واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: در مورد edit uv چه می دانید ؟ hessam h 22 ارديبهشت 1388, 12:18دوستان حقیقتش من خواستم خودم کار کردن روی uv ها رو یاد بگیرم چیزی دستگیرم نشد . یعنی درست نتونستم روی باز کردن و چیدن uv map کار کنم و فکر می کنم اصلا از ابزاراش سر در نمیارم اگه دوستان لطف کنن و فقط در حد آشنایی و نحوه کار کردن با ابزار edit UVs یه توضیحاتی بدهند ممنون می شم فکر میکنم در همین حد آشنایی با ابزار برای خیلی ها از جمله من مفید باشه . از همتون پیشاپیش سپاس گذارم :rose: Rasoul Naderloo 04 خرداد 1388, 10:25با سلام به آقا حسام عزیز : بنده تازه تایپیک شمارو دیدم ، البته دوستان کهنه کار دیگه هم حتماً راهنمایی می کنن ؛ شما بهتره قبل از ورود به بحث UV Layout و پنجره UV Texture Editor یه آشنایی با پنجره Hypershade و پارامترهای اون مخصوصاً منوی 2D Texturesداشته باشید چون در آنجاست که مواد اولیه ساخته شده و تکسچر و ... به آبجکت ها اعمال می شه ، وقتی از منوی Surface یه نوع سایه زن ( Shader ) رو انتخاب کردین ، از منوی 2D Textures یکی از گزینه ها رو انتخاب کنین اگه میخواین تصویر جداگانه ای از هارد خودتون رو به موضوع در صحنه اعمال کنین باید از منوی 2D Textures گزینه File رو انتخاب کنین ، گزینه انتخابی رو به سایه زن نسبت داده و اونو به ابجکت موجود در صحنه اعمال کنین با دابل کلیک روی آیکن File در پنجره Work Area پنجره Attribute Editor باز می شه که با کلیک روی سر برگ Place 2d Texture می تونین پارامترها و گزینه های تعیین موضع ، جابجایی و ... تصویر در روی موضوع در صحنه رو داشته باشین . حال می رسیم به مورد UV Layout در مایا : که باید بمنظور بهره گیری از این قابلیت موضوعات صحنه یا از جنس چند ضلعی Polygon باشن و یا تبدیل به اون بشن ؛ وقتی مپ و تصویر رو به موضوع اعمال کردین برای تنظیم تصویر در روی موضوع از سربرگ Create UVs یکی از گزینه های Mapping رو انتخاب کنین که البته بستگی تمام به نوع موضوع در صحنه داره : Sphere , Cube, Cylinder و ... حال پنجره UV Texture Editor رو باز کنین : Window - UV Texture Editor ، در این پنجره روی موضوع کلیک راست کرده و گزینه UV رو انتخاب کنین : به زبان ساده UVها نقاطی هستن که محل تصویر در روی موضوع رو تعیین می کنن ، با نگهداشتن کلید CTRl در روی صفحه کلید و کلیک راست دوباره گزینه TO Shell رو انتخاب کنین : همه نقاط UV انتخاب می شن . با جابجایی این نقاط می تونین شاهد تغییر تصویر در روی موضوع صحنه باشین . فعلا تا اینجا ،. .:. soroosh .:. 04 خرداد 1388, 11:17البته این نکته هم بهتره اضافه بشه که آبجکتهای پیچیده تنها با یک یووی تکسچرسازی نمیشه . مثلا شما فرض کنید چهره فردی را میخواید تکسچرسازی بکنید . خب برای ایجاد یووی مناسب برای این مورد شما مجبورید چهره را به چند قسمت تبدیل کنید . مثل قیمت جلوی چهره ( بینی و اطراف اون ) یک تیکه میشه . دو طرف سمت گوش ها قسمت بعدی . پشت سر یک قسمت . چونه و گردن یک قسمت . لبها یک قسمت . دو تا چشم یک قسمت و الی آخر . بعد هم همونطور که جناب نادرلو اشاره کردن نقاط را جا به جا میکنید تا یووی مناسب تری برای ساخت تکسچر داشته باشید . از ابزارهایی مثل Relaxed و ... هم میتونید استفاده کنید . بعد میتونید اینها را از طریق همون پنجره UV Texture editor با هم یکی کنید و در نهایت یه دونه طرح گسترده داشته باشید . حالا اینکه برای کدوم قسمت از آبجکت از کدوم حالت Create UV استفاده کنید کم کم و به مرور زمان و با تمرینهای مختلف دستتون میاد . موفق باشید . masoud_warcraft 04 خرداد 1388, 14:59پارامترهاي UVmap به رو دسته كلي تقسيم ميشه. 1-نودهاي Attach شده به مواد كه خودشون به دو دسته كلي تقسيم ميشه. الف:نود 2 بعدي كنترل UV ب:پروجكشن نود هاي 3 بعدي كنترل UV 2-نود UV كه به Vertex ها Attach شده.براي هر Vertex يك عدد بين 0 تا 1 براي U و يك عدد بين 0 تا 1 هم براي V وجود داره. 0 براي U سمت چپ ترين نقطه عكس و 1 براي U سمت راست ترين نقطه عكس هست.اگه مثلا عدد 2.1 بدين برابر با 0.1 خواهد بود و توصيه شده از رينج بين 0 تا 1 استفاده بشه چون در بعضي جاها مثل Fur به مشكل بر مي خورين. براي V هم 0 پايينترين نقطه عكس و 1 بالاترين هست. در ضمن براي يك Texture دو بعدي مثل عكس مي تونين از Projection هاي 3d هم استفاده كنين براي اين كار كافيه هنگام Create كردن نود گزينه projection رو انتخاب كنين. كلا اين مبحث براي خودش حديث مفصلي است.اميدوارم مطالي من مفيد بوده باشه. Rasoul Naderloo 05 خرداد 1388, 09:17بسیار بسیار تشکر از نوشته های سودمند آقا سروش عزیز و راهنمایی های عالمانه آقا مسعود ، بنده تاکنون آنطور که باید از اعداد مندرج در پنجره UV Texture Editor سر در نمی آوردم و نوشته های آقا مسعود با همین چند سطرخیلی برایم روشن کرد ، بقول دوستان بزرگوار بزرگی و پهناوری تکسچرینگ و در این میان مورد UVs هم خیلی کمتر از مباحث مدلینگ و داینامیک و نور و ... نیست مخصوصاً که برای فهم بهتر نیاز به ارائه تصاویر و اشارات ویژه است حال اگه دوستان وقت فرمودن این رشته بحثی رو ادامه بدن تا امثال بنده هم استفاده کنیم . با دعا و آرزوی پیشرفت و سلامتی . :rose: hessam h 06 خرداد 1388, 09:29دوستان یک دنیا سپاس به خاطر راهنمایی هاتون من هم با آقای نادرلوی گرام موافقم اگه لطف کنید و ادامه بدین به من یکی که واقعا کمک کردید درسته که سطح من در مقابل شما بزرگواران صفر به حساب میاد ولی بازم این مطالبتون بهم کمک بزرگی می کنه. masoud_warcraft 06 خرداد 1388, 13:41يك راه تكچرينگ اشيا پيچيده همون چيزي بود كه دوستمون سروش گفتن.حالا يك راه ديگه هم من مي گم كه معمولا استفاده ميشه. در اين راه ديگه شما درگير فرآيند نسبتا پيچيده UV نمي شين.در اين روش ابتدا يك جسم رو با استفاده از Paint Effect ها رنگ آميزي مي كنيد.مثلا لبهاشو قرمز مي كنين بعد عكسي رو كه بدي ترتيب درست شده رو مي برين توي Photo Shop و مثلا قسمت لبش رو كه حالا ديگه يك عكس پروجكت شده است رو ويرايش مي كنين. مي خواستم يك مقدار عكس هم Attach كنم ولي اين كار رو درست بلد نيستم. با عرض معذرت از آقا حسام عزيز كه وسط تاپيكشون اين رو نوشتم اما من هنوز در فرستادن پيام خصوصي و الحاق عكس و ويرايش پروفايلم در اين سايت مشكل دارم اگه يك كسي برام پيام خصوصي بفرسته(لطفا اينجا چيزي ننويسين تا تاپيك خراب نشه) و نحوه اين كارا رو به من ياد بده متشكر مي شم. با معذرت از آقا حسام.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 838]