واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: پيمان خازني گفت: وظيفه هنري من ايجاب ميكند تا نياز جامعه را ارزيابي كنم،به همين دليل در شرايط فعلي به موسيقي تلفيقي پرداختم و قصد داشتم در آلبوم «شوخي» در كنار معرفي ساز تار به جهان، قطعاتي را با سليقههاي مختلف در كنار هم جاي دهم. به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين آهنگساز و نوازندهي تار در جلسهي رونمايي آلبوم موسيقي «شوخي» گفت: اين مجموعه برداشتي تلفيقي از تار و پيانو است. به گونهاي كه تار در نقش ملودي پرداز و پيانو در نقش همراهكننده حضور پيدا ميكند و براساس ملوديهاي نواختهشده از سوي تار، پيانو لباسهاي مدرن، جاز و كلاسيك برتن ميكند. او ادامه داد: در اين آلبوم ،«بابك بروجردي» و «شاهد عليزاده» به عنوان نوازندههاي پيانو با بنده همكاري ميكنند. خازني كه به گفتهي خودش از پنج سالگي نوازندگي سهتار، از هفت سالگي نوازندگي تار را آغاز كرده است، در هشت سالگي به كلاسهاي كيوان ساكت ميرود و اهداف موسيقيايي خود را شكل ميدهد. او در هفده سالگي در گروه وزيري به عنوان نوازنده حضور پيدا ميكند و بعد از آن بهصورت تجربي نوازندگي تار را ادامه ميدهد و با توجه به علاقهي خاصي كه به موسيقي كلاسيك و دوئت نوازي دارد، تصميم به اجراي آثاري در اين شكل ميگيرد به گونهاي كه خود به عنوان سوليست تار حضور پيدا ميكند و در كنار آن سازهاي ديگري همچون پيانوي كلاسيك، گيتار فلامينگو، گيتار كلاسيك، تنبك، قانون و غيره را به شكلي مدرن به اجرا در ميآورد. خازني كه به اعتقاد خودش در حوزهي موسيقي تلفيقي فعال است،ادامه داد: در آن سالها موفق شدم، موجينو در موسيقي به اندازهي خودم ايجاد كنم كه البته در آن اجراها اشكالاتريزي هم وجود داشت،ولي با توجه به سن و سالم كمتر به چشم ميآيد اما بعد از گذشت زمان تصميم گرفتم از ميان اين 60 قطعه كه بهصورت تجربي اتود زده بودم ،قطعاتي را انتخاب و در قالب يك آلبوم موسيقيايي عرضه كنم. اين نوازندهي تار تصريح كرد: از ميان اين قطعات،هفت قطعه را كه كاراكترهاي مختلفي داشتند و در قالب شخصيت پيانو قابل اجرا بودند، انتخاب كردم و ضبط كارها را طي دو سال گذشته صورت دادم. او در ادامهي اين نشست با پرداختن به مقولهي موسيقي تلفيقي در شرايط فعلي عنوان كرد: موسيقي تلفيقي در سالهاي اخير بارها به گوش خورده و بهخصوص در دهه حاضر بهصورت جدي به آن پرداخته شده است. زيرا جامعه در اين لحظه احساس نياز به چنين موسيقي ميكند و موسيقداناني كه اين نياز را احساس كردند،به اين سبك ميپردازند و خوشبختانه به مرور تعداد علاقهمندان به موسيقي تلفيقي در حال افزايش است. خازني خاطرنشان كرد: موسيقي تلفيقي به معناي هممشرب كردن دو يا چند گونه فرهنگي به شكلي است كه قسمتي از فرهنگ خود را هديه دهيم و قسمتي از فرهنگ ديگري را به هديه بگيريم. در اين ميان يك گفتوگوي بين فرهنگي ايجاد ميشود كه اگر به درستي به حفظ اصالتهاي فرهنگي بيانجامد ميتواند پاسخي جدي به نياز امروز جامعه بدهد. اين آهنگساز و تنظيمكننده متذكر شد: در آلبوم «شوخي» تلفيقهاي زيادي صورت گرفته است. به عنوان مثال در اجراي قطعه «تارانتلا» كه به نوعي از رقص ايتاليايي اطلاق ميشود من سعي كردم فرم اين رقص را با نگاه به موسيقي اساتيد غربي كه به آن پرداختهاند و با اتودهاي خودم با ساز تار اجرا كنم و البته در اجراي آن از موسيقي جاز نيز بهره گرفتهام. به همين ترتيب در اجراي اين قطعه سه فرهنگ مختلف را با ساختاري نو در كنار هم قرار دادم. او تاكيد كرد: اين سبك از موسيقي تلفيقي هنوز با گوش ما آشنايي زيادي ندارد و قطعا بايد از سوي علاقهمندان ان مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرد. به همين دليل هم توصيه ميكنم اين قطعه بارها شنيده شود. خازني در ادامه به قطعهي «معماي آفرينش» اشاره كرد و افزود: هفتمين قطعه اين آلبوم كه با تكنوازي تار تصوير شده است، در هيچ كدام از 7 دستگاه موسيقي ايراني و گامهاي ماژور و مينور نيست بلكه در گام «دورين» كه يك گام كليسايي منسوخ شده از دورهي باروك به بعد است اجرا شده است. اين هنرمند تصريح كرد: با تحقيقي كه بر روي اين گام موسيقي انجام دادم، تلاش كردم تا آن را براي ساز تار استفاده كنم .البته در اجرا آن را با لهجههاي موسيقي سنتي تركيب كردم و قطعه را بهصورت نيمه بداهه نواختم. او معتقد است: در اجراي اين قطعات از مرز سنتي تار، پا را فراتر گذاشته و به اين ساز به ديدهي جهاني نگاه كرده است. او گفت: وظيفه اجتماعي من در عصر حاضر حكم ميكند كه به نوعي از تلفيق در موسيقي بپردازم، لذا به عنوان يك هنرمند از گام برداشتن در اين عرصه نبايد هراسي داشته باشم .هرچند كه هركار جديدي منتقدان خود را دارد و عدهاي آن را رد خواهند كرد اما در اين ميان مخاطب جايگاه ويژهاي دارد و قضاوت او نشاندهندهي موفقيت و يا عدم موفقيت يك كار است. اين نوازندهي تار تاكيد كرد: اگر به تاريخ موسيقي نگاه بيندازيم، متوجه ميشويم كه بسياري از سازها در فرهنگ ما جايگاه خود را به مرور پيدا كردند لذا در عرصهي موسيقي سنتي نميتوان ادعا داشت كه موسيقي فعلي همان چيزي است كه از ابتدا بوده است، اما براي اينكه سازي همچون تار را به جهان معرفي كنيم بايد در ملوديها و تكنيكهايمان نيز تجديد نظر حاصل كنيم كه من در آلبوم «شوخي» با همراهي ساز پيانو اين كار را صورت دادم. او معتقد است: در اين مجموعه قطعاتي با سليقههاي مختلف در كنار هم جاي داده شده تا افراد با روحيههاي مختلف آن را گوش دهند. اما در نهايت در اين مجموعه تلاشم بر اين بود تا ماهيت تار را نشان دهم. خازني اضافه كرد: از آنجا كه اين آلبوم اولين ماحصل جدي فعاليتهايم محسوب ميشد، ترجيح دادم تا خودم را به عنوان يك نوازندهي تلفيقي و نه سنتي معرفي كنم. به همين دليل هم عنوان «شوخي» را براي اين اثر برگزيدم تا فاصلهي اين اثر را با اجتماع تارنوازان نشان دهم. به گزارش ايسنا، پيمان خازني تلاش دارد تا پايان آذرماه امسال قطعاتي از آلبوم «شوخي» را در فرهنگسراي هنر اجرا كند و بعد از آن نيز قصد دارد در جشنوارهي موسيقي فجر امسال با گروه «باشا» و با صداي علي رستميان قطعات سنتي را به اجرا درآورد . اين هنرمند همچنين تا پايان سال جاري دو آلبوم موسيقي با كلام را با صداي محسن شاهرودي و ديگري با صداي علي رستميان منتشر ميكند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]