واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خبرگزاري فارس: «شهرام خرازيها» معتقد است با بيان اين كه فيلم سينمايي «صبح روز هفتم»، هيچ نسبتي با جامعه معاصر ندارد، گفت: شعار و تصنع از سكانس به سكانس «صبح روز هفتم» فوران ميكند. «شهرام خرازيها» منتقد سينما در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد فيلم «صبح روز هفتم» ساخته سيد مسعود اطيابي، اظهار داشت: فيلم سينمايي «صبح روز هفتم»، هيچ نسبتي با جامعه معاصر ندارد. مضمون و ساختار آن يادآور فيلمهاي عرفاني و اناري سينماي ايران در اواخر دهه شصت و اوايل دهه هفتاد است كه شعار و تصنع از سكانس به سكانس فيلم سينمايي «صبح روز هفتم» (سيدمسعود اطيابي) فوران ميكند. وي در ادامه تأكيد كرد: در آن فيلمها مدام يك پير سپيد موي و داراي محاسن شخصيتهاي خطاكار را نصيحت و به صراط مستقيم هدايت ميكرد. اين مضمون هر چند فيالنفسه بسيار ارزشمند است اما هنگامي كه به شعار و تصنع آغشته شود، كاركرد عكس پيدا ميكند و دلزدگي تماشاگر را در پي دارد. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در ادامه اظهار داشت: كاراكترهاي اين فيلم صحنه به صحنه در حال نصيحت كردن يكديگرند! جملاتي نظير «خدا خودش هدايتت بكنه» هر چند دقيقه يكبار برزبان شخصيتها جاري ميشوند! وي در ادامه به فارس گفت: فيلم در لايههاي زيرين خود ميخواهد نگاهي تحليلگرايانه به آسيبهاي اجتماعي داشته باشد اما آنقدر اسير لودگيهاي كاراكتر اصلي، راهكارهاي خلقالساعه و سطحينگريهاي متاسفانه متداول و جاري در كمديهاي سخيف وطني است كه در نهايت ره به جايي نميبرد. اين منتقد سيما و سينما در ادامه افزود: شخصيت اصلي فيلم سينمايي «صبح روز هفتم»، جواني است آس و پاس به نام «سيروس» (شهرام حقيقتدوست) كه به نحو معجزه آسايي از اين قدرت برخوردار ميشود كه وقايع بيست و چهار ساعت از زندگي روزمرهاش را به انحاء مختلف در موقعيتهايي همسان تجربه كند. تكرار يك صحنه با كمترين تغييرات ممكن كه از سينماي «عباس كيارستمي» ميآيد، فيلم را از ريتم انداخته است. تماشاگر بايد خيلي صبور باشد تا پس از آن كه براي مرتبه سوم به مشاهده تكرار يك رخداد دعوت ميشود، بقيه صحنههاي فيلم را تا پايان تحمل كند. خرازيها تصريح كرد: ديالوگها و مونولوگهاي اين كمدي به اصطلاح ماورائي فاقد ظرافت هستند و انگار از لابهلاي كتب درسي بيرون كشيده شدهاند، ضمن آن كه صحنههاي مكالمه «منصور» و «سيروس» گاه بيش از حد طولاني و كشدار هستند. وي همچنين ياد آور شد: اهميت شاخصه زمان و مهارتهاي زمانبندي و مونتاژ عملا در اين فيلم ناديده گرفته شدهاند. اين منتقد گفت: فيلمنامه فيلم سينمايي «صبح روز هفتم» بيشتر مناسب تئاتر است تا سينما. عمده موقعيتها و تمام بازيها تئاتري و بسيار اغراق آلودند. پر واضح است كه براي كاستن از هزينهها، بهاصطلاح از سر و ته فيلم حسابي زده شده است! «شهرام خرازيها» در پايان اين گفتوگو نيز خاطرنشان كرد: فيلم سينمايي «صبح روز هفتم»، فيلم بيستارهاي است. در اين قبيل آثار كه فيلمساز مضامين پندآموز اخلاقي را به شكلي ناپرورده و شعاري دستمايه كار خود قرار ميدهد، استفاده از سوپراستارها قابل توصيه است تا بلكه تماشاگر به واسطه حضور ايشان فيلم را تا انتها تاب آورد! انتهاي پيام/ا-2
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 464]