واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: آیت الله حائری: با توجه به علوم روز به فرزندانمان پاسخ دهيم عصر ما عصر دانش است و فرزندان ما از ما سوالاتي ميكنند كه ما اين سوالات را از پدران خود نميپرسيديم و اين نشانه آگاهي فرزندان ما است و اگر ما توانستيم جواب قانعكنندهاي به فرزندانمان بدهيم آنان با روحيهاي محكمتر از ما به راه خدا آمده و در اين مسير جانفشاني ميكنند. ایسنا: يك عضو مجلس خبرگان گفت: بايد با توجه به علوم روز به سوالات ديني و غيرديني فرزندانمان پاسخ بگوييم و بدانيم كه همواره دانستههاي گذشته اينگونه به نسلهاي آينده انتقال يافته است و نيز اگر فرزندان ما در نزدمان جواب سوالهايشان را نيابند جواب آنها را از ديگران خواهند پرسيد.آيتالله حائري شيرازي پيش از خطبههاي نماز جمعه تهران طي سخناني با موضوع « فضيلت ماه رمضان » اظهار كرد: ماه رمضان ماهي است كه رسولخدا (ص) در استقبال از اين ماه در خطبهاي بيان فرمودند؛ « در اين ماه شما را به مهماني حضرت حق دعوت كردهاند و نفسهايتان ثواب تسبيح، خوابتان ثواب عبادت و هر خيري كه در اين ماه انجام ميدهيد چندين برابر اوقات ديگر براي شما اجر و ثواب به همراه دارد.»وي با طرح اين سوال كه « چرا ماه رمضان اين مقدار فضيلت دارد و انسان با روزه به قرب الهي دست مييابد؟ » خاطرنشان كرد: عصر ما عصر دانش است و فرزندان ما از ما سوالاتي ميكنند كه ما اين سوالات را از پدران خود نميپرسيديم و اين نشانه آگاهي فرزندان ما است و اگر ما توانستيم جواب قانعكنندهاي به فرزندانمان بدهيم آنان با روحيهاي محكمتر از ما به راه خدا آمده و در اين مسير جانفشاني ميكنند، در غير اين صورت سراغ راه ديگر و افرادي ديگر خواهند رفت.وي همچنين با بيان اينكه « امروزه از راه اينترنت ميتوان سوالي از اين سوي دنيا را از آن سوي دنيا پرسيد» بيان كرد: ما بايد بدانيم اگر فرزندان ما و اين كبوتراني كه بر بام خانههاي ما قرار گرفتهاند به بامهاي ديگر پرواز كنند برگشتنشان سخت خواهد بود. توصيه من به شركتكنندگان در نماز جمعه اين است كه پاسخ سوالات خود را از اين محفل كسب كرده و به فرزندان خود انتقال دهيم؛ زيرا از طريق همين سوالها و جوابهاست كه نسلهاي پيشين، گذشته خود را به نسلهاي ديگر انتقال دادهاند.اين عضو مجلس خبرگان با اشاره به مهاجرت بنياسراييل به همراه حضرت موسي(ع) از مصر به دليل دشمنيهاي فرعونيان با آنها، يادآور شد: در آن ماجرا فرعونيان به دنبال قوم بنياسراييل و حضرت موسي(ع) آمدند و اصحاب موسي ديدند كه دشمنانشان به آنها نزديك ميشوند و گفتند كه « به ما رسيدند و حال دمار از روزگار ما در ميآورند.» مثل اينكه بعضيها امروز ميگويند آمريكا تهديد كرده است به جنگ، آمدند. حضرت موسي(ع) در جواب اصحاب خود گفت «كلآ؛ محال است، آنها به ما نخواهند رسيد ، خداي من با من است» هماكنون هم وقتي برخي ميگويند «آمدند» رهبري و معتقداني كه به وي نزديك هستند مثل رييسجمهور همين حرف را ميزنند و ميگويند «كلآ؛ ما از اينجا عبور ميكنيم». بايد بدانيم، امام كه اين كار را شروع كرد با امر خدا شروع كرد و پيش خود اين راه را نرفت.وي ادامه داد: حضرت موسي(ع) پس از انتقال اصحاب خود به آنها گفت « فرعونيان درصدد براندازي نسل شما بودند و "نساء" دختران شما را زنده ميگذاشتند و "ابناء" شما را ميكشتند و ما بايد بدانيم امروزه جنگ، جنگ فرهنگي است و باز هم همان تفكر بر سر جايش است. منتهي در جنگ فرهنگي "نساء" و "ابناء" معناي ديگري دارد در نسل كشي پسران كه انتقال دهنده نسل گذشته به آينده هستند را ميكشند و زنان را به دليل آنكه فرزندان آنان از نسل و نژاد همسرانشان هستند را زنده نگه ميدارند.وي خاطرنشان كرد: در جنگ فرهنگي آنها كه فرهنگ طرف مقابل را قبول ميكنند، چه زن و چه مرد باشند "نساء" فرهنگي هستند و آنهايي كه حامل نطفه فرهنگ ملي و مذهبي خود باشند "ابناء" فرهنگي هستند و از اين نظر "ابناء" فرهنگي را چه زن باشند و چه مرد ذبح ميكنند. بنتالهدي صدر را چون صاحب مكتب و ايدئولوژي بود ميكشند و ما بايد بدانيم كه در زمان فرعون نسلكشي ميكردند ولي حال فرهنگكشي ميكنند. بسياري از مرداني كه آن موقع ميكشتند امروزه به دليل قبول فرهنگ، در جنگ فرهنگي ترقيشان ميدهند و نميكشند تا برايشان كار كنند و به محض قبول فرهنگ مقابل ديگر دست از دشمني خود با آنان بر ميدارند و از آنان حمايت ميكنند، همانطور كه در جريان فتنه وقتي كه ديدند اينها "نساء" هستند از آنها حمايت كردند.حائري شيرازي گفت: آنها "ابناء" خود را ميشناسند و "نساء" را هم ميشناسند و هر كه در فرهنگشان حل نشد "ابناء" و محكوم به ذبح است و اگر بتوانند ذبحاش ميكنند و هر كه در فرهنگشان حل شود "نساء" است و نگهداريش ميكنند، بورسيه به وي ميدهند و ترقياش ميدهند.وي اظهار كرد: من به آموزش و پرورش هم گفتم كه مردم به شما "ابناء" تحويل ميدهند شما به آنها "نساء" تحويل ندهيد.وي يادآور شد: خدا پس از هجرت بنياسراييل به آنها گفت؛ « هر ساله در چنين روزي براي پخت نان، خمير آن را بلافاصله بپزيد» و اين به دليل آن بود كه در زمان وقوع هجرت قوم حضرت موسي(ع) از مصر آنان به دليل كمي وقت نتوانسته بودند خمير را به درستي آماده كنند و همانطور كه آرد را خمير كرده بودند آن را تبديل به نان و فطير نموده بودند. پس وقتي پسران آنان از پدرانشان ميپرسيدند كه چرا اقدام به اين كار ميكنيد؟ آنها گذشته خود را براي آنها بيان ميكردند و اين گونه بود كه فرهنگ گذشته را به نسلهاي آينده منتقل ميكردند.اين عضو مجلس خبرگان ادامه داد: امروز نيز اگر فرزندان ما از ما بپرسند كه چرا روزه ميگيريم ، نماز ميخوانيم و جهاد ميكنيم بايد جواب تعقلي به وي داد و اگر بگوييد چون خدا گفته است راست گفتهايد اما تا انسان برسد به اين مطالب كه اين نكات دستور و حرف خداست، طول دارد و زمانبر است.وي خاطرنشان كرد: تعبد براي اهل تعبد است و تعقل خاكريزي است در جلوي تعبد و ميتواند به تعبد خدمت كند. امامهاي ما در مقابل سوالات نميگفتند چون خدا گفته است و همانطور كه در كتاب "عللالشرايع" ميبينيم علت هر چيزي بيان شده است.وي افزود: عصر ما عصر رشد علم است و چه بسا جوابي را كه صد سال قبل در مقابل سوالي بيان ميكردند امروزه ديگر قانع كننده نباشد و دين به نفعاش است كه مردم دانششان افزوده شود و اگر يك روز دانش اهل عالم افزوده شود، آن روز، روز جشن دين است، چون دين ميگويد كه بدين ترتيب انسانها مرا بهتر ميشناسند.حائري شيرازي ادامه داد: درزمان خلقت حضرت آدم(ع) فرشتگان با توجه به جهل آدم گفتند كه وي در زمين فساد خواهد كرد، ولي خداوند متعال با توجه به علم و معلومات آدم گفت كه كساني با مبارزه با جهل خود اوج خواهند گرفت.وي با اشاره به عبادات به خصوص روزه گفت: در روزهداري افراد از امر غريزه خود خارج شده و به دليل امر خدا با غريزه خود مخالفت ميكنند و اين باعث آزاد شدن انسان ميشود و روزه براي آزاد شدن انسان از خود است. روزه هرچه شرايطش سختتر باشد، اجرش نيز بيشتر است و اگر قلب روزهدار باشد دست و پا نيز روزهدار خواهد بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]