تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851519329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شریدر به روایت شریدر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شریدر به روایت شریدر
شریدر
کتاب "شریدر به روایت شریدر" ترجمه مازیار اسلامی مصاحبه مفصل و خواندنی کوین جکسن با پل شریدر منتقد، فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکایی است که به تازگی به چاپ رسیده است. پل شریدر یکی از مطرح ترین فیلمنامه نویسان آمریکا محسوب می شود که از شاخص ترین کارهایش فیلمنامه فیلم های نمونه و چالش برانگیز مارتین اسکورسیزی "راننده تاکسی"، "گاو خشمگین" و "آخرین وسوسه مسیح" است.کتاب "شریدر به روایت شریدر" در ابتدا روایت‌گر روند رشد شریدر در یک ساختار بسته پروتستانی است که پس از تفکرات آرمانخواهانه متعارف به یک آنارشیست جوان در بحران های سیاسی - اجتماعی دهه 1960 تبدیل می شود؛ دهه ای که در آن نظم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رایج در اروپا و آمریکا توسط جوانان شورشی زیر سوال می رود. شریدر در این اثر توضیح می دهد که چگونه بین کشیش شدن یا تبدیل شدن به یک مصلح اجتماعی معلق می شود و سپس حداقل در تحولی بیرونی و پر سرعت نوع تربیت و آرمان های نوجوانی اش رنگ می بازد. درواقع شریدر در فصول ابتدایی کتاب توضیح می دهد که چگونه هنر و مشخصاً سینما دریچه ای جدید برای او بود تا ظرفیت های اجتماعی اش را ارضا کند و تربیت شخصی اش را در یک فرآیند پر از سرگشتگی تغییر دهد.کتاب "شریدر به روایت شریدر" تنها آشکار کننده تفکرات یکی از مهم ترین افراد سینمای دهه هفتاد آمریکا نیست؛ بلکه بررسی کننده ریشه های فکری، اجتماعی و همین طور درون سینمایی این دهه طلایی در تاریخ سینما نیز هسترفتن شریدر به سوی نقد فیلم و نگاهش به این پدیده از نکات مهم، جذاب و البته درس آموز کتاب است. آشنایی او با "پالین کیل" و رفتنش زیر نفوذ آن منتقد متنفذ و بزرگ و سپس چرخشش به سوی شیوه های دیگر نقد فیلم، او را در بستری جدی برای نقد قرار می دهد. این سینماگر چندوجهی در جای جای پاسخ هایش از رویکرد ویژه و کلانش به نقد می گوید، اما از طرفی در این نگاه کلان به سینما تربیت او بسیار موثر بوده و با وجود فاصله های ظاهری از آرمان تربیتی اش در دوران کودکی و نوجوانی هیچگاه عمیقا از تأثیرات آن به گفته خودش رها نشده؛ آنقدر که وقتی دوران تحصیل، نقد و فیلمسازی اش را مرور می کند مزایا و آسیب های تربیتش در آن دوران را به وضوح می بیند.او در نوع آموختنش در سینما سلوک انزواطلبانه و شخصی را طی می کند؛ چرا که ذهنش از کودکی به دلیل محدودیت های خانوادگی از سینما و آثار نمایشی خالی است، خود شریدر در این باره می گوید: "جنبه منفی سلوک فردی من در آموختن سینما و یادگیری فیلمسازی، دریافت روشنفکرانه از یک سرگرمی توده ای است... من فیلمسازی هستم که هرگز یاد نگرفت در طول سال های تکوینش نسبت به فیلم حسی عاطفی داشته باشد..."شریدر درباره راننده تاکسی می گوید: خشونت تراویس حاصل انزوا یا خشم اجتماعی نیست. قصد من این بود که فیلمی شخصی ساخته شود نه شرحی سیاسیدر فصل مربوط به تجربیات ابتدایی فیلمنامه نویسی اش آشکارا معلوم می شود که فیلمنامه های او (از جمله راننده تاکسی) آینه ای است از همین روند و فراز و نشیب های شخصیتی او، نکاتی که در تحلیل شخصیت تراویس(شخصیت مرکزی راننده تاکسی) و حتی مسیح(در فیلم آخرین وسوسه مسیح) می گوید کاملاً این رد پاها و نوع تجربیات شخصی اش را در خلق این شخصیت های پیچیده و چندبعدی آشکار می کند.کتاب "شریدر به روایت شریدر" تنها آشکار کننده تفکرات یکی از مهم ترین افراد سینمای دهه هفتاد آمریکا نیست؛ بلکه بررسی کننده ریشه های فکری، اجتماعی و همین طور درون سینمایی این دهه طلایی در تاریخ سینما نیز هست. به نوعی می توان شریدر را ریشه ای برای اسکورسیزی دانست؛ وقتی میزان گره شخصی او را با فیلمنامه هایی که برای این فیلمساز مولف و صاحب سبک سینمای آمریکا نوشته متوجه می شویم در واقع او را چیزی فراتر از یک خالق تصور می کنیم.شریدر با یاد کردن از منابع الهام حقیقی و هنری خود برای خلق راننده تاکسی، آخرین وسوسه مسیح و... در واقع بنیادهای فلسفی این آثار را آشکار می کند. او درباره راننده تاکسی می گوید: "خشونت تراویس حاصل انزوا یا خشم اجتماعی نیست. قصد من این بود که فیلمی شخصی ساخته شود نه شرحی سیاسی."کتاب در بخش اول دارای قسمت های فوق العاده ای است که پل شریدر در تمام آنها به فیلم ها و فیلمنامه های خود می پردازد و سایه زندگی شخصی اش که در قسمت های اول آمده را در تمام این فصول حفظ می کند، اما بخش دوم کتاب ارزشی دگرگون دارد. در این بخش چند نقد مهم از شریدر ترجمه شده که نمونه های ارزشمندی است از آثاری که در تاریخ نقد کلاسیک شده اند. همچنین در همان بخش اول نگرش شریدر به سینمای استعلایی و کتاب ارزشمندش در مطالعات سینمایی بسیار مهم است که راهگشای نگرش های داخلی به سینمای معنوی، می تواند باشد تا با تعاریف و شکل های دقیق تری به سمت این سبک سینمایی حرکت کنیم. منبع: جام جمگروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن