تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837180199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاتمي‌كيا: چرا من نبايد بتوانم درباره حاج احمد متوسليان فيلم بسازم


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خبرگزاري فارس: «ابراهيم‌حاتمي‌كيا» گفت: چرا من نبايد بتوانم حاج احمد متوسليان را بسازم در حالي كه اين آدم يك غول است. من بارها در جمع دانشجويان در مورد اين خاطرات صحبت كردم و ديدم كه آنها سحر شده‌اند، پس چرا نبايد بتوانيم در مورد اينها فيلم بسازيم. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، ابراهيم حاتمي‌كيا كارگردان سينماي ايران و سينماگري كه در كارنامه كاري او ساخت 15 فيلم بلند سينمايي ديده مي‌شود كه اكثر آنها مربوط به سينماي جنگ و دفاع مقدس هستند،‌ چهارشنبه شب با حضور در برنامه تلويزيوني «راز» به اتفاق حسين بهزاد نويسنده، پژوهشگر و محقق تاريخ دفاع مقدس، پاسخگوي سؤالات «نادر طالب‌زاده» كارشناس اين برنامه بودند. در ابتداي اين برنامه، بخش‌هايي از «روايت فتح» با تصويربرداري حاتمي‌كيا پخش شد و سپس اين كارگردان در اين برنامه با ذكر خاطراتي از حضور خود در صحنه‌هاي دفاع مقدس به عمليات مرصاد و سرپل‌ذهاب اشاره كرد و عنوان داشت سرپل‌ذهاب لحظاتي رقم خورد كه براي من همه آنها سينما است و اين عمليات تجلي سينما بود. حاتمي‌كيا همچنين با اشاره به گستردگي عمليات مرصاد اظهار داشت: وقتي كه عمليات مرصاد شروع شد و از صبح تا شب شديدترين درگيري‌ها اتفاق افتاده بود در مقطع زماني عصر، من پير شده بودم چرا كه دقايق عجيب و غريبي را ديده بودم كه هيچ كدام قابل پيش‌بيني نبود. اين كارگردان متعهد سينماي ايران تصريح كرد: وقتي عمليات تمام شد، عصر بود و آفتاب داشت رمق آخرش را مي‌برد و در يك فضاي غروب و نارنجي‌رنگ من گوشه‌اي نشسته بودم و جلوي من يك جنازه بود. من يكباره رفتم در اين فضا كه اين جنازه متعلق به چه كسي مي‌تواند باشد و آيا منافق است يا خير. از كدام محله آمده چگونه بزرگ شده كه بعد از كلي وقت و از پلاكي كه گردنش بود، فهميدم كه اين يك شهيد بسيجي است و من در آن شرايط داشتم در يك فضاي ديگري فكر مي‌كردم كه اينها همه لحظات ناب سينمايي است كه در جنگ‌هاي ما اتفاق مي‌افتاد. در ادامه نادر طالب‌زاده خطاب به حاتمي‌كيا گفت: انسان در چنين موقعيتي قطعا تغيير وضعي پيدا مي‌كند اما چگونه بايد كمك كنيم تا اين عظمت به درستي به تصوير كشيده شود. حاتمي‌كيا نيز گفت:‌ وسعت اين عمليات بسيار زياد است چراكه مردم در بطن آن حضور داشتند و به راحتي نمي‌توان اين عظمت را به تصوير كشيد. بر اساس اين گزارش طالب‌زاده نيز در ادامه با اشاره به نقش عظيم سينما در به تصوير كشيدن رويدادهايي چنين عظيم گفت: اين از آن مواردي است كه هيچ كس نمي‌تواند به دادش برسد و حتي رمان نيز نمي‌تواند به اين موضوع كمك كند و بايد بالاخره يك نفر پيدا شود و اين عظمت را بسازد كه اتفاقا درست بسازد و در مورد جنگ ما كسي مي‌تواند اين عظمت را به تصوير بكشد كه در آن سال‌ها حضور داشته باشد و شما يكي از آن افراد هستيد. به گزارش فارس، در ادامه برنامه «راز» پس از پخش صحنه‌هاي منتخب از فيلم سينمايي «ديده‌بان» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا، وي اين فيلم را برداشتي آزاد از ديده‌هايش در عمليات فاو دانست و گفت: من در بيان آن دخالت كامل كردم چرا كه به هيچ عنوان نمي‌توانستم چنين عظمتي را آن موقع به تصوير بكشم. در ادامه يكي از بينندگان برنامه از حاتمي‌كيا پرسيد كه وي تا چه ميزان توانسته است در كارهايش ياد شهدا را زنده نگه دارد. در اين بخش «طالب‌زاده» با اشاره به اين كه در تمام اين كارها، ياد شهدا ديده مي‌شود، سعي كرد به اين پرسش پاسخ دهد. در ادامه حاتمي‌كيا با اشاره به اين كه فرزندان شهدا در جامعه امروز ما مظلوم هستند، ‌گفت: اين حضور كه ياد شهدا را در كارهايمان زنده نگه داريم هست اما به طور اخص فرزندان شهدا به صراحت از ما سؤال مي‌كنند كه ما كجاي اين قصه هستيم و من هميشه گفتم از شكست‌ها حرف زدن و يا به قولي صحبت كردن از عدم‌الفتح‌ها سحت است و هميشه از پيروزي‌ها گفته شده است، اما آنچنان كه بايد و شايد از شهدا حرف نزده‌ايم و به نسبت كوچه‌هايي كه نام شهيد دارند، در فيلم‌هاي ما اتفاقي براي آنها نيفتاده است. به گزارش فارس، وي ادامه داد: بچه‌هايي كه فرزندان نسل جنگ هستند امروز مي‌خواهند خودشان را در سينما جستجو كنند اما به نظر مي‌رسد كه هر وقت من بخواهم از شهدا حرف بزنم انگار دارم يك نقد مستقيم را از سيستم مي‌كنم، در حالي كه اين بچه‌ها حتي نمي‌توانند از امكانات و سهميه خود استفاده كنند و مثلا مي‌گويند من دانشجويب فلان رشته هستم، البته «سهميه‌اي» نيستم... بايد از همين موضوع بگيريم تا درون زندگي‌شان برويم كه بهترين جا براي تعريف كردن است اما آنقدر نظارت بر اين حيطه شديد است كه اجازه نزديك شدن را نمي‌دهد. به گزارش فارس، سازنده آثار ماندگاري همچون از كرخه تا راين، آژانس شيشه‌اي و ارتفاع پست در ادامه اين برنامه با انتقاد از سيستم نظارتي حاكم بر سينما و سينماي دفاع مقدس گفت: آن كسي كه نشسته ‌است به عنوان مسئول و اينگونه فعاليت‌ها را دنبال مي‌كند به دنبال اين است كه نكند شما تصويري نشان دهيد كه تصوير اين شهدا خدشه‌دار شود در حالي كه به اعتقاد من، اينها ويترين نظام هستند و اگر ما وارد اين فضا مي‌شديم خيلي‌ها بزرگي اينان را مي‌فهميدند اما امروز كار به جايي رسيده است كه يك فرد عادي مي‌تواند بگويد كه من پدرم را از دست داده‌ام اما اينها نمي‌توانند بگويند من پدرم را چگونه از دست دادم... بر اساس اين گزارش «نادر طالب‌زاده» نيز با عنوان اين مطلب كه بخشي از بهداشت روان جامعه به عهده هنرمند متعهد است و بايد دست هنرمند متعهد را در بيان اين مسائل باز گذاشت از حاتمي‌كيا پرسيد اين موضوع چه ربطي به آن مسئول دارد كه بخواهد براي هنرمند فضا تعيين كند و حاتمي‌كيا در پاسخ گفت:‌ واقعيت اين است كه بايد «فارسي‌وان» بسازند تا من نوعي هول شوم و به دنبال پاسخ باشم و بايد لهجه ايجاد شود كه من حتي نوع اجراي مجري‌ام را عوض كنم. در حالي كه اين نظام آنقدر قوي است كه بتواند توسط هنرمند به افراد نقد شود و حتي من اسم بياورم اين كه پس از ساله‌ها هنوز معلوم نيست كه كاظم اخوان شهيد است يا مفقودالاثر و خانواده مستمري ندارند و نمي‌توان به اين قضيه پرداخت. حاتمي‌كيا تاكيد كرد: من هر بار كه خواستم فيلم بسازم دوستان نگران وارد شدن خدشه به اين تصوير بودند. هميشه به من رو در رو بارك‌الله مي‌گفتند ولي يك «اما» هم همراهش هست و من ديگر عادت كرده‌ام به اين «اما». چرا كه اگر اين «اما» در كارم نباشد، هول مي‌شوم! به گزارش فارس، در ادامه مراسم طالب‌زاده با اشاره به صحنه پخش شده از «ديده‌بان» و مقايسه تكينك آن با آثار آنتونيوني گفت كه حاتمي‌كياي جوان در همان اولين فيلمش تصويري از تنهايي يك آدم ارائه مي‌دهد كه از قاب‌هاي بصري آنتونيوني بهتر است و اين نشان مي‌دهد كه فردي مثل حاتمي‌كيا توانايي ساخت آثار متفاوت در مقياس جهاني را دارد. او در ادامه خطاب به حاتمي‌كيا گفت: چه كسي مي‌خواهد فرهنگ انقلاب اسلامي را به خلق معرفي كند؟ بخشي از آن از طريق كتاب ميسر مي‌شود اما امروز ما نياز داريم تا يك كار بزرگ‌تر انجام دهيم و اگر گفتيم كه اين آدم متعهد است ديگر نبايد در كارش دخالت كرد. به گزارش فارس، حاتمي‌كيا در پاسخ به سؤال طالب‌زاده با اشاره به اكران «به رنگ ارغوان» در اواخر سال گذشته، گفت: «به رنگ ارغوان» اواخر سال گذشته و نزديك عيد اكران شد اما من چقدر از اين موضوع، غصه خوردم كه يك فيلمم در محاق توقيف باشد و هيچ‌گاه به اين موضوع افتخار نكرده‌ام كه در اين نظام فيلم توقيفي داشته‌ام، اما يك مدير و زيرمجموعه‌اش آمدند اين فيلم را ديدند و نظري كاملا متفاوت از اين فيلم داشتند و سرانجام اكران شد اما عين همين موضوع در مورد آژانس شيشه‌اي، از كرخه تا راين و همه كارهاي من به نوعي رخ داده و اتفاق افتاده است. من مي‌ديدم كه مسئول اصرار دارد به من امكانات ندهد و من با اين وضعيت اين فيلم‌ها را ساختم و بعد همان آدم‌ها در جشنواره به من جايزه دادند! اين فيلمساز تصريح كرد: من سنم دارد بالا مي‌رود و ديگر طاقت گذشته را ندارم و حساس‌تر شده‌ام و با اين رفتارها يك تيكي در من ايجاد مي‌شود كه يك جايي بيرون مي‌زند. كارگردان فيلم «روبان قرمز» در ادامه بيان داشت: چرا من نبايد بتوانم حاج احمد متوسليان را بسازم در حالي كه اين آدم يك غول است و من بارها در جمع دانشجويان در مورد اين خاطرات صحبت كردم و ديدم كه آنها سحر شده‌اند پس چرا نبايد بتوانيم در مورد اينها فيلم بسازيم. ما چند نفر از اين افراد را مي‌شناسيم؟يكي از آنها همين حاج همت است و ديگري حسن باقري و غيره.مگر ما چقدر از باقري حرف زده‌ايم؟ من در ديدار با رهبري هم گفتم كه اين نشان‌هاي ما را پس بدهند و اين حرف‌ ما به معناي مسائل مادي نبود بلكه منظورم اين بود دم در پادگان‌ها جلوي ما را نگيرند چرا كه اين موضوع براي من دردناك است. حاتمي‌كيا تاكيد كرد: قرابت به جنگ براي آدم‌هايي مثل ما است و آرزوي من هم اين است كه از اين چيزهاي جنگ كه هر بار خواستم بگويم و تحقير شدم، ‌حرف بزنم. نادر طالب‌زاده در ادامه با اشاره به پديده ماهواره و فارسي‌‌وان كه موجب شده به تازگي اتاق‌هاي فكر ايجاد شود، گفت: به تازگي بعد از قضاياي تشكيل شبكه‌هاي ماهواره‌اي اتاق‌هاي فكر ايجاد شده اما اين همان موضوعي است كه ما 20 سال قبل لزوم آن را عنوان مي‌كرديم اما كسي به حرف ما گوش نمي‌داد و به نظر مي‌رسد ما بايد در يك سري مسائل به بلوغ برسيم و در يك سري ديگر نبايد در كارها دخالت كنيم. در ادامه اين برنامه «حسين بهزاد» نويسنده و محقق تاريخ جنگ با بيان دشواري‌هاي مستندنويسي وقايع جنگ اشاره داشت كه در چند تا از كارهايش يگان‌نويسي را وارد كرده و آن كساني كه در حوزه سينما، ژنرال‌هاي ما را فشل مي‌كنند و نمي‌گذارند تا اين خاطرات و مستندات به تصوير كشيده شود، امروز بايد پاسخگو باشند. وي در ادامه به ذكر خاطره‌اي از مقاومت 7 روزه نيروهاي ايراني پشت شهر آبادان براي شكستن حصر آبادان اشاره كرد و در ادامه حاتمي‌كيا اين موضوع و اين مقاومت را يك سينما دانست و سؤال كرد ما تا حالا كجا چنين تصاويري را از مقاومت نيروهاي‌مان كه هفت روز زير بارش توپ و گلوله مقاومت كردند،‌ ديده‌ايم؟ اين كارگردان سينماي ايران در ادامه با اشاره به اين كه من تا حالا فيلم‌هاي بسيار زيادي از سينماي آمريكا در مورد بندر نرماندي ديدم كه شاخص‌ترين آنها «نجات سرباز رايان» بوده است، خاطرنشان كرد: اسپيلبرگ يك فيلمساز يهودي است كه در جهت منافع كشورش كار مي‌كند اما فيلمي مي‌سازد كه به آن هم نقد مي‌كند و هم نشان مي‌دهد كه آمريكا،‌ اروپا را در جنگ نجات داد و من از اين عصباني مي‌شوم كه به من مي‌گويند فيلمي مثل «سرباز رايان» بساز در حالي كه ما را چه به «سرباز رايان»! ما در كشورمان آنقدر سوژه داريم كه بخواهيم كار متفاوتي در زمينه جنگ انجام دهيم، اما متأسفانه دخالت‌ها زياد است. ادامه دارد... انتهاي پيام/ا-13




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن