تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826065818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کتاب‌شناسی توصیفی فیلمنامه در سال 1388‏


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > اکبرلو، منوچهر  -  پیش از این نگارنده کتاب‌های مرتبط با فیلمنامه را در سال‌های پیشین در ماهنامه فیلم‌نگار آورده بود. آن چه می‌خوانید کتاب‌شناسی تمامی آثاری است که در سال 1388 در ایران منتشر شده‌اند و ‏با موضوع فیلمنامه ارتباط دارند. این کتاب‌ها یا متن فیلمنامه‌اند یا نقد و تحلیل یک فیلمنامه ‏و یا آموزش فیلمنامه‌نویسی. ‏  در شمال شرق آخرین تپه ‏ اکبر یوسفی‌نجف‌آبادی ‏ ناشر: فرانک ‏ ‏72 صفحه، رقعی، 13000 ریال، چاپ اول، 2500 نسخه ‏ سه رزمنده برای بررسی منطقه شناسایی شده به آنجا رفته‌اند که صدای فرمانده عراقی آنها را به خود می‌آورد. رزمنده‌ها یکدیگر را با تعجب نگاه می‌کنند، آنها مطمئن هستند ‏که آنجا سنگری نبوده است، از این رو تصمیم بر آن می‌شود که یکی از رزمنده‌ها آنها را سرگرم و دو نفر دیگر خود را به عقب برسانند. دو تن از رزمنده‌ها به شهادت می‌رسند و ‏آخرین نفر که زخمی شده، در حالی که سعی دارد خود را به دوستانش برساند، خاطراتش را مرور می‌کند. او 16 روز است که در کنار رودخانه «شیلر» زخمی و مجروح مانده است. ‏فرمانده عملیات بالاخره رزمنده را پیدا می‌کند و با ترفند جنگی جدید به سراغ عراقی‌ها می‌روند و آنها را شکست می‌دهند. ‏ ‏ ‏ ‏ آخرین سه‌شنبه: مجموعه فیلمنامه‌‏ حسن لطفی ‏ ناشر: اندیشه زرین ‏ ‏94 صفحه، رقعی، 20000 ریال، چاپ اول، 1500 نسخه ‏ کتاب مجموعه شش فیلمنامه با عنوان خاتون، آخرین سه‌شنبه، مسابقه، انتظار بانو، انتظار طوبی و امرداد از مجموعه فیلمنامه‌های جمعی از نویسندگان قزوین است. در فیلمنامه آخرین ‏سه‌شنبه اتوبوسی از زوار، از تهران به مقصد جمکران حرکت می‌کند. پیرمردی که 39 سه‌شنبه متوالی به جمکران رفته، به این امید که بار چهلم موفق به دیدار آقا امام زمان (عج) شود ،‏در میان مسافران این اتوبوس قرار دارد. ‏ ‏ از مسافران دیگر این اتوبوس زن میانسالی است که هشت سال پیش شوهرش را از دست داده و برای امرار معاش خود و دخترش تن به خودفروشی داده است و اکنون نذر کرده که ‏هشت سال خدمه زوار آقا شود. اتوبوس در میانه راه خراب می‌شود و در این بین پیرمرد در خواب امام زمان را می‌بیند که به او می‌گوید دست پر به جمکران بیاید. پیرمرد که از شوق ‏دیدار امام زمان نمی‌تواند صبر کند تا اتوبوس تعمیر شود، در تاریکی شب و با پای پیاده به سمت جمکران حرکت می‌کند. زن نیز با پیرمرد همراه می‌شود و در راه داستانش را برای ‏پیرمرد بازگو می‌کند، اما پیرمرد زن را از خود می‌راند و زن التماس می‌کند که او را در این بیابان تنها نگذارد که ناگهان زن از راه دور مسجد جمکران را می‌بیند و به طرف آن حرکت ‏می‌کند ، اما پیرمرد به هر طرف که نگاه می‌کند، بیابان است. ‏   ‏آلبوم علی خاکبازان، رضا حیدرنژاد و محسن سیدی ‏ ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ‏ ‏166 صفحه، رحلی (شومیز)، 40000 ریال، چاپ اول، 3000 نسخه ‏ کتاب حاضر، حاوی متن کامل فیلمنامه آلبوم خانوادگی است که مخاطب آن، گروه سنی کودک و نوجوان است. این فیلمنامه دارای مضمونی اجتماعی است و فیلمی که بر اساس آن ‏ساخته شده، تاکنون جوایزی داخلی و بین‌المللی کسب کرده است. تعدادی عکس از برخی صحنه‌های فیلم نیز در این کتاب به چاپ رسیده است. ‏   آنا ‏همایون‌رضا عطاردی ‏ ناشر: تکا (توسعه کتاب ایران) ‏ ‏72 صفحه، رقعی، 9000 ریال، چاپ اول، 2200 نسخه ‏ ‏ ‏حامد جوانی 19 ساله و عاشق دختری مسیحی به نام آنا است. حامد و آنا و برادرش، سیمون از بچگی با هم بزرگ شده‌اند، خانواده آنها به علت تفاوت مذهبی و طبقاتی با ازدواج آنها مخالف هستند. خانواده آنا شبی به مقصد ابوظبی مخفیانه اثاث‌کشی می‌کنند. حامد که از ماجرا باخبر می‌شود، در پی یافتن آنها ‏حرکت می‌کند، اما ماشین او در جاده‌ای متروک خراب می‌شود. اتوبوسی حامل مسافران راهیان نور که برای بازدید از منطقه جنگی می‌رفتند، از راه می‌رسد و حامد سوار می‌شود. در نیمه‌های مسیر ناگهان حامد سیمون را می‌بیند و با اصرار از راننده اتوبوس می‌خواهد که با سرعت به تعقیب ماشین سیمون برود. ‏راننده قبول می‌کند و مسیر طولانی، او را تعقیب می‌کند. اما اتوبوس به مسیری می‌رسد که برای رسیدن به منطقه جنگی نمی‌تواند به دنبال سیمون که خلاف جهت حرکت کرده است برود، حامد پیاده می‌شود. اما او در انتخاب مسیر مردد است، تردید او بین انتخاب مشاهده عشق و فداکاری جوانان وطن و تعقیب آنا ‏در این فیلمنامه به تصویر کشیده شده است   از کلمه تا تصویر: ‏استوری‌برد و فراگرد ‏فیلم‌سازی‎ ‎‏ مارسی بگلیتر مترجمان: ‏میترا تیموریان و مسعود مددی ناشر: سازمان‌مطالعه ‌و ‏تدوین‌کتب‌علوم ‏‏‌انسانی ‌دانشگاه‌ها ‏‏(سمت) ‏ ‏222 صفحه، وزیری،- 31000 ریال، ‏چاپ اول، 1000 ‏نسخه ‏   ‏ ایراد: مجموعه فیلمنامه‌های کوتاه حسین مدحت ‏ ناشر: چاپار ‏ ‏108 صفحه، رقعی، 17000 ریال، چاپ اول، 2000 نسخه ‏ در فیلمنامه ایراد پسربچه پنج‌ساله‌ای که روی پله جلوی ‏خانه‌شان نشسته، با مشاهده سیگار نیمه خاموشی که کمی ‏آن‌طرف‌تر از پله روی زمین افتاده است، آن را برمی‌دارد و ‏تظاهر به سیگار کشیدن می‌کند. او که در وسط کوچه تک و ‏تنها ایستاده و به سیگار خاموش پک می‌زند، ناگهان مورد ‏خطاب مرد ژنده‌پوشی قرار می‌گیرد که او را از این کار منع ‏می‌کند و پسربچه با شنیدن صدای مرد، به سرعت سیگار ‏را روی زمین پرت می‌کند و به خانه می‌رود. اما با کمال ‏تعجب مشاهده می‌کند که مرد ژنده‌پوش خود به روشن ‏کردن سیگار پرداخته است. در این مجموعه 11 فیلمنامه ‏کوتاه از حسین مدحت آمده که ایراد یکی از آنهاست. ‏عناوین دیگر فیلمنامه‌ها عبارت است از: باجه تلفن، ‏دوچرخه، موتورسیکلت، عطش، آبیته قرمزته، چرخش ابدی، ‏خط قرمز، حجاب، سکه آخر و نردبانی رو به آسمان. ‏   به سوی مادر گیتی دهقان ‏ ناشر: تکا (توسعه کتاب ایران) ‏ ‏76 صفحه، رقعی، 10000 ‏ریال، چاپ اول، 2200 نسخه ‏ اثر حاضر در قالب فیلمنامه به ‏موضوع دغدغه‌ها و مبارزات ‏مردم فلسطین اختصاص یافته ‏و نخستین اثر نویسنده است. ‏   ‏ بودن یا نبودن کیانوش عیاری ‏ ناشر: نشر نی ‏ ‏168 صفحه، رقعی، 32000 ‏ریال، چاپ اول، 1100 نسخه ‏ آنیک آوانسیان از 12 سالگی ‏دچار نارسایی قلبی بوده و ‏اکنون که 21 ساله است، در ‏فهرست انتظار پیوند قلب به سر ‏می‌برد، زیرا تنها راه نجات او از ‏مرگ حتمی، پیوند قلب سالم به ‏بدن اوست. در این میان پسر ‏جوانی به نام امیر در شب ‏عروسی بر اثر نزاعی دچار ‏مرگ مغزی می‌شود. اگر ‏خانواده امیر رضایت دهند، قلب ‏امیر را به آنیک پیوند می‌زنند. ‏دکتر نیک‌نژاد که به سبب ‏شغلش با آنیک و خانواده‌اش ‏همراه می‌شود، سعی می‌کند به ‏هر ترتیب رضایت خانواده امیر ‏را بگیرد. سرنوشت آنیک و ‏اتفاقاتی که برایش به وقوع ‏می‌پیوندد، ادامه داستان را شکل ‏می‌دهد. فیلمنامه حاضر، تبدیل ‏به یک فیلم بلند سینمایی شده و ‏جایزه بهترین فیلم را در اولین ‏دوره جشن خانه سینما و ‏جایزه اول جشنواره بین‌المللی ‏فیلم رشد در سال 1377 را از ‏آن خود کرده است. ‏   بیدارم برو ‏ جواد کراچی ‏ ناشر: انتشارات‌روشنگران ‌و مطالعات ‌زنان ‏ ‏64 صفحه، رقعی، 20000 ریال، چاپ اول، 1000 نسخه ‏ مجید، با یک ماشین ‏باربری دوج قدیمی ‏به همراه اصغر از ‏پیچ و خم جاده‌ای ‏کوهستانی می‌گذرند. ‏آن دو در طول راه ‏زنی را می‌بینند. این ‏زن می‌خواهد به ‏روستای «اشک بر» و ‏از آنجا به آینه‌بندون ‏برود. زن پس از ‏سوار شدن، داستان ‏زندگی خود، از زمان ‏ازدواج تا چگونگی ‏رفتار همسرش با او ‏و در نهایت درگیری با ‏همسرش را شرح ‏می‌دهد. او که اینک ‏نمی‌داند شوهرش ‏پس از ضربه‌ای که ‏به سرش وارد آمده ‏زنده است یا نه، قصد ‏بازگشت به خانه را ‏دارد. در پایان ‏فیلمنامه مجید که ‏برای سفت کردن پیچ ‏و مهره‌های صفحه ‏ترمز زیر کامیون ‏رفته ناگهان بر اثر به ‏هم خوردن تعادل ‏ماشین و افتادن ‏ماشین روی بدنش ‏جان می‌بازد. این بار ‏اصغر است که در ‏جاده می‌راند و زن به ‏او می‌گوید: بیدارم ‏برو. ‏    پایان هالیوودی ‏ وودی آلن مترجم: امید روحانی ناشر: نیلا ‏ ‏168 صفحه، رقعی، 35000 ریال، چاپ اول، 2200 نسخه ‏ فیلم پایان ‏هالیوودی اثر وودی آلن درباره ‏ساخت یک فیلم است. ‏در این فیلم، وودی ‏آلن، نقش کارگردانی ‏نیویورکی را بازی ‏می‌کند که از ‏استودیوهای ‏هالیوودی و مردان ‏کسب و کار این ‏حرفه، به شدت بیزار ‏است. وال واکسمن،ـ کارگردانی که در ‏گذشته بسیار مورد ‏احترام بوده، دو بار ‏جایزه اسکار برده، ‏اما امروز در انتهای ‏خط است و فیلم‌های ‏تبلیغاتی درباره لوازم ‏بهداشتی مردان ‏می‌سازد و به خاطر ‏سرسختی در کوتاه ‏نیامدن از تمایلات ‏هنری‌اش و نیز ‏دمدمی مزاجی به ‏تدریج همه همکاران ‏خود را ناامید کرده ‏است. این فیلم دو ‏وجه دارد؛ از یک سو، ‏وضعیت رابطه وودی ‏آلن با سینما و از ‏دیگر سو کمدی ‏ازدواج مجدد. ‏   پستچی‌سه بار در نمی‌زند حسن فتحی ‏ ناشر: کتاب نیستان ‏ ‏152 صفحه، رقعی، 24000 ریال، چاپ اول، 2200 نسخه ‏ ‏ نویسنده در این فیلمنامه به بررسی روان‌کاوانه شخصیت‌های ‏فیلمنامه پرداخته است و طی آن سه برهه از زمان را به ‏تصویر کشیده است؛ زمان قاجار، پهلوی، و زمان حال. ‏فیلمنامه در سه طبقه از یک ساختمان اتفاق می‌افتد و هر طبقه ‏نمایانگر یکی از زمان‌هاست. ‏ فیلم روایتی موازی و اپیزودیک از زندگی فردی به نام ‏ابراهیم در طفولیت، میانسالی و پیری است که به ترتیب بر ‏دوره‌های تاریخی قاجار، پهلوی و معاصر منطبق شده است. ‏ابراهیم بعد از مرگ مادرش که کنیز شازده‌ای قجری بوده به ‏یتیم‌خانه سپرده می‌شود و در جوانی از وردستی طیب ‏لوطی صفت به نوچگی شعبان قداره‌کش روی می‌آورد. در ‏پیری نیز بعد از سرکیسه کردن بیوه‌ای متمول، دختر نوجوان ‏او را مورد آزار و اذیت قرار داده و کینه‌اش را به جان ‏می‌خرد. ‏   پیش از طلوع و پیش از غروب (دو فیلمنامه همراه) ‏ریچارد لینکلیتر، کیم کریزان، ژولی دلپی، ایتان هاوک مترجمان: یاسین محمدی، آراز بارسقیان ناشر: افراز ‏ ‏176 صفحه، رقعی، 35000 ریال، چاپ اول، 1100 نسخه ‏ ‏«پیش از طلوع» و «پیش از غروب» دو صورت یک زندگی‌اند، دو ‏موقعیت در یک رابطه. فیلمنامه «پیش از طلوع»، داستان جوانی و ‏شور و شر است. 9 سال بعد، «لینکلیتر» «پیش از غروب» را ‏ساخت که ادامه فیلم پیش از طلوع بود؛ آدم‌ها همان آدم‌ها بودند، ‏اما با تغییری عظیم؛ سلین و حبسی پیش از غروب 9 سال پیرتر ‏شده بودند. 9 سال بی‌خبری ممکن است موجب گردد هر پیوندی ‏مخدوش یا فراموش شود. چیزی که در فیلم دوم شاهد آن ‏هستیم؛ هرچند که در پایان مشخص نمی‌شود که حبسی و سلین ‏به یکدیگر می‌رسند و با هم ازدواج می‌کنند یا نه. ‏   جان مالکوویچ بودن ‏ چارلی کافمن ‏ مترجم: امید نیک‌فرجام ناشر: افراز ‏ ‏144 صفحه، رقعی، 33000 ریال، چاپ اول، 1100 نسخه ‏ شخصیت اصلی فیلمنامه «جان مالکوویچ بودن»، «کریگ»، ‏خیمه‌شب‌بازی است که کارش از جانب دیگران جدی گرفته ‏نمی‌شود. و حتی مورد ملامت و اعتراض قرار می‌گیرد، حتی ‏همسرش، لوته، نیز در عالم خود با حیواناتش مشغول است و ‏ادراکی از خلاقیت کریگ ندارد. این وضع کریگ را به سوی ‏استخدام در بخش بایگانی یک نوشته عجیب و غریب با نام ‏‏«لسترکورپ» سوق می‌دهد. در این نوشته شخصیت ماکسین ‏سرنوشت را به گونه‌ای دیگر برای کریگ رقم می‌زند. فیلم جان ‏مالکوویچ بودن محصول سال 1999 است که با کارگردانی ‏‏«اسپایک جونز» و نویسندگی «چارلی کافمن» به اجرا درآمده ‏است. ‏   ‏ حماسه نبی و هاجر (قاچاق نبی)‏ حسن یونسی، یوسف جمادی ‏ ناشر: تکا (توسعه کتاب ایران) ‏ ‏332 صفحه، رقعی، 40000 ریال، چاپ اول، 2200 نسخه ‏ در ادبیات شفاهی، مکتوب و آهنگین مردم ایران، حماسه‌های ‏رزمی فراوانی وجود دارد که در آنها از مبارزه علیه ‏زورمداران و ستمگران، سخنان زیادی گفته شده است. قصه ‏‏«نبی و هاجر» که به «قاچاق نبی» معروف است، یکی از این ‏حماسه‌هاست که در میان ملت‌های ترک‌زبان ایران، جمهوری ‏آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، روسیه، کل منطقه آسیای میانه ‏و قفقاز، جایگاه ویژه‌ای دارد. فیلمنامه حاضر اقتباسی از ‏حماسه نبی و هاجر است. ‏   خیانت ممنوع حمید اندرزچمنی، آناهیتا رسام‌حقیقی ‏ ناشر: نوآور ‏ ‏136 صفحه، رقعی، 20000 ریال، چاپ اول، 2000 نسخه ‏ ‏«گلی» که از نزدیک شاهد خیانت‌ها و پلشتی‌های نیروهای ‏روس در گیلان بود، با خود عهد بسته که هرگز به همسرش ‏‏«جلال الدین»، که از مبارزان جنگلی در زمان ‏میرزاکوچک‌خان بوده و اکنون در اسارت بیگانگان و ‏متجاوزان روسی است، خیانت نکند. مقاومت این زن سمبلی ‏است از مقاومت زنان گیلان در زمان خون و قیام. نویسنده ‏در داستان حاضر با تلفیقی از واقعیت و خیال، نهضت جنگل ‏و مقاومت زنان پس از شکست نهضت را به تصویر ‏می‌کشد. ‏   درخت گلابی ‏ ‏ داریوش مهرجویی، گلی ترقی (براساس داستانی از گلی ترقی) ناشر: کتابسرا ‏ ‏252 صفحه، وزیری (گالینگور)، 150000 ریال، چاپ اول، 3000 نسخه ‏ در این کتاب متن فیلمنامه درخت گلابی به همراه چند یادداشت و گفت‌وگو درباره این فیلمنامه آمده است. ‏ محمود نویسنده‌ای است که برای نوشتن باقیمانده کتاب جدید خود در پی یک کم‌کاری طولانی، به باغ پدری خود ‏در دماوند پناه آورده است. اما در باغ درخت گلابی قدیمی که برای محمود سرشار از خاطره است، میوه نداده و ‏باغبانان از او می‌خواهند که در مراسمی آیینی برای ترساندن درخت و به بار نشستن دوباره آن شرکت کند. در ‏این بین او به مرور خاطرات نوجوانی خود می‌پردازد، زمانی که شیفته دختر عمه‌اش بوده اما روزی دختر برای ‏خداحافظی می‌آید، چون قصد دارد به خارج از کشور برود. او بعدها خبر فوت دختر را دریافت می‌کند. محمود در ‏بازگشت از خاطرات خود به زمان حال، خود را در کنار درخت گلابی می‌بیند که چشم به محمود نوجوان که بالای ‏درخت گلابی نشسته است دوخته و احساس نزدیکی عجیبی با درخت گلابی دارد. ‏   ‏ دلیجان جان فورد، دادلی نیکلز مترجم: ‏‎ ‎ونداد الوندی‌پور ‏ ‏ ناشر: نشر نی ‏ ‏232 صفحه، رقعی، 36000 ریال، چاپ اول، 1650 نسخه ‏ شماره 54 از مجموعه «100 سال سینما، 100 فیلمنامه» ‏حاوی فیلمنامه «دلیجان» به نویسندگی «دادلی نیکلز» و ‏کارگردانی «جان فورد» است. این فیلمنامه از نمونه‌های ‏تاریخی تأثیر ادبیات بر سینما و یکی از مطرح‌ترین آثار ‏کلاسیک تاریخ سینما و ژانر وسترن است. مسافران دلیجان ‏که هریک نماینده بخشی از جامعه‌اند، سفری پرتلاطم را آغاز ‏می‌کنند و هریک به نوعی پالوده می‌شوند. در سال 1995 ‏کتابخانه کنگره آمریکا اعلام کرد که فیلم دلیجان از نظر ‏فرهنگی، تاریخی در زیبایی‌شناسی اثری بسیار مهم تلقی ‏می‌شود و آن را برای حفظ و نگه‌داری به بایگانی ملی فیلم ‏سپرد. در سال 2008 دلیجان مقام نهم ژانر وسترن را به ‏خود اختصاص داد. فیلمنامه حاضر از روی متن فیلمنامه ‏اصلی دادلی نیکلز برگردانده شده است. در هر مجلد از این ‏مجموعه، همراه با فیلمنامه، زندگینامه نویسنده و کارگردان ‏فیلم و یک یا دو نقد نیز عرضه شده است که این شماره دو ‏نقد از «گری جانسن» و «جوزف مک‌براید» را دربردارد. ‏   راهنمای عملی فیلمنامه‌نویسی لورا شلهارت مترجم: پدرام لعل‌بخش ‏ ناشر: افراز ‏ ‏528 صفحه، رقعی، 108000 ریال، چاپ اول، 1100 نسخه ‏ ‏ ‏کتاب حاضر، راهنمای جامعی است که عناصر اصلی و ضروری فیلمنامه را ارائه و ‏جزئیات این هنر ارزشمند را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. نویسنده تلاش کرده است تا ‏مخاطب را با زیر و بم این فن خارق‌العاده که نتیجه آن خلق دنیایی جدید و منحصر به فرد ‏است، آشنا کند. از طراحی پیرنگ گرفته تا پرداخت شخصیت‌ها و خلق دیالوگ‌ها، با ذکر ‏مثال‌هایی از فیلمنامه‌های موفق، تشریح شده است. ‏ لورا شلهارت رئیس بخش درام‌نویسی دانشگاه نورث وسترن است و در سراسر آمریکا ‏کارگاه آموزشی برپا می‌کند. ‏    سگ‌کشی ‏ بهرام بیضایی ‏ ناشر: روشنگران و مطالعات زنان ‏ ‏136 صفحه، رقعی، 40000 ریال، چاپ سوم، 2000 نسخه ‏ یک نویسنده به نام گلرخ کمالی، که ‏شوهرش، ناصر معاصر را به حال ‏قهر و به گمان رابطه‌ای میان او و ‏منشی شرکتش ترک کرده، با پایان ‏جنگ به تهران برمی‌گردد و ‏شوهرش را می‌بیند که ورشکست ‏شده و در حال رفتن به زندان است. ‏گلرخ متوجه می‌شود که شریک ‏شوهرش با صحنه سازی، تمامی ‏سرمایهٔ شرکت را برداشته و به طور ‏غیر قانونی از مرز خارج شده و ‏شوهرش مانده با تمامی بدهی‌های ‏شرکت و فشارهای طلبکاران. گلرخ ‏کمالی وظیفهٔ خود می‌داند در جبران ‏سوءظن بی‌جای خود، حالا به نجات ‏شوهرش بشتابد و با تلاش برای ‏پرداخت خرید طلب‌ها و اثبات بی‌‏گناهی او و گرفتن رضایت شاکیان ‏از شوهرش، برای آزادی‌اش از ‏زندان بکوشد. در واقع، گلرخ کمالی ‏با ساده‌دلی‌اش وارد حرفه و دنیایی ‏می‌شود که با اندیشه‌های او فاصله ‏دارد. دنیای داد و ستد و مسلخ ‏بازار. او با یک یک طلبکاران و ‏شاکیان وارد بده بستان و معامله ‏می‌شود تا رضایت آنها از شوهرش ‏را جلب کند. و در این کار تا جایی ‏پیش می‌رود که دیگر راه بازگشت ‏ندارد و می‌فهمد وارد جنگی شده که ‏دیگر نباید در آن شکست بخورد. او ‏همه را تحمل می‌کند. در پایان ‏شوهرش را آزاد می‌کند، و شوهرش ‏به عنوان تشکر طلاقنامه‌اش را به او ‏می‌دهد. گلرخ در می‌یابد که همهٔ این ‏بازی صحنه‌سازی شوهرش بوده ‏که با ترساندن و گریزاندن شریکش ‏سرمایهٔ شرکت را تصاحب کند و ‏حالا با در دست داشتن رضایت ‏شاکیان، که گلرخ گرفته، عملاً ‏صاحب قانونی آن است و قصد دارد ‏به عنوان اولین قدم با منشی ‏شرکتش برای ماه عسل به خارج ‏برود. گلرخ ضربه را با وقار و ‏سختی تحمل می‌کند. اما نقشهٔ ناصر ‏معاصر نمی‌گیرد، زیرا شریک ‏بازگشتهٔ او و دیگرانی که گلرخ را ‏دنبال می‌کردند، حالا از راه می‌رسند. ‏   ‏شریدر به روایت شریدر کوین جکسن مترجم: مازیار اسلامی ناشر: ققنوس ‏ ‏312 صفحه، رقعی، 65000 ریال، چاپ اول، 1650 نسخه ‏ ‏ ‏پل شریدر از چهره‌های اصلی سینمای دهه 1970 آمریکاست. او منتقد فیلم، فیلمنامه‌نویس و کارگردان است. نگارش ‏کتاب نظری سبک استعلایی در سینما، نوشتن فیلمنامه راننده تاکسی و همکاری با اسپیلبرگ و دی پالما از جمله کارهای ‏شاخص اوست. ‏ کتاب حاضر دو بخش دارد: بخش اول مصاحبه کوین جکسن دبیر هنری روزنامه ایندیپندت با شریدر است که پس‌زمینه ‏تربیتی و دینی شریدر را بررسی می‌کند و درس‌هایی درباره فیلمنامه‌نویسی را دربر دارد. بخش دوم کتاب نیز، ‏گزیده‌ای از نقدها و نوشته‌های شریدر در دوره نقدنویسی است. از جمله عنوان‌های این بخش می‌توان به دیزی رایدر، ‏سم‌پکین‌پا به مکزیک می‌رود، و نکاتی درباره فیلم نوآر اشاره کرد. در پایان کتاب، فیلم‌شناسی شریدر، در مقام ‏کارگردان یا نویسنده آمده است. ‏   ‏ صداها سعید عقیقی ‏ ناشر: نشر قطره ‏ ‏116 صفحه، رقعی (شومیز)، 20000 ریال، چاپ اول، 1100 نسخه ‏ فیلمنامه صداها روایتی معکوس را در چند مکان و بین چند شخصیت پی می‌گیرد که در ارتباط غیرمستقیم با سکانس قتل ‏در آغاز روایت هستند. فیلمنامه درباره یک مثلث عشقی است و واکنش آدم‌های یک آپارتمان را به یک اتفاق مرور می‌کند. ‏فیلم صداها را فرزاد مؤتمن کارگردانی کرده است.   ‏ فرزند خاک محمدعلی باشه‌آهنگر، محمدرضا گوهری ‏ ناشر: سوره مهر ‏ ‏86 صفحه، رقعی، 16000 ریال، چاپ اول، 2500 نسخه ‏ شوهر مینا گم شده است. او بعد از روزهای طولانی انتظار، متوجه می‌شود که شوهرش ‏در عراق چشم به راه اوست. مینا به همراه پسرش، «حمیدرضا، به کوهستانی در ‏نزدیکی مرز می‌رود و با پرداختن پول کلان قصد دارد برای یافتن همسرش به آن طرف ‏مرز برود. گونا و مریوان قصد بردن او را دارند و از رفتن حمیدرضا به عراق جلوگیری ‏می‌کنند. مینا به همراه گونا و مریوان به راه می‌افتد. اما به دلایلی گونا، مینا را به خانه ‏خود می‌برد و از او می‌خواهد که به علت ناامن بودن موقعیت به ایران بازگردد. اما مینا ‏که مصصم به رفتن است، در میان وسایل گونا اسلحه‌ای پیدا می‌کند و آن را به سمت او ‏می‌گیرد. این فیلمنامه برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در بخش بین‌المللی از بیست‌‏وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است و تندیس بهترین فیلمنامه از دوازدهمین ‏جشن خانه سینما را نیز به خود اختصاص داده است. ‏   ‏ راهنمای فیلمنامه‌نویس جوان شهریار منصوری ‏ ناشر: اندیشه زرین ‏ ‏118 صفحه، رقعی، 19500 ریال، چاپ اول، 1500 نسخه ‏ فیلمنامه، داستانی است که با تصویر بیان می‌شود. فیلمنامه روایتی ‏متکی به تصویر منفصل، در مکان‌های مختلف است که با استفاده ‏از گفت‌وگو به پیش می‌رود و شامل شخصیت‌ها، ماجراها و هرآن ‏چه در فیلم روی خواهد داد، به صورت یک دستورالعمل است که ‏توسط فیلمنامه‌نویس نوشته می‌شود. کتاب حاضر شامل هشت فصل ‏است و عنوان‌های آن عبارت‌اند از: انواع هنر و هنرمند، فیلمنامه و ‏فیلمنامه‌نویسی، فیلمنامه مستند، فیلمنامه داستانی، ‏شخصیت‌پردازی، ساختمان نمایشی فیلمنامه، فیلمنامه انیمیشن، و ‏آن چه یک فیلمنامه‌نویس باید بداند. در فصل پایانی کتاب ‏ویژگی‌های یک فیلمنامه‌نویس خوب و همچنین یک فیلمنامه خوب ‏ذکر شده است. ‏   راهنمای نگارش فیلمنامه (سینما و تلویزیون)‏ ‏یورگن ولف، کری کاکس ‏ مترجم: عباس اکبری ناشر: سروش ‏ ‏486 صفحه، رقعی، 35000 ریال، چاپ دوم، 2000 نسخه ‏ ‏ راهنمای نگارش فیلمنامه سینمایی انیمیشن ماریلین وبر مترجم: شقایق قندهاری ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ‏ ‏300 صفحه، وزیری، 50000 ریال، چاپ اول، 5000 نسخه ‏ ماریلین وبر تجربیات گوناگونی در زمینه ساخت انیمیشن دارد و دوره‌های ‏آزاد نگارش خلاق را تدریس کرده است. ‏ در این کتاب وجوه تمایز فیلمنامه انیمیشن و انواع دیگر فیلمنامه‌ها ذکر ‏می‌شود. همچنین ابزار لازم برای خلق ساختار منسجم، شخصیت‌های بی‌‏نظیر، صحنه‌های بکر و دیالوگ‌های پویا در اختیار خواننده قرار می‌گیرد. ‏   ‏ روح ریحانی محمد مهدی رسولی ‏ ناشر: کتاب نیستان ‏ ‏108 صفحه، رقعی، 17000 ریال، چاپ اول، 3300 نسخه ‏ ‏«هاجر خانم و آقا مصطفی» پس از به ‏دنیا آمدن فرزندشان، نام او را روح‌الله ‏می‌گذارند. پس از گذر چند سال «روح ‏الله» روزی مشاهده می‌کند که عدّه‌ای در ‏کنار رودخانه در حال پر کردن ‏کوزه‌هایشان هستند. او به آنها هشدار ‏می‌دهد که آب این رودخانه آلوده است و ‏باعث بیماری وبا می‌شود. از طرف دیگر ‏در حسینیه بیماران وبایی با فاصله کمی ‏از یکدیگر خوابیده‌اند. روح‌الله به هر یک ‏از بیماران یک سیب می‌دهد، اما یکی از ‏بیماران می‌کوشد چهره‌اش را از نگاه او ‏مخفی نگه دارد. در این حال ناگهان با ‏دست او روبند فرد کنار می‌رود و ‏روح‌الله در می‌یابد که این شخص مادرش ‏است که با چهره‌ای نحیف و دل شکسته ‏در مقابلش قرار دارد. پس از چندی مادر ‏به رحمت خدا رفته و خاور خانم ‏مسئولیت بزرگ کردن روح‌الله را بر عهده ‏می‌گیرد. فیلمنامه حاضر گوشه‌هایی از ‏دوران کودکی امام خمینی (ره) را به ‏تصویر می‌کشد. ‏   سرگیجه دن اویلر مترجمان: ناصر زراعتی و پرویز شفا ناشر: هرمس ‏ ‏166 صفحه، وزیری، 40000 ریال، چاپ اول، 2000 نسخه ‏ ‏«اسکاتی» جوانی است که در رستورانی با دیدن زنی به ‏نام «مادلین» شیفته او می‌شود و بی‌درنگ نسبت به او در ‏خود کششی احساس می‌کند. از آشنایی آنها چندی ‏نمی‌گذرد که اسکاتی متوجه می‌شود مادلین قصد ‏خودکشی دارد، اما نمی‌تواند او را از این کار بازدارد و ‏مادلین جوان خودکشی می‌کند و اسکاتی نیز راهی ‏آسایشگاه روانی می‌شود. آلفرد هیچکاک، فیلم‌ساز بزرگ، ‏در سال 1954 نخستین گزارش از فیلم سرگیجه را آغاز ‏می‌کند. به تصریح کتاب این فیلمنامه مفتون‌کننده‌ترین فیلم ‏جنون‌آمیز هیچکاک و مانند تمام فیلم‌های او، نوعی ‏بندبازی استادانه و پیچیده است. در سال 1996 ـ هنگامی ‏که نسخه تازه ترمیم شده فیلم به نمایش درآمد ـ هیچ ‏تردیدی وجود نداشت که کاری برجسته و اثر شاخص ‏هیچکاک است. ‏   ‏خلق شخصیت (راهنمای شکل‌یابی شخصیت سینما، مجموعه تلویزیونی، رمان و داستان ‏کوتاه)‏ لیندا سیگر مترجم: مسعود مدنی ‏ ناشر: رهروان پویش ‏ ‏296 صفحه، رقعی، 42000 ریال، چاپ اول، 1100 نسخه ‏سینگر در این کتاب روی فرایند خلق شخصیت‌های جالب و شکل‌گیری شخصیت‌ها در رابطه‌های ‏انسانی متمرکز شده است. نمونه‌ها نیز از دنیای سینما و تلویزیون گرفته شده‌اند. نویسنده ‏معتقد است که تمامی مفاهیم مربوط به خلق شخصیت این کتاب در دنیای ادبیات نیز قابل ‏استفاده است. ‏ سیاوش‌خوانی ‏ بهرام بیضایی ‏ ناشر: روشنگران و مطالعات زنان ‏ ‏232 صفحه، رقعی، 45000 ریال، چاپ پنجم، 2000 نسخه ‏ فیلمنامه، روایت بیضایی از اسطوره آشنای سیاوش و سودابه است و البته با زبان ویژه آرکاییک او. ‏   عناصر فیلمنامه‌نویسی آروین بلیکر مترجم: محمد گذرآبادی ناشر: هرمس ‏ ‏84 صفحه، خشتی، 24000 ریال، چاپ اول، 2000 نسخه ‏ اگرچه همیشه یک فیلمنامه خوب، فیلمی خوب از کار درنمی‌آید، اما حقیقت مسلم این است که ‏تاکنون هیچ فیلم بزرگی از روی یک فیلمنامه بد ساخته نشده است. عناصر ساختاری فیلمنامه ‏عبارت‌اند از: پیرنگ، شخصیت، کشمکش، بحران، نقطه اوج، معرفی و گفت‌وگو که فیلمنامه‌نویس ‏باید با آنها آشنا باشد. علاوه بر این مجموعه‌ای از جنبه‌های ثانوی مانند شکل و شمایل فیلمنامه ‏به عنوان طرح یا نقشه نیز در فیلمنامه‌نویسی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. نویسنده، ‏کتاب حاضر را در دو بخش تنظیم کرده است. در بخش اول عناصر ساختاری و اصلی فیلمنامه ‏مانند کشمکش، شخصیت و گفت‌وگو و در بخش دوم جنبه‌های ثانوی مانند شکل و شمایل ‏فیلمنامه حرفه‌ای و ملاحظات تولید را بررسی کرده است. ‏   ‏ پلی باش رنگین‌کمان شکسته را خاطره سپهوند ‏ ناشر: کتاب شمس ‏ ‏112 صفحه، رقعی، 25000 ریال، چاپ اول، 1000 نسخه ‏ فیلمنامه «پلی باش رنگین‌کمان شکسته را» داستان به اسارت کشیده شدن نیروهای ایرانی توسط ‏عراقی‌ها، بعد از اعلام آتش‌بس است. نقطه شروع حادثه غروب روز سی‌ام مرداد ماه 1368 ‏مصادف با تاسوعاست. به نیروهای ایرانی فرمان داده می‌شود بدون تیراندازی مقاومت کنند ‏تا فرماند‌هان رده‌بالا و ناظران صلح بین‌الملل اختلافات را بررسی کنند. اما پی‌درپی از تحریکات ‏تانک‌های عراقی گزارش می‌رسد و نیروهای ایرانی در حلقه محاصره عراقی‌ها می‌افتند. نیروهای ‏ایرانی طبق فرمان بدون هیچ‌مقاومتی عقب‌نشینی می‌کنند و پایبندی به قوانین آتش‌بس و ضوابط ‏بین‌الملل، نیروهای ایرانی را در حضور نیروهای سازمان ملل به اسارت می‌کشد. ‏ ‏ ‏ فیلمنامه‌های مذهبی ناصر آرین ‏ ناشر: دانش موسوی ‏ ‏136 صفحه، رقعی، 15000 ریال، چاپ اول، 3000 نسخه ‏ «آقاشیخ مرتضی» برای یک سفر تبلیغی در ماه محرم به روستایی دورافتاده می‌رود. در راه بازگشت ‏اتوبوس خراب می‌شود و شیخ ادامه مسیر را پیاده طی می‌کند. در راه مرد درشت‌هیکلی با لیوان چای از ‏او پذیرایی می‌کند و شیخ به خواب می‌رود. در خواب آن مرد را می‌بیند که سد راهش شده و از شیخ باج ‏می‌خواهد. شیخ که پولی ندارد، برای مرد روضه علی‌اصغر می‌خواند و مرد درشت‌هیکل، منبر شیخ ‏می‌شود. مرد از روضه شیخ منقلب شده و در خواب می‌بیند که خانم فاطمه زهرا(ع) شفاعت او را می‌کنند، ‏چرا که او منبر روضه فرزندش حسین شده است. مرد توبه می‌کند. شیخ از خواب بیدار شده و متوجه ‏می‌شود که آن مرد سال‌ها پیش مرده است. روایت ذکر شده یکی از 14 فیلمنامه این کتاب با نام ‏‏«منبر» است. موضوع هفت فیلمنامه آن امام حسین(ع) و عاشورا و هفت فیلمنامه دیگر امام زمان(عج) و ‏نشانه‌های ایشان است. ‏   ‏ ترانه مقاومت ناصر محمدی ‏ ناشر: انوشه ‏ ‏80 صفحه، وزیری، 19000 ریال، چاپ اول، 2200 نسخه ‏ در این فیلمنامه، حال و هوای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از جنگ تحمیلی در یک آبادی ‏نشان داده می‌شود. «حشمت‌الله»، خان آبادی است که به زور، مالک زمین‌ها و درخت‌های نخل ‏بسیاری از مردم شده است. مردم آبادی دل‌خوشی از او و «شیخ عباس» که زیردست اوست، ‏ندارند. حالا بعد از پیروزی انقلاب، نیروهای جمهوری اسلامی می‌خواهند برای رسیدگی به مال و ‏اموال مردم اقدام کنند و حشمت‌الله به تکاپو افتاده تا اموالش را از دست ندهد. او با شنیدن خبر ‏شکستن مرز توسط عراقی‌ها، خوشحال می‌شود و سعی در خرید اموال مردم دارد. اما در پایان ‏شکست می‌خورد. ‏   ‏ نوری در ظلمت ناصر محمدی ‏ ناشر: انوشه ‏ ‏56 صفحه، وزیری، 10000 ریال، چاپ اول، 2200 نسخه ‏ فیلمنامه «نوری در ظلمت» روایتی است از دو برادر که با سرقت از یک جواهرفروشی مجبور به ‏فراری مرگبار می‌شوند. فیلمنامه درباره داشتن و نداشتن است و دو نگاه به جامعه در حال جنگ؛ ‏یکی در داخل مرزها و دیگری در خطوط درگیری مستقیم نظامی با دشمن. ‏   ‏ قاعده بازی ژان رنوار مترجم: مهرآور جعفرنادری ناشر: نشر نی ‏ ‏160 صفحه، رقعی (شومیز)، 28000 ریال، چاپ اول، 1650 ‏نسخه ‏ فیلمنامه قاعده بازی، روایتی است درباره طبقه مرفه جامعه ‏فرانسه پیش از جنگ جهانی دوم. خود رنوار می‌گوید: قاعده بازی ‏مرا از ناتورالیسم دور کرد. به گونه‌ای که توانستم ژانری ‏کلاسیک‌تر و شاعرانه‌تر را بیازمایم. ‏   لایم‌لایت ‏ چارلز چاپلین ‏ مترجم: رضا سیدحسینی ‏ ناشر: امیرکبیر، کتاب‌های جیبی ‏ ‏208 صفحه، رقعی، 26000 ریال، چاپ چهارم، 2000 نسخه ‏ آخرین فیلم چاپلین، ‎ ‎لایم لایت (1952‏) (‎روشنایی‌های صحنه‎‏) نام دارد. این فیلم در مورد ‏تالار‌های موسیقی است که چاپلین کودکی خود را‎ ‎در آنها گذرانده بود. ماجرای این فیلم داستان تلخ ‏و شیرین یک مجری صحنه پا به سن‎ ‎گذاشته است‎. ‎این فیلم نمونه گرایش چاپلین به منزلت و ‏شایستگی‌های طبیعت انسانی است که انسان در ‏قرن بیستم از هیچ کوششی برای نابود کردنش فرو ‏گذار نکرده است. ‎روژه گرونیه، نویسنده ‏فرانسوی، بر اساس فیلمنامه چاپلین رمانی به همین ‏نام نوشته است. ‏   ‏ مرد ناشناس احمد ظریف‌رفتار ‏ ناشر: هدف صالحین و پویندگان دانش ‏ ‏146 صفحه، رقعی، 16500 ریال، چاپ اول، 2000 نسخه ‏ ‏«مستوفی»، تاجری ورشکسته است که به خاطر بیماری ‏آلزایمر در بیمارستان بستری شده است. او یک شب با بیرون ‏آمدن از اتاق خود، در راهروی بیمارستان با بیماران مختلف ‏آلزایمری و پارکینسونی برخورد می‌کند و همه آنها جملاتی ‏درباره گناه، مرگ و شیطان به او می‌گویند. او بعد از آن فرار ‏می‌کند. دختر و داماد مستوفی به پزشک معالج مراجعه ‏می‌کنند؛ در حالی که به خاطر رفتن پدرشان شاکی هستند. ‏دختر و پسر مستوفی نزد وکیل پدرشان می‌روند و ‏درمی‌یابند پدرشان قصد دارد که اگر حالش بهتر شود و ‏حافظه‌اش را به دست آورد تمام اموالی را که از طریق ‏غیرمشروع به دست آورده به صاحبانش بازگرداند. ‏   ‏ مسافران (مجموعه چند فیلمنامه)‏ آرش داودی ‏ ناشر: ما و شما ‏ ‏176 صفحه، رقعی، 21000 ریال، چاپ اول، 1100 نسخه ‏ مجموعه حاضر شامل پنج فیلمنامه با این عناوین است: «مگس زنبورهای طلایی»، «سرایش»، «بزرگراه»، ‏‏«داکاپو» و «مسافران». مضمون فیلمنامه مسافران از این قرار است: داستان در یک دانشگاه اتفاق ‏می‌افتد. گروهی از دانشجویان به سرکردگی «تهمینه شادپور» اقدام به برگزاری تریبون آزاد و مناظره ‏در دانشگاه می‌کنند. تهمینه در تلاش است دریابد حقیقت چیست. ‏  ‏ ‏ ‏ معجزه عشق مهدی شاه‌ویریلی ‏ ناشر: باغ رضوان ‏ ‏44 صفحه، وزیری، 20000 ریال، چاپ اول، 1000 نسخه ‏   نگارش فیلمنامه اقتباسی (نوشتن فیلمنامه از داستان و واقعیت)‏ لیندا سیگر ‏ مترجم: عباس اکبری ‏ ‏ ناشر: نیلوفر ‏ ‏386 صفحه، رقعی، 75000 ریال، چاپ دوم، 1650 نسخه ‏ این کتاب روند اقتباس را مرور می‌کند. همچنین روش‌های تبدیل داستان شخصیت، درون‌مایه و سبک اثر به ‏فیلمنامه را مورد توجه قرار می‌دهد. کتاب علل تفاوت فیلمنامه‌های اقتباسی کارامد و ناموفق را نیز ‏توضیح می‌دهد ‏ نگارش فیلمنامه کوتاه ویلیام فیلیپس مترجم: عباس اکبری ناشر: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش) ‏ ‏200 صفحه، رقعی (شومیز)، 19000 ریال، چاپ چهارم، 2000 نسخه ‏ کتاب می‌کوشد رهنمودهایی برای نوشتن فیلمنامه‌های حدود 30 صفحه‌ای ارائه دهد. مخاطب ‏کتاب، فیلمنامه‌نویسان آماتور و دانشجویان فیلمنامه‌نویسی است. کتاب همچنین در باره تفاوت‌های ‏فیلمنامه کوتاه و بلند سخن می‌گوید.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 676]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن