واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز: نشست پرسش و پاسخ فیلم تنها دوبار زندگی می کنیم با حضور بهنام بهزادی کارگردان، حسین علیزاده، علیرضا آقاخانی، نگار جواهریان، امیرحسین قاسمی، بایرام فضلی، رایا نصیری و اسماعیل مهین دوست در سینمای رسانه ها برگزار شد. در ابتدای این نشست بهنام بهزادی کارگردان این فیلم مانند تمامی کارگردانان جشنواره امسال از پخش صدا و تصویر فیملش در سینمای مطبوعات به شدت اظهار گله کرد و از اصحاب رسانه به دلیل پخش کپی صفر این فیلم به لحاظ تصویری عذرخواهی کرد. وی در ادامه در خصوص طرح اولیه این فیلم گفت: طرح اولیه سال 82 به ذهنم رسید.آن زمان دچار دیسک کمر و خانه نشین شده بودم و در آن زمان با خودم فکر می کردم که چقدر برای کارهایی که حتی دوست نداشتم انجام دهد تنگ شده است و حسرت کارهایی که نمی توانستم انجام دهم می خوردم و موضوع به این سادگی باعث شد تم اصلی این کار به ذهن من برسد و در سه سال بعدی کار بارها بازنویسی شد. وی ادامه داد: هنگام فیلم برداری ورژن نهم فیلمنامه جلوی دوربین رفت و پس از پایان کار با ورژن سیزدهم فیلم را به پایان رساندیم. حسین علیزاده آهنگساز مطرح کشورمان در خصوص حضور خود به عنوان آهنگساز در این فیلم گفت: ارتباط من با فیلم از طریق بهنام بهزادی بود که از من یک فیلم مستند ساخت و به سبب دوستی که ایجاد شده بود و موضوع جذاب فیلم و شناخت ایشان از موسیقی در این فیلم حضور یافتم. علیزاده ادامه داد: در شرایط موجود سینمای ایران ساخت چنین فیلم هایی شجاعت زیادی می خواهد چرا که در حال حاضر مخاطب هنر فراموش کار و بی حوصله است و دیدن این فیلم احتیاج به صبر و حوصله دارد. وی افزود: برای من این فیلم یک معمای بسیار جالب بود که شاید دفعه اول که آن را دیدم این معما برای من حل نشد و نقش موسیقی را خیلی فعال ندیدم و به این نتیجه رسیدیم که کجاهای فیلم به موسیقی نیاز دارد و در پایان باید یک موسیقی امیدوارکننده پخش شود. علیرضا آقاخانی که بازی متفاوتی را در نقش سیامک از خود به نمایش گذاشته بود و یکی از پدیده های جشنواره امسال نامیده شده است، گفت: با وجود اینکه یکسال از تولید این فیلم می گذرد هنوز با شخصیت سیامک زندگی می کنم، سیامک شخصیتی است که از درون رسوب کرده و شناخت این نقش و حتی تصورش برای من خیلی سخت بود و اشراف بهنام بهزادی در بیرون آمدن این نقش خیلی موثر بود چرا که ساعت ها قبل از فیلم برداری در خصوص زوایای مختلف نقش با من صحبت می کرد. نگار جواهریان که او هم مانند آقاخانی با بازی خوبش در این فیلم به عنوان یکی از پدیده های امسال جشنواره مطرح شد، در خصوص نقشش گفت: روزی که برای حضور در این فیلم به من زنگ زدند گفتند چون بازیگر هستی و مردم را چهره ات را می شناسند نمی توانیم از تو استفاده کنیم چون قصد داریم از یک بازیگر ناشناخته در فیلم استفاده شود. در آن موقع من هیچ چیز از فیلمنانه نمی دانستم و فقط از روی حرف های بهنام بهزادی و همسرش علاقمند بودم تا در این فیلم بازی کنم. یک ماه بعد و در شرایطی که از بازیگران زیادی تست گرفته شده بود و تنها دو سه روز به آغاز فیلم برداری باقی مانده بود به من زنگ زدند و من در کار حاضر شدم. امیر حسین قاسمی صدابردار "تنها دوبار زادگی می کنیم" نیز در خصوص نحوه کارش در این فیلم گفت:صدایی که در فیلم میبینید به قصه مربوط میشود و نه المان های شهری و من فکر می کردم هرچه بیشتر به فضای سیامک و شهرزاد نزدیک شویم بتهر است و به علت کم بودن موسیقی باشد به این فضاها نزذدیک می شدیم.رایا نصیری نیز در خصوص نقشش در این فیلم گفت: ابتدا قرار بود تنها به عنوان منشی صحنه در فیلم حضور داشته باشم اما پس از خواندن فیلمنامه به شخصیت دکتر خیلی علاقه مند شدم و پس از نظر مساعد آقای بهزادی در این نقش بازی کردم. امساعیل مهین دوست مدیر تولید این فیلم گفت: حرفه اصلی من مدیریت تولید نیست وهرچند سال یکبار که فیلمنامه خوبی به دستم برسد و به آن علاقه مند باشم در آن حاضر می شوم و سعی می کنم سهمی در آن داشته باشمو تمام سعی ام را کردم تا فیلم خوبی بسازیم. بایرام فضلی فیلمبردار باسابقه کشورمان که دراین فیلم تجربی فیلمبرداری روی دست را تجربه کرده بود با عذرخواهی از کپی بسیار بدی که پخش شد گفت: در یک کار مساله مهم تفاهم کارگردان با عوامل دیگر است، وقتی فیلنامه در اختیار من قرار گرفت فردای آن روز تصمیم خود را گرفته بودم و قبل از فیلمبرداری به نتایج جابی رسیده بودیم که بهزادی اجازه داد که شرایط جدیدی را تجربه کنیم. فضلی با اشاره به نحوه فیلمبرداری کار گفت:شیوه فیلمبرداری " تنها دوبار زندگی می کنیم" به دلیل فضای روحی شخصیت های آن به فضای اروپای شرقی متمایل است و مساله مهم در هنگام فیلمبرداری این بود که تا جای ممکن از نورپردازی مصنوعی پرهیز کنیم. نگار جواهریان نیز در ادامه در خصوص شباهت های بازی اش به بازی مریم پالیزبان در فیلم " نفس عمیق" گفت: من نفس عمیق را تاحالا ندیدم اما می دانم که پالیزبان بسیار خوب بازی کرده و از اینکه معتقدید بازی من بازی خوبی است و از پالیزبان تاثیر گرفته خوشحال هستم. بهزادی نیز در ادامه با رد پی برداری از فیلم " نفس عمیق" گفت: من فیلمنامه «تنها دو بار زندگی» را قبل از نفس عمیق نوشتم اما اگر می گفتن از شازده کوچولو تاثیر گرفتم راحت تر می پذیرفتم و اگر نزدیکی میان این دو فیلم است کاملا ناخود آگاه است./348/120
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 583]