىآورند بر من هجوم آورديد تا آنكه بند كفشم پاره شد و عبا از دوشم افتاد ، و افراد ناتوان پايمال گرديدند . آنچنان مردم در بيعت با من خشنود بودند كه خردسالان شادمان ، و پيران براى بيعت كردن لرزان به راه افتادند و بيماران بر دوش خويشان سواره ، و دختران جوان بىنقاب به صحنه آمدند . و به اين ترتيب ، حركت سياسى زنان در عصر ولايت نيز استمرار يافت . نتيجه در نوشتار حاضر با هدف پىگيرى سهم زنان در حركت عظيم و تاريخى غديرخم ، حضور بانوان در اين حادثه در سه مرحله مورد مطالعه و بررسى اجمال قرار گرفت : 1. هجرت : رسول اكرم صلى الله عليه و آله همگان را براى سفرى بزرگ و مهم كه مسير اعتقادى و سياسى امت پس از ايشان را تعيين مىكرد فراخواندند . نه سختىها و دشوارىهاى سفر مانع دعوت و حضور بانوان گرديد و نه جنسيت آنان ؛ چنان كه پيش از آن نيز در مهاجرت از مكه به حبشه كه براى رهايى از آزار مشركان مكه ، و به دستور شخص رسول اكرم صلى الله عليه و آله صورت گرفت حضور داشتند . از ميان اين بانوان مىتوان از بزرگوارانى همچون امسلمه و اسماء بنت عميس نام برد . 2. بيعت : در بررسى مفهوم بيعت دريافتيم كه بيعت با حاكميت قطعا از امور سياسى است ، چه بيعت را موجب مقبوليت بدانيم و چه موجب مشروعيت آن . بنابراين ، شركت بانوان در واقعهى غدير و بيعت آنان با پيامبر صلى الله عليه و آله و على عليهالسلام بر پذيرش حقانيت ولايت و حاكميت ايشان بيانگر استقلال آنان در حركتهاى سياسى است و اينكه دخالت در امور سياسى و حكومتى مرز جنسيتى ندارد . چنان كه پيش از آن نيز زنان دست كم در دو بيعت ديگر با پيامبر صلى الله عليه و آله و پس از آن نيز در تجمعى كه از سوى مردم براى بيعت با على عليهالسلام تشكيل شده بود شركت داشتند . 3. روايت غدير : رسول گرامى صلى الله عليه و آله پس از ايراد سخنرانى تاريخى و مفصل غدير ، تمام حاضران را تكليف نمودند تا پيام ايشان را به غايبان برسانند . قطعا مخاطبان پيام نورانى غدير ، كه فراز مهم آن امامت على عليهالسلام و يازده امام پس از ايشان است ، منحصر به زمان ايشان نبود ، بلكه به دليل آنكه پيامى جاودانه و در جهت تداوم خط رسالت محسوب مىشد همگان بايد تلاش مىكردند تا آن را به نسلهاى بعد منتقل نمايند . از اين رو ، زنان در اين مرحله نيز حضور يافتند ، و در ميان صحابى رسول خدا صلى الله عليه و آله بزرگوارانى همچون فاطمه زهرا عليهاالسلام ، امهانى ، امسلمه ، اسماء بنت عميس ، فاطمه بنت حمزه آن را روايت نمودند . /خ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]
صفحات پیشنهادی
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني)
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني)-غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) امهانى خواهر گرامى على عليهالسلام امهانى نيز غدير را ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني)-غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) امهانى خواهر گرامى على عليهالسلام امهانى نيز غدير را ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم)
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) زنان و دو بيعت با على بن ابىطالب عليهالسلام بيعت اول : در غديرخم در بيست و پنجم ذى القعده سال دهم هجرى رسول خدا ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) زنان و دو بيعت با على بن ابىطالب عليهالسلام بيعت اول : در غديرخم در بيست و پنجم ذى القعده سال دهم هجرى رسول خدا ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم)
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) بيعت بانوان با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در تاريخ اسلام براى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بيعتهاى متعددى به ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) بيعت بانوان با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در تاريخ اسلام براى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بيعتهاى متعددى به ...
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول)
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول)-جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول) مروري بر ديدگاه ... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول)-جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول) مروري بر ديدگاه ... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
فصلنامه خاص
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · مشق والدين در ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · مشق والدين در ...
نشريه خبري دانشگاه الزهرا (س)
احادیث و روایات: امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب ... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
احادیث و روایات: امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب ... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
سالاد مکزيکي
احادیث و روایات: امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد .... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد .... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
سالاد اسفناج
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول) · مشق والدين در فصل مدرسه · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · غدير، هجرت، بيعت و روايت ...
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول) · مشق والدين در فصل مدرسه · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · غدير، هجرت، بيعت و روايت ...
عمليات استشهادي در خليج فارس (4)
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · مشق والدين در ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · مشق والدين در ...
خطبه غديريه اميرمؤمنان(عليه السلام) در زمان حكومت
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت اول) آنان پس از حضور در مراسم حج ، كه آخرين حج رسول خدا صلى الله عليه و آله و به نام » حجة ... و آله كه به » خطبهى غدير « مشهور ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت اول) آنان پس از حضور در مراسم حج ، كه آخرين حج رسول خدا صلى الله عليه و آله و به نام » حجة ... و آله كه به » خطبهى غدير « مشهور ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها