واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نواي موسيقي نواحي پس از 6 سال سكوت
از آخرين باري كه هنرمندان موسيقي نواحي دور هم جمع شدند و آواها و نواهاي چهار گوشه ايران را به گوش علاقهمندان رساندند، 6 سال ميگذرد. ششمين جشنواره موسيقي نواحي، دي 1383براي ششمين بار مهمان شهر كرمان بود و پس از آن چراغش خاموش شد وتنها كورسويي از آن در دل جشنواره گسترده موسيقي فجر باقي ماند.اينك كه 6 سال از فرو افتادن پرده جشنواره كرمان ميگذرد، خبر ميرسد كه معاونت هنري وزارت ارشاد در پي برگزاري مجدد جشنواره موسيقي نواحي است. در همين ارتباط، حميد شاهآبادي معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با «جامجم» زمان برگزاري اين رويداد هنري را نيمه اول دي امسال اعلام كرد و گفت كه به زودي با انتخاب دبير جشنواره، بخشها و جزئيات بيشتر آن مشخص خواهد شد.معاون هنري ارشاد ضمن آن كه تهران را ميزبان جشنواره موسيقي نواحي امسال معرفي كرد، ادامه داد: از آنجا كه چند سال است اين رويداد موسيقايي تعطيل شده است، سعي خواهيم كرد تا به سرعت مقدمات كار را فراهم و برنامهها و بخشهاي آن را مشخص كنيم.طراحي و دبيري جشنوارهدر حالي كه اين روزها دفتر موسيقي وزارت ارشاد به دليل معرفي نشدن مدير جديد آن چندان پاسخگوي خبرنگاران نيست، اطلاع يافتيم نخستين جلسه برنامه ريزي جشنواره موسيقي نواحي برگزار شده كه البته از تصميمهاي گرفته شده در آن خبري منتشر نشده است.اگر جشنواره موسيقي نواحي كرمان توانست 6 دوره درخشان را پشت سر بگذارد، مهمترين دليلش دبيري محمدرضا درويشي و طراحي دقيق و محكم آن بود. حال نيز اگر مديران هنري ارشاد در پي برپايي يك رويداد تاثيرگذار در اين حوزه هستند، بايد در انتخاب دبير و تدوين مقررات آن وسواس زيادي به خرج دهند.هوشنگ جاويد، پژوهشگر موسيقي مقامي با اشاره به اين كه دبير اين رويداد بايد همزمان موسيقيدان، پژوهشگر و مديري توانا باشد، تاكيد كرد: كار را بايد به كاردان سپرد و در ادامه هم از دخالتهاي بيجا در مديريتش پرهيز كرد. جشنواره موسيقي نواحي كرمان با طراحي محمد رضا درويشي پا گرفت، با مديريت او به اوج رسيد و متاسفانه با دخالتهاي غير هنري ديگران به زمين خورد.غلامعلي پورعطايي، از دوتار نوازان شرق خراسان هم گفت: اين كه هدف اصلي جشنواره چه باشد، بسيار مهم است. در كرمان، جوانان محور بودند و هر سال ميتوانستند در پيش چشم پيشكسوتان و كارشناسان بنوازند و بخوانند و از نقص و پيشرفت كارشان آگاه شوند.نتيجهگيري هنري و دانشگاهيشاهين فرهت با اين كه در زمينه موسيقي اركسترال فعاليت ميكند، درباره اهميت جشنواره موسيقي نواحي به «جامجم» گفت: هر گونه و شاخه از موسيقي ما ميتواند از آبشخور نواهاي مقامي گوشه و كنار كشور سيراب شود و رنگ و بوي ايراني پيدا كند.وي با تاكيد بر اين كه براي نيل به اين مقصود، بايد روي ضبط، تحليل و پژوهش موسيقي مقامي كار كرد، افزود: براي بهرهگيري هنرمندان، كارشناسان و دانشگاهيان از هنرنمايي مقام نوازان بايد برنامه داشت. وقتي از هوشنگ جاويد پرسيديم 6 دوره برگزاري جشنواره كرمان چه نتيجه هنري و پژوهشي قابل دسترسي به ارمغان آورده است، گفت: در طول آن سالها، فيلمهاي زيادي تهيه و آثار زيادي روي نوار صوتي ضبط شد كه متاسفانه امروز خاك ميخورند و با سوءمديريت، استفاده چنداني از آنها نميشود. وي تاكيد كرد: در دور جديد جشنواره موسيقي نواحي پيش از هرچيز بايد از حالا به فكر بهرهبرداري و نتيجهگيري هنري از برنامههاي آن بود تا به يك رويداد ابتر تبديل نشود.ميزباني تهران يا شهرستانهاميزباني تهران از جشنواره موسيقي نواحي، تصميمي است كه بيشتر صاحب نظران و هنرمندان حداقل براي امسال از آن استقبال ميكنند. نورمحمد درپور، خواننده و نوازنده تربتجام در همين ارتباط گفت: چون تهران مركزيت دارد، بيشتر كارشناسان و استادان موسيقي در آن ساكن هستند و تماشاگران زيادي پاي برنامهها مينشينند، ميزبان مناسبي براي جشنواره موسيقي نواحي است.داوود گنجهاي، آهنگساز و نوازنده پيشكسوت كمانچه نيز با اين كه با برگزاري جشنواره امسال در تهران موافق است، اما تاكيد ميكند: براي سالهاي آينده بهتر است جشنواره به صورت گردشي به ميزباني شهرستانهاي مستعد برگزار شده و به پايتخت منحصر نشود.وي گفت: البته اين رويداد نياز به يك دبيرخانه دائمي دارد كه بهتر است دفتر آن در تهران باشد و در طول سال فعاليت كند. در اين صورت برنامهريزي جشنواره سال بعد و انتشار پژوهشهاي صورت گرفته روي آثار سال قبل هميشگي و مستمر خواهد بود.نوشته : مهدي ياورمنش تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]