تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836427632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازي و شكوفايي كودكان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بازي و شكوفايي كودكان
بازي و شكوفايي كودكان نويسنده: فرزانه ثابتان بازي آن گونه فعاليتي است كه توام با سرخوشي و لذات باشد . بازي ، همان مفهوم كار ، در رده سني كودكان و نوجوانان است . هر چه سن بالاتر مي رود . انگيزه اشتغال رنگ كمتري از تمايل به سرخوشي و شادماني هيجاني دارد و بيشتر به بصيرت و نگرشي عميق تر و همه جانبه تر از هستي انسان مي گرايد . در حقيقت بازي و اشتغال پايه رشد است و از طريق همين بازي مي توان ابعاد اصلي هستي كوردك را در جهت متعالي رشد داد . آنچه كه انسان را به كمال انسان نگاه مي دارد بازي است و در حقيقت انگيزه بازي ، همان كار پالوده و اصيل است. “ فردريش شيلر ” شايد مقهومي كه هميشه از بازي داشته ايم فقط سرگرم بودن است . يعني كودك يانوجوان به طريقي مشغول به كاري شود كه براي مدتي به والدين و اطرافيان خود استراحت بدهد . كاري به كار انها نداشته باشد و در عين حال خودش نيز به نحوي سرگرم و سرخوش باشد . اما در دنياي امروز شايد با ديد ديگري به بازي مي نگرند و بازي جايگاهي حساس تر از آنچه ما مي پنداريم دارد . به همين دليل هم جاي تعمق بيشتري در ارتباط بازي ، زندگي ، هستي انسان و سلامت شخصيت وجود دارد . طرح اين مقوله ، پرسش هاي زير را در ذهن بر مي انگيزد : بازي چيست و چه ويژگيهائي بايد داشته باشد ؟ سلامت شخصيت را چگونه تعريف مي كنيم ؟ ، آيا سلامت شخصيت در سنين كودكي و نوجواني مي تواند عينيت داشته باشد يا در اين سنين فقط امكان فراهم آوردن زمينه هاي دستيابي بدان مطرح است ؟ ، بازي چه نقشي در پرورش وسلامت شخصيت دارد ؟ تفاوت بازيهاي شهري و بازيهاي طبيعي و ويژگي اساسي آنها چيست ؟ آيا بازيهاي شهري امكام تحقق سلامت شخصيت را كاهش مي دهد يا تاثير منفي هم در رشد شخصيت كودك دارد ؟ و بالاخره اينكه چه بايد كرد ؟ شايد كلي ترين تعريفي كه از لحاظ روانشناختي مي توان براي بازي يافت اينكه ؛ بازي آنگونه فعاليتي است كه توام با سرخوشي و لذت باشد . به عبارت ديگر “ بازي ” همان مفهوم “ كار ” ددر رده سني كودكان و نوجوانان است . چرا كه در اين سنين هنوز قواي شناختي ، ادراكي ، بصيرت و نگرش عميق و پخته آنقدر فعليت نيافته كه وزن هستي انسان را بدان روي سوق دهد : بلكه سائقه اشتغال كه فطري انسانهاست در اين سنين بيشتر تمايل به تحقق اعمالي دارد كه لحظه به لحظه عامل حصول احساس سرخوشي و از لذت رواني در كودك يا نوجوان باشد . به عبارت كلي جايگاه فعليت آنچه كه سائقه يا انگيزه اشتغال مي ناميم در سنين خردسالي “ بازي ” و در سنين بزرگسالي “ كار ” است . ناگفته نماند كه در هيچ رده سني اين ويژگي بطور مطلق بصورت كار يا بازي نيست . بلكه بنا ببه رشد هر فرد نوسان دارد . هر چه سن بالاتر مي رود ، انگيززه اشتغال رنگ كمتري از تمايل به سرخوشي و شادماني هيجاني دارد و بيشتر به بصيرت و نگرشي عميق تر و همه جانبه تر از هستي انسان مي گرايد . پس عنصر اساسي بازي اشتغال است . يعني پرداختن به چيزي و از خود بيخود شدن ، يعني دريچه هستي خود را بسوي ارتباط با كل عالم هستي گشودن به نحوي كه منجر به سرخوشي و شادماني هيجاني بشود . اما ويژگي اساسي سلامت شخصيت در ارتباط با سائقه اشتغال . به جرات مي توان ادعا كرد – چنانچه غالب روانشناساني كه به مفهوم شخصيت سالم پرداخته اند نيز در اين عقيده اتفاق دارند ـ كه يكي از مهمترين عناصر شخصيت سالم ، “ فعاليت ” يا Activity ، رد مقابل انفعال يا Passivity است . فعاليت به معني تحقق ، شكوفائي ، باروري و زايائي ابعاد گوناگون هستي به هنگام انجام كاري يا ارتباط با محيط و عالم هستي . به كلام ديگر انسان تنها موجودي است كه مي تواند از ميان دو شيوه اشتغال يكي را انتخاب كند . اشتغال فعالانه يا منفعلانه ، او در گرايش انفعالي صرفا موجوي گيرنده و مصرف كننده است و در جريان چنين ارتباطي با محيط ميزان رشد او به حداقل مي رسد . چرا كه ارتباط منفعلانه منجر به فضيلت و ابراز قواي دورني او نمي شود .( شايد به همين دليل همه از نصيحت شنيدن بيزارند چون ياداور منفعل بودن انسان است ) . اما در اشتغال فعالانه فرد خود را با عالم هستي چنان در مي آميزد كه ارتباط او منجر به باروري مي شود . فرد در اين ارتباط حركت مي كند و از حالتي به حالت ديگر مي رسد ، هستي او متحول مي شود . درحالت انفعالي محيط موثر است و فرد متاثر و طبيعتا محيط هر چه مي خواهد از فرد مي سازد ولي در حالت فعاليت فرد بر محيط تاثير مي گذارد و در جريان تاثير گذاري هستي خويش را هر چه بيشتر متحقق مي سازد . چنانچه تحقيقات مازلو Mazlow و ديگر سردمداران روانشناسي چوت .آپورت APORT ، راجرز Rogers و فروم Fromm و … نيز يادآور اين مطلب است كه افراد سالم بيشتر فعال و موثر هستند تا منفعل و متاثر . اساسا يكي از معاني سلامت شخصيت تحقق بلوغ و استقرار اين ويژگيها در انسان است . كودك و نوجوان مجموعه اي از قوا و استعدادهائي است كه مي تواند در هر يك از مسيرهاي فوق به حركت خود ادامه دهد . البته سلامت شخصيت در سنين نوجواني و كودكي معنائي ندارد ، چنانكه بيماري نيز در اين سنين بي معني است ( مگر در موارد عضوي ) . بلكه آنچه در اين دوره از زندگي مطرح است . فراهم شدن زمينه هائي است كه منجر به تحقق سلامت شخصيت بشود ، يعني پرورش قوايي انساني با نظر به دورنما و چارچوبهاي اصلي يك الگو يا شخصيت سالم . اما جايگاه باز يدر روند رشد كجاست ؟ همانطور كه اشاره كرديم به يقين بتوان گفت كه سائقه اشتغال يكي از سه سائقه اصلي فطرت انساني است ( دو سائقه ديگر سائقه جنسي و صيانت ذات است ). در حقيقت بازي و اشتغال پايه رشد است و از طريق همين بازي مي توان ابعاد اصلي هستي كودك را در جهت متعالي رشد داد . شايد به تبع دو گرايش عمده اي كه در شخصيت انسان مي توانند وجود داشته باشد ـ فعاليت و انفعال ، بازيها را نيز بتوان به دو دسته كلي تقسيم كرد : بازيهاي فعالانه و بازيهاي منفعلانه ، منظور از فعاليت صرفا حركت بدني و جسماني نيست بلكه ابراز و باروري كل هستي انسان مطرح است. يك مقايسه بسيار كلي و اجمالي از بازيهاي نسل پددران مان با نسل كنوني يا حتي بازيهاي روستائي و بازيهاي شهري ما را در روشن نمودن مطلب ياري مي دهد . در اينجا به جهت اختصار كلام بازيها را تحت عناوين بازيهاي طبيعي و شهري مي آوريم . آنچه در بازيهاي طبيعي مشهود است اينكه اين بازيها نه تنها منجر به رشد كودك چه از نظر جسماني و رواني مي وشد بلكه بلوغ و پختگي شخصيت را همراه دارند . مثلا اكثرا بازيهايي طبيعي توام با حركات و تقلاهاي سخت است و همين عاملي است كه كودك بتواند شيوه هاي گوناگون موجهه با محدوديت هاي موجود در زندگي آتي خود و عالم هستي و پرش از اين محدوديت ها را تمرين كند . وحال آنكه به دليل زندگي محدود در آپارتمانها ، جلوگيري از مزاحمت براي همسايگان ، عدم امنيت در خيابانها و كوچه ها به هنگام بازي و امثالهم ، كودكان شهر نشين نه تنها از انجام چنين بازيهائي محرومند بلكه مجال نفس كشيدن ، با صداي بلند آواز خواندن و …. را هم ندارند . ورزشهاي دسته جمعي در خيابانها و پر شدن كوچه ها و معابر عمومي توسط كودكانن ، نوجوانان و حتي جوانان در روزهاي تعطيل يا ساعت بعد از تعطيل شدن مدارس نمونه بارزي از عطش دروني و طبيعي آنان به چنين فعاليت و اشتغالي است . متاسفانه آنچه زندگي شهري با خود به ارمغان آورده است محدوديت هاي غير طبيعي است . محدوديت هائي كه منجر به هيچگونه حركت فعالانه و طبيعي نمي شود . زندگي شهري به تبع ويژگيهايي خاصي كه ما لحظه به لحظه با آن روبرو هستيم ناگزير از استحكام و تثبيت چنين محدوديت هائي است و نتيجه آن اينست كه فرزندان ما امكان بكار انداختن قواي گوناگون هستي خود را ندارند . اگر پدران ما با همكلاسيهاي خود پياده فاصله خانه تا مدرسه را طي مي كردند و در اين اثنا ، همدلي ، همراهي ، همكاري و .. را تجربه مي كردند ، فرزندان ما عادت كرده اند كه صبح با چشمان خسته از تماشاي تلويزيون و برنامه هاي شب گذشته و براي صرفه جوئي در وقت با تاكسي ، سرويس يا وسيله شخصي خانواده به مدرسه برود . يعني فقط چارديواري . چارديواري خانه ، اطاق ، ماشين ، مدرسه ، تلويزيون ، راديو ، اسباب بازي و … كودك امروز شاهد رشد گياهان آپارتماني هستند . گياهاني كه معولا ميوه نداررند . كمترر خشك مي شوند ، هميشه سرسبز و يك رنگ هستند و بيشتر جنبه تزئيني دارند تا طبيعي . اين كودك خشك شدن ، زرد شدن ، زمستان و پائيز گياه را نمي بيند و نتيجه آنكه انتظار دارد زندگي هميشه مهيا ، آماده و مانند آن گياهان زيبا باشد. هستي كودك امروز در بازهايش بكار گرفته نمي شود . او فقط نظاره گر است . اين بدان معني نيست كه بازيهاي سنتي كافي و كامل هستند . بلكه ميخواهيم بگوئيم بازيهاي طبيعي با هستي و فطرت انساني هماهنگي دارند و عامل پرورش و تحقق سلامت شخصيت در كودك هستند . حال ببينيم شهر و زندگي شهري كه جائي براي اينگونه بازيها فراهم نياورده است چه نوع بازيهائي را جايگزين كرده ؟ بازي با كامپيوتر ، تي . وي . گيم ، سرگرمي چون گوش فرا دادن به جعبه جادوئي تلويزيون ، راديو و در يك كلمه بازيهاي نشستگاني و انفعالي . بازيهائي كه فقط كودك را ساكت و مشغول نگاهدارد . بازيهايي كه در نهايت تمركز بر تفكر كودك دارد . آنهم تفكر منفعلانه . انسان فقط قواي شناختي و فكري نيست . انسان حس دارد ، عاطفه دارد ، جسم دارد . به تحرك نياز دارد و … در بازيهاي شهري به جاي فعليت حس مسئوليت ، نثار كردن و مهر ورزيدن ، حس رقابت ، خشونت و خصومت پرورش مي يابد . كودك بطور عميق و طبيعي در جريان و معرض پديدارهاي هستي قرار نميگيرد تا در لحظه تصميم بگيرد ، عمل كند و نتيجه را ببيند . بلكه برخورد او فقط از نوع ذهني و سطحي است . بطوريكه حتي زمان ومكان نيز كوتاه و بلند مي شود. اگر جائي هم براي عمل باشد شكل تقليد دارد نه خلاقيت و فرديت ، كودك امروز موجودي اسير در وسايل الكترونيكي شده است . درست همانطور كه بزرگسالان اسير مواد مخدر مي شود . هستي خود را به دست فراموشي بسپارد . اسباب بازيها بيش از آنكه كودك را بكار بگيرند ، او را متحير مي سازند . آدم آهني ، ماشين هاي كوكي ، عروسكهائي كه مانند بچه آدم رفتار مي كند و … شايد ساختن عروسك گلي بيشتر به كودك بارو انسان بودنش را يادآوري كند تا نظاره كردن عروسك الكترونيكي . دستاورد بازي صرف با وسايل الكترونيكي از افزايش ميزان صرع كودكان در اثر ارتباط با همين وسايل و اشع هاي رنگ و وارنگ گرفته ( چنانچه در سمينار بيماري كودكان در سالهاي اخير مطرح شد ) تا بزرگسالاني كه در زندگي دچار انواع گوناگون افسردگيها ، كسالت ها . حالات منفعلانه و غيره … است . شايد طليعه بزرگ اين شيوه بازي و زندگي كودكانه يادآور شكل ديگري از زندگي در ارودگاههاي جنگي باشد ، كه حاصل آن موجودي منفعل ، متكي به غير ، با اعتماد بنفس بسيار پائين است . انساني كه شادماني طبيعي را تجربه نكرده و حتي فرصتي براي فرياد شادي از ته دل كشيدن نداشته است .هدف نقض زندگي شهري و امكانات مثبت ومفيد آن نيست ، بلكه مقصد عطف توجه به اين نكته است كه زندگي شهري بايد با ويژگيهاي فطري و ذاتي كودك هماهنگ شود در غير اينصورت بهتر است عطاي آن را به لقايش ببخشيم . و البته راه علاج اين نيست كه سعي كنيم براي دستيابي به زندگي طبيعي خود را از امكانات و مزاياي شهري محروم كنيم بلكه شايد كار ما آشتي دادن زندگي شهري با فطرت و طبيعت خالص انساني از طريق تفسير شيوه هاي رفتاري و وسايل موجود است . منبع: www.e-resaneh.com/خ
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن