واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: درپي افزايش بهاي بليت سينماها، تعدادي از سينماداران در ارزيابيشان نسبت به اين روند و تاثير آن بر ميزان مخاطبان نقطهنظراتشان را مطرح كردند. علي رضايي، مدير سينما فلسطين در گفتوگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره افزايش بهاي بليت سينماها و تاثير آن بر ميزان مخاطبان گفت: به نظر ميرسد كه دوستاني كه تصميم به افزايش بها ميگيرند. تنها مبلغ بليت را در نظر ميگيرند و به تعداد مخاطبان توجه چنداني ندارند درحاليكه اگر پس از افزايش بها، روزي مثلا 30 نفر به سينماها ميآيند در گذشته حداقل روزي 60 نفر ميآمدند. وي در ادامه به سوبسيدهايي كه به سازندگان آثار سينمايي تعلق ميگيرد اشاره كرد و افزود: عليرغم دريافت اين سوبسيدها همچنان دوستان معتقدند كه بايد به نوعي هزينههاي ساخت فيلم را تأمين كنند، درحاليكه پس از افزايش بها، تعداد مراجعان سينما به مراتب كاهش پيدا ميكند. رضايي با بيان اينكه از مخالفان افزايش بهاي بليت به شمار ميرود، ادامه داد: اگر اجازه ميدادند به شخصهدوست داشتم كه در يك روز ديگر هم بليتها را به صورت نيمبها بفروشم، چراكه اكنون روزهاي سهشنبه سالنهاي ما حتي يك صندلي خالي هم ندارد، اما حتي در روزهاي آخر هفته هم سالنها خلوت است. مدير سينما فلسطين معتقد است:قطعا اگر نيمي از سود فروش به تهيهكننده و سازندگان اثر ميرسيد، نيمي از آن هم به سينماداران تعلق ميگرفت، ما هم تمام تلاش خود را ميكرديم تا فروشها بالاتر برود اما با اينحال به شخصه بر اين باورم كه افزايش بها نميتواند منجر به افزايش فروش شود. رضا سعيديپور، مدير سينما «آزادي» هم در اينباره معتقد است: آماري كه ما هر شب در آن ميزان فروش خود را به فارابي ارايه ميكنيم، گوياي آن است كه فروش سينماهاي مدرن و ممتاز نه تنها افت نداشته است، بلكه به مراتب بيشتر هم شده است. چراكه مردم در سينماهاي نوساز و مجهز احساس امنيت و لذت بيشتري ميكنند و به همين دليل عليرغم افزايش بهاي بليت، فروش پرديسهاي سينمايي طي اين مدت بسيارخوب و فروش سينما آزادي هم عالي بوده است. در اين شرايط و با توجه به فيلمها ديگر بايد از مخاطبان انتظار چه كاري را داشته باشيم؟ وي ادامه داد: شايد گاه فروش امسال را با سال گذشته مقايسه كنند و بگويند كه امسال فروش نوروزي كاهش چشمگير داشته است، اما فيلم «اخراجيها» يك استثنا بود و اگر حتي سينماهاي سطح پايين هم با اين فيلم فروش خوبي داشتند به دليل استثنايي بودن آن است وگرنه بقيه فيلمهاي سال گذشته و امسال از نظر ميزان فروش تفاوت چنداني نداشتهاند. سعيديپور در ادامه در پاسخ به اينكه آيا تعداد مخاطبان آن هم افزايش يافته، توضيح داد: معمولا هرگاه كه طرحي درباره افزايش بها عملي ميشود تا مدتي تعداد مخاطبان ريزش دارد، اما اين مسأله طبيعي است و پس از مدتي مخاطبان دايمي سينما بازميگردند چراكه اين افراد ميآيند كه فيلمها را برروي پرده سينما ببينند و با ديدن فيلمها در خانه ميانهاي ندارند. قائم مقام اجرايي حوزه هنري همچنين به بهاي چهار هزار توماني بليتهاي سينما «آزادي» اشاره كرد و افزود: چهارهزارتومان براي يك سينماي مدرن پولي نيست و با توجه به هزينههاي بالايي كه براي نگهداري از يك سينما وجود دارد و اينكه نيمي از فروش سينماها به تهيهكنندگان آثار تعلق ميگيرد، به راحتي درمييابيم كه اين دوهزارتومان براي اداره سينماها مبلغي نيست و ما فقط براي رضايت مردم و اينكه فيلمها را با كيفيت بالا ببينند هزينه ميكنيم. پيمان پارسينژاد، مدير داخلي سينما «عصر جديد» كه از جمله مديران سينمايي مخالف افزايش بهاست درباره اين موضوع به ايسنا گفت: تبعات اين مسأله را همه ميدانيم و البته اين موضوع تا حد بسياري هم به وضعيت اقتصادي جامعه بستگي دارد. از سويي هم همه فيلمهاي ما به گونهاي نيستند كه واقعا ارزش اين پول را داشته باشند و در كل فكر ميكنم كه همين دو عامل بيشترين تأثير را دارند. مدير سينما عصر جديد در ادامه درباره اينكه مدرن بودن سينماها تا چه اندازه ميتواند موجب جذب مخاطب بشود توضيح داد: زمانيكه فردي دوساعت از وقت خود را در سينما صرف ميكند طبيعتا دوست دارد كه در محيطي مناسب باشد و رفتارها با او محترمانه باشد. اما در يك سينماي خصوصي معمولا افراد نميتوانند تا اين اندازه هزينه كنند. پارسينژاد در پايان خاطرنشان كرد: به شخصه بر اين باورم كه براي رونق گرفتن سينماها پيش از همه لازم است كه فيلمهاي خوب و قوي داشته باشيم و شايد با توجه به فيلمهاي فعلي هيچگاه رونق چنداني نداشته باشيم. اما شايد اگر روزهاي نيمبها را دو روز كنيم و افزايش بها هم تنها مربوط به روزهاي آخر هفته باشد قطعا تعداد مخاطبان افزايش خواهد يافت. البته اين را هم بايد بگويم كه كاهش مخاطبان ما تنها به دوره پس از افزايش بليت مربوط نميشود و از ابتداي زمستان سال گذشته ما با ريزش مخاطبان مواجه شدهايم. سردار آزاد، مدير پرديس سينمايي «تماشا» كه در جنوب تهران واقع است هم در ارزيابي خود از افزايش بهاي بليتها عنوان كرد: با توجه به اينكه اين سينما در جنوب شهر واقع شده، از ابتدا بهاي بليت آن به نسبت پرديسهاي ديگر كمي پايينتر بود، لذا اكنون عليرغم افزايش بها، بليط دوهزاروپانصد توماني براي اين سينما مناسب است و خيلي روي تعداد تماشاگران ما تأثيري نداشته است. وي همچنين اظهار كرد: در شرايطي كه قيمت همهچيز بالا ميرود، به ناچار قيمت بليت سينما هم افزايش مييابد. اگر قيمت ساير موارد ساكن بود و ما ميخواستيم قيمت بليت را افزايش دهيم ممكن بود كه عدهاي اعتراض كنند. اما اكنون اين افزايش بها در شرايطي صورت ميگيرد كه در برخي موارد ما تا 20 درصد رشد قيمت داشتهايم اما در مورد بليت سينما اينگونه نبوده است. فرجام آژير، مدير سينما سپيده نيز در گفتوگو با خبرنگار سينمايي ايسنا، افزايش بهاي بليت سينماها را امري اجتنابناپذير برشمرد و گفت: فكر ميكنم با توجه به نرخ تورم و بحث هدفمندشدن يارانهها اين مسايل بر تمام امور تأثير ميگذارد و به همين دليل از اين پس مردم بيشتر درآمد خود را براي موارد ضروري هزينه كنند و ديگر پولي براي مسايل فرهنگي و تفريحي اختصاص نميدهند. وي همچنين به عرضه سريع فيلمهاي سينمايي در شبكههاي خانگي اشاره كرد و افزود: مدتي است به دليل مبارزه با قاچاق يك ماه پس از اكران، فيلمها وارد شبكه خانگي ميشوند. از سوي ديگر تلويزيون به منظور مبارزه با ماهواره بهترين فيلمهاي ايراني و خارجي را به نمايش ميگذارد. حال آنكه اگر سينما را به عنوان يك صنعت در نظر بگيريم، قطعا اين صنعت تعاريف خاص خود را دارد و در آن بايد حالت عرضه و تقاضايي حاكم باشد اما اكنون ما همواره برخي راهحلها مقطعي را انتخاب ميكنيم كه همين راهحلها پس از مدتي موجب افزايش يافتن مشكلات ميشوند. آژير در عينحال خاطرنشان كرد: اين سياستها كه به صورت مقطعي مورد استفاده قرار ميگيرند اكثرا جانبدارانه هستند و نميتوان نام راهكار روي آنها گذاشت. ما اگر بخواهيم برروي آنها نام راهكار بگذاريم هم اين راهكار بسيار كوتاه مدت و موقتي هستند و همانطور كه گفتم بيشتر به سينما ضربه ميزند. مدير سينما سپيده در ادامه اين گفتوگو اظهار كرد: در هر صورت سينماي ما آنقدر مسايل حاشيهاي دارد كه شايد بهاي بليت در آنها گم باشد. در نهايت هم توليدكنندگان آثار تحت هيچ شرايطي ضرر نميكنند و تنها سينماداران هستند كه متضرر ميشوند. توليدكنندگان مدتي پس از ساخت فيلم تنها با فروش حق فيلم به رسانههاي تصويري مبلغي معادل يا حتي بيش از ساخت فيلم را درميآورند و 50 درصد از فروش سينماها هم متعلق به آنهاست، اما سينماداران گاه چنان متضرر ميشوند كه به ناچار مانند مغازهها عدهاي را جلوي درب سينما ميگذارند تا كمي پيش از سانسها با داد و فرياد مردم را به سينماها دعوت كنند. وي با بيان اينكه سينما بيش از هرچيز ديگري نيازمند فيلم خوب است، تصريح كرد: حالوهواي فيلمهاي نوروزي امسال براي نوروز مناسب نبود و در اصل نميتوان اكران نوروزي سال گذشته را با امسال مقايسه كرد. چراكه «اخراجيها» در سال گذشته وضعيت متفاوتي را رقم زده بود. اما به هرحال سيستمي كه با يك «اخراجيها»، «مارمولك» يا ... متحول ميشود قطعا سيستم معيوبي و نامعقولي است كه تنها با چند فيلم خاص متحول ميشود. آژير در ادامه خاطرنشان كرد: اكنون همه مسوولان ميدانند كه راهكارهاي موقت جهت حفظ موقعيت و منافع مالي افراد خاص ارايه ميشوند. مدير سينما سپيده در پايان صحبتهايش هم به اقدامات سازمان توسعه سينماشهر اشاره و خاطرنشان كرد: اينكهمدتي است اين سازمان در پي ساخت سينماهاي جديد برآمده اقدامي قابل تقدير است، اما در نهايت اداره اين سينماها در دست مديران شهرداري است و اين افراد تخصصي چنداني در زمينه سينماداري ندارند. اين حق و نياز طبيعي مردم است و در تمام دنيا سينما يكي از سالمترين تفريحات است اما اكنون پرديسهاي سينمايي و سينماهاي مدرني كه به تازگي تأسيس ميشوند، گويي علم مبارزه را با سينماهايي مثل «سپيده» برافراشتهاند و ديگر سينمايي مانند «فرهنگ» از رقابت جامانده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]