تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815432300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسی «من آقام یا الاغ»حسنی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بررسی «من آقام یا الاغ» حسنی
بررسی «من آقام یا الاغ»حسنی
فرزاد حسنی مجری و بازیگر تلویزیونی است که این بار وجه دیگری از خلاقیتش را برایمان به تماشا گذاشت است. مجموعه داستان «من آقام یا الاغ» نوشته ی او می باشد که در زمستان سال 88 توسط نشر افراز به چاپ رسیده است و تا بحال به چاپ چهارم رسیده و این نشان می دهد که رسانه های تصویری تاثیر قدرتمندی در جلب مشتری های کتابخوان ما دارند. حسنی در مصاحبه ای، علت نوشتن اش را این گونه بیان کرد: راستش شاید یک جور پیش‌بینی بود برای پاسخ به فرزند نداشته‌ام زمانی که از من بپرسد چه کاره هستم تا با خیال راحت به او بگویم: نویسنده ! البته شوخی کردم. همانطور که گفتم ایده‌ام این بود که با مخاطبان خارج از فضای مجازی با علاقمندان کتاب و مشخصا دوستداران کتاب‌ ارتباط برقرار کنم. مجموعه ی «من آقام یا الاغ» شامل 13 داستان کوتاه می باشد. عناوین كتاب عبارتند از: از دو زاویه، سمیرا، میدون سرو، تئاتر بلوار، بام تهران یا پارك پرواز، تردید، نویسنده و مرد تنها، من آقام یا الاغ؟!!، شك كازابلانكا، خاطرات كودكی، پسرسینما و چهارراه .  در 7 داستان از راوی اول شخص استفاده شده است. در برخی ازداستانها (تردید ، تئاتر بلوار) راوی عوض می شود که این تغییر راوی بدون هیچ گونه الزام صورت گرفته است. توجه به المان‌های سینمایی و نگاه به وجوه متفاوتی از برخی آثار ماندگار سینمای ایران و جهان، ‌همراه با بكارگیری لحنی گزارش گونه در بیان وقایع داستانی، از ویژگی‌های بارز اولین مجموعه داستان حسنی است.همانطور که خود اذعان داشته:« در این مجموعه اصول کلاسیک داستان‌نویسی را کمتر مد نظر داشتم. در این کار ویژگی‌هایی وجود دارد که شاید حاصل یک کار تجربی باشد و با توضیحی دیگر تا حد زیادی از علاقه‌ام به سینما نشات می‌گیرد.»به عنوان مثال در داستان «سمیرا» با روایتی سینمایی مواجهیم که استفاده ا از این شیوه باعث جذابیت فرمی داستان شده است. نثر در اکثر داستانها کمی دچار اشکال می باشد . نثر گفتار و نوشتار با هم و در یک داستان به کار رفته است. گرچه استفاده از نثر نوشتار برای خوانندگان غیر فارسی زبان بهتر و شاید درست تر می باشد، اما داستان هایی نیز هستند که با نثر گفتاری نوشته می شود و هیچ گونه خرده گیری بر آنها وارد نیست. اما در داستان های این مجموعه گویی خود نویسنده تکلیفش را با نثر نمی دانسته و در نهایت ما با نثر نادرست مواجه هستیم و متن دچار دوگانگی شده است. مضمون اکثر داستانها اجتماعی می باشد . تأثیر شگفت انگیز صدا و سیما به روی تفکرات و قلم نویسنده به قدریست که شاید بتوان گفت در تک تک داستانها خودنمایی می کند. نگاهی کلیشه ای و در نهایت تأیید گفتمان غالب و قدرت حتی تصاویری که از انسان ها داده می شود تصاویری صدا و سیمایی است. نوع وفاداری در داستان « از دو زاویه» در داستان «من آقام یا الاغ» دختر بدی که آرایش غلیظ و روسری قرمز رنگ دارد ، در داستان «تردید» پا فراتر از این ها نهاده می شود و ما کاملا با نوعی نژاد پرستی مواجه می شویم. فردی که بر خلاف میل خانواده اش با دختری از نژاد و فرهنگی دیگر و با عشق ازدواج می کند و در عین رضایت کامل از همسرش، تنها برای آن که دوست دارد فرزندش همرنگ خود باشد احساس پشیمانی و ناراحتی می کند . شاید کمی با انتظاری که ما در جهت اعتلای فرهنگ و تفکر مردم داریم ، تناقض داشته باشد. ما انتظار داریم اگر کار فرهنگی ـ ادبی انجام می شود، در جهت استعلای فرهنگ و تفکر مردم باشد . ا ما مضامینی این چنینی نه تنها کمکی به رشد تفکر مردم نمی کند بلکه نتیجه ی معکوس خواهد داشت. بخشی از داستان «راستی، علی عابدینی کجاست؟!» این‌گونه نوشته شده است: «برای لحظه‌ای جدی شد و گفت: مثل یک نسیم بود توی فیلم. همه‌ش در گذر بود و هر جا می‌رسید هامون نبود. همیشه هامون چند قدم ازش عقب‌تر بود...بعد به من نگاهی انداخت و گفت: فکر می‌کنی باید حسابی غرق بشیم تا یکی مثل علی عابدینی، ‌تو آخرین لحظه ها پیدامون کنه و لاشمونو از آب بکشه بیرون و بعدش تازه راه رو رسم زندگی رو یادمون بده؟! وقتی که خوب له شدیم تو زندگی،‌چه فایده داره زنده موندن، چه فایده داره مرشد و راهنما؟ هان!» حسنی در جواب دوباره نوشتن می گوید: دوباره نویسی ام بستگی به توجه مخاطبین به اثرم دارد. در حال حاضر روی یک رمان کار می‌کنم که نوشته شده و در مرحله بازنویسی است. دو طرح رمان و طرح یک مجموعه داستان را هم آماده دارم. اما خوب نهایتا توجه مخاطبین و استقبال آنان از اثرم مرا به ادامه ی این کار تشویق می کند. با این حال این مجموعه با استقبال مواجه شده است و اما این را باید مدنظر قرار داد که ناخودآگاه این سوال نزد منتقدین و مخاطبین حرفه ای ادبیات به وجود می آورد که چرا کتاب نویسندگان حرفه ای ما که تفکرات عمیق فلسفی، اجتماعی و روانشناختی در آثارشان به کرات وجود دارد ـ که کم هم نیستندـ در چاپ اول متوقف می شود و یا در تیراژ پایین منتشر می شوند. زهره سمیعی - تبیان  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن