واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز: عظیم موسوی گفت: «خواستگاری» دارای فضایی کمدی است ولی نوع طنز آن با کارهای رایج که اجرا می شوند متفاوت است. عظیم موسوی کارگردان نمایش «خواستگاری» در گفت و گو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، درخصوص این تئاتر گفت: این نمایش آدابته شده ی نمایش خواستگاری نوشته آنتوان چخوف است . موضوع و سیر کار همان نمایشنامه را دنبال می کند فقط فرهنگ و گویش ها و مقام های اقوام ایرانی در آن جایگزین شده است. و من گویش گیلانی را انتخاب کرده ام البته این نمایش قابلیت تغییر به گوشی های اقوام مختلف ایران را دارد. وی در خصوص انتخاب گویش گیلکی برای اجرای نمایش خواستگاری گفت: من خواستارایجاد فضای شاد در نمایش بودم و این در موسیقی گیلان و مازندران وجود دارد، دلیل انتخاب گیلان این بود که بحثی که چخوف مطرح می کند راجع به شالیزار و زمین های کشاورزی و ...است که در فضای گیلان و شالیزارهای آن وجود دارد ضمن اینکه من می خواستم موزیکال اجرا کنم و از آنجایی که آنتوان چخوف نویسنده روس است و ملودی هایی که از روس وارد ایران شده در خطه گیلان خود را بروز داده ، سعی کردم این نزدیکی حس شود. موسوی افزود : سعی من بر این بود که تمام امکاناتی که در نمایش استفاده می کنم تا آنجا که به کار لطمه نزند ایرانی باشد و به طورعملی آدابته کردن یک نمایش را نشان داده ام.از قابلیت های نمایش تخت حوضی بهره گرفتم و نوکرها و شیرین کاری های آنها را در کار استفاده کرده ام و برای نوشتن متن از شیوه تعزیه ، بحر طویل و شعر و چهار پاره که در تعزیه اصل و اساس نسخه نویسی است استفاده کرده ام و از نقالی هم در این نمایش بهره برده ام. به نظر من این نمایش کاملا ایرانی شده است. وی درخصوص استقبال مردم از نمایش خواستگاری گفت: استقبال بسیار خوب بود به طوری که پس از چهار سال بعد از اصلاح نواقص کار مجدد آن را اجرا می کنیم و تماشاگران بخصوص گیلانی ها بسیار راضی هستند. با وجود آنکه هیچ یک از بازیگران چهره های شناخته شده ای نیستند ولی این نمایش پس از 40 سال جزء یکی از نمایش های پر فروش سنگلج بود و ما قصد داریم مجدد آن را پس از چهار سال در سنگلج اجرا کنیم. کارگردان نمایش «خواستگاری» اظهارداشت : من از تصنیف های آشورپور که 50 سال پیش اجرا کرده بود در این تئاتر استفاده کرده ام . نمایش در واقع سه بازیگر اصلی دارد و من نوکرها و کلفت ها را به آن اضافه کردم که هم درخواندن هم در فضاسازی به ما کمک می کنند. یک نفر از بازیگران گیلانی است و بقیه بازیگران با تلاش و تمریناتی که داشتیم توانستند از عهده اجرای لهجه گیلانی بربیایند. وی تصریح کرد : درسته که فضای کار کمدی است ولی نوع طنز و کمدی ما با کارهایی که در تئاترهای آزاد اجرا می شود متفاوت است و برای تغییر ذائقه مردم در مورد طنز دست به کارهایی زده ایم. من سعی دارم فضای طنز را به طنزهای نیکولای گوگول نزدیک کنم، فضایی که در عین حال که در آن می خندید، تلخی احساس می کنید و شما را به فکر وامی دارد . در این نمایش اشاره یا حرکت یا کلام توهین آمیز و حقیرانه و مضحکی وجود ندارد و در عین حال المانهایی درآن هست که باعث خنده تماشاگر می شود و تمام قالب ها و اصول نمایش درش بکار رفته و در عین حال در تمام طول نمایش تماشاگر را شاد نگه می دارد. موسوی درخصوص انتخاب بازیگران گفت: در انتخاب بازیگر قبل از آنکه بازی برایم مهم باشد صمیمیت ، دوستی و همفکری آنها با من مهم بود چرا که اجرای این نمایش مستلزم تمرین و تلاش بسیار بود و به لحاظ اجرای گویش گیلکی بازیگران باید تحقیق می کردند و لهجه ها را جداگانه تمرین و فرهنگ ها را مطالعه می کردند و در کل این نمایش حالت تحقیقی داشت. من از بازیگران دعوت کردم از آنها تست گرفتم و با آنهایی که از عهده نقش بر آمدند کار را آغاز کردم . همه آنها بازیگر تئاتر هستند . جنبه هنری کار برای من مهم بود. وی در خصوص نبود گروه های تئاتری ثابت در ایران گفت : در ایران فضای نمایشی به گونه ای نیست که بتوان گروه ثابت تئاتری داشت . نگهداشتن گروه ثابت با شرایط و تنگناهای مالی که هنرمندان دارند سخت است . وی درخصوص عنصر مهم در نمایش گفت: من شخصا به مضمون و متن نمایشنامه اهمیت می دهم چرا که به تماشاگر ایرانی اهمیت می دهم،تماشاگر ایرانی اول از همه قصه می خواهد یعنی اگر نمایش قصه نداشته باشد بهترین شاهکار هم باشد تماشاگر آن را دنبال نخواهد کرد. موسوی افزود : تنظیم موسیقی کار توسط زهره عشقی انجام گرفته گروه کر را گروه های خواننده تشکیل می دهند که در نمایش نقش کلفت ها را بازی می کنند. آکاردئون نوازی در نمایش هست که او هم نقشی بر عهده دارد و در کل موسیقی را از نمایش جدا نکردم و هر دو را همراه با هم در طول نمایش پیش بردم. این کارگردان اظهار داشت : ما قراردادی با مرکز نمایش نداریم و تمام هزینه های ما از طریق گیشه تامین می شود در کل تئوری هایی که در خصوص تئاتر خصوصی مطرح می شود با آنچه که در عمل با آن برخورد کردیم متفاوت است تئاتر خصوصی در اجراهای خود مشکلات خاص خود را دارد. موسوی تصریح کرد :تئاتر ما در سعد آباد اجرا شد و 8 اجرا بیشتر نداشتیم که دارای مشکلات خاص خود و مشکلات مدیریتی بود. در آخر به این نتیجه رسیدیم که تئاتر خصوصی نمی تواند در یک مکان دولتی نفس خوبی بکشد. وی در پایان گفت : قصد دارم در سنگلج و بهمن کار را اجرا کنم و بعد هم قصدا دارم به تالار پرواز بروم و بعد به اریکه ایرانیان خواهیم رفت./120 خبرنگار:251
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]