تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846061218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کریم‌مسیحی با اقتباس از هملت ...


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: یک منتقد سینما اقتباس واروژ کریم‌مسیحی از "هملت" برای ساختن فیلم سینمایی "تردید" را نشانه جسارت فیلمساز در انتخاب یک اثر ستایش‌شده دانست. احمد طالبی نژاد به خبرنگار مهر گفت: در واقع باید از هر دو فیلم این کارگردان تقدیر کرد و اینکه یک فیلمساز ازقدرت نمایش برای بیان واقعیت استفاده کند فی نفسه با ارزش است. این منتقد و کارگردان سینما در مورد نقش نمایش در آثار کریم مسیحی گفت: واروژ در فیلم "پرده آخر" به نوعی از نمایش سنتی ایران برای کشف حقیقت استفاده کرده بود، به طوری که اگر کسی با ادبیات دراماتیک آشنا نبود و به عنوان یک تماشاگر عام به تماشای فیلم می‌نشست به راحتی با شخصیت‌های فیلم ارتباط برقرار می‌کرد. طالبی‌نژاد افزود: در مورد تردید، جسارت فیلمساز بیشتر شده است، برای اینکه او به سراغ نام آورترین و ماندگارترین اثر کل تاریخ نمایش و تئاتر جهان یعنی هملت اثر شکسپیر رفته است. هیچ کس از اهل هنر و ادبیات نیست که این اثر را نخوانده و تحت تٱثیر قرار نگرفته باشد. وی ادامه داد: انتخاب این اثر برای ساخت یک فیلم ایرانی جرئت و جسارت می‌خواهد که خوشبختانه در واروژ وجود داشته، با وجود مشکلاتی که فیلم دارد یک اثر سینمایی درخشان و آبرومند از کار در آمده است. "هملت" یک اثر نمایشی کلاسیک درباره یک شاهزاده دانمارکی است و تبدیل آن به ماجرایی که در شهر تهران اتفاق افتاده نکته بسیار مهمی است. در واقع یک اقتباس به روز است که در عین اینکه در کلیت اثر به آن وفادار مانده اما نشانه های زندگی اجتمای ایران امروز را می‌توان در آن مشاهده کرد. طالبی‌نژاد درباره مشکلات و نواقص فیلم گفت: با وجود همه این ارزش‌ها که بسیار مهم و گران هستند، "تردید" چند مشکل اساسی دارد که اگر مورد توجه قرار می‌گرفت، فیلم بی‌عیب و نقص‌تری از کار در می آمد. به عنوان مثال می‌توان گفت که داستان هملت در بارگاه سلطنتی و پادشاهی اتفاق می‌افتد که واروژ آن را تبدیل به یک فضای اشرافی درتهران کرده است. اما این فضا کمی دور از ذهن جامعه امروز است. وی ادامه داد: مثلا شخصیت‌های فیلم از طبقه اجتمای مرفه هستند اما نشانه‌هایی مانند لباس پوشیدن آنها که امروز قابل مشاهده نیست. یعنی در حقیت چیزی که امروز وجوددارد این است که کسانی که از راههای متفاوت غیرقانونی و غیر اخلاقی صاحب مال و ثروت زیادی شده اند در ظاهر و طرز پوشش با بقیه زیاد فرقی ندارند. این منتقد افزود: گویا شخصیت‌های فیلم بازمانده از دوره پهلوی هستند و یا اینکه مربوط به ایران نیستند. امروز طبقه نو کیسه ظاهری موجّه دارند ومثل بقیه هستند اما صاحب قدرتند. اگر واروژ فضا را قابل لمس‌تر و باور پذیر می‌کرد فیلم مورد نظر تماشاگر عادی هم واقع می‌شد. این منتقد سینما ضعف دوم فیلم را استفاده از نمای نقطه نظر برای روایت اول شخص دانست و گفت: "هملت" یک نمایش صحنه‌ای است، روایت داستان از دیدگاه نقش اول اشکالی در کار به وجود نمی‌آورد اما در سینما با این نوع روایت ما به محدود به نقش سیاوش در فیلم می‌شویم وخیلی از زد و بندها را نمی‌بینیم و تماشاگر چون با نگاه سیاوش داستان را دنبال می‌کند، علت جنون سیاوش را متوجه نمی‌شود. طالبی‌نژاد در ادامه افزود: فیلم متکی بر دیالوگ است و کمتر بر نمایش تکیه دارد که این مسئله باعث می‌شود "تردید" برای عده‌ای ثقیل باشد چرا که باید با دقت به فیلم گوش بدهند. با وجود همه اینها در حال حاضر که روحیه بساز و بفروشی در سینمای ایران حاکم شده است، ساخت "تردید" یک اتفاق مهم است. در واقع فضای فیلم، فضای سو استفاده از شرایط نیست یعنی فیلم هیچ باجی به تماشاگر ساده پسند نمی دهد. این منتقد باسابقه گفت: این مسئله ممکن است باعث فروش کم فیلم شود و "تردید" گیشه را از دست بدهد اما جایگاهی که درسینمای ایران به دست می‌آورد جایگاه بسیار بالایی است و به خصوص ارزش فیلم برای فیلمسازان خیلی مهم است. اینکه یک فیلمساز در فضای رایج سینمای ایران تا این اندازه کارش راجدی می‌گیرد، مهم است. احمد طالبی‌نژاد درباره کم‌کاری کارگردان "تردید" گفت: فیلم مملو از لحظه‌های بسیار دشوار است. از لحاظ میزانسن و اجرا، بازی‌ها درخشان و فضاسازی بسیار دشوار نشان می‌دهد واروژ اگر چه دیر به دیر فیلم می‌سازد به خاطر وسواس و جدیت در کارش است. او می‌توانست در این فاصله فیلم‌های بسیار بسازد اما حالا متوجه می‌شویم او حاضر نیست از معیارهای هنری‌اش کوتاه بیاید. وی افزود: شما حیرت می‌کنید که چطور او حوصله کرده با این دقت، صحنه را پردازش کند و تنها مشکل در انتخاب بعضی بازیگران است. به نظر من انتخاب بهرام رادان که البته بازیگر توانایی است، برای نقش سیاوش زیاد درست نبوده و شاید حامد کمیلی که نقش دوست او را بازی کرده برای نقش سیاوش مناسب‌تر بود. بازیگر نقش "هملت" باید پس زمینه تئاتری قوی داشته باشد تا بازی مورد نیاز چنین نقشی را بتواند ارائه کند. این منتقد و کارگردان سینما ادامه داد: قابل باورترین شخصیت فیلم عموی سیاوش (علیرضا شجاع نوری) و کارو (حامد کمیلی) دوست سیاوش هستند. در بازی عموی سیاوش هیچ نشانی از خباثت وجود ندارد در حالی که همه خباثت‌ها را او انجام داده‌است. فراموش نکنیم که فیلم از روی نمایشنامه اقتباس شده و بازی‌های تئاتری در فیلم علاوه براینکه شاخص کار واروژ است، جزیی از کار است. احمد طالبی‌نژاد گفت: در مجموع اگر چه در مقایسه با ارزش‌های نمایش "هملت" فیلم ضعف‌هایی دارد اما در قیاس آنچه در سینمای ایران وجود دارد، "تردید" فیلم قابل دفاعی است. شهامت، صبوری و اعتماد به نفس واروژ در بین همه پلان‌های فیلم دیده می‌شود که حاصل خون دل خوردن‌های او است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن