واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مسعود كيميايي عنوان كرد: اگر هنرمندي بخواهد همواره بر سر آرمانهاي خود بماند، ديگر موفق نميشود كه روزگار خود را هم روايت كند. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيلم «محاكمه در خيابان» ساخته جديد مسعود كيميايي بعدازظهر روز گذشته ـ اول آذر ماه ـ در كانون فيلم فرهنگسراي ارسباران به نمايش درآمد و پس از آن با حضور جمعي از عوامل و جواد طوسي (منتقد و مجري) نشست نقد و بررسي آن برگزار شد. مسعود كيميايي در ابتداي اين جلسه گفت: بنده بر اين باورم كه پس از اينكه فيلمي توسط مخاطب ديده شد توضيحدادن درباره آن نوعي ظلم به آن محسوب ميشود. بنابراين برداشت مخاطب از اين اثر كاملترين است و توضيحات من آن را با مشكل مواجه كرده و آن را پيچيدهتر ميكند و به نوعي اينكار نوعي خيانت است. اين كارگردان سينماي ايران با بيان اينكه «محاكمه در خيابان» تهران را سفيد و شفاف نميبيند، تصريح كرد: بلكه اين فيلم ديدي سياه به اين شهر و روابط دارد. مسعود كيميايي درباره صدابرداري و صداگذاري اين فيلم عنوان كرد: فيلمهايي كه در خيابان گرفته ميشود اغلب از نظر صدا خيلي مشكل دارند. شما فكر كنيد كه در پيادهرو و با آن ازدحام دو نفر مشغول صحبتكردن با يكديگر هستند و حال ما بايد اين صدا را طوري ضبط كنيم كه به خوبي شنيده شود. اين كار، كار سختي است و اسحاق خانزادي آن را به خوبي انجام داده است. او هميشه مدد من بوده چراكه اغلب فيلمهايم را در خيابان ميسازم. او ادامه داد: بنده براي فيلمسازي كمتر به پلاتو ميروم چراكه معتقدم دوربين بايد در پيادهرو، جاده و ميان مردم باشد. كارگردان فيلم «محاكمه در خيابان» در پاسخ به سوالي كه جوياي اين مطلب بود كه آيا آرمانهاي مسعود كيميايي و نگاه او به قضايا واقعبينانه است يا ناشي از حسرت گفت: صدا و تصوير اين فيلم بهروز است و هرچه بخواهيم اين اثر را به فيلمهاي قبلي من و زمانهاي گذشته ربط دهيم امكانپذير نيست. قطعا كسي كه به اين شيوه فيلم ميسازد نميتواند انسان خالي از آرماني باشد، اما شيوه نگاه كردن به آرمانها براساس زمانه تغيير ميكند. اكنون نگاه به آرمان تغيير كرده چراكه خود آرمان هم تغيير كرده است. حال در چنين شرايطي اگر هنرمندي بخواهد كماكان سر آرمانهاي قبلي هم بماند قطعا نميتواند به روايت روزگار خود بپردازد. اين كارگردان سينما در بخش ديگري از جلسه با اشاره به پلاكاردهاي مشابهي كه بر سر در سينماهاست، ادامه داد:اين پلاكاردهايي كه شما اكنون در سردر سينماها ميبينيد در اغلب موارد به گونهاي است كه سه يا چهار چهره خندان در آن مشاهده ميشود. بنده نميدانم كه اصلا به چه دليل اين پلاكاردها را عوض ميكنند چراكه اگر اسمها و صورتهاي آنها را عوض كنند در اكثر موارد پوسترها و پلاكاردهاي فيلم يك شكل است. او يادآور شد:پيشنهاد وزارت ارشاد براي پلاكارد فيلم من هم به گونهاي بود كه گويي هنر از سينما گرفته شده است، حال آنكه در فيلمهايي مانند «خاك» به ياد دارم كه چهقدر زندهياد مميز يا آيدين آغداشلو براي اين پلاكاردها زحمت ميكشيدند و اينكار براي آنها اهميت داشت. اكنون من پوستر «ردپاي گرگ» را كه در آن زمان اجازه چاپ نگرفته بود، در خانهام به عنوان يك اثر هنري نصب كردهام. كيميايي در بخش ديگري از اين جلسه در پاسخ به سوالي پيرامون ساخت فيلم اكشن بار ديگر تأكيد كرد: در شرايط فعلي فيلم جديساختن و كارگرداني فيلمي كه ديگران را نخنداند امري بسيار سخت و دشوار است و شايد اكنون بيش از سه يا چهار نفر نباشند كه به اين شيوه فيلم ميسازند، حال اگر كسي از ما بخواهد كه اكشن هم بسازيم كمي بيانصافي است. كارگردان «محاكمه در خيابان» در پاسخ به سوالي مبني بر بدبيني اين اثر به زنان توضيح داد: بهتر است كه وارد ماجراهاي اينگونه نشويم كه ديگر نتوانيم بگوييم كه در جامعه خيانتي صورت ميگيرد. اين اثر نگاهي به جامعه است و ما به دنياي زن و مرد و رابطه آنها نگاهي اجتماعي داريم و خود اين اثر گوياي اين است كه مرا اينگونه نگاه نكنيد، چراكه موضوع بسيار وسيعتر است. كيميايي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه كي قهرمانان شما غيرت خود را بدون چاقو بيان ميكنند اظهار كرد: آيا در كشور جهان سوم غيرت بدون چاقو هم معنا دارد. او ادامه داد: براي بنده خريدن اسلحه و پيداكردن يك قاچاقچي براي خريد آن و كار با آن بسيار مشكل و وقتگير است. زماني كه ايدهاي در ذهن ماست ما ديگر نميتوانيم وقت را تلف كنيم و بهتر است با وسيلهاي كه در آن زمان در اختيار داريم كار را شروع كنيم و خيلي به نوع وسيله فكر نكنيم. به گزارش ايسنا،اين كارگردان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تعريف نشده بودن شخصيتهاي «محاكمه در خيابان» هم توضيح داد: فكر ميكنم كه اگر قرار بود شخصيتها بازتر از اين باشند، ديگر فيلم به هيچ عنوان اجازه اكران و نمايش نميگرفت. مسعود كيميايي در پاسخ به سوال ديگري كه پرسيده بود چه بلايي بر سر جامعه مترقي فيلم «اعتراض» آمده كه دوباره در آن غيرت مُد شده است، عنوان كرد: چه جالب پس غيرت مد شده است يعني شما آن را تبديل به يك فشن كردهايد. وي در پاسخ به سوالي كه جوياي تغييرات پايان اين اثر بود هم توضيح داد: پايان اين فيلم از ابتدا جور ديگري نبوده است. در اين جلسه كيميايي درباره نوع كلوزآپها و معناي آنها در اين فيلم گفت: شما را به خدا آخر اين چه سوالهايي است كه از من ميپرسيد ما اگر بتوانيم كمي از اجزا و سريالهايي كه هست، رهايي پيدا كنيم متوجه ميشويم كه در چنين فضايي فيلم جدي ساختن و فيلمي كه ديگران را نخنداند بسيار سخت است. اكنون هم من از شما كه در اين جلسه حاضر شدهايد و اين فيلم را تحمل كردهايد تشكر ميكنم. مسعود كيميايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا «محاكمه در خيابان» متفاوتترين ساخته شماست عنوان كرد: اين فيلم متفاوتترين اثر من است چراكه از قصهاي دوپاره برخوردار است. اين كارگردان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا همه فيلمهاي شما بدبينانه است اظهار كرد: نه به هيچ عنوان اينگونه نيست و اين ديد شخصي شماست. كيميايي در بخش ديگري از اين نشست و در پاسخ به مطلبي كه در شباهتهاي اين فيلم و «قيصر» و برخي آثار ديگر او تأكيد داشت عنوان كرد: به هيچ عنوان اين فيلم شبيه هيچيك از آن فيلمها نيست. وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا فيلم به شيوه سياه و سفيد ساخته شده و آيا نميشد اين اثر از ساخته رنگي بهره ببرد عنوان كرد: چرا ميشد، اما خود داستان و اين نگاهي كه اين فيلم به دو ساعت از بعدازظهر تهران دارد سياه و سفيد است و رنگي در آن نيست. به گزارش ايسنا، در بخش پاياني اين جلسه كيميايي در پاسخ به سوالات متعددي كه نظرات مختلفي را دربارهي فيلمهايش مطرح ميكرند، پاسخ داد: من براي كسي فيلم ميسازم كه با من همنفس است. گفتني است؛ مسعود كيميايي در ابتداي اين نشست هم به ذكر توضيحاتي درباره فيلمنامه اين فيلم و كمكهاي اصغر فرهادي به آن و تأثيرش در روند مجوزگرفتن فيلم براي اكران داشت. در بخشهاي ديگري از اين نشست هم رضا يزداني (خواننده)، اكبر معززي (دستيار كارگردان) و ايفاكننده برخي از نقشها، شبنم درويش و محمد مويد (از بازيگران فيلم) و اسحاق خانزادي (صدابردار) اين اثر هم به ذكر توضيحاتي درباره ساخته جديد كيميايي پرداختند. در بخشي از اين گفتوگوها اسحاق خانزادي به ذكر توضيحاتي درباره صداي اين فيلم پرداخت و گفت: هربار كه در كنار كيميايي قرار گرفتهام احساس كردهام كه شاگرد كوچك او هستم. اين مطلب را از صميم قلب ميگويم چرا كه او مرد بزرگي است، او 40 سال است كه با صداقت در سينماي ايران فيلم ميسازد و تاكنون آثار پرافتخاري را كارگرداني كرده است. بنده هم از «سلطان» به بعد در كنار او بودم و اكنون معناي نگاه او را به خوبي درك ميكنم. لذا تمام تلاشم را به كار ميگيرم تا هر آنچه را كه از او آموختهام در كنارش پياده كنم. صداي اين فيلم بدون مشورت با كسي ساخته شد و در آن سعي كردم كه هر صداي مخصوصي كه در تهران ميشنويم گذاشته شود چراكه به نظر ميآمد اين صداها به ساختار فيلم بسيار نزديك است و كمك ميكند. اكبر معززي از بازيگران فيلمهاي كيميايي و دستيار او در بسياري از فيلمهايش هم در بخشي از اين جلسه به رفاقت چندينسالهاش با كيميايي اشاره كرد و گفت: از 12، 13 سالگي با كيميايي آشنا بودهام و از همان موقع جلوي دوربين او ميرفتم البته در آن زمان دوربيني به اين شكل وجود نداشت، بلكه او در دنياي كودكانه ما يك تكه مقوا را ميبريد و آن را به عنوان دوربين جلوي چشم خود ميگرفت و ما جلوي آن دوربين تمرين ميكرديم. رضا يزداني خواننده اين فيلم هم در صحبتي كوتاه كاركردن با كيميايي را آرزوي هر خوانندهاي دانست وافزود: روزي كه آقاي كيميايي براي همكاري در فيلم «حكم» با من تماس گرفتند باور نميكردم. اعتراضي كه در فيلمهاي مسعود كيميايي وجود دارد و نوع نگاه اجتماعي او كه كمتر در آثار ديگر مشاهده ميشود به نوعي با ژانري كه من در موسيقي اجرا ميكنم نزديك است و براي همين كاركردن با او برايم بسيار ايدهآل است. شبنم درويش هم در اين جلسه با اشاره به اينكه در اين فيلم اولين حضور خود در سينما را تجربه ميكند و از دانشآموختگان مدرسه سينمايي مسعود كيميايي است، عنوان كرد: حضور من در آموزشگاه آقاي كيميايي فارغ از دغدغه بازيگري بود و در قالب آن كارگاه هدف اصلي من بازيگري نبود بلكه بيشتر خود سينما و قطعا سينماي كيميايي بود كه مرا شيفته خود كرده بود. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا مرجان در «محاكمه در خيابان» با مرجان داشآكل شباهتي دارد، عنوان كرد: بار اولي كه فيلمنامه اين فيلم را خواندم نام مرجان مرا به فيلم داشآكل سوق داد اما واقعيت اين است كه اين دو نقش بسيار با يكديگرند متفاوت هستند. مويد هم در صحبتي كوتاه اين كار را اولين تجربه خود در سينما دانست و از اينكه توانسته است در اولين تجربه با مسعود كيميايي همكاري كند، اظهار خرسندي كرد. به گزارش ايسنا، نمايش اين فيلم به دليل ازدحام جمعيت با نيمساعت تأخير شروع شد و در تمام مدت نمايش فيلم و جلسه نقد و بررسي عدهي بسياري از طرفداران سينماي كيميايي جلسه را به صورت ايستاده دنبال ميكردند اما در پايان جلسه اختلافاتي ميان طرفداران سينماي كيميايي و منتقدان آن در گوشه و كنار سالن شكل گرفت. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]