واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در قرآن، آيات بسياري وجود دارد كه به شهادت روايات مستند و معتبر، درباره حضرت مهدي(عج) و قيام جهاني او نازل شده است. قرآن مجيد نسبت به اين موضوع اهتمام ويژهاي داشته و اراده و خواست خداوند متعال را بر اين ميداند كه دوران حكومت شيطان به پايان رسيده و بساط پيروان او برچيده خواهد شد. با ظهور حكومت سراسر عدالت، قوانين اسلام به طور كامل و همه جانبه تطبيق و اجرا شده و سعادت افراد بشر تضمين و تامين مي شود و هدف نهايي از زندگي تحقق مي پذيرد. قرآن كريم در جايگاه كتاب آسماني مسلمانان،پيروزي نهايي حق بر باطل را به تمام انسانها وعده فرموده و حكومت صالحان و شايستگان را نويد داده است. اگرچه قرآن درباره ظهور و قيام حضرت مهدي (عج) به گونهاي فراگير سخن رانده و به تشكيل حكومت دادگر جهاني و پيروزي شايستگان بشارت داده است، مفسران شيعه و برخي از تفسيرگران اهل سنت، اين آيات را به استناد روايات اهل بيت عليهم السلام و ديدگاههاي دانشمندان مسلمان، به حضرت مهدي (عج) مربوط دانسته اند. بيش از 120 آيه از آيات قرآن به مساله مهدويت تفسير شده است كه در اينجا به برخي از آنها اشاره ميكنيم: الم ذلك الكتاب لا ريب فيه هدي للمتقين الذين يؤمنون بالغيب و ... امام صادق (ع) در ذيل اين آيه فرمودند: متقيان شيعيان علي (ع) هستند و غيب همان حجت غائب است. و ذكرهم بايام الله از امام باقر (ع) روايت است كه فرمود: روزهاي خدا سه تاست: روزي كه قائم (ع) قيام خواهد كرد و روز رجعت و روز قيامت. قال رب فانظرني الي يوم يبعثون قال فانك من المنظرين الي يوم الوقت المعلوم از امام صادق (ع) درباره اين آيه و وقت معلوم سوال شد. آن حضرت در جواب فرمودند: وقت معلوم روز قيام قائم آل محمد است. هرگاه خداوند او را برانگيزد در مسجد كوفه ابليس ميآيد در حالي كه بر زانوهايش راه ميرود و ميگويد: اي واي از اين روزگار، آن گاه با پيشانيش گرفته شده، گردنش زده ميشود، آن هنگام روز وقت معلوم است كه مدت او به پايان ميرسد. و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا فلا يسرف في القتل انه كان منصورا و هر آنكه مظلوم كشته شود پس البته كه ما براي ولي او حكومت و تسلط داديم، پس مبادا در كشتن اسراف كند كه او منصور است. وقتي از امام صادق (ع) درباره اين آيه سوال شد، آن حضرت در جواب فرمودند: آن قائم آل محمد صلي الله عليه و آله است كه خروج ميكند و به انتقام خون حسين عليه السلام دشمنان را ميكشد. پس چنانچه اهل زمين را به قتل رساند مسرف نخواهد بود. و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا و بگو كه حق آمد و باطل نابود شد كه همانا باطل محو شدني و سزاوار نابودي است. امام صادق (ع) در تفسير اين آيه شريفه فرمودند: هرگاه قائم عليه السلام بپا خيزد، دولتباطل از بين ميرود [و زايل ميگردد]. و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون و به راستي كه ما پس از نوشتن در ذكر [تمام كتب آسماني يا تورات ]در زبور نيز نگاشتيم كه البته بندگان صالح من زمين را به ارث خواهند برد. و عدالله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض ... خداوند به كساني از شما كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند وعده فرموده كه آنها را [در ظهور امام قائم عليه السلام ]در زمين خلافت دهد ... امام صادق (ع) در معناي اين آيه شريفه ميفرمايد: درباره حضرت قائم (ع) و اصحاب او نازل گشت. امن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء و يجعلكم خلفاء الارض آيا آن كيست كه دعاي مضطر را هنگامي كه او را ميخواند به اجابت ميرساند و رنج و غم را برطرف ميسازد و شما را جانشينان زمين قرار ميدهد؟ از امام باقر (ع) يا امام صادق (ع) درباره اين آيه نقل شده است كه فرمودند: اين آيه درباره قائم از آل محمد صلي الله عليه و آله نازل شده، هرگاه كه خروج كند معمم ميشود و در كنار مقام نماز گذارد و به درگاه پروردگارش تضرع نمايد، پس هيچ پرچمي از او رد نشود. و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين و ما اراده كرديم بر آنان كه در زمين مستضعف شدند منت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم. احمد بن حنبل در مسند به واسطه عبدالله بن مسعود صحابي بزرگ رسول خدا (ص) در خصوص آخرالزمان از آن حضرت چنين روايت كرده است: قيامت برپا نمي شود، تا مردي از خاندان من كه همنام من است ظهور كند. ابو داود در روايت ديگري از ام سلمه همسر گرامي پيامبر اكرم (ص) روايت مي كند كه آن حضرت فرمود: مهدي از خاندان من و از فرزندان فاطمه است. شيخ صدوق نيز كه از بزرگان فقها و محدثان شيعه به شمار مي آيد، به اسناد خود از امام رضا (ع) و آن حضرت از پدران بزرگوار خويش نقل كرده كه پيامبر خدا (ص) فرمود: قيامت به پا نمي شود، تا اينكه قائم حق از ما [اهل بيت] ظهور كند و آن هنگامي است كه خداوند، صاحب عزت و جلال، به او اجازه دهد... و هر كس او را پيروي كند نجات مي يابد و هركس از او سرباز زند نابود مي شود... بندگان خدا! خدا را، خدا را درنظر بگيريد و به او بپيونديد، حتي اگر لازم باشد افتان و خيزان خود را بر روي برف بكشيد. همانا او جانشين خداوند، عزوجل، و جانشين من است. در روايت ديگري كه امام رضا (ع) به نقل از پدران ارجمند خويش از امام علي (ع) نقل مي كند، چنين آمده است: پيامبر خدا، كه درود خدا بر او و خاندانش باد، فرمود: جهان به پايان نمي رسد تا اينكه مردي از فرزندان حسين عهده دار امر امت من شود و جهان را پر از عدل كند، همچنانكه از ستم و ناروايي پر شده بود. امام صادق (ع) نيز به واسطه اجداد بزرگوارش از رسول خدا (ص) نقل مي كند كه: قائم از نسل من است، نام او نام من، كنيه او كنيه من، سيماي او سيماي من و روش او روش من است. او مردم را بر دين و شريعت من استوار مي دارد و آنها را به سوي كتاب خداي صاحب عزت و جلال فرا مي خواند هركس او را پيروي كند مرا پيروي كرده، هر كس به مخالفت با او برخيزد با من مخالفت كرده، هر كس در دوران غيبت او به انكارش پردازد مرا انكار كرده، هر كس او را تكذيب كند مرا تكذيب كرده و هر كس او را تصديق كند مرا تصديق كرده است. همچنين در رواياتي كه به طور متواتر از پيامبر اكرم (ص) نقل شده آمده است كه: امامان دوازده نفرند، به عدد نقباي بني اسراييل، كه همه آنها از قريش اند. در تشريح اين روايت در كتاب الاحكام از صحيح بخاري به نقل از جابر بن سمره چنين آمده است: از پيامبر، كه درود و سلام خدا بر او باد، شنيدم كه فرمود: دوازده امير خواهند بود... ايشان بعد از آن كلمه اي فرمودند كه من نشنيدم. اما پدرم گفت: پيامبر فرمود: همه آنها از قريش اند. * برگرفته از حوزه نت فراهنگ 1883**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]