تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804590196




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز فصل سرد، کسی به فکر گل ها نیست


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز : فروغ فرخزاد برای ما فقط شاعری ست که روزگاری بر ادبیات این سرزمین اثر گذاشته و می گذارد فارغ از جهت گیری های دیگری که درباره او می شود ما فکر می کنیم در آغاز فصل سرد کسی به فکر گل ها نیست . "شعر فرخزاد بی شک شعر اعتراضی ست و از همین دیدگاه بیشتر شعر معنی شناختی است. برای این که زن در حوزه شعر، قصه کوتاه و یا رمان دست به کار جدی بزند، و جهان زنانه فردی و یا اجتماعی ـ تاریخی خود را بیان کند، به ناگزیر باید از خود، محیط و درون خود اطلاع بدهد. این برداشت را می توان شعر اعتراضی خواند. چون جهان زن درست کشف و بیان نشده است، دادن اطلاعات از طریق نوشته، و مرتبط کردن خواننده به حریم خصوصی شاعر و یا نویسنده به یک ماموریت و مسئولیت جدی تبدیل می شود. به طور کلی می توان گفت که فرخزاد تا چیزی برای گفتن نداشت، شعر نمی گفت. به نظر می رسد مایه اصلی این شعرها زندگی فردی و شخصی و ذهنی اوست. با فرخ زاد ما وارد حیطه آشنایی با زن می شویم. درست در زادگاه زبان زن و اعتراف در زبان و اعتماد زن به زبان شخصی و فردی، و به عنوان یک هستی نزدیک تر از معشوق به شاعر. " این بخش کوتاهی از تاملات دکتر رضا براهنی درباره فروغ فرخزاد است . براهنی فارغ ازبرخی داوری هایش در کتاب "طلا در مس " شعرشناسی ست که نه تنها به اثر بلکه به زمینه های خلق آن هم می نگرد . آوردن این بخش از نظر او درباره فروغ از این جهت بود که مدخل این نوشتار بر اساس "درون نوشت" های فروغ باشد یا به بیان دیگر بازتاب دادن منویاتی که شاعر به عنوان "فاعل شناسا" در خود نهفته دارد . در اولین برخورد با مجموعه ای از اشعار فروغ به این نکته برمی خوریم که چگونه یک "زن " با بی توجهی به تاریخ مردنگارانه ی بخش اعظمی از ادبیات ایران ، از "زن" به عنوان پدیده ای که می تواند به صورت مستقل احساسات ، عواطف ، مشخصه و مولفه های قابل بروزی و ظهوری داشته باشد سخن به میان می آورد . شاعر (فروغ) در شعرش از عواطفی می نویسد که بیان آن برای سایر همجنسانش نوعی شرم را در پی داشته است . به این معنا که زن در تاریخ ادبیات ایران و جهان اگر چه حضوری همیشگی دارد اما در ادبیات ایران آنگونه که فروغ به آن پرداخته کم نظیر بوده است . حال ارزش گزاری بر چنین اتفاق مساله این نوشتار نیست ، اما می توان این فرایند را در ادبیات فارسی بررسی و نشانه گذاری کرد . درباره این نوع نگاه فروغ به هستی و احساسات شخصی احمد رضا احمدی می گوید مهم ترین عاملى که توانست فروغ را "فروغ" کند، صداقت او در بیان احساسات و نگاه او به زندگى بود.اصولا بیشتر شاعران از بیان تجربیات شخصى خود ترس دارند اما فروغ توانست تجربیات شخصى خود را در شعرش به خوبى بیان کند. من معتقدم او بیش از اینکه شاعرى اجتماعى باشد، فلسفى است . حال با توجه به این ویژگی های شعر فروغ ، دو کتاب آخر او به لحاظ زبانی دستاوردهایی دارد که در شعر فارسی قابل تامل است . از جمله این دستاوردها می توان به نگارش سهل الممتنع اشاره کرد که اگر چه در ادبیات ایران بی سابقه نیست اما تجربیات این چنینی عموما نثر نام می گرفت تا شعر ، اما فروغ این تجربیات را زیر عنوان شعر به مخاطبانش ارائه داد . سادگی بیان ، روانی کلام و انسجام شعر فروغ را شعری متمایز کرده بود منوچهر آتشی درباره این موضوع می گوید : شعر فروغ شعرى حسى و مفهومى است و براین اساس باید گفت که او شاعر زبان نیست، و این ویژگى درست برعکس نیماست چرا که نیما را می‌‏توان شاعرى زبانى دانست. . او حتی در وزن هم به نوعی همین گونه بود . علی باباچاهی در این باره معتقد است : فروغ در زمینه وزن یا موسیقى از جمله شاعران اهل مدارا و تساهل است، او مانند نیما و شاملو بر اساس دیدگاه هاى خود دست به آفرینش آثارى ماندگار مى زند .بررسی دیگر ویژگی های شعر فروغ مجالی گسترده می خواهد که نیست . دبیر گروه علمی فرهنگی




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن