واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: هموطن-مسعود فراستي منتقد سينما و فرزاد مؤتمن كارگردان در نشست هشتم سلسله برنامه سينما، جنگ، دفاع به بحث و بررسي كارنامه كاري كلينت استيوود و آخرين اثرش پرچمهاي پدران ما پرداختند. جنگ، دفاع»، فراستي با اشاره به اينكه آخرين ساخته استيوود فيلم چندان خوبي نيست، آن را صاحب لحظههاي خوبي دانست و در بخشي از نقد فيلم گفت: هر دو ساخته اين كارگردان «پرچمهاي پدران ما» و «نامههاي ايوجيمو» جنجالبرانگيز شدند. چرا كه به گفته خود ايستوود نيز اين فيلم ضد جنگ است و قهرمانهايي كه ما ميبينيم، قهرمان نيستند. كار اين فيلمساز 75 ساله آمريكايي كه فيلم دومش جز كانديداهاي مهم امسال اسكار شد و به اندازه معيني سر و صدا كرد، نظرات اكثر مثبت منتقدين را هم به همراه داشت. به اعتقاد فراستي برخلاف ديگر فيلمها كه در آن آمريكاييها برندهاند، غير از چند اثر مانند «بهترين سالهاي زندگي ما»، «ترس و هوس» و «راههاي افتخار» اين فيلم چهره سوء استفاده سياستمداران را از جنگ به تصوير ميكشد. وي در پاسخ به نظري مبني بر تعمد داشتن ايستوود در متجاوز نشان ندادن آمريكاييها، گفت: وي آنها را در جنگ دوم جهاني برخلاف جنگ ويتنام و عراق، متجاوز به معني مرسوم نميداند. وي اضافه كرد: بعدها آمريكا با بمباران هيروشيما دست به يك كشتار عظيم انساني ميزند به اين بهانه كه جنگ را تمام كند، فيلم تاريخ 1945 را روايت ميكند و بايد اهميت آن منطقه كه در اثر به آن اشاره نميشود را در يابيم، آمريكاييها از كره زودتر حركت ميكنند و آنجا را اشغال ميكنند. وي گفت: اتفاقا در فيلم دوم كه از زاويه ژاپنيهاست و كارگردان سعي بر بيطرفي دارد، مشكل پيدا ميكند و ژاپنيها را از زاويه انساني و نه از زاويه تفكر انساني بررسي ميكند. به نظر فراستي فيلم، مشكل ساختاري دارد و تكنيك فيلمبرداري روي دست و تصوير مونوكروم نميتواند حس عاطفي براي فيلم ايجاد كند: شايد اين روش براي جستجوي واقعيت مناسب باشد اما براي به نمايش در آوردن حسن رفاقتي كه حتي در فيلم از كار در نيامده با اين تكنيك شكست ميخوريم. در بخش شخصيتپردازي به تاكيد ايستوود روي جعلي بودن تصاوير اشاره ميشود و فراستي در بخشي از سخنانش فيلم را پر از كليشه و تيپ ميداند، در صورتي كه فيلم به شدت محتاج شخصيت است. مجري و برگزار كننده اين نشست با اشاره به ضعف در نمايش رفاقتهاي نظير آنچه در جنگ خود شاهد آن بوديم، صحنههايي چون آبتني سربازان را تلاشي بينتيجه ميداند كه شايد پررنگ كردن اين رفاقتها به قويتر شدن اثر كمك ميكرد. اما فرزاد موتمن كه ايستوود را به عنوان بازيگر و كارگردان نميپسندد، كارنامه و بيوگرافي مختصري را درباره اين كارگردان متوسط سينماي هاليوود ارايه ميدهد. به گفته وي ايستوود از اواخر دهه پنجه به بازيگري روي آورد و در كارنامهاش آثار درخشاني به چشم نميخورد. وي با رد كردن ژانر معروف به «وسترن اسپاگتي» ريتم و موضوع اين ژانر سينماي هاليوودي آمريكا را غير قابل بحث دانست. موتمن همچنين گفت: هيچكدام از سه شخصيت اصلي بازمانده در اين اثر به خوبي پرداخت نشدهاند تا با آنها همذات پنداري كنيم. اين فيلمساز اظهار داشت: قرار است رنجها و دلتنگيهاي تفنگداران نيروي دريايي ارتش آمريكا را در جنگ فوريه 1942 واقع در جزيره ايوجيما ببينيم و تاثيراتي كه اين افراد بعدها در زندگي خصوصي خود ميبيند. اثر موضوعي پركشيي با چند راوي و چندين داستانك دارد. هر تكه از داستان پي .او.وي يك از شخصيت هاست و زمان مرتبا به جلو عقب ميرود. به اعتقاد او عنصر حياتي فيلم مصاحبه آن است كارگردان و فيلمنامهنويس اين اثر كه crash را در كارنامه خود دارد در پارهاي از صحنهها قطعهاي مناسبي را انجام دادهاند. وي همچنين تاكيد كرد: نبايد اشتباه كنيم كه اگر قصهاي غير خطي تعريف كنيم و مسير زندگي را به هم بريزيم، كار فاخر انجام دادهايم. در اين نشست دو ساعته فرزاد معتمد پيشنهاد انجام بحثهاي متمركز در برنامههاي «سينما، جنگ، دفاع» را با توجه به شباهت فيلمهاي توليد شده در ژانر جنگ، به شكل كارگاهي مطرح كرد و سينماگران و منتقدان به شركت در اين برنامهها فراخواند و افزود: بايد از فيلمها خوب و بد آنها را ياد بگيريم و مشكلات فيلمهاي جنگي خود را ببينيم كه چرا ما با وجود داشتن جنگ طولاني و پر تعداد بودن فيلمهاي جنگيمان كمتر در اين ژانر موفق بودهايم. وي با استقبال از ساخت يك فيلم جنگي اظهار داشت: اگر زماني فيلمنامه خوبي به دستم برسد، به طور حتم آن را خواهم ساخت، چرا كه تجربه خوبي است و دراماتيك ترين عرصه به حساب ميآيد. سلسله نشستهاي تحليلي فيلمهاي جنگي ايران و جهان با عنوان «سينما، جنگ، دفاع» به همت معاونت هنري بنياد حفظ و نشر ارزشهاي دفاع مقدس سه شنبه هر هفته در سينما كانون واقع در خيابان شهيد خالد اسلامبولي نرسيده به پارك ساعي برگزار ميشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]