واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: دو آلبوم موسیقی "تکنوازی تار" داریوش پیرنیاکان مشتمل بر 43 قطعه از سوی موسسه ماهور منتشر شد. به گزارش خبرنگار مهر ، 10 قطعه از قطعات آلبوم اول در آواز افشاری و 11 قطعه دیگر در دستگاه چهارگاه است ."نازکای اندوه"،بداهه نوازی در گوشه های "درآمد و جامه دران" ، "چهارمضراب"، بداهه در گوشه های "جامه دران و قرائی"، "خروش"، ادامه "قرائی و عراق"، "تندر"، ادامه آواز عراق،"شورانگیز" و ادامه آواز عراق ، فرود به افشاری از جمله قطعات در بخش نخست آلبوم اول است. قطعه اول از قسمت دوم این آلبوم در دستگاه چهارگاه به پیش درآمد استاد شهنازی اختصاص دارد و درآمد، چهارمضراب "رقص آتش"، ادامه درآمد ، گوشه کرشمه، مویه ، زابل،"حصار و چهارمضراب حصار فرود"، مخالف، "شکوه "، ادامه مخالف ، منصوری و قطعه "برگریزان" و فرود از دیگر قطعات این آلبوم موسیقی است. آلبوم دوم تکنوازی داریوش پیرنیاکان در دستگاه ماهور و سه گاه است؛ پیش درآمد استاد شهنازی ، درآمد ماهور ، چهارمضراب (سحر خیز)،بداهه نوازی در گوشه های کرشمه ،گشایش ، داد، نصیر خانی و ضربی نصیرخانی ، ادامه نصیرخانی ، فیلی ، شکسته، رنگ شکسته ، ادامه گوشه شکسته و فرود ، گوشه دلکش ، چهارمضراب (بریال امواج)،ادامه گوشه دلکش ، قرچه و فرود ، بداهه در گوشه عراق ، جهارمضراب عراق، آشور آوند، نوروز صبا ، حزین ، زنگوله و فرود از جمله قطعات بخش اول از آلبوم دوم است. قطعه صلح از استاد شهنازی ، درآمد، چهارمضراب ، ادامه درآمد، زابل ، چهارمضراب زابل (دست افشان )، ادامه زابل و مویه ، ورود به شور و برگشت به سه گاه، حصار، مخالف، چهارمضراب مخالف (خرامان)، ادامه مخالف ، بیات اصفهان ، بیات راجه ، اوج رهاب، بوسلیک، برگشت به مخالف و فرود به سه گاه و همچنین قطعه "جنگ" از استاد شهنازی از جمله قطعات آلبوم دوم تکنوازی تار داریوش پیرنیاکان است. داریوش پیرنیاکان نوازنده تار و سه تار در مقدمه ای که براین آلبوم نوشته در توضیح قطعات حاضردر این آلبوم چنین آورده است : قطعات سی دی پیش رو در سال 1373 به مناسبت بزرگداشت دهمین سال درگذشت استاد بزرگ و بی بدیل تار، علی اکبرخان شهنازی در تالار اندیشه به صورت کنسرت اجرا شده است؛لذا اگر کاستی هایی از لحاظ صدا و احیانا در اجرا مشاهده شود به خاطر اجرای صحنه ای و زنده است که اینجانب عمدا نخواستم دستی در آن برده و اصلاحش کنم ، چراکه اعتقاد دارم حس و حال کلی یک اثر موسیقایی می بایست مورد توجه قرار گیرد و حالات معنوی که در زمان خلق یک اثر توسط نوازنده و در ارتباط تنگاتنگ با شنونده حضوری در اثر به وجود می آید ارزشمندتر از آن است که با دستگاههای حرفه ای به شسته رفته کردن مصنوعی موسیقی اجرا شده بپردازیم؛ لذا هر آنچه در روی صحنه و موقع نواختن اتفاق افتاده است در دسترس علاقمندان قرار می گیرد. اگر توجه شود صدادهی ساز در آواز افشاری با دستگاه چهارگاه ، که هر دو در یک شب اجرا شده کاملا متفاوت است چراکه صدابرداری این دو با هم متفاوت بوده است. لازم به ذکر است چندی پیش دو اثر مکتوب "ردیف میرزا حسینقلی" و "جلوه یار" از این نوازنده تارتوسط موسسه ماهوربه چاپ رسیده بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 882]