تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813221490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توجه به بازي كودكان زمينه‌ساز جامعه‌اي سالم و پويا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توجه به بازي كودكان زمينه‌ساز جامعه‌اي سالم و پويا
اگر پايه‌هاي قوي و محكمي براي آموزش صحيح كودكان مهيا نشود ساختن هر بناي ديگري براي رسيدن به مراحل بالاتر ناممكن است ، بايد پايه‌هاي اوليه رشد را جدي گرفت چرا كه اگر اولين مراحل رشد به خوبي طي نشود قرار گرفتن در مراحل بعدي ، فرد را با اختلالاتي روبه‌رو خواهد كرد.

مساله بازي و بازي كردن به‌منزله يكي ازفعاليت‌هاي انسان به خصوص كودكان يكي ازمسايلي است كه روانشناسان و متخصصان علوم تربيتي از ديرباز به آن توجه كرده‌اند.

براي كودكان بازي همه چيز است و آنها باتمام وجود را به آن مي‌سپارند.

كودكان در هنگام بازي كسب لذت كرده ، از بازي براي ارضاء نيازهاي خود استفاده و درهنگام بازي درباره محرك‌هاي محيط اطلاعات كسب مي‌كنند ومهارتهاي حسي، حركتي و توانايي‌هاي ذهني آنها تمرين مي‌كند.

يك روانشناس در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه بسياري از روانشناسان بازي را دررشد كودك مهم مي‌دانند و محققان امروزي باور دارند كه‌بازي براي رشد به خصوص رشد حياتي كودك از اهميت بسياري برخوردار است.

"سوده حميسي" اضافه كرد: از آنجا كه بازي قاعده‌مند است در خلال بازي، كودكان هنجارهاي اجتماعي را ياد مي‌گيرند.

وي ادامه داد: مفاهيم زيادي براي بازي وجود دارد كه برخي ازاين مفاهيم شامل سرگرمي، تصور، خيال وانمودسازي ، لذت وتفريح است، بازي امكان پيدايش تغييرات در نيازها و شعور را فراهم كرده و انجام اعمال در موقعيت خيالي ، ابداع مقاصد ارادي ، تدوين برنامه‌هاي زندگي واقعي و انگيزه‌هاي ارادي همه در بازي ظاهر مي‌شود.

حميسي با بيان اينكه از نقطه نظر رشد، ابداع موقعيت خيالي را مي‌توان وسيله‌اي براي رشد تفكر انتزاعي دانست اضافه كرد: در بازي كودك ياد مي‌گيرد خواسته‌هايش را به طور ارادي به تعويق انداخته و از قواعد و قوانيني پيروي كند.

اين روانشناس با تقسيم بندي رشد به نوع رشد واقعي و رشد تقريبي گفت:
بازي حوزه رشد تقريبي كه درآن كودك به‌كمك ديگران و با رهنمودهاي بزرگترها موفق به حل مساله مي‌شود را فراهم مي‌سازد، در بازي كودك هميشه وراي متوسط سن و رفتار روزانه خود عمل مي‌كند.

وي اضافه كرد: دربازي چنان است كه گويي كودك يك سروگردن از خود بزرگتر است بنابراين اين عقيده كه بازي هدف ندارد نادرست است و در حقيقت بازي جريان رشد را به جلو برده و آن را تسهيل مي‌كند.

حميسي تاكيد كرد:بايد دست كودكان را در انتخاب بازي آزاد بگذاريم زيرا اين امر در شكوفايي خلاقيت كودكان نقش بسزايي دارد.

يك كارشناس ارشد جامعه شناسي نيز با بيان اينكه بازي خصايل اخلاقي سازندگان فرداي جامعه را شكل مي‌دهد، افزود: حس مسووليت در مقابل جمع به خاطر انجام وظيفه محول شده، حس دوستي و رفاقت، هماهنگي در رسيدن به هدف مشترك و حل مناقشات به صورت دوستانه از طريق بازي در فرد ايجاد مي‌شود.

"آزاده رحمتي" گفت: بازي‌هايي كه در هر فرهنگ انجام مي‌شود تا حد زيادي متاثر از آن فرهنگ است از اين رو بازي‌ها در فرهنگ‌هاي مختلف متفاوت است.

وي تصريح كرد: بازي وسيله انتقال فرهنگ از يك جامعه به جامعه ديگر است به همين دليل ساخت وسايل بازي بايد طبق معيارهاي فرهنگي و ساخت اجتماعي هر جامعه باشد تا هم از فرهنگ آن جامعه در مقابل فرهنگ‌هاي ديگر محافظت شود و هم موجبات انتقال فرهنگي را فراهم سازد.

رحمتي با ذكر اين مطلب كه بازي راهگشاي رشد كودك در ابعاد اجتماعي و شناختي است گفت: بنابراين وسايل بازي نيز بايد داراي چنين خصوصيتي باشند بايد خصويت ايراني و نوع اسباب بازي لازم براي آن‌ها مورد پژوهش قرار گيرد.

اين كارشناس ارشد جامعه شناسي در رابطه با اسباب بازي‌هاي سازمان نيافته گفت: اين گونه اسباب بازي‌ها شكل از پيش تعيين شده‌اي ندارند به همين دليل كودكان مي‌توانند چيزهاي نو و تازه با آن بيافرينند اين اسباب بازي‌ها به دليل فقدان محدوديت ، ارزش تشخيص فراواني داشته و كودك بااستفاده از آن‌ها اعمال و افكار خود را به طور ناآگاهانه فرافكني مي‌كند.

يك كارشناس علوم تربيتي و مربي مهد كودك با بيان اينكه بازي كودك شكل- گيري منظمي دارد كه دقيقا با رشد ذهني، عاطفي و اجتماعي او مرتبط است، افزود: بازي داراي ارزش‌هايي است كه مي‌توان آن‌ها را به ارزش‌هاي جسماني ، ارزش‌هاي درماني، ارزش‌هاي اجتماعي و ارزش آموزشي تقسيم كرد.

"فرشته جباري" ادامه داد: در ارزش جسماني كودك با بالا پايين پريدن، جابه‌جا كردن اسباب بازي‌ها و غيره از تمام عضلات و اندام‌هاي خود استفاده مي‌كند كه موجب تقويت آنها مي‌شود، درارزش درماني كودك از طريق بازي فشار- هاي دروني خود را تخليه كرده و به كنترل استرس‌هاي محيطي مي‌پردازد.

وي، كسب استقلال فردي، يادگيري همكاري، تقويت روحيه اجتماعي وايجاد زمينه مناسب براي ابراز وجود از طريق تعامل اجتماعي را از جمله ارزش‌هاي اجتماعي بازي دانست و اضافه كرد: افزايش خلاقيت و شكوفا نمودن استعدادهاي بالقوه،افزايش تمركز حواس و قدرت تصميم‌گيري از ارزش‌هاي آموزشي بازي است.

جباري بااشاره به اين مطلب كه برخي از اصول بايد در هنگام بازي كودكان مورد توجه قرار بگيرد تصريح كرد:اگر كودك ميل به بازي ندارد بايد علت آن را كشف و در رفع آن بكوشيم، طبق يك برنامه پيش‌بيني شده همپاي كودك باشيم و از بچه‌ها بخواهيم درباره بازي خود صحبت كنند.

اين كارشناس علوم تربيتي با اشاره به اينكه گاهي خراب كردن اسباب‌بازي به منظور پي‌بردن به محتويات آن است افزود:به جاي سرزنش كودك در اين موارد به دنبال علت آن باشيم، بازي بايد براي كودك خوشايند باشد و امكان تجربه و آزمايش را براي كودك فراهم كند .

جباري در پايان اظهار داشت: از كودك بخواهيم آنچه را كه مي‌تواند انجام دهد، اين عمل سبب افزايش حس اعتماد به نفس وي خواهد شد همچنين براي جلب توجه كودكان هنگام بازي از نشان دادن تصاوير واسباب‌بازي بارنگ‌هاي درخشان استفاده نماييم.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن