واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: بزرگداشت استاد احمد ابراهيمي خواننده پيشكسوت همراه با برگزاري كنسرت گروه موسيقي آواي مهرباني برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گروه موسيقي كنسرت خود را روزهاي اول و دوم آبانماه در تالار وحدت برگزار ميكند كه در حاشيه آن بزرگداشت احمد ابراهيمي هم برپا ميشود. در آغاز نشست مطبوعاتي اين گروه موسيقي كه صبح روز شنبه 27 مهر در تالار وحدت برگزار شد، سهيلا پورگرامي – سرپرست گروه آواي مهرباني – و همخوان اين گروه اعلام كرد: حدود يك سال است كه در آرزوي ترتيبدادن اين كنسرت بودم كه خوشبختانه براي اول و دوم آبانماه اين موضوع محقق شد. او ادامه داد: از استاد احمد ابراهيمي خواهش كرديم كه در اين برنامه حضور داشته باشد و اينچنين شد كه يك قطعه را به تنهايي اجرا ميكند و يك قطعهي ديگر را با همخواني بنده اجرا ميكنيم. در ادامه اين نشست احمد ابراهيمي در سخناني گفت: كار موسيقي مشكل است و اگر يك لحظه اشتباه داشته باشد تمام برنامه دچار مشكل ميشود. براي اجراي اين كنسرت ترانههايي را به خاطر گراميداشت ياد هنرمندان ديگر اجرا ميكنم به اين صورت كه از مهدي خالدي با شعري از رهي معيري قطعهاي را اجرا ميكنم و قطعهي ديگري را با شعري از دكتر ناصر شريفي اجرا ميكنم و از آنجا كه اين برنامه در دستگاه شوشتري اجرا ميشود، چهار دوبيتي از باباطاهر عريان و در همان زبان محاوره ميخوانم كه كل برنامهي من بيش از 35 دقيقه زمان نميبرد. در بخش ديگري از اين نشست شاهين شهبازي سرپرست اركستر با ارايه توضيحاتي گفت: از آنجا كه ترانههاي قديمي در اين برنامه اجرا ميشوند، در قسمت اول تلاش ميكنيم در همان فضاي قديمي باقي بمانيم و از همان سازهاي قديمي استفاده كنيم، به همين منظور در اين قسمت ويولنسل و پيانو نواخته ميشود و از همايون شوشتري به اصفهان و ماهور ميرويم و اجراي اين قطعه در ماهور به پايان ميرسد. به گفتهي او در بخش دوم كه در دستگاه شور و براساس موسيقي خراساني اجرا ميشود، ابراهيميفر به عنوان خواننده حضور دارد. ضمن اينكه سازهايي همچون سهتار، تار و قانون مورد استفاده قرار ميگيرد تا به فضاي ملي نزديكتر شويم. آنچنان كه اين قطعه چيزي بين دستگاه شور رديف و موسيقي خراساني است. شهبازي درباره استفاده از سازهاي محلي در اين قطعه توضيح داد: استفاده از سازهاي محلي مشكلاتي زيادي دارد، چون نوع پردهبنديهايشان با هم متفاوت است. ضمن اينكه آوردن نوازندگان محلي نيز دشواريهاي خاص خود را دارد و ما از آنجا كه به دنبال فضاسازي جديد بوديم از سازهاي ملي استفاده كرديم. او سپس درباره حضور گروههاي گوناگون در موسيقي ايران توضيح داد: موسيقيهاي مختلف بايد وجود داشته باشد، زيرا سليقههاي گوناگون وجود دارد. به همين دليل در بخش اول تنظيمهايمان قدري مدرنتر عمل كردهايم و در قسمت دوم نيز تنوع ريتميك داريم. او با اظهار تأسف از بيتوجهي به موسيقيهاي اصيل در رسانهي ملي يادآوري كرد: صدا و سيما سطح سليقهي مردم را در حوزهي موسيقي پايين آورده است، درحاليكه بايد به مردم اجازه انتخاب بدهيم. اما اين روزها اين تصور وجود دارد كه هرچه ممنوع ميشود حتما خوب است، نبايد فراموش كرد كه موسيقي كلاسيك ايران مناسب سليقههاي خاص است. به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست ابراهيمي دربارهي آخرين حضورش در كنسرتهاي موسيقي گفت: آخرينبار در يكي از دانشكدهها به اجراي كنسرت پرداختم و سال 84 نيز در تالار رودكي برنامهاي را اجرا كردم. او دربارهي تفاوت موسيقي ايراني در گذشته و امروز عنوان كرد: امروزه به موسيقي ايراني بهاي بيشتري ميدهند خانه موسيقي بيشتر هنرمندان جوان را بيمه كرده است. اما در گذشته به موسيقي جاز و موسيقيهاي سطحي بهاي بيشتري ميدادند. او كه سالهاي پيش از انقلاب مسووليت گروههاي موسيقي فولكلور را برعهده داشته است اظهار اميدواري كرد: گروههاي گوناگون موسيقي دوباره فعال شوند و در كنار يكديگر به رشد هرچه بيشتر اين هنر كمك كنند. در پايان اين نشست سهيلا پورگرامي با اشاره به مشكلات فراوان گروههاي موسيقي مستقل گفت: حرمت تالار وحدت را با هيچ جاي ديگري عوض نميكنم، چون به فكر ابهت كارم هستم و ما در كوير مشكلات و بدون حمايت اما با عشق كار ميكنيم. و من هرسال روز زن در «سرچشمه» و گاهي نيز در جزيرهي كيش برنامههايي را ويژهي بانوان اجرا ميكنم و در نظر دارم بزرگداشتي نيز براي استاد تجويدي برپا كنم. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]