تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816510260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرتره‌ی مرد ناتمام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پرتره ی مرد ناتمام
پرتره
پرتره‌ی مرد ناتمام، عنوان مجموعه داستانی به قلم امیرحسین یزدان‌بُد است که سعی دارد جلوه ای از انسان معاصر ایرانی و شرایط و عوامل گوناگون اجتماعی، تاریخی و فلسفی تاثیرگذار بر زندگی وی را انعکاس دهد.این مجموعه با روایت زندگی مهرداد ناصری (به عنوان نماینده ای از قشر فرهیخته جامعه) و جنبه های مختلف شخصیتی و رفتاری او آهسته آهسته تکه های مختلفی از پازل شخصیت او را در کنار یکدیگر می چیند و در نهایت باعث شکل گیری یک نمای کلی در ذهن مخاطب می شود.نویسنده از منظرگاه های مختلفی برای بیان داستان های مجموعه بهره می برد. استفاده از روایت دانای کل، راوی اول شخص، روایتگری در قالب نامه نگاری، روزنگاری و دیالوگ در مجموعه ی 8 داستان، شرایطی را فراهم می آورد که از زوایای مختلف به مساله واحد نگریسته شود. در این راستا گاه نویسنده برای القای بهتر مفهوم مد نظر از زاویه دیدهای کمتر رایجی همچون اول شخص جمع نیز استفاده می کند.استفاده از روایت دانای کل، راوی اول شخص، روایتگری در قالب نامه نگاری، روزنگاری و دیالوگ در مجموعه ی 8 داستان، شرایطی را فراهم می آورد که از زوایای مختلف به مساله واحد نگریسته شوددر داستان "برای مارسیای رذل عزیز" که دلدادگی مهرداد ناصری در دوران دانشجویی را به تصویر می کشد، انتخاب راوی اول شخص جمع که دلالت بر 3 کاراکتر (مهرداد ناصری و دوستانش فرج و رضا) دارد و همچنین خطاب قراردادن مارسیا با ضمیر دوم شخص جمع (به نشانه احترام) بدرستی توازن 3 نفر در مقابل یک نفر و برتری مارسیا بر هرسه را القا می کند: «ما سبب نمی فهمیدیم. در دنیایی بودیم که هر چیز مسبب اصلی خودش را داشت. هر کوفتی که بود بالاخره سببی بود برای خودش... آن روز که آمدید باران می بارید. گفتند یکی از آمریکا آمده.»در داستان های مجموعه از عنصر زبان خوب بهره گرفته شده است. در داستان "فردا برمی‌گردم" با زبانی طنزگونه مواجهیم که زن باردار 20 ساله ای روایتگر آن است. حضور طنز در این داستان 2 کارکرد دارد:1. به عنوان یک داستان پیوسته که قرار است داستان اصلی را تکمیل کند زبان طنز و نگاه قضاوتگر شخصیت پیرامون مهرداد ناصری موجب می شود که جنبه های غیرعادی زندگی ناصری به هجو کشیده شده و به سخره گرفته شود. حضور چنین نگاهی، بیگانگی و عدم ارتباط مهرداد ناصری با دیگران را که در داستان نخست بدان اشاره شده تایید می کند.2. به عنوان یک داستان مستقل در پس این روزنگاری ها، وحشت شخصیت اصلی حضور دارد که وی با تمسک به این زبان طنز دائم در حال انکار آن است. وحشت از عمل سزارین، تنهایی و زندگی تکراری که به دفعات به طور غیرمستقیم به آنها اشاره می شود: «من هم یک عمل ساده می کنم که اصلا مهم نیست. یک روز، نهایت 2 روز توی بیمارستان مواظبم هستند و هیچ دردی هم ندارد.» در داستان "برای مارسیای رذل عزیز" هر چه در داستان پیش می رویم، زبان رویکرد ادبی و ذهنی تری می یابد و استفاده از فرم جملات به هم پیوسته کمک می کند که سیلان ذهن یک دانشجوی رشته ادبیات در فضایی بین خواب و بیداری بهتر انتقال یابد. تلاش نویسنده بر آن است که هر کدام از داستان های مجموعه تکمیل کننده بخشی از داستان نهایی که در نگاه کلان بازتاب دهنده جامعه معاصر ایرانی است باشند. اما این خصیصه گاه مخاطب را با تک داستان هایی مواجه می کند که قابلیت ساختاری لازم را به طور مستقل ندارنداما این قابلیت در داستان "چیزی شبیه سونیا" گاه به افراط کشیده می شود و باعث گنگ شدن بخش هایی از داستان می شود. در داستان "جنوار" نیز که داستانی پلیسی است و به بیان ماجرا در یک دوره تاریخی خاص اشاره دارد به لحاظ عنصر زبانی بهره گیری از کلمات و اصطلاحات و شیوه گفتار رایج آن دوره تاریخی به بهتر تجسم یافتن داستان در ذهن مخاطب کمک می کند.تلاش نویسنده بر آن است که هر کدام از داستان های مجموعه تکمیل کننده بخشی از داستان نهایی که در نگاه کلان بازتاب دهنده جامعه معاصر ایرانی است باشند. اما این خصیصه گاه مخاطب را با تک داستان هایی مواجه می کند که قابلیت ساختاری لازم را به طور مستقل ندارند. در مجموعه داستان پرتره مرد ناتمام بهره جستن از قصه کهن یوسف و زلیخا در داستان "هنوز یوسف" و اشاره به ماجرای رستم و سهراب در داستان "جنوار" مصداقی از این بهره برداری اند و در نهایت حضور همه این قابلیت ها مخاطب را با مجموعه داستانی مواجه می کند که رنگ و بوی ایرانی دارد.گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن