واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مونا زندي با اشاره به عدم نمايش «عصر جمعه» مطرح كرد: اين فيلم سوخت و سرانجام از مهر ماه در شبكهي نمايش خانگي عرضه ميشود. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيلم سينمايي «عصر جمعه» اولين تجربه كارگرداني مونا زندي، بعدازظهر روز گذشته، يكشنبه 20 ارديبهشتماه، در فرهنگسراي هنر (ارسباران) به نمايش درآمد، پس از آن با حضور مونا زندي ـ كارگردان ـ، رويا نونهالي و مهرداد صديقيان (بازيگران) و حسين معززينيا (منتقد و مجري برنامه) مورد نقد و بررسي قرار گرفت. در ابتداي اين نشست و در پي پرسش مجري برنامه درباره وضعيت اكران اين فيلم، مونا زندي گفت: اين فيلم وارد شبكه سينمايي خانگي شده و قرار است از مهرماه وارد بازار شود. او درباره علت عدم اكران اين فيلم در سينما هم اظهار كرد: بحث اكران اين فيلم همچنان نامشخص است؛ نه به ما گفتهاند كه فيلم اكران ميشود و نه ميگويند كه اكران نميشود. سال گذشته دوبار قرار بود كه اين فيلم در گروههاي «عصر جديد» و «آفريقا» به نمايش درآيد، اما هر دوبار به دليلي نامشخص و بدون هيچگونه توضيحي از سوي پخشكننده يا شوراي صنفي اكران آن كنسل شد. زندي اذعان داشت: در اين ميان هركس يك بهانه ميآورد. پخشكننده ميگويد كه مشكل از ارشاد است و ارشاد ميگويد كه ما مشكلي نداريم. البته وزارت ارشاد در اكرانهاي خصوصي با اين فيلم مشكلي نداشته است و به همين دليل به نظر ميرسد كه سينمادارها تمايلي به اكران آن ندارند. مشكلي كه در مملكت ما وجود دارد آن است كه هيچگاه تمام اين افراد در قالب يك جلسه گردهم نميآيند تا وضعيت مشخص شود. اين كارگردان همچنين از حذف برخي قسمتهاي اين فيلم براي گرفتن پرونه نمايش خبر داد و درباره چگونگي شكلگيري ايده «عصر جمعه» گفت: اين فيلم مربوط به چهارسال پيش است. در آن زمان براي يك كار مستند كه به موضوع تجاوز مربوط ميشد، در حال تحقيق بودم. داستان مربوط به دختربچه سيزده سالهاي بود كه توسط سه مرد مورد تجاوز قرار گرفته و سپس در چالهاي حبس شده بود. اما به دليل آنكه چندسال از اين موضوع ميگذشت، متريال زيادي در دست نداشتم كه بخواهم به آن بپردازم و هماني بود كه به نظرم رسيد اين موضوع خيلي مغفول واقع شده است. او در عينحال به تحقيقاتي كه براي فيلم «زندان زنان» به كارگرداني منيژه حكمت انجام داده بوده اشاره كرد و گفت: در آن زمان متوجه شدم، برخي كودكان همراه با مادران خود در زندان زندگي ميكنند ـ البته اكنون اين قانون تغيير كرده است ـ اما در هرحال اين مسئله و موضوع قبلي در نهايت موجب شد كه طرحي به نام «عصر جمعه» در ذهنم شكل بگيرد. كارگردان «عصر جمعه» در ادامه اين نشست و در پاسخ به سوالي مبني بر تأثيرپذيري او از سينماي رخشان بنياعتماد مطرح شده بود، عنوان كرد: اگر افراد به پيرامون خود دقت داشته باشند، قطعا از مسايل مختلفي تأثير ميپذيرند. آشنايي و ارتباط بنده با خانم بنياعتماد هم به فيلم «زير پوست شهر» و مستندي كه به طور مشترك كار كرديم برميگردد. اما پيش از آن مدت چهارسال با كيانوش عياري كار كرده بودم و فكر ميكنم كه بيشتر از سينماي عياري تأثير گرفتهام. البته رخشان بنياعتماد هم تأثيرات بسياري برروي من داشت و نه تنها از نظر سينما بلكه حتي نوع رابطه با او براي من تأثير بسزايي داشت. او درباره ادامه مسيرش در ساخت فيلمهاي اجتماعي هم اظهار كرد: اينكه بخواهم دنبالهروي نوعي سينما از اين جنس باشم در آينده مشخص ميشود، اما اكنون براي فيلم دومم گونه ديگري را برگزيدهام علاوه بر اين دوست دارم كه شيوههاي مختلف را مورد آزمايش قرار بدهم. زندي در پاسخ به سوال يكي از تماشاگران كه علت توجه زياد كارگردانان زن به موضوعات زنان را جويا شده بود هم گفت: فيلمنامه دوم من كه توقيف شد راجع به تجاوزي بود كه نسبت به پسربچهها صورت ميگرفت، اما به هرحال سعي ميكنم به شخصه كه به موضوعاتي بپردازم كه نسبت به آنها آشنايي بيشتري دارم و قطعا نسبت به زنان آشناتر هستم. البته اين گفته به آن معنانيست كه هيچگاه در مورد مردها فيلم نخواهم ساخت. اين كارگردان در ادامه به فعاليتهاي فعلياش اشاره كرد و گفت: مدت يك سال و نيم است كه به همراه نغمه ثميمي درحال نگارش فيلمنامهاي جديد هستيم و علاوه بر آن مشغول ساخت يك سريال 6 قسمتي هم هستم. زندي در بخش ديگري از اين نشست هم به تشكر از فهيمه كارگهي و غلامرضا شاكر، سرمايهگذاران اين فيلم پرداخت و عنوان كرد: اگر اين دو عزيز نبودند هيچگاه اين فيلم ساخته نميشد و من همواره براي اينكه سرمايه آنها باز گردانده نشد، احساس عذاب وجدان ميكردم. چراكه به هرحال بخشي از اين سينما هم مربوط به چرخه اقتصادي آن است و من به شخصه تا مدتها پس از ساختهشدن اين فيلم درگير اكران آن بودم و به همين دليل نميتوانستم سراغ فيلم ديگري بروم. زندي در پاسخ به مطلب يكي از حاضران كه عدم اكران اين فيلم را سوختن زندي داسته بود، عنوان كرد: من نسوختم و همچنان مشغولم اما اين فيلم سوخت. كارگردان «عصر جمعه» در بخش ديگري از اين نشست هم عنوان كرد: براي سينماي ايران متأسفم چراكه 2 نفر با محبت فراوان دست به سرمايهگذاري در اين فيلم زدند، اما نتيجه نگرفتن. اين جريان حتي اگر روند ادامه مسير آنها را متوقف نكند، قطعا اين روند را كُندتر ميكند. زندي در بخش پاياني صحبتهايش در پاسخ به سوالي كه مبني بر كمرنگ بودن جامعه در اين فيلم اجتماعي مطرح شده بود، عنوان كرد: به شخصه معتقدم كه هيچ فيلمي غيراجتماعي نيست و همه فيلمهاي ما اجتماعي هستند، چراكه به هرحال هر انسان عضوي از يك اجتماع است. اين فيلم هم از اين قاعده مستثني نيست، اما آنچه در «عصر جمعه» براي من اهميت داشته بازگوكردن زندگي يك مادر و پسر است. به گزارش ايسنا،رويا نونهالي معتقد است: گاه ممكن است كه برخي افراد به يمن كارگرداني خوب و قوي به اتفاقات خوبي در عرصه بازي در يك فيلم برسند، اما هنگامي كه حرفه افراد بازيگري است بايد برخي موارد را آموخته باشند. اين بازيگر اين فيلم هم به ذكر توضيحاتي درباره چگونگي نزديكشدنش به نقش پرداخت و گفت: وقتي كه حرفهات بازيگري است بايد برخي موارد را آموخته باشي. البته بازيگري عرصه قابل دستيافتني است و گاه در مورد برخي افراد ممكن است به يمن وجود يك كارگردان خوب اتفاقات خوبي هم بيفتد.به هرحال بدون يك كارگردان خوب اصلا نميتوان كاري خوب ارايه كرد. ممكن است با تلاش تا حدي خودت را نجات دهي اما به هرحال فيلم آن قوت شايسته را نخواهد داشت. او درباره چگونگي ايفاي نقشش در «عصر جمعه» هم اظهار كرد: فكر ميكنم كه سوگند «عصر جمعه»: قابل قبول است بخشي از اين مسئله به دليل آن است كه مونا زندي كارش را بسيارخوب بلد بود. علاوه بر اين مجموعه عواملي كه در اين فيلم حضور داشتند هم به گونهاي بود كه به آنها علاقهمند بودم. تا هنگامي كه انسان عدهاي را دوست نداشته باشد نميتواند با آنها كار خوبي انجام دهد، اما گاه با برخي افراد مواجه ميشويم كه از حاصل كار با آنها هم رضايت چنداني نداريم. نونهالي همچنين عنوان كرد: بخشي از بازي هم بر اثر خود نقش شكل ميگيرد. هر نقشي هدايتكننده بازيگر است تنها به شرط آنكه بازيگر دريچههاي دريافت خود را باز بگذارد. البته در اين ميان اينكه كارگردان بتواند منظور و دلخواه خود را به بازيگر منتقل كند هم نقش مهمي دارد. بازي خلاقانه هم دست ما نيست. پس بهتر است كه بازي خود را به شيوهاي قابل قبول و خوب انجام دهيم. بازيگر «عصر جمعه» در بخش ديگري از اين نشست هم عنوان كرد: تمام فرمولها و درسها و مواردي كه آموختهام را موبهمو رعايت كردم تا بازيگر شوم. نونهالي در پاسخ به مطلبي كه درباره عدم ورودش به سينماي تجاري مطرح شده بود هم گفت: فكر ميكنم كه هرچيزي خوبش خوب است سينماي تجاري به مفهوم اين نيست كه حتما از يك تعداد آدم خوشچهره استفاده شود. البته كارهاي تجاري خوبي كه فروش خوبي هم داشتهاند و صرفا از بازيگر خوشچهره استفاده نكردهاند داشتيم و برعكس. نونهالي در پايان صحبتهايش هم در پاسخ به مطلبي كه درباره اجراي تئاتري مطرح شده بود، خاطرنشان كرد: همواره صحبتهايي از بازي تئاتري به ميان ميآيد، اما من هرگز نشنيدم كه كسي بتواند تعريفي دقيق از بازي تئاتري ارايه كند. اينكه گاه فرد بازي يا ديالوگ را نپسندد امري طبيعي است اما اينكه به اين دليل، برخي بازيها را تئاتري بدانيم را قبول ندارم. ما هر بار كه يك بازيگر فرياد ميكشد و از عمق وجود واكنش نشان ميدهد بازي او را تئاتري ميخوانيم اما هيچوقت هيچكس نتوانسته در قالب چند جمله تعريف خود از بازي تئاتري را ارايه كند. البته بايد توجه داشته باشيم كه بازي تئاتري هم تعريف ويژه و جايگاه خاص خود را دارد. مهرداد صديقيان، ديگر بازيگر «عصر جمعه» هم در اين نشست به ذكر توضيحي كوتاه درباره اولين تجربه سينمايي خود پرداخت و چند جلسه حضورش در كانون اصلاح و تربيت را در ايفاي نقش خود بسيار موثر دانست. او در بخشي ديگر و در پاسخ به مطلبي كه به ادعاي او درباره رسيدن به جايگاه مارلون براندو مطرح شده بود، عنوان كرد: دامنه آرزوهاي انسان محدوديت ندارد. زماني فكر ميكردم كه مارلون براندو سقف آرزوهاي من است. به هرحال من اكنون در ابتداي راه هستم و هنوز هفت فيلم بيشتر بازي نكردهام و فكر ميكنم به هيچ عنوان به اين آرزو نرسيدهام. به گزارش ايسنا، در اين برنامه كه در قالب آن بهمن فرمانآرا و هنگامه قاضياني هم براي تماشاي اين فيلم به ارسباران آمدند، قرار بود جهانگير كوثري ـ تهيهكنندهي اين فيلم نيز حضور داشته باشد. گفتني است، در بخشهايي از اين نشست هم سرمايهگذاران اين فيلم به ذكر صحبتهاي كوتاه پرداختند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]