محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826664740
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) امهانى خواهر گرامى على عليهالسلام امهانى نيز غدير را اين گونه توصيف مىكند : رسول خدا صلى الله عليه و آله به هنگام بازگشت از حج در غديرخم فرود آمدند ، آنگاه در گرماى نيمروز تابستان ، ايستاده و خطاب به مردم ايراد خطبه فرمودند . سپس متن خطبه را نقل كرده است . اين روايت را بزاز در مسند خود ، سهمودى شافعى و ابنعقده نقل كردهاند . ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 45 ) امهانى دختر ابوطالب و فاطمه بنت اسد ، نامش فاخته و بنابر قولى هند است . او در سال فتح مكه اسلام اختيار كرد و با اسلام خود از همسرش هبيره جدا شد . امهانى از هبيره فرزندى به نام جعده داشت . او مردى فقيه بود و از ناحيهى على عليهالسلام والى خراسان شد . امهانى پس از مدتى به همسرى رسول خدا صلى الله عليه و آله درآمد . او روايات بسيارى را در موضوعات مختلف عبادى ، اعتقادى ، تفسير قرآن و حقانيت ولايت على عليهالسلام نقل كرده است . علامه طهرانى نيز كتابى به نام اخبار ام هانى را به نقل از نجاشى به ايشان نسبت داده است . ) طهرانى ، 1332 ، ج 1 ، ص 322 ) رسولخدا صلى الله عليه و آله او را افتخار حسنين عليهماالسلام برشمرده و مىفرمايد : حسنين از نظر عمه و عمو هم بهتريناند ، عموى آنها جعفرطيار در بهشت است ، و عمهى ايشان امهانى ، دختر ابوطالب است ؛ او كه حتى به اندازهى يك چشم به هم زدن نيز مشرك نبود . ) نعمانى ، بىتا ، ج 1 ، ص 120 ) بنابر نقل اكثر مفسران ، معراج پيامبر صلى الله عليه و آله از خانهى امهانى صورت گرفته است . ) طبرسى ، 1415 ، ج 6 ، ص 217 ) در حالى كه طبق آيهى شريفهى ) سبحان الذى أسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام الى المسجد الأقصى ( ) اسراء : 1 ) ، مبدأ معراج پيامبر صلى الله عليه و آله مسجدالحرام بوده است . علامه طباطبائى مىفرمايد : ممكن است معراج دو بار اتفاق اقتاده باشد ؛ يك بار از منزل امهانى و يك بار از مسجد ، ) طباطبائى ، 1374 ، ج 13 ، ص 31 ) علامه جعفر عاملى فرض ديگرى را احتمال داده و مىفرمايد : ممكن است استعمال مجازى باشد ؛ زيرا متعارف آن است كه هر مكانى به چيزى كه در آن معروف است شناخته مىشود . بنابراين ، ممكن است پيامبر صلى الله عليه و آله در آن شب از خانهى امهانى به مسجد و از آنجا به معارج رفته باشد . ) عاملى ، 1415 ، ج 3 ، ص 26 - 25 ) عايشه دختر ابوبكر و همسر پيامبر صلى الله عليه و آله ابنعقده در حديث الولايه حديث غدير را از عايشه نيز روايت كرده است . ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 93 ) عايشه دختر ابوبكر ) خليفهى اول ( و امرومان ، در سال چهارم پس از بعثت در مكه به دنيا آمد . دو سال پيش از هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله به مدينه ، به نكاح حضرت درآمد و يك سال و نيم پس از هجرت در ماه شوال به خانهى پيامبر آمد . به هنگام رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله هجده سال داشت و با اين حساب ، او هشت سال و پنج ماه از زندگى خود را در خانه پيامبر سپرى كرده است . ) عسكرى ، 1368 ، ج 1 ، ص 45 ) رفتار محبتآميز پيامبر صلى الله عليه و آله با فاطمه عليهاالسلام همواره او را آزاد مىداد ، چنان كه نام خديجه عليهاالسلام نيز موجب رنجش خاطر او مىگرديد . به اعتراف خود او ، به هيچ زنى به اندازهى خديجه حسادت نورزيده است . ) بخارى ، 1401 ، ج 4 ، ص 231 ) عايشه پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله جرئت و جسارت بىنظير خود را آشكار نمود . در دوران حاكميت پدرش ابوبكر ، و عمر خليفهى دوم ، و همچنين در نيمه اول خلافت عثمان ، از طرفداران جدى حكومت و مهرهاى فعال به حساب مىآمد تا آنكه خلافت به دست اميرالمؤمنين على عليهالسلام افتاد . او معتقد بود پس از قتل عثمان ، طلحه بهترين گزينه براى امر خلافت است . به همين دليل ، آنگاه كه از بيعت مردم مدينه با على بن ابىطالب عليهالسلام باخبر گرديد به شدت برآشفت و با تغيير سياست خود دربارهى عثمان ، او را بىگناه و مظلوم دانست و على عليهالسلام را به قتل او متهم نمود . سپس به بهانهى خونخواهى عثمان پرچم مخالفت با على عليهالسلام را برافراشت و با تجهيز لشكريان نظامى ، با هدف رويارويى با على عليهالسلام و خلع ايشان از حكومت ، از مكه روانهى بصره گرديد . لشكريانش با حمله به فرماندارى بصره و قلع و قمع و كشتار مردم ، فرماندار بصره و تعدادى از نگهبانان را دستگير كردند و بيتالمال بصره را به تصرف خود درآوردند . از طرفى ، على عليهالسلام نيز كه از حركت عايشه باخبر شده بود ، مردم را در مسجد جمع كرد و در اجتماع آنان از ماهيت حركت عايشه و اهداف شوم او و طلحه و زبير پرده برداشت و از شكست آنان در اين مبارزه خبر داد . حضرت پس از نامهنگارى با ابوموسى اشعرى ، مردم كوفه و امام حسن عليهالسلام ، با سپاه خود وارد بصره شدند . لشكر على عليهالسلام در اين جنگ با وارد كردن ضربات سنگين بر سپاه عايشه ، جنگ را به پايان رساندند . عايشه پس از شكست ، به مدينه بازگشت . لشكر عايشه در اين جنگ پرچمى نداشتند و پرچم لشكر شترى بود كه عايشه بر پشت آن سوار شده بود و در پيشاپيش لشكر حركت مىكرد ، و به همين دليل ، آن را جنگ » جمل « مىنامند . على عليهالسلام پس از پيروزى در اين جنگ ، فرمان عفو عمومى را اين گونه صادر نمودند : مردم ! زخمىهاى دشمن را نكشيد ، فرارىها را تعقيب نكنيد و پشيمان شدگان را مورد توبيخ و سرزنش قرار ندهيد . اگر كسى از افراد دشمن سلاح خود را بر زمين انداخت در امان است ؛ آنها را آزار نرسانيد . هر كس داخل خانهى خود گرديد و در را به روى خود بست ، خون و جان وى محفوظ است ، آزارش ندهي. ( عسكرى ، 1368 ، ج 2 ، ص 213 ) آثار شوم اقتصادى و روانى اين جنگ ساليان طولانى بر سر مسلمانان سايه افكند، و اين جنگ مقدمهى جنگ ديگرى به نام » صفين « گرديد . مرحوم علامه عسكرى جلد دوم كتاب نقش عايشه در تاريخ اسلام را به دوران على عليهالسلام اختصاص داده و وقايع آن دوران را با نگاه محققانهى خود مورد بررسى و ارزيابى قرار داده است . سرانجام زندگى پر حادثهى عايشه كه مملو از درگيرىهاى خانوادگى و اجتماعى بود ، در سال 58 هجرى به پايان رسيد . نقل شده است هنگامى كه عايشه به حال احتضار افتاد سخت ناراحت و پريشان بود . به او گفتند : اين قدر پريشانى و ناراحتى چرا ؟ تو فرزند ابوبكر صديق و مادر همهى مؤمنان هستى ! در جواب گفت : به راستى جنگ جمل مانند استخوانى در گلويم مانده است ، اى كاش قبل از آن روز مرده بودم يا در شمار فراموش شدگان قرار داشتم . ) عسكرى ، 1368 ، ج 3 ، ص 210 ) و هرگاه آيهى شريفهى ) و قرن فى بيوتكن ( را قرائت مىكرد به قدرى مىگريست كه مقنعهاش خيس مىشد . ) ابنسعد ، 1377 ، ج 8 ، ص 81 ) فاطمه دختر حمزه عموى بزرگوار پيامبر صلى الله عليه و آله فاطمه نيز يكى ديگر از بانوان راوى حديث غدير است . ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 108 ) پدرش حمزه عموى بزرگوار پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، مادرش سلمى بنت عميس و كنيهاش امالفضل بوده است . بنابر روايتى ، آنگاه كه پيشنهاد ازدواج فاطمه به رسول خدا صلى الله عليه و آله داده شد فرمودند : او دختر برادر رضاعى من است . زيرا طبق روايتى ، حمزه و رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در مكه از بانويى به نام ثوبيه شير خورده بودند . فاطمه علاوه بر روايت غدير ، يكى از راويان روايت مشهور » على منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى « است . ) مجلسى ، 1403 ، ج 27 ، ص 268 ) فاطمه زهرا عليهاالسلام دختر گرامى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فاطمه زهرا عليهاالسلام نيز از بانوانى است كه همراه پدر بزرگوار خود در واقعه غدير حضور داشته است . نقل شده : على عليهالسلام كه به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله به يمن رفته بود ، وقتى از يمن به مكه بازگشت حضرت زهرا عليهاالسلام را مشاهده نمود كه محل شده ، بوى خوش استعمال كرده و لباس رنگين پوشيده است . از او در اين باره سؤال كرد و فاطمه عليهاالسلام پاسخ داد : رسول خدا صلى الله عليه و آله ما را بر اين عمل فرمان داده است . ) مجلسى ، 1403 ، ج 21 ، ص 391 ) ابنعقده حديث غدير را از فاطمه عليهاالسلام نيز روايت نموده است . ايشان به نقل از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند : » هر كه من ولى اويم ، پس على ولى اوست ؛ و كسى را كه من پيشواى اويم ، پس على پيشواى اوست . « ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 107 ) دفاع از ولايت على بن ابىطالب عليهالسلام و تلاش بر اثبات حقانيت آن در زندگى فاطمه عليهاالسلام نمونههاى فراوانى دارد . ايشان در عمر كمتر از سه ماههى خود پس از رحلت رسول خدا صلى الله عليه و آله ، با سخنرانى در جمع زنان مهاجرين و انصار ، و در حضور خليفهى وقت با استناد به كلمات پيامبر صلى الله عليه و آله به تبلغ پيام غدير پرداختند . احتجاج به حديث غدير و بازگويى آنچه در غدير گذشته است شيوهى ديگرى در اثبات حقانيت و حمايت ايشان از حق است . احتجاج به حديث غدير ، از طريق روايتى كه به » روايت فواطم « نيز مشهور است بدين گونه نقل شده است : بكر بن احمد قصرى مىگويد : حديث نمودند براى ما فاطمه ، زينب و امكلثوم دختران موسى بن جعفر عليهالسلام كه حديث نمود براى ما فاطمه دختر جعفر بن محمد صادق عليهالسلام ، و گفت : حديث نمود براى من فاطمه دختر محمد بن على عليهالسلام ، و او گفت : حديث نمود براى من فاطمه دختر على بن حسين عليهالسلام ، و او گفت : حديث نمود براى من فاطمه و سكينه دختران حسين بن على عليهالسلام از امكلثوم دختر فاطمه عليهاالسلام بنت النبى صلى الله عليه و آله كه فاطمه عليهاالسلام فرمود : آيا فراموش كرديد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله در غديرخم فرمود : » هر كه را من مولاى اويم پس على مولاى اوست «؟ و اينكه ايشان خطاب به على عليهالسلام فرمودند : » نسبت تو با من مثل نسبت هارون است به موسى ، با اين تفاوت كه پس از من پيامبر ديگرى نخواهد آمد . « اين حديث از يك وجه مسلسل است و آن اينكه هر يك از بانوان موسوم به فاطمه ، از عمهى خود روايت نمودهاند . ) امينى ، 1362 ، ج 2 ، ص 62 - 61 ) به دليل آنكه نام چند تن از راويان اين حديث » فاطمه « است ، به » روايت فواطم « نيز مشهور است . بيعت دوم : بيعت بر خلافت پس از قتل عثمان در سال 35 هجرى ، مردم كه على عليهالسلام را بهترين گزينه براى امر خلافت مىدانستند در محلى اجتماع كرده و پذيرش خلافت را از سوى ايشان خواستار شدند . يكى از مورخان اهل سنت اجتماع اصحاب و مردم را براى پذيرفتن خلافت از سوى على عليهالسلام اين گونه توصيف مىكند : گروهى از مهاجرين و انصار ، از جمله طلحه و زبير ، نزد على آمده و گفتند : دستت را جلو بياور تا با تو بيعت كنيم ؛ و در نقلى ديگر مىنويسد: آنان نزد ايشان آمده و گفتند : عثمان كشته شده و مردم نياز به رهبر دارند و ما امروز هيچ كس را برتر و لايقتر از شما بر اين امر نمىدانيم ؛ زيرا سابقهى شما از ديگران بيشتر است و شما نزديكترين افراد به رسول خدا صلى الله عليه و آله بودهايد . ) طبرى ، بىتا ، ج 3 ، ص 450 ) على عليهالسلام در چند خطبه ، حضور مردم و پافشارى آنان بر بيعت را توصيف نموده و در خطبهى 229 به شركت دختران جوان در ميان جمعيت تصريح فرموده و آن اجتماع را اين گونه ترسيم مىكند : » و بسطتم يدى فكففتها و مددتموها فقبضتها ثم تداككتم تداك الابل اليهم على حياضها يوم ورودها حتى انقطع النعل و سقطت ارداء و وطىء الضعيف و بلغ من سرور الناس ببيعتهم اياى ان ابتهج بها الصغير و هدج اليها الكبير و تحامل نحوها العليل و حسرت اليها الكعاب « ؛ دست مرا براى بيعت مىگشوديد و من مىبستم . شما آن را به سوى خود مىكشيديد و من آن را مىگرفتم . سپس چونان شتران تشنه كه به طرف آبشخور هجوم مىآورند بر من هجوم آورديد تا آنكه بند كفشم پاره شد و عبا از دوشم افتاد ، و افراد ناتوان پايمال گرديدند . آنچنان مردم در بيعت با من خشنود بودند كه خردسالان شادمان ، و پيران براى بيعت كردن لرزان به راه افتادند و بيماران بر دوش خويشان سواره ، و دختران جوان بىنقاب به صحنه آمدند . و به اين ترتيب ، حركت سياسى زنان در عصر ولايت نيز استمرار يافت . نتيجه در نوشتار حاضر با هدف پىگيرى سهم زنان در حركت عظيم و تاريخى غديرخم ، حضور بانوان در اين حادثه در سه مرحله مورد مطالعه و بررسى اجمال قرار گرفت : 1. هجرت : رسول اكرم صلى الله عليه و آله همگان را براى سفرى بزرگ و مهم كه مسير اعتقادى و سياسى امت پس از ايشان را تعيين مىكرد فراخواندند . نه سختىها و دشوارىهاى سفر مانع دعوت و حضور بانوان گرديد و نه جنسيت آنان ؛ چنان كه پيش از آن نيز در مهاجرت از مكه به حبشه كه براى رهايى از آزار مشركان مكه ، و به دستور شخص رسول اكرم صلى الله عليه و آله صورت گرفت حضور داشتند . از ميان اين بانوان مىتوان از بزرگوارانى همچون امسلمه و اسماء بنت عميس نام برد . 2. بيعت : در بررسى مفهوم بيعت دريافتيم كه بيعت با حاكميت قطعا از امور سياسى است ، چه بيعت را موجب مقبوليت بدانيم و چه موجب مشروعيت آن . بنابراين ، شركت بانوان در واقعهى غدير و بيعت آنان با پيامبر صلى الله عليه و آله و على عليهالسلام بر پذيرش حقانيت ولايت و حاكميت ايشان بيانگر استقلال آنان در حركتهاى سياسى است و اينكه دخالت در امور سياسى و حكومتى مرز جنسيتى ندارد . چنان كه پيش از آن نيز زنان دست كم در دو بيعت ديگر با پيامبر صلى الله عليه و آله و پس از آن نيز در تجمعى كه از سوى مردم براى بيعت با على عليهالسلام تشكيل شده بود شركت داشتند . 3. روايت غدير : رسول گرامى صلى الله عليه و آله پس از ايراد سخنرانى تاريخى و مفصل غدير ، تمام حاضران را تكليف نمودند تا پيام ايشان را به غايبان برسانند . قطعا مخاطبان پيام نورانى غدير ، كه فراز مهم آن امامت على عليهالسلام و يازده امام پس از ايشان است ، منحصر به زمان ايشان نبود ، بلكه به دليل آنكه پيامى جاودانه و در جهت تداوم خط رسالت محسوب مىشد همگان بايد تلاش مىكردند تا آن را به نسلهاى بعد منتقل نمايند . از اين رو ، زنان در اين مرحله نيز حضور يافتند ، و در ميان صحابى رسول خدا صلى الله عليه و آله بزرگوارانى همچون فاطمه زهرا عليهاالسلام ، امهانى ، امسلمه ، اسماء بنت عميس ، فاطمه بنت حمزه آن را روايت نمودند . /خ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]
صفحات پیشنهادی
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني)
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني)-غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) امهانى خواهر گرامى على عليهالسلام امهانى نيز غدير را ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني)-غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) امهانى خواهر گرامى على عليهالسلام امهانى نيز غدير را ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم)
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) زنان و دو بيعت با على بن ابىطالب عليهالسلام بيعت اول : در غديرخم در بيست و پنجم ذى القعده سال دهم هجرى رسول خدا ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) زنان و دو بيعت با على بن ابىطالب عليهالسلام بيعت اول : در غديرخم در بيست و پنجم ذى القعده سال دهم هجرى رسول خدا ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم)
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) بيعت بانوان با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در تاريخ اسلام براى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بيعتهاى متعددى به ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) بيعت بانوان با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در تاريخ اسلام براى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بيعتهاى متعددى به ...
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول)
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول)-جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول) مروري بر ديدگاه ... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول)-جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول) مروري بر ديدگاه ... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
فصلنامه خاص
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · مشق والدين در ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · مشق والدين در ...
نشريه خبري دانشگاه الزهرا (س)
احادیث و روایات: امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب ... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
احادیث و روایات: امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب ... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
سالاد مکزيکي
احادیث و روایات: امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد .... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد .... غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) ...
سالاد اسفناج
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول) · مشق والدين در فصل مدرسه · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · غدير، هجرت، بيعت و روايت ...
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت اول) · مشق والدين در فصل مدرسه · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · غدير، هجرت، بيعت و روايت ...
عمليات استشهادي در خليج فارس (4)
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · مشق والدين در ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت دوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت سوم) · غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان (قسمت چهارم و پاياني) · مشق والدين در ...
خطبه غديريه اميرمؤمنان(عليه السلام) در زمان حكومت
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت اول) آنان پس از حضور در مراسم حج ، كه آخرين حج رسول خدا صلى الله عليه و آله و به نام » حجة ... و آله كه به » خطبهى غدير « مشهور ...
غدير، هجرت، بيعت و روايت بانوان(قسمت اول) آنان پس از حضور در مراسم حج ، كه آخرين حج رسول خدا صلى الله عليه و آله و به نام » حجة ... و آله كه به » خطبهى غدير « مشهور ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها